Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam.

U mnie nie ma potrzeby montowania jakiejkolwiek automatyki celem pozyskania ciepła z kotła po wypaleniu wsadu,nawet zaworu zwrotnego brak przy kotle=kocioł tak samo się wychładza jak i bufor.

Dzieje się tak ponieważ kocioł ma średnio 25 cm . izolacji,tak po prostu wyszło musiałem solidnie docieplić kocioł,przy standardowych 5- 10 cm. sauna w kotłowni=35-40 st. :p

Co do problemów z podłogówką powiem krótko,nie mam problemu z suszeniem ręczników,nie mam problemu z jakąkolwiek awarią ogrzewania=nieszczelności od razu widać,montaż tego ustrojstwa potrafi każdy kto umie trochę myśleć i lutować,ciepło w 100% IR.

Wady: drogie=mniej więcej cena podłogówki,większość dystrybutorów(wszyscy w Polsce) niekompetentna,sprzedaje zbyt małej mocy urządzenia,brak fachowej wiedzy,trzeba długo szukać żeby coś porządnego znaleźć a przede wszystkim najpierw kanałami dojść do tego,bez niemieckiego a co najmniej angielskiego przepadłeś,bez bufora nie ma żadnych szans na opanowanie tego grzania.:p

Branża jest bardzo czujna tylko konwekcja=grzejniki,lub podłogówka=ogrzewanie IR,na resztę mało kto zwraca uwagę

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam

miedziannik rzeczywiście nie ma problemu z ciepłem które ,zostaje mu w układzie ,ono dalej jest wykorzystywane do ogrzewania domu.

Okta nie mogę do końca zgodzić się z Twoimi obliczeniami strat ciepła. Tak jak to liczyłeś, to warunki gdy wkładamy do pieca dokładnie tyle opału ,że po naładowaniu bufora cały się wypalił i mamy tylko to ciepło ,które jest w piecu.Ale aby tak dokładnie ,załadować piec ,aby opał skończył się akurat w chwili gdy już bufor będzie naładowany w 100 % ,to chyba tylko teoria. Bo albo damy tego opału mniej i naładujemy bufor tylko częściowo ,albo ryzykujemy ,że trochę tego opału zostaje w piecu. A wtedy może być problem, jak tego ciepła z tego pieca nie będziemy odbierać. Ja wiem ze swojego doświadczenia ,że gdy przestaje pracować pompka CO to mimo ,że działa jeszcze grawitacyjne grzanie i chodzi pompka CW, to temperatura na piecu potrafi jeszcze wzrosnąć o ponad 10 oC od chwili gdy przestaje chodzić wentylator nadmuchu pieca.

Przez właśnie taki problem ,myślałem o zostawieniu w kotłowni bojlera na wodę 150 l, z którego teraz korzystam .Kotłownia u mnie jest ok 10 m od nowego domu.To byłaby czysta strata ,ale zabezpieczenie przed zagotowaniem wody w piecu .Dzięki wam pomyślałem ,że można tą resztkę ciepła wykorzystać do ogrzania oranżerii. Rurki ułożę jak do podłogówki, w ziemi na głębokości ok 0,5 m ,aby były poniżej korzeni roślin .Oranżeria ocieplona opaską z odpadów pianki PUR na szerokość 1,5 m i głębokość 1,2 m ,powinno coś się w tej ziemi tego ciepła "odpadowego" zmagazynować.

Miłego dnia J.Korona

Edytowane przez jerzyka51
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Okta nie mogę do końca zgodzić się z Twoimi obliczeniami strat ciepła. Tak jak to liczyłeś, to warunki gdy wkładamy do pieca dokładnie tyle opału ,że po naładowaniu bufora cały się wypalił i mamy tylko to ciepło ,które jest w piecu.Ale aby tak dokładnie ,załadować piec ,aby opał skończył się akurat w chwili gdy już bufor będzie naładowany w 100 % ,to chyba tylko teoria. Bo albo damy tego opału mniej i naładujemy bufor tylko częściowo ,albo ryzykujemy ,że trochę tego opału zostaje w piecu. A wtedy może być problem, jak tego ciepła z tego pieca nie będziemy odbierać.

 

Ale po naładowaniu bufora po prostu go zamykamy , w tym momencie węgiel jest już odgazowany więc piecem łatwo sterować i grzeje on tylko grzejniki , sam mam taki układ i sprawdza się doskonale, gdy piec wygasa zaczynamy rozładowywać bufor , możemy to zrobić także w każdym innym momencie , u mnie można sterować ręcznie , automatycznie po wygaśnięciu pieca lub ze sterownika czasowego np gdy wyjeżdżam i po powrocie chcę mieć ciepło w domu , oczywiście w rozsądnych granicach bo po kilku dniach bufor sam się rozładuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zgadzam się ,że gdy oprócz bufora jest inne żródło odbioru ciepła /np kaloryfery/,to wtedy nie ma problemu. Odbieramy całe ciepło z pieca i strat ciepła pieca brak ,piec się nie przegrzewa po naładowaniu bufora.W przypadku gdy tylko mamy podłogówkę to sprawa jest trochę inna. U mnie właśnie tak jest .Będę miał tylko podłogówkę i w takim przypadku po całkowitym naładowaniu bufora ,zostaje jeszcze trochę /u mnie drzewa w piecu/ ,mamy tam żar i jeszcze dużo ciepła do wykorzystania. Ja chciałem jak to wcześniej napisałem zostawić w kotłowni bojler ,jako taki bufor bezpieczeństwa ,przed przegrzaniem pieca. Ale po przemyśleniu, doszedłem do wniosku ,że mogę to resztkowe ciepło "wpompować " w ziemię w oranżerii.Trochę podgrzeje ziemię i łatwiej będzie mi utrzymać w niej temperaturę ok 10 oC /optymalna temperatura w zimie dla moich roślin tam zimujących./

Odniosłem się również do obliczeń strat ciepła, po naładowaniu bufora. Nie można liczyć tylko ciepła zgromadzonego w samym piecu z wodą. W piecu mamy jeszcze trochę paliwa / węgiel,drzewo /, żar to jest dodatkowe ciepło, które trzeba brać do liczenia strat, jak brak możliwości innego zagospodarowania tego ciepła np. w kaloryferach.

Miłego dnia J.Korona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zalega mi zbiornik po mleku z chromoniklu o pojemności 2000l o poglądowych wymiarach jak na zdjęciu z minimalnie wyoblonymi dennicami (minimalnie). Moje pytanie jest czy nadaje się on jako bufor do pieca na drzewo do układu zamkniętego CO?? Oraz czy bezpieczne będzie jego rozcięcie celem wniesienia przez drzwi 80cm i pospawanie go już na miejscu?? pozdrawiam

 

http://i.imgur.com/zWJyAZJ.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zgadzam się ,że gdy oprócz bufora jest inne żródło odbioru ciepła /np kaloryfery/,to wtedy nie ma problemu. Odbieramy całe ciepło z pieca i strat ciepła pieca brak ,piec się nie przegrzewa po naładowaniu bufora.W przypadku gdy tylko mamy podłogówkę to sprawa jest trochę inna.

No ale podłogówka to też odbiornik i można go zasilać bez bufora, kwestia podłączenia do instalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Moje pytanie jest czy nadaje się on jako bufor do pieca na drzewo do układu zamkniętego CO??"

 

Piec, który ogrzewa wodę (ciecz) to kocioł.

Kocioł w układzie zamkniętym w domu normalnego śmiertelnika to nieporozumienie, zagrożenie i pomyłka.

 

"czy bezpieczne będzie jego rozcięcie celem wniesienia przez drzwi 80cm i pospawanie go już na miejscu??"

 

Rozcięcie raczej bezpieczne.

Spawanie, jak się umie i ma czym spawać nierdzewkę i zachowuje zasady - raczej tez bezpieczne.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź Adam. a powiedz jakie ciśnienie jest w stanie wytrzymać taki zbiornik? chodzi mi głównie o to czy w układzie zamkniętym nic się z nim nie stanie bez dodatkowych wzmocnień??

 

A jak te wszystkie "wady" układu zamkniętego mają się przy zastosowaniu pieca który może pracować w ww układzie (wężownica schładzająca) itp i wszystkie potrzebne zabezpieczenia jak np naczynie przeponowe ok 100l??

Edytowane przez sieno26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytasz o podstawy.

Gdybyś dogłębnie znał problematykę - nie pytał byś.

Zakładam, ze masz dar obserwacji i odrobinę zdrowego rozsądku.

Zbudujesz.

Uruchomisz.

Będziesz w stanie się tym posłużyć...

Nagle wypadnie jakiś wyjazd służbowy gdzieś daleko i zostawisz z tym "cudem techniki" rodzinę...

Zimno, rozchajcują na max, coś się zawiesi i... założysz se nowa rodzinę?

A może zrobisz remont tego co z chałupy zostało i oddasz się pielęgnacji tego co z rodziny zostało?

 

I wcale taka sytuacja nie musi nastąpić w pierwszym , drugim czy trzecim sezonie użytkowania...

 

Z cała pewnością masz w tej chwili uczucie, ze opowiadam bajki i horrory...

Wpisz w google "wybuch kotła" i poczytaj trochę albo w grafice googla pooglądaj.

Uwierz, ze NIKT w tych przypadkach BOMBY w domu nie projektował!

 

DLATEGO uważam, ze układ zamknięty (ciśnieniowy) z kotłem stałopalnym jest głupim pomysłem w domu jednorodzinnym.

 

Napisz tu, proszę, CZEMU chcesz układ zamknięty na ciśnienie atmosferyczne!

JAKIE zalety ma taki układ?

JAKIE wady ma otwarty?

 

Obawiam się, ze mocno mniemasz w tej dziedzinie.

A tu rzetelnej wiedzy potrzeba.

 

"powiedz jakie ciśnienie jest w stanie wytrzymać taki zbiornik? "

Jest lekko obły i z nierdzewki - jak piszesz.

Wydaje mi się, ze spokojnie można by mu napchać 10 bar (at).

Nawet jak ściankę ma 2mm.

Wytrzyma. PRÓBĘ!!!

Ale....

Za Chińskiego Boga bym go w jakimkolwiek układzie ciśnieniowym nie używał.

Jest różnica pomiędzy "wytrzyma" (chwilowo) a będzie w takich warunkach pracował bezpiecznie i całe lata...

Prezerwatywa POWINNA wytrzymać napełnienie wiadrem wody.

Tak się jej używa? Do przechowywania wiadra wody?

Ale przecież - wytrzyma, jak jest "dobra".

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zimno, rozchajcują na max, coś się zawiesi i...

 

Mam teraz instalację przejściową do podsuszenia drewna uruchomioną w warsztacie na kotle, który docelowo bedzie w budowanym domku. Ze względów finansowych uprościłem maxymalnie budowę tej instalacji. Naczynie wzbiorcze jest w postaci rozcietej połowy zbiornika od sprężarki :) bezpośrednio przykręcone rurką 1m nad kotłem. Dolewam sobie tam wode jak za dużo odparuje, A ODPAROWAŁO.

 

Raz ktoś wyłączył bezpiecznik od kabla pod który podpięta była pompa. Nikogo nie poparzyło, nikt nie ucierpiał... tylko tyle, że jak wróciłem to ok 10l wody musiałem podolewać i odpowietrzyć cztery grzejniki podłączone do tego kociołka. Zero strat poza mokrą szmatą i zdziwieniem, że jak to.. POMPA NIE CHODZI... ZAGOTOWAŁO, wywaliło parę i trochę wody, pobulgotało i przestało :)

 

Nawet jak wcześniej mogłem rozważać układ zamkniety tak teraz będe się tego wystrzegał jak... dosłownie OGNIA :)

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam czy problem z naładowaniem bufora do 80 C zawsze wiąże się z jakością paliwa czy może być problem gdzieś indziej ??pale brykietem z trocin mam akurat 20 kg worki i raz mi się naładuję do 60 C a raz 75 C , mam piec defro optima , jak ciepło i w miarę tanio zaizolować rury miedzy piecem a buforem ??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam czy problem z naładowaniem bufora do 80 C zawsze wiąże się z jakością paliwa czy może być problem gdzieś indziej ??pale brykietem z trocin mam akurat 20 kg worki i raz mi się naładuję do 60 C a raz 75 C , mam piec defro optima , jak ciepło i w miarę tanio zaizolować rury miedzy piecem a buforem ??

 

Zakładając, że brykiet masz taki sam, piec dba o to aby proces spalania był całkowity i zupełny to tylko odbór ciepła z bufora może taką sytuację spowodować.

 

Jak sprawdzaliśmy ze znajomym ile da się wycisnać z polan drewna w kotle to odciął on odbiory z bufora i piec jedynie ładował bufor a nic tego bufora nie rozładowywało. Przeprowadź takie ze dwie-trzy próby z ładowaniem bufora, w trakcie którego nie ma jego rozładowania i już będziesz coś więcej wiedział a przy okazji poprzeliczasz sobie ile energii wpompowałeś do bufora a ile spaliłeś paliwa i wyjdzie Ci cena kWh przy paleniu brykietem - akurat tego jestem ciekaw :)

 

Przy paleniu polanami drewna owocowego dobrze wysuszonego (3 sezony) bezpośrednio do bufora wpompowaliśmy raz 3,17 raz 3,28 kWh z 1 kg drewna co przy kwocie zakupu drewna połupanego z ułożeniem (ok 200zł za owocowe/dąb/buk) dało wynik ok 0,11zł/kWh.

 

Temat, od którego zacząłem przygodę z forum o ekonomicznym spalaniu węgla:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?100061-Ekonomiczne-spalanie-w%C4%99gla-kamiennego

z tego co pamietam sporo tam jest wiedzy na temat tego co , jak , gdzie, po co etc, etc... ale najważniejszy wniosek z tego tematu, że W JAKI SPOSÓB SPALISZ tyle uzyskasz energii z tej samej ilości paliwa

 

Podsumowując albo spalasz ten brykiet w dwa różne sposoby - raz wywalasz więcej a raz mniej paliwa w komin, albo w trakcie ładowania odbierasz różne porcje energi z bufora, albo masz tak duży rozstrzał jakościowy brykietu.

 

pozdrawiam

 

EDIT:

...albo masz pomiar temp. w takiej wysokości bufora np 3/4 zbiornika, że nie wiadomo czy jest do końca rozładowany :(

 

tak mi przyszło na myśl :D

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakich materiałów powinno się unikać przy łączeniu z chromoniklem przy budowie bufora??

 

Oraz mam pytanie bo chyba zaryzykuję z wężownicą CWU tylko chcę ją zrobić dobrze bo nie mam czasu na następne rozcinanie zbiornika i przeróbki.

A mianowicie mam do dyspozycji zbiornik po mleku z chromoniklu 2000l o podstawie elipsy i wysokości ok 150cm. Chcę mieć bdb dostęp do CWU żeby bez ryzyka "zimnego prysznicu" nalać wannę lub wziąć prysznic. Mam prysznic, wannę, dwie umywalki i dwa zlewy.

Planuję zrobić wężownicę z rurki 22 (40m będzie ok??) i zrobić dwa płaskie ślimaki z jednej rurki pod samą górą z wejściem zimnej wody i wyjściem ciepłej od góry. Ślimaki te powinny mieć kształt dennic czy można okręgi zrobić?? Co o tym myślicie. Oczywiście wszelkie sugestie mile widziane

Edytowane przez sieno26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę mieć bdb dostęp do CWU żeby bez ryzyka "zimnego prysznicu" nalać wannę lub wziąć prysznic. Mam prysznic, wannę, dwie umywalki i dwa zlewy.

Planuję zrobić wężownicę z rurki 22 (40m będzie ok??) i zrobić dwa płaskie ślimaki z jednej rurki pod samą górą z wejściem zimnej wody i wyjściem ciepłej od góry. Ślimaki te powinny mieć kształt dennic czy można okręgi zrobić??

 

Jeśli zakładasz uwarstwienie temperatur wody w buforze to umieszczenie całej wężownicy w górze zbiornika będzie uśredniać temperatury w zbiorniku i zakłócać efekt uwarstwienia. Jak Ci na tym rozwarstwieniu tak bardzo nie zależy to utrzymuj min. 1/4 górnej części zbiornika w temperaturze 50-60*C a będziesz miał ze 100-150l ciepłej CWU do dyspozycji. Jak bedzie to dla Ciebie niewystarczające to utrzymuj te min. 1/4 góry zbiornika w temp. 70-80*C wtedy do dyspozycji bedziesz miał i z 500l CWU. Druga sprawa to opory przepływu. 40mb rury fi22x1 ma tę samą powierzchnię wymiany co 50mb rury fi18x1 ale 50mb rurki fi18 połączone równolegle po 25mb ma o 30% większy przekrój przepływu wody niż fi22 chyba, że zamierzasz połączyć te 40mb rury fi22 równolegle jako dwa ślimaki po 20mb.

Co do krztałtu to biorąc pod uwagę, że chcesz całą wężownice umieścić na górze zbiornika postaraj sie zachować jak najwieksze odstępy pomiędzy rurkami i to o czym pisał adam aby dolna rurka nie była bezpośrednio nad górną.

I jeszcze jedno: rurka fi22 poniżej promienia gięcia 20cm lub jak kto woli średnicy 40cm bedzie miała tendencję do "spłaszczania się" w przekroju dlatego jak rozważasz ślimaka postaraj się aby najmniejszy zwój miał średnice większą od 40cm.

 

Będę szukał bufora do pieca na pellet i ten wydaje mi się ok, choć cena troszkę przeraża.

 

Jak zwykle przy takim zdaniu rodzi się wątpliwość w jakim celu do pieca na pellet chcesz mieć bufor. Jedyne co i mi przyszło na myśl kiedy rozważałem bufor+piec na ekogroszek to: dostep do CWU z wężownicy a nie z zasobnika oraz fakt, że piecem moge nagrzać wodę w buforze kiedy jestem w domu aby nie było płomienia jak nikogo nie będzie w chałupie :)

 

pozdro

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymierzam się do wykonania docelowej izolacji bufora. Planuję obłożyć go 10 cm wełny, ofoliować a następnie zabudować styropianem. Przestrzenie w obudowie wypełnić perlitem. Czy perlit "agro" dostępny np tutaj: http://allegro.pl/perlit-agro-2-6mm-125l-najwyzsza-jakosc-osiewany-i5324132095.html jest tym samym perlitem wykorzystywanym do izolacji? Będę potrzebował z 500 litrów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zakładasz uwarstwienie temperatur wody w buforze to umieszczenie całej wężownicy w górze zbiornika będzie uśredniać temperatury w zbiorniku i zakłócać efekt uwarstwienia. Jak Ci na tym rozwarstwieniu tak bardzo nie zależy to utrzymuj min. 1/4 górnej części zbiornika w temperaturze 50-60*C a będziesz miał ze 100-150l ciepłej CWU do dyspozycji. Jak bedzie to dla Ciebie niewystarczające to utrzymuj te min. 1/4 góry zbiornika w temp. 70-80*C wtedy do dyspozycji bedziesz miał i z 500l CWU. Druga sprawa to opory przepływu. 40mb rury fi22x1 ma tę samą powierzchnię wymiany co 50mb rury fi18x1 ale 50mb rurki fi18 połączone równolegle po 25mb ma o 30% większy przekrój przepływu wody niż fi22 chyba, że zamierzasz połączyć te 40mb rury fi22 równolegle jako dwa ślimaki po 20mb.

Co do krztałtu to biorąc pod uwagę, że chcesz całą wężownice umieścić na górze zbiornika postaraj sie zachować jak najwieksze odstępy pomiędzy rurkami i to o czym pisał adam aby dolna rurka nie była bezpośrednio nad górną.

I jeszcze jedno: rurka fi22 poniżej promienia gięcia 20cm lub jak kto woli średnicy 40cm bedzie miała tendencję do "spłaszczania się" w przekroju dlatego jak rozważasz ślimaka postaraj się aby najmniejszy zwój miał średnice większą od 40cm.

 

rozważam teraz zrobić z rurki 18 i zacząć od wysokości ok 50cm od dołu i zwoje zagęszczać ku górze i na samej górze jeden ślimak czy dwa?? czy zrobić taką spiralę x2 tzn równolegle?? Tylko jak się spina je na dole i górze?? trójnik 18/22/18 i 22 przez ściankę bufora??

Która opcja będzie pewniejsza?? jeden kawałek spirali od 1/3 wysokości zbiornika zagęszczając się ku górze i na samej górze ślimak ?? czy dwie równoległe i na górze dwa ślimaki (niewiem czy dobrze rozumię pojęcie równoległej wężownicy)??

Edytowane przez sieno26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...