Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam

PliP By schemat był kompletny i służył za wzór,to musisz dorysować do niego naczynie wyrównawcze. Mniej zorientowani w temacie, mogą ten schemat potraktować jako gotowy ,wzór do wykonania ,a wtedy będą mieli bombę z opóźnionym zapłonem.

Miłego dnia J.Korona

Edytowane przez jerzyka51
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jakiś czas temu byłem na bieżąco z tym tematem - nawet zrobiłem sobie jakieś notatki do których własnie wróciłem.

Nie wiem jednak do czego je przykleić. Znalazłem w komputerze schemat jak poniżej, który pochodzi z tego forum. Nie znam się jednak na oznaczeniach i proszę o wyjaśnienie co oznaczają poszczególne cyfry. Celowo oznaczyłem wszystkie elementy aby było dla potomnych i nie było później pytań co to i tamto jeszcze oznacza. Dopisałem również moc kotła na 20kW oraz bufor oznaczyłem jako 1000l. Aby można było mówić o konkretnym przykładzie, konkretnych średnicach rur itd itp. Proszę zatem o wyjaśnienia. Lub tez może ktoś wie kiedy ten rysunek był omawiany?

bufor-schemat-do opisu.jpg

Może na dziś jest coś lepszego już wymyślone, może jednak laddomat będzie lepszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

PliP By schemat był kompletny i służył za wzór,to musisz dorysować do niego naczynie wyrównawcze....

Miłego dnia J.Korona

Nie mogłem edytować starego posta i zostawał rysunek więc wywaliłem całość aby nie siało zamentu i zamieszczam raz jeszcze z dorysowanym naczyniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1-zawory odcinające (kulowe)

2-czujnik temperatury (kontrola temperatury powrotu)

3- termometr/manometr

4 pompa obiegowa

5-filtr siatkowy

6-siłownik zaworu ustawiony na 40C

7- zawór termostatyczny ( ja dałbym trójdrożny )

8- zawór regulacyjny (dławiący)

9- termometr/manometr

10-zawór zwrotny klapowy

11-bufor / niedokładna linia bo może chodzić też o termometr który jest tam zabudowany

CTW- czujnik temperatury wody uruchamia pompę

moim zdaniem taki układ nie będzie działał poprawnie , nie widzę sensu stosowania zaworu dławiącego w tym miejscu

Edytowane przez dadi321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem taki układ nie będzie działał poprawnie , nie widzę sensu stosowania zaworu dławiącego w tym miejscu

 

Zawsze można zawór dławiacy pozostawić w pozycji bez dławienia ale ja zrozumiałem, że ten zawór jest po to aby dostroić prędkość przepływu wody przez kocioł jeśli jest za duża na najniższym biegu pompy.

 

Może na dziś jest coś lepszego już wymyślone, może jednak laddomat będzie lepszy?

 

Laddomat w/g mnie ma tę wadę, że ma ograniczony przepływ grawitacyjny a w powyższym rozwiązaniu przykładowo mając kocioł i bufor, poza obiegiem zaworu regulacyjnego i pompy, połączony 1 1/2" albo 2" można postarać się o ładowanie bufora bez załączania pompy (jest to też jakaś ochrona przez stanem awaryjnym). Oczywiście jeśli grawitacyjne ładowanie ma w ogóle sens czyli przykładowo bufor jest wyżej niż kocioł.

 

Inna kwestia to koszt laddomatu vs pompa+zawór regulacyjny (ew. trójdrożny lub termostatyczny)+klapa zwrotna i wymienność poszczególnych elementów.

 

Polecam przeczytanie wątku (raptem 4 strony):

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?242576-Nape%C5%82nianie-bufora-akumulatora-prawie-wrz%C4%85tkiem

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie napisałem że nie widzę sensu stosowania tego zaworu wiem do czego służy , napisałem że w tym miejscu i w tym układzie jest niezbyt szczęśliwie umieszczony, biorąc pod uwagę opory hydrauliczne bufora i zaworu termostatycznego można go przesunąć, tak aby równoważył także niewątpliwe większy opór zaworu termostatycznego, bo może nastąpić sytuacja że po mimo jego otwarcia nie uzyskamy wymaganej temperatury powrotu, dlatego też zaproponowałem zawór trójdrogowy Edytowane przez dadi321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlatego też zaproponowałem zawór trójdrogowy

No właśnie w poście powyżej podałem link do tematu, które opisuje to i inne wersje powyższego układu. Temat made by Adam chociażby dlatego warto go odwiedzić ;-)

 

To co proponujesz można było by wykonać na zaworze trójdrogowym termostatycznym z wkładką np 65*C (coś pokroju ESBE za ok 220zł).

 

Ten zawór regulacyjny trzeba dokładniej przemyśleć bo jak jest zamontowany za pompą to pompa na ssaniu ma prawie pełne ciśnienie występujące na jej wysokości podczas pracy. Natomiast jak jest zamontowany przed pompą to powoduje spadek ciśnienia na ssaniu pompy tym większy im więcej będzie kryzował przekrój przepływu wody i po dołączeniu wysokich temperatur (80-90*C) w jakich praktycznie cała woda w obiegu bufor-kocioł będzie przez niego płynęła może doprowadzić do powstanie kawitacji na łopatkach.

 

A i przydał się by kolejny termostat wyłączający pompę jak temperatura spalin na czopuchu spadnie poniżej jakiegoś progu np 90*C ale o tym chyba już byłą wielokrotnie mowa :D

pozdro

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek przywitam się jako, że to mój pierwszy post na forum.

Chodzi o kwestię wpięcia kominka w instalację.

Planujemy kocioł Vienybe 20+ i bufor 2000 litrów, samoróbka ze zbiornika hydroforowego.

Zapotrzebowanie domu na ciepło

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/170j

Chodzi o to czy jest sens kupowania wkładu kominkowego z płaszczem wodnym i robienia całej instalacji, czy lepiej dać sobie spokój i tą energię puszczać w komin? Jakie są orientacyjne koszty instalacji do podłączenia kominka, same materiały? Ile orientacyjnie trzeba grzać kominkiem aby naładować bufor 2000 litrów? Wiem, że wszystko zależy od mocy kominka, chodzi mi po prostu o przykłady, ponieważ mocy kominka też nie mamy jeszcze.

Palić chcemy okazjonalnie, nie potrafię na chwilę obecną określić częstotliwości. Kominek będzie oddalony od kotłowni jakieś 6 metrów. Nie chcemy też mieć DGP. Więc albo płaszcz, albo goły kominek.

Wiem, że teoretycznie można to policzyć, ale spalanie w kominku jest dla mnie tak nieprzewidywalne, że chciałabym podpytać o opinie kogoś kto podobny układ użytkuje bądź będzie potrafił sobie to wyobrazić lepiej od nas :)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taka temperatura wystąpi dopiero po naładowaniu bufora , wcześniej będzie to temperatura ustawiona na zaworze, pamiętaj o układzie warstwowym więc z bufora pobieramy cały czas wodę o temp jaka była po rozładowaniu ,a zawór trójdrożny podnosi ją do wartości zgodnej z jego nastawą , ładując bufor przepływy są spore więc przydławienie tego zaworu nie powinno być duże , chodzi tutaj raczej o spadek ciśnienia pomiędzy zaworem a pompą bo ono powoduje spadek temperatury gotowania wody, dlatego na zasilaniu takie rozwiązanie nie byłoby dobre ale na powrocie jest do przyjęcia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opis rysunku

1-zawory odcinające (kulowe) 1" x 30zł x 5szt = 150zł

1-growo_zawor-kulowy-perfect.jpg

2-czujnik temperatury (kontrola temperatury powrotu) JAKI?

3- termometr/manometr 2x 25zł = 50zł

3- pol_pl_TERMOMANOMETR-SR-80-120C-6bar-GW-1-2-TERMOMETR-MANOMETR-2452_1.jpg

4 pompa obiegowa JAKAŚ konkretna?

4-pompa obiegowa.jpg

5-filtr siatkowy 1x 15zł

5-filtr siatkowy.jpg

6-siłownik zaworu ustawiony na 40C (siłownik razem z zaworem 3D- może jakiś konkretny model?)

7- zawór termostatyczny ( ja dałbym trójdrożny ) 400zł

7- zawór 3D z siłownikiem.jpg

 

C. D. w następnym moim poście bo można dodać tylko 5 zdjęć

8- zawór regulacyjny (dławiący)

9- termometr/manometr

10-zawór zwrotny klapowy

11-bufor / niedokładna linia bo może chodzić też o termometr który jest tam zabudowany

CTW- czujnik temperatury wody uruchamia pompę

moim zdaniem taki układ nie będzie działał poprawnie , nie widzę sensu stosowania zaworu dławiącego w tym miejscu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C.D. z poprzedniego postu

8- zawór regulacyjny (dławiący) 300zł

8- zawór dławiący.jpg

9- termometr/manometr

tak jak w pkt 3

10-zawór zwrotny klapowy- 30zł

10-zawór klapkowy.jpg

11-bufor / niedokładna linia bo może chodzić też o termometr który jest tam zabudowany

CTW- czujnik temperatury wody uruchamia pompę

moim zdaniem taki układ nie będzie działał poprawnie , nie widzę sensu stosowania zaworu dławiącego w tym miejscu

 

Czyli co i jak zmienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no z tym zaworem to poszedłeś po bandzie on jeszcze wymaga sterowania:no: tam wystarczy zawór termostatyczny trójdrożny za 150-200zł , a w schemacie była zastosowana głowica z tzw kapilarą cena podobna, działanie też tyle że można czujnik zamontować w oddaleniu od samego zaworu.

 

Po zastosowaniu takiej pompy jak pokazałeś zawór dławiący wydaje się zbędny , ponieważ ma ona płynną regulację wydajności, ale jak coś można wyszukać tańsze http://allegro.pl/zawor-rownowazacy-tbv-i5964738668.html

 

zawór klapowy lepiej zastąpić takim http://allegro.pl/zawor-roznicowy-zeliwny-zwrotny-do-c-o-1-cal-i5539723092.html

 

zawór termostatyczny np taki http://allegro.pl/zawor-trojdrozny-temperaturowy-5-4-61-st-c-898-i5947853061.html po zastosowaniu tego zaworu 2,6 i 7 z rysunku jest w nim

pozdrawiam

Edytowane przez dadi321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za chwilę linki przestaną działać wiec powstawiam zdjęcia tych produktów, aby za jakiś czas ktoś inny tak jak ja nie miał wątpliwości co jest pięć.

No, a z tym zaworem to wiesz... "jak się bawić to się bawić drzwi wyje...ać okno wstawić" No bo "kto biednemu zabroni bogato się bawić"

nie no z tym zaworem to poszedłeś po bandzie on jeszcze wymaga sterowania:no: tam wystarczy zawór termostatyczny trójdrożny za 150-200zł , a w schemacie była zastosowana głowica z tzw kapilarą cena podobna, działanie też tyle że można czujnik zamontować w oddaleniu od samego zaworu.

 

Po zastosowaniu takiej pompy jak pokazałeś zawór dławiący wydaje się zbędny , ponieważ ma ona płynną regulację wydajności, ale jak coś można wyszukać tańsze http://allegro.pl/zawor-rownowazacy-tbv-i5964738668.html

11 zawór równowazacy.jpg

12-zawór roznicowy.jpg

13-zawór 3d60C.jpg

po zastosowaniu tego zaworu 2,6 i 7 z rysunku jest w nim

pozdrawiam

Skoro zastosujemy pozycję ta ostatnią to pozostanie nam tylko sterownik z czujnikami do pompki. Jeden czujnik temp do pieca, a drugi czujnik do bufora aby nie było sytuacji, że temp na piecu spadła, poniżej temp w buforze i pompka nadal pracuje i schładza bufor. Co tutaj zastosować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://allegro.pl/termostat-roznicowy-pompa-solarny-sterownik-modul-i5959504408.html to jeśli chodzi o różnicę temperatur , można też mierzyć temperaturę spalin i wyłączać gdy piec wygasa co kto woli , ale i tak twierdzę że najlepiej sprawdza się wydzielenie obwodu grzejnikowego przed buforem , a nie za nim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dodajemy sterownik z 2 czujnikami

14-sterownik.jpg

 

Aktualnie studiuję wątek powyższy i okazuje się, że dyskusja jest dokładnie o tym samym ale i tak te nasze wypociny podsumuję, skompletuję i opisze w 1 poście, a może i jako nawy temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, można...

Kto zabroni bogatemu?

 

Ten zład w zbiorniku z wężownicą do CWU masz taki sam jak w buforze.

Po co dwa baniaki?

Po co kaloryfery, jak podłogówka dobrze sobie radzi po całości położona?

I... Wracamy do początku watku...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiedzi są proste dwa złady bo zawsze mam ciepłą CWU, nawet gdy rozładuję baniak główny 1000l ,CWU to 300l,(przydatne w okresach przejściowych gdy palimy cyklicznie ,no i pozwala na głębokie rozładowanie zładu głównego nie zmuszając do kompania czy mycia w zimnej wodzie).

Grzejniki bo tak już było a rozwalanie podłóg mi się nie uśmiecha , zresztą grzejniki są specjalnie przewymiarowane tak aby ogrzały dom wodą o temp 40C, a często chodzą tak jak przy obecnych temperaturach nawet na 37 C, wbrew pozorom układ dosyć tani, no nie liczę robocizny bo sam to robię.

Sprawa najważniejsza układ dedykowany do kotła z górnym spalaniem , odpalanego z góry, który ma problem z nadmiarem mocy w fazie odgazowywania węgla , a po tym procesie jest bardzo łatwo sterowalny , bo wtedy grzanie to w zasadzie promieniowanie, ten układ to modyfikacja mojego mój jeszcze nie ma mieszania wody na grzejniki regulują to termostaty

Edytowane przez dadi321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...