asolt 22.10.2015 06:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 Ta delta temperatury to może być tylko 25-30 Stopni. Zakładam że bufor będzie miał temperaturę stałą minimalną równą temperaturze kotła czyli 60 stopni. Ile z tych 60 KWh zostanie?? I czy to wystarczy? A po co utrzymywac na buforze Tmin=60 oC, przeciez taka temperatura zasilania jest potrzebna w najwieksze mrozy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alonzoo 22.10.2015 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 Tu kryje się drugi plan. Straty na przechowywaniu ciepła, oraz straty z samego kotła ogrzewają mi kotłownie, którą jest wydzielona za małą ścianka część przydomowego warsztatu. 50m2 mam ogrzane samymi stratami a w większe mrozy załączam nagrzewnicę Volcano. W zwiazku z tym straty nie są dla mnie kosztem. Jedyne realne straty to rura preizolowana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.10.2015 11:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 "Celem moim jest:Podejść do kotła dołożyć drewna i pójść sobie.Bufor miałby zebrać nadmiar ciepła i nie pozwolić na ugotowanie kotła.Potem w czasie miałby oddać to ciepło wracając do nastawionej temperatury pracy. Nie jest dla mnie ważny czas pracy, ale możliwość spalania opałuW tej chwili nie mogę spalać, bo tracę nad tym kontrolę." Podziel problem na dwa.Kocioł-buforIBufor-odbiory.Wtedy łatwo zrealizujesz to, co chcesz. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alonzoo 22.10.2015 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 Wim że tak jest najkorzystniej . Rozumiem jak to powinno działać.Tak jak działa jest całkiem dobrze a moj problem to to że chcę po prostu dołożyć trochę zbędnego opału.Automatyka w podajniku sama podpali włożone drewno i nie muszę się tym zajmować.Mieszkam na żuławach więc mam sporo wierzby do cięcia co rok.Dodatkowo ciągle dostaję stare palety.Żal że to leży i się nie spala powoduje że szukam możliwości. Chciałem się tylko upewnić że, to co wymyśliłem da radę działać. A dokładnie czy zdąży odebrać ciepło z pieca.Aspekt ekonomiczny też się liczy ale, ale nie to jest celem działania.Kwestia czy będę mógł rano jak odpalę samochód zasypać kocioł drzewem i pojechać sobie bez obawy.Na tym najbardziej mi zależy.I jeżeli okaże się że maszyna chodzi godzinę dwie trzy z dołożonego wsadu to będzie sukces. Biorąc pod uwagę tylko takie założenia, koncept ma szansę powodzenia?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.10.2015 12:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 Tak. Tona wody "na chodzie" (nie wychłodzona zupełnie) połknie 50kWh. 1 godzinę pracy kotła. "Żal że to leży i się nie spala powoduje że szukam możliwości." A może masz za małe potrzeby, za dobrze izolowane budynki? Wtedy... Dobudować szklarnię albo basen... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 22.10.2015 14:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 Jeśli mogę coś zasugerować, to bufor postaw w domu. Okresowe ładowanie bufora ograniczy straty na ciepłociągu kotłownia-dom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 22.10.2015 21:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2015 @mac_612Ciekawa sprawa z tym umiejscowieniem bufora Czemu koło kotła: - bo krążą wysokie temperatury kocioł<-->bufor - No i łatwiej skołować miejsce. Czemu w domu: - bo odbiór ciepła trwa na okrągło, a nie kilka godzin co kilka dni - CWU też nie trzeba transportować ciepłociągiem ani długo czekać na ciepłą wodę w kranie. Możnaby pokusić się o porachowanie w którym przypadku będą mniejsze straty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alonzoo 23.10.2015 08:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2015 Chcę umieścić koło kotła: - Chodzi o szybkie odebranie temperatury- Dużą dostępność miejsca-Utrata ciepła nie jest w tym przypadku wadą Czemu nie w domu:- bo nie mam tam już kotłowni tylko siłownię- CWU zasobnik mam w domu bez recyrkulacji ale nie jest mi potrzebna bo szybko mam wodę w kranie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 23.10.2015 19:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2015 Jeśli bufor miałby być w kotłowni poza domem, to tam również trzeba by umieścić "grupę mieszającą". I w takim umiejscowieniu buforu trzeba się liczyć z większymi stratami na jego ociepleniu. Szybkość odebrania temperatury z kotła nie ma nic do rzeczy.Moim zdaniem warto znaleźć miejsce w domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slesle 23.10.2015 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2015 potrzebuję pomocy w doborze kotła na ekogroszek z podajnikiem i buforem wodnym ciepła Jeśli chodzi o bufor to musi być multiwalentny (CO i CWU razem). 4 osoby / 200-250 Lpowierzchnia ogrzewana budynku: 190m2 (wszędzie podłogówka i tylko podłogówka)kubatura ogrzewana: 590m3projektowane obciążenie cieplne budynku: 8kW (potwierdzone przez 2 niezaleźne OZC)dom budowany w 2015brak innych źródeł ciepła. A teraz seria pytań i opis mojej walki z tematem. Pyt 1.1 czy w lecie duża pojemność bufora CO nie będzie przeszkadzać CWU (wyłączona i zimna?? część do CO, gdy działa samo CWU)Pyt 1.2 czy są takie zbiorniki/bufory gdzie wewnętrzny zbiornik CWU można podgrzać do 70'C i wtedy mamy znacznie więcej ciepłej wodyniż jego pojemność, bo włączy się mieszacz z zimną wodą aby otrzymać pożądane 30-45'C. Jak dobrać piec - moja walka z tematem (przyjmuję moc z OZC jako nominalną):Właściwie moc potrzebną na CWU można pominąćBO:- latem piec całą moc (=8kW) przeznaczy na CWU.- zimą oba zbiorniki CO i CWU będą ciepłe i mogą się wspomagać (chcę taki bufor jeśli istnieje)Do wymaganych 8kW dodam 2 kW do mocy kotła na CWU.Prawdopodobnie kupię 12kW, bo jest większy wybór dla tej mocy. znalazłem takie informacje:dajemy 40-80 L na każdy 1kW kotłainne źródła mówią o 50-100 na 1kw czyli 400-800 L na cały bufor przy 10kW.500-1000 L dla 12kWPyt 1.3 Którą wartość wziąść? - środek 750 L do CO ?Innymi słowy ile litrów bufora na 1m2 podłogówki Weźmy 800, czyli mój wybór to 1000L CO=800/CWU=200 L. Pyt. 1.4 najważniejsze. gdzie jest błąd ?bo sprzedawcy kotłów i hydraulicy mówią mi, że 12kW to wartość zbyt mała na moją powierzchnię, a przecież ja to zawyżyłem względem OZC !(poza tym mogę jeszcze polepszyć obciążenie cieplne budynku do 6,5kW)Czy 12kW rzeczywiście wystarczy (zakładam 20'C w domu i nieprzekraczanie 200L CWU na 12h) Znalazłem taki wzór (u producentów kotłów):Prawidłowa minimalna pojemność zasobnika wynosi: VSp= 15 TB x QN ( 1 - 0,3 QH / Qmin)VSp - pojemność zasobnika ciepła, w litrach;QN - nominalna moc cieplna, w kilowatach grzewczych;TB - czas wypalania paliwa w godzinach;QH - obciążenie cieplne budynku, w kilowatach; 8kWQmin-minimalna moc cieplna, w kilowatach; Pyt. 1.5 Mam problem z Qmin. Co tam podać ?Nie jestem pewien też TB - 24 h ? Reszta jest jasna. Pyt. 1.6 rozwiązanie na dłuższy wyjazdjeśli zagrzeje wodę 800L do temp 80'C i wyłączę kocioł (długość stanu wstrzymania pomińmy)to przez ile dni utrzymam w domu temperaturę 18'C (start przy temp pow 20'C)(pomińmy staty ciepła bufora do pomieszczenia) Pyt. 1.7 o jaki okres wydłuży dodanie kolejnych 100L Pyt. 1.8 na co zwrócić uwagę przy wyborze produktów aby zwiększyć efekt (sprawność całego systemu)- kocioł: wysoka sprawność ? materiał ? ... ?- bufor: kształt ? ... ? Wystarczą mi same wzory i ogólna pomoc przy wyliczeniach. Bardzo proszę odnosić się do konkretnych numerów pytań, to ułatwi wszystkim czytanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 24.10.2015 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2015 potrzebuję pomocy w doborze kotła na ekogroszek z podajnikiem i buforem wodnym ciepła Nie zagłębiając zbyt mocno... Taki układ nie ma sensu. Kocioł z podajnikiem, dobrze moduluje moc i bufor nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 24.10.2015 09:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2015 Nie zagłębiając zbyt mocno... Taki układ nie ma sensu. Kocioł z podajnikiem, dobrze moduluje moc i bufor nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Gdy ten bufor jest wyposazony z wezownice przepływową cwu, gdy mamy regulatory temp. w pomieszczeniach ma sens, szczegolnie to widoczne w okresach przejsciowych. Sam goly bufor tylko dla kotła nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.10.2015 10:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2015 "Sam goly bufor tylko dla kotła nie ma sensu. " Rozważyłeś nowe, właśnie budowane instalacje. Jak ktoś modernizuje obiekt okładając go grubą kołderką, w którym ma kocioł-monstrum, to sens jest. Nagle pojawia mu się nadwyżka mocy.DA SIĘ , oczywiście, zrobić to lepiej, ale trudno wywalić na szmelc coś, co dobrze działało całe lata i nadal jest sprawne. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 24.10.2015 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2015 "Sam goly bufor tylko dla kotła nie ma sensu. " Rozważyłeś nowe, właśnie budowane instalacje. Jak ktoś modernizuje obiekt okładając go grubą kołderką, w którym ma kocioł-monstrum, to sens jest. Nagle pojawia mu się nadwyżka mocy. DA SIĘ , oczywiście, zrobić to lepiej, ale trudno wywalić na szmelc coś, co dobrze działało całe lata i nadal jest sprawne. Adam M. Przeciez pytajacy nie ma zadnego bufora co ma wiec wyrzucac. Jezeli ma instalowac nowy bufor bo o to mu chodzi to tylko z wezownicą, a goly chociaz tanszy wielkiego sensu nie widzę tym bardziej ze podajnikowy, jakby smieciuch to i owszem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.10.2015 11:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2015 I tu w pełni się zgadzam.Ale stwierdzenie zabrzmiało bardzo ogólnie.Są miejsca, gdzie baniak pusty jak bęben ma sens.To nie jest takie miejsce... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slesle 25.10.2015 17:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2015 Nie zagłębiając zbyt mocno... Taki układ nie ma sensu. Kocioł z podajnikiem, dobrze moduluje moc i bufor nie ma uzasadnienia ekonomicznego. a to nie jest tak, że przy podłogówce nawet niskotemperaturowy kocioł z podajnikiem będzie pasował słabo ? Muszę grzać wodę dla CWU, więc bufor to tylko pomysł na kupno większej butli (CO+CWU), bo dla CWU i tak kupuję butlę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 25.10.2015 18:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2015 ...... bo dla CWU i tak kupuję butlę. Po co, jezeli mozna bufor z wezownicą??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slesle 25.10.2015 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2015 Po co, jezeli mozna bufor z wezownicą??? No tak, będzie z wężownicą podłączony pod kocioł. Chodzi mi o to, że i tak kupię butle na CWU, więc kwestia czy kupować większą butlę dla CO+CWU. I stąd moje pytania dot. podłogówki oraz możliwości takiego rozwiązania (właśnie odpowiedzi na tamte pytania skłonią mnie ku kupnie bufora dla CO i CWU lub tylko dla CWU). Na razie nie padły konkrety poza tym, że do podłogówki przy kotle z podajnikiem i sterowaniem bufor jest nie potrzebny. No dobra, a wiek ktoś jak kocioł na ekogroszek działa z podłogówką 30-35'C. Planuję kupić kocioł o mocy niewiele większej od zapotrzebowania. Skoro takie kotły mają problemy z niskimi temperaturami to rozsądnie jest kupić mniejszy i pozwolić mu pracować w optymalnych dla niego warunkach. Czy kocioł o mocy 120-150% obciążenia cieplnego budynku będzie efektywny ekonomicznie. Dotychczas handlarze i doradcy proponowali mi moc kotła 250-300% z mojego zapotrzebowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 25.10.2015 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2015 No tak, będzie z wężownicą podłączony pod kocioł. Chodzi mi o to, że i tak kupię butle na CWU, więc kwestia czy kupować większą butlę dla CO+CWU. To ja sie powtórnie zapytam po co, po co 2 baniaki jak moze byc jeden, po co komplikowac układ ponad miare, po co dokładac koszty. Jezeli odpowiedz jesta taka: "bo tak chcę" to mówie pass. Oczywiscie chodzi mi o bufor z wezownicą cwu, inne wezownice sa całkowicie zbedne. Teraz moze odpowiedz na pozostałe pytania. Jezeli nie bedzie bufora to wystarczy kocioł o mocy takiej jak projektowe obciązenie cieplne budynku, praktycznie kazdy kocioł z podajnikiem moze pracowac z mocą wieksza niz nominalna, problem jest jeden skąd wziac take małe kotły. Jezeli ma byc bufor z węzownicą cwu to moc nie jest taka istotna moce mogą byc wieksza od projektowgo obciązenia cieplnego, bufor i tak pozwoli pracowac z mocą nominalna tyle ze stan podtrzymania będzie dłuższy. Jezeli ma byc bufor, to bufor bez wezownicy cwu i oddzielny zasobnik cwu to nieporozumienie. Zawsze jednak wtedy podkreslam ze inwestor ma racje, to jego kasa. Moze ją wydawac jak chce a nie tylko gdy jest to uzasadnione ekonomicznie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 25.10.2015 22:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2015 Na razie nie padły konkrety poza tym, że do podłogówki przy kotle z podajnikiem i sterowaniem bufor jest nie potrzebny. No dobra, a wiek ktoś jak kocioł na ekogroszek działa z podłogówką 30-35'C. Planuję kupić kocioł o mocy niewiele większej od zapotrzebowania. Skoro takie kotły mają problemy z niskimi temperaturami to rozsądnie jest kupić mniejszy i pozwolić mu pracować w optymalnych dla niego warunkach. Czy kocioł o mocy 120-150% obciążenia cieplnego budynku będzie efektywny ekonomicznie. Na podłogówkę polecałbym podmieszanie, za zaworem sterowanym sterownikiem pogodowym. Wtedy dom weźmie tyle ile będzie potrzebował, a reszta mocy zostanie po stronie kotła+bojlera. I sterownik kotłowy powinien tak regulować żeby się nie gotowało. A jednocześnie temperatura będzie wystarczająco wysoka dla CWU + samego kotła. Przykładowy schemat: http://www.kotly-witkowski.pl/_img/schematy/4d_ogrzewanie_podlogowe.jpg W praktyce to nie widziałem instalacji podajnikowiec+podłogówka, ale skoro działa latem na samym bojlerze, to z dodatkowym odbiorem będzie niegorzej. Niezamocny kocioł będzie plusem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.