Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

powiedz jak wsunąłeś mufę z rurką cyrkulacyjną w otwór w zbiorniku?? odcięty miałeś dekiel górny więc dostępu nie miałeś do niej??

Przesunąłeś całą wężownicę w zbiorniku do przeciwnej ścianki niż otwór i wtedy się udało "wycelować" w otwór wyśrodkowując wężownicę??

Nie było konieczności robienia czegoś w rodzaju stabilizatorów na środku wężownicy względem zbiornika??

 

Baaaaardzo pomocny opis. Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

powiedz jak wsunąłeś mufę z rurką cyrkulacyjną w otwór w zbiorniku?? odcięty miałeś dekiel górny więc dostępu nie miałeś do niej??

Przesunąłeś całą wężownicę w zbiorniku do przeciwnej ścianki niż otwór i wtedy się udało "wycelować" w otwór wyśrodkowując wężownicę??

Nie było konieczności robienia czegoś w rodzaju stabilizatorów na środku wężownicy względem zbiornika??

 

Baaaaardzo pomocny opis. Dzięki

 

Witam

Pozostałe pracę jeszcze opiszę ,ale chyba nie dzisiaj bo jestem jeszcze zmęczony.

Z recyrkulacją zrobiłem tak. Do trójnika cyrkulacji wlutowałem rurkę Cu 15 z przylutowaną mufą. Tak dobrałem długość tej rurki by weszła do zbiornika .Wyznaczyłem punk ,na baniaku gdzie ta rurka powinna być.. W tym miejscu wywierciłem otwornicą dziurę pod nypel 1".Do zbiornika wsunąłem wężownicę. Nypel od rurki cyrkulacji znalazł się pośrodku otworu, tuż przy krawędzi zbiornika. W nypel ,włożyłem przez otwór długą rurkę rurkę Cu 15.Teraz palnikiem przez otwór w baniaku, nagrzałem nypel z rurką i zlutowałem na gorąco ,bez problemu. Później przyspawałem do baniaka 1/2 nypla żelaznego , w niego wkręciłem łącznik mosiężny z gwintem 1" a z drugiej strony miejscem do wlutowania rurki Cu 22.Włożyłem reduktor miedziany 22-15 /. Reduktor musiałem lekko potraktować pilnikiem by przechodziła prze niego rurka 15. Później przylutowałem rurkę 15 do redukcji ,a redukcję do łącznika mosiężnego.Łącznik dalej lutem z 45% zawartością Ag przylutowałem do połówki nypla żelaznego. Podobnie zrobiłem z rurkami 22 ,z tym że nie stosowałem tam już redukcji. Wężownica w baniaku stoi na trzech nogach .Na dole położenie jej stabilizuje kształt dna ,rurka Cu 22 wychodząca na dół , dalej rurka cyrkulacji i u góry rurka wyjścia .Dodatkowo u góry równomiernie po obwodzie nawierciłem 3 otwory pod połówki nypla 1/2".Nypel przyspawałem ,wkręciłem w niego przejściówkę mosiężną do lutowania rury Cu15. Musiałem tą przejściówkę lekko w środku podpiłować ,by przechodziła przez nią rurka Cu 15. Końce tych miedzianych rurek sklepałem i przylutowałem do wężownicy . ,wycentrowałem jej położenie i drugie końce przylutowałem do mosiężnego łącznika ,a końcówki rurek zaślepiłem korkami.IMG_20160206_201610500.jpgIMG_20160213_114524010_HDR.jpg Tu nie mam więcej zdjęć ,jak będziesz chciał ,to mogę następne zamieścić jak będę w domu.Zdjęcie pierwsze pokazuje przejście rurek od wężownicy do pompy ciepła ,ale tak samo robiłem z innymi rurkami. Jest to zdjęcie jeszce przed lutowaniem. Na drugim zdjęciu widać jeden taki wystający kawałek rurki od mocowania wężownicy.

W sumie lutowałem lutem srebrnym, 8 punktów przejścia rurek miedzianych przez ścianki baniaka. Poszło to dobrze i zużyłem 2.5 laski lutu. Ag.

Miłego wieczoru

Edytowane przez jerzyka51
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Właśnie skończyłem budowę własnego bufora 1300 L i przymierzam się do jego ocieplenia. Właściwie zastanawiam się tylko nad samą górą ponieważ w stropie drewnianym mam 15 cm wełny a od stropu do góry bufora pozostało tylko 5 cm. Wydaje mi się to trochę za mało jak na samą wełnę i zastanawiam się nad czymś takim: 2 warstwy folii bąbelkowej i 1 warstwa folii aluminiowej i takie warstwy kilka razy na grubość 5 cm.

Co myślicie o takim ociepleniu? Czy powietrze zamknięte w pęcherzykach folii i warstwa refleksyjna folii aluminiowej zapewnią lepszą izolację niż wełna mineralna? Pytanie jeszcze czy wysoka temperatura nie uszkodzi folii babelkowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie wykonałem bufora osobiście, ale mogę pochwalić się jego instalacją. Pragnę też podziękować Adamowi_mk za ten wątek i natchnienie mnie, abym poszedł w dobrym kierunku z koncepcją ogrzewania domu prądem w II taryfie. Bufor AH coś tam, o pojemności prawie 1000l, polskiego producenta, zasilany grzałką 8 kW(3 fazy)CO i 2 kW(1 faza)CWU

DSC_0078_1.jpg

 

wyposażony

 

DSC_0079_1.jpg

 

Proszę przy okazji o poradę, czy stosowne będzie takie sterowanie za pośrednictwem stycznika na szynie i to zabezpieczenie termiczne? Zawór bezpieczeństwa jest.

5766245141.jpg

5955809456.jpg

 

Czy może jest potrzeba zastosowania bardziej wyrafinowanego sterowania?

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Bufor mam prawie gotowy, jutro jade - mam nadzieje, od miesiąca tak się wybieram, ale ciagle majster ma coś innego do zrobienia... - na udzielenie ostatnich wskazówek przed zmontowaniem wszystkiego w całość.

Mój magik który robi bufor, ma później pare rzeczy podłączyć. Wcześniej zrobił mi piec.

Boję się jednak, że może nie ogarnąć ogólnego układu kotłowni z buforem.

 

Widziałem tu pare schematów kotłowni, ale trudno mi oceniać który dla mnie będzie najlepszy.

Mam trochę mało czasu, do wprowadzenia sie mam góra 1,5 miesiaca i wszystkie wolne chwile przeznaczam na wprowadzenie namiastki cywilizacji do domu... A i tak wiem ze nie zdążę :D

Z tego powodu nie mogę niestety ponownie przeanalizować tego wątku, stąd moja bezpośrednia prośba o pomoc. Możecie zaproponować jakiś prosty układ do mojego domu?

- układ otwarty

- piec stałopalny, moc ok 28kW, wentylator, sterownika jeszcze nie mam u siebie, ale magik ma już kupiony.

- bufor ok 1000l, wężownica CWU, 3 pomiary temperatury, wejscie z pieca, grzałki elektryczne na wszelki wypadek, nad nimi lejek z kominem, w połowie komina wpina się wejście z przyszłej wężownicy która będzie na przewodzie kominowym kominka.

- CWU to dwa obwody, parter osobno, poddasze i półpiętro osobno, instalacja zgrzewana, mają być elektrozawory uruchamiane z czujników zalania w łazienkach i kuchni.

- ogrzewanie podłogówka na całości, rozdzielacz na parter i drugi na poddasze i półpiętro, zasilanie rozdzielaczy miedzią, mają być elektrozawory uruchamiane z czujników zalania przy rozdzielaczach. Chciałbym żeby każde z pięter było sterowane osobno.

- naczynie wyrównawcze muszę przemontować, to co mam zamontowane ma 30l, muszę powiększyć. Podłączone miedzią.

 

Ma ktoś podobny układ? Ma dobrze działać, nie chcę przebajerzonego układu (koszty), ale żeby było niezbędne, działające minimum. Najlepiej z przykładem urządzeń które już macie zamontowane u siebie i możecie polecić (albo odradzic). Gorąca prośba o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabieralem się do jakiś czas wczoraj podłączyłem grzałki na chłopski rozum tylko ze kabel miałem jeden 2 a druga grzałkę pod 1.5 czy to nie za mało ?

Wydaje mi się ze jeden pręt ma 1500w bo jak sprawdzam watomierzem w domu urządzenie to czajnik ma 2000 w a pokazuje 1700 tak samo grzejnik . Czy jak bym podłączył te dwa pręty czyli 3000 w około w nocnej taryfie to ile by mi podgrzało wodę w baniaku 1000 l ?no i ile będzie to kosztowało ? Ogólnie cce spróbować podłączyć to w taryfie dziennej żeby raz sprawdzić jak bufor się zachowa .

[ATTACH=CONFIG]347201[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]347202[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]347203[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]347204[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabieralem się do jakiś czas wczoraj podłączyłem grzałki na chłopski rozum tylko ze kabel miałem jeden 2 a druga grzałkę pod 1.5 czy to nie za mało ?

Wszystko zależy od długości kabla do zabezpieczenia przeciążeniowego ale możesz przyjąć, że urządzenia jednofazowe do 2kW mocy należy podłączać poprzez kabel o przekroju nie mniejszym niż 3x2,5mm2 przy długościach kabla do kilkunastu metrów. Dobrze abyś każdą grzałkę podłączył do oddzielnej fazy L1/L2/L3. Dla zupełnej pewności zapraszasz elektryka z uprawnieniami pomiarowymi aby zrobił odpowiednie pomiary. Dokument z takich pomiarów tak czy siak przyda Ci się do ubezpieczenia domu (wręcz jest wymagany).

 

Polecam dokument: http://www.nhsep.pl/dokumenty/Wykon_instal_nowe_prze_%2022.09.09r.pdf

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat elektryk chciał 100 zł skasować za to co ja sam podłączyłem i tak samo , czyli mogę podłączyć grzałke jedna do drugiej jednym kablem pewnie drutem 2.5 i kablem 3x 2.5 do kontaktu ?

 

Zazwyczaj do gniazdek rozprowadza się 3x2,5mm2 z tym, że przewiduje się kilka gniazdek na jednym kablu/lini co powoduje, że do jednego zabezpieczenia przeciążeniowego może być podłączonych kilka urządzeń włączonych do tych właśnie gniazdek. Standardowe rozwiązania przewidują zabezpieczenie lini dla gniazdek 16A. Jeśli do gniazdek przynależnych do tej lini, do której chcesz podłączyć grzałki nie ma nic innego podłączonego to zabezpieczenie 16A powinno wytrzymać. Inną sprawą jest jakośc i opór kabla idącego z tego gniazdka do rozdzielni bo może nastąpić na nim a w szczególności na lekko pośniedziałych złączkach stykowych zbyt duży spadek napięcia przy tak dużym obciążeniu. Konsekwencją tego jest nadmierne nagrzewanie się styków/kabla i dalej może dojść do uszkodzeniea izolacji kabla lub gniazdka. Stąd już prosta droga do zwarcia/niekontrolowanego przepływu prądu. Z Bogiem sprawa jak zadzaiałają zabezpieczenia i odłączą tą linię albo grupę lini - będziesz miał jedynie naprawę w postaci kucia w ścianach, ale jeśli zanim zadziałają zabezpieczenia powstanie pożar albo nie daj Boże dojdzie do porażenia osoby to już będzie tragedia.

 

Dlatego mimo wszystko polecam nawet jak sam podłączysz kable i sprawdzisz, że wszystko funkcjonuje tak jak sobie to wyobrażasz, zapłacić te 2-3 stówki elektrykowi ale takiemu, który zrobi pomiary pętli zwarcia i rezystancji izolacji ze szczególną uwagą na to właśnie gniazdko a i ubezpieczyciel nie wypnie się w razie czego :(

 

Jeśli sam nie jesteś w stanie ocenić ile odbiorów jest podłączonych do lini, do której podłączone jest to gniazdko, jakim przewodem i jakie zabezpieczenie to przynajmniej popytaj wśród znajomych, może ktoś się na tym zna.

 

pozdro

 

PS: Są pewne granice robienia "tymi ryncoma". O ile wykonać nimi można wszystko, cały dom to na zakończenie jak i co pewien czas lepiej aby ocenił sprawność działania różnych instalacji ktos z uprawnieniami (inna kwestia, że skoro i tak za to płacimy to warto przypilnować aby nie było to tylko "wystawienie papierka"). Atmosfera podczas wykonywania takich pomiarów może byćciężka i być może dowiesz się czegoś nowego o Twojej instalacji ale lepiej to wiedzieć i podjąc samemu decyzję co dalej niż ma ta decyzję za nas podjąć "nieszczęsliwy zbieg okoliczności".

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat mam tak jak ty napisałeś kabel 2.5 i mam 2 gniazdka i każde jest na osobnym bezpieczniku C 16 w jednym gniazdku mam podłączoną centrale od WM a drugie pompka od ggwc i sterownik z pompka do podłogowki ale plus mam jeszcze wyciągnięty kabel do siły

 

To wykorzystaj kabel od siły. Będziesz pewnie miał w nim 3 fazy L1/L2/L3 "0" i "PE". Zakładam, że "siłę" masz odpowiednio podłączoną w rozdzielni czyli 3 czarny/brązowy kable do różnych faz, niebieski do zera a zielono-żółty do uziemienia. Do podłączenia grzałki wykorzystaj te fazy, które są najmniej obciążone poprzez inne linie w domu przykładowo jedna grzała L2 a druga L3. Pojedyńcze grzałki są w 90% na ~230V więc podłączasz je pod L2(czarny lub brązowy), "0"(niebieski) a pod obudowę grzałki jeśli masz taka możliwość podłączasz "PE" (zielono-żółty).

 

pozdro

 

PS: Opis zbyt szczegółowy tak na wszelki wypadek bo spotkałem się z osobami (gospodarzami domu :D ) co myśleli, że jak są trzy kable w gniazdku to mają dwie fazy i zero :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od poniedziałku biorę się za wężownicę i ciągle nie mogę się zdecydować jakie przekroje itp.

Czy dawanie dużej ilości metrów Cu może mieć jakieś negatywne skutki np 3x25m Cu15??

Wolałbym coś łatwiejszego w zrobieniu np 50m Cu18 lub 2x25 Cu18 które wydaje mi się zrobię dobrze?? Jest jakaś złota wskazówka jak to powinno wyglądać abym był zadowolony a mianowicie przy temp powiedzmy na górze 40' wziąć jeszcze prysznic. Proszę o pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mieć...

Miedzi darmo nie dają, to wtedy koszt rośnie!

Wskazówki?

No, to jest tak:

Szacujesz ile tej CWU jednocześnie będziesz potrzebował.

Jeden , dwa czy dziesięć kranów na full otwartych.

Do potrzebnej ilości CWU dobierasz przekrój rury.

Ten przekrój dzielisz na rury Cu, jakie chcesz zastosować.

Potem optymalizujesz całość zmniejszając prędkość przepływu i zwiększając powierzchnię wymiany tak, aby nawet na mocno rozładowanym baniaku CWU była.

Czyli - dodajesz jeszcze jedną rurę Cu równolegle.

Wtedy wychodzi Ci czy 2 x 26mb fi22 czy 3 x 25mb fi 18 czy inaczej.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.

Mam pytanie do osób które ogrzewają wodę użytkową z wykorzystaniem wężownicy zamontowanej w buforze i mają bardzo twardą wodę (dożo kamienia), czy z czasem na ściankach wężownicy nie osadza się kamień powodując gorszą wymianę ciepła a w konsekwencji brak możliwości ogrzania wody.

Z tego co przeczytałem większość osób rekomenduje wykonanie wężownicy 22 Cu o długości 50mb. Jaką uzyskujecie temp. wody użytkowej gdy np macie cały bufor gorący np 80 stopni i jest spory pobór ciepłej wody - załóżmy np że korzysta się jednocześnie z dwóch łazienek?

Głownie chodzi mi o to czy zamontowanie w/w wężownicy w buforze podoła w każdej sytuacji i będziemy mieli ciepłą wodę.

Ostatnie moje pytanie to do jakiej temp. można rozładować bufor by przy w/w wężownicy by temperatura wody użytkowej była jeszcze zadawalająca.

 

Z góry dziękuję za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam prysznic i wannę oraz 4 krany. Martwi mnie jak połączyc 3 spirale po np 25m.

 

@sieno26 czym więcej poborów jednoczesnych tym pow. wymiany i pole przekroju większe musi być. Podkreślę jednoczesnych bo sam wpadłem przez chwilę w spiralę założenia - "a na wszelki wypadek". Przy jednym poborze CWU wystarczy 25mb fi18 (@piczman). Przy trzech punktach to już 2x18x25mb albo 3x15x25mb a przy 10 punktach to już hotel :D. To jednocześnie zdarza się bardzo rzadko bo sprawdź jak często jednocześnie w domu biorą dwie osoby prysznic i do tego ktoś urządza sobie zmywanie w zlewie kuchennym zamiast w zmywarce :D

 

Niemniej "na wszelki wypadek" masz jeszcze prawa fizyki za plecami czyli gradient temperatury na wymienniku, którym jest powierzchnia rurek. Jak spodziewasz się zwiększonego poboru CWU w danym dniu albo porze dnia to jedynie co musisz zwiększyć to tę temperaturę minimalną na górze bufora z 40 na 70*C. Wtedy to nawet prysznic, zmywanie w kuchni i pełna wanna będzie i każdy zadowolony.

 

pozdro

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...