Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam Koledzy

Proszę zobaczcie mój schemat podłączenia kotłowni

Czy to jest poprawnie podłączone ?

Ja myślałem że piec gazowy trzeba podłączyć na samej górze bufora a powrót na samym dole

jednak mój hydraulik powiedział :

Podłączenie zasilania z kotła gazowego do przyłącza PW7 pozwala na pracę kotła z niską temperaturą zasilania przewidzianą dla ogrzewania podłogowego. Podłączenie do przyłącza PW1/5 oznacza, że ze względu na ciepłą wodę użytkową kocioł musiałby pracować ciągle z wysoką temperaturą zasilania. Podłączenia zasilania ogrzewania w bezpośredniej bliskości bufora do przyłącza PW7 zapewnia rozprężenie hydrauliczne. Podłączenie powrotu kotła gazowego i powrotu ogrzewania do PW3 ogranicza nam pojemność bufora do niezbędnego minimum (około 120l ze środkowej części zbiornika buforowego).

Od PW7 w górę mamy bufor na ciepłą wodę użytkową.

 

Kominek będzie pracować na wężownicę w buforze.

 

PW 7 to przyłącze na środku gdzie jest wpięty piec gazowy PW3 to powrót

czy to dobre rozwiązanie ?

 

H-k3E-wxYILTk8NZFircXzYXTunDqbBv7ru59OU0S96AnppAQdR1M8AUs0ObHQox7aOwJ-eKHiTOI5AlJ-ZiV9IxxHmHi1Iw1wIwJkRqipAIKYvmqrYGkQ-BVCtJqoF9RC_DwzjYyT_kJhjmezwetpuJ4cCkmpXP00a3mujTqKHHp6DV_uA5uLoLFiSYMiQxERT5dPvKdcXXC9SovBCzaH4WaThuNRTCA4UM7wx_x2zNTrvlCrgdDwbVs5j5YAEmhYIOEHxTfs6buXBcLir04v8ektTKnIKcLvbh5tmm3tILlQPPFi_ISdezC-amWR4YWnJtLj7sXDFns0WQPJs4HJ5qiidNZBGTVw4KPlaD_4X03x8J76BySVWdnp831tjrmYCJEjfuvc-1GuhgI4-Bj9oSwepBFMz7B_i1RfoN8_P_ovZuFkNGDtYp2Iv_8ujP8bWsKqqkV7FkwMEb3ee-bptPXXzLLVvp_E8jHf-VEit6SQXVXJjd6bcGfQrNLjJA5kgEUmfaXltRePIyiDsIsCur38bg_soFX7x1MvczgG7x45Iy43UpbZTqS8p-YMD07KBx=w1057-h608-no

 

duże zdjęcie

https://goo.gl/photos/wEKU3BaSPhku2aVM9

 

 

mam nadzieję że nic nie namieszałem w tej instalacji starałem się przerysować tak jak jest

jeszcze nie jest to uruchomione ale tak to mniej więcej wygląda

czy da się to usprawnić czy jednak będzie to sprawna instalacja ?

Edytowane przez serfer123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam Koledzy

Proszę zobaczcie mój schemat podłączenia kotłowni

Czy to jest poprawnie podłączone ?

 

Kocioł z salonu nie posiada zabezpieczenia przed zbyt niską temperaturą powrotu - będzie wylewał czarne świństwo na kotłownie.

Reszta twórczości powinna _jakoś_ działać.

 

Po tej emalii w emalii (zasobniku CWU w zbiorniku akumulacyjnym) za 10 lat śladu nie będzie - i kolejne 3000 zł do wydania. Zrobiłbym tak jak jest na pierwszej stronie tego wątku i zapomniałbym o sprawie (bufor z gwarancją szczelności 100 lat).

 

Z drugiej strony wywaliłbym ten niskosprawny kocioł na drewno z kotłowni a jak nie ma tego kotła to nie potrzeba bufora do kotła gazowego. Generalnie uproszczenie instalacji pozwala na lepszą jej pracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"...czy z czasem na ściankach wężownicy nie osadza się..."

Nie czytałeś wątku...

Chcesz streszczenia w jednym poście sześciuset stron?

ZROZUMIESZ je?

 

Szereg elektrochemiczny metali tym procesem rządzi...

Jak Ci się wydaje? CZEMU te wężownice są z MIEDZI?

CZEMU te ŻELAZNE, tanie i karbowane są uważane za GORSZE?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł z salonu nie posiada zabezpieczenia przed zbyt niską temperaturą powrotu - będzie wylewał czarne świństwo na kotłownie.

Reszta twórczości powinna _jakoś_ działać.

 

Po tej emalii w emalii (zasobniku CWU w zbiorniku akumulacyjnym) za 10 lat śladu nie będzie - i kolejne 3000 zł do wydania. Zrobiłbym tak jak jest na pierwszej stronie tego wątku i zapomniałbym o sprawie (bufor z gwarancją szczelności 100 lat).

 

Z drugiej strony wywaliłbym ten niskosprawny kocioł na drewno z kotłowni a jak nie ma tego kotła to nie potrzeba bufora do kotła gazowego. Generalnie uproszczenie instalacji pozwala na lepszą jej pracę.

 

 

sprawdzę jeszcze czy jest tam jakieś zabezpieczenie

 

bufor kupiłem w 1/3 ceny więc za X lat planuje właśnie taki bufor jak z pierwszej strony

 

jedno pytanie jeszcze

czy piec gazowy jest dobrze podłączony do tej środkowej mufy w buforze ?

i czy jak pompka od kotła pcha wodę na bufor (i chyba na podłogówkę przy okazji) a na tej samej róże jest druga pompka do pchania na podłogówkę

czy to nie jest dziwne trochę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

kupiłem dom od dewelopera (już trochę go opisałem w innym wątku) i jestem przed rozmową z hydraulikiem nt. ogrzewania.

W skrócie - domek 140m2 (użytkowej w tym garaż w bryle domu), deweloper w cenie daje ogrzewanie gazowe piecem gazowym kondensacyjnym Vissman Vitodens 100 + zasobnik 100 L. W całym domu podłogówka.

Ja z mojej strony jako alternatywne źródło planuję kominek z płaszczem wodnym (wątek nie dotyczy słuszności tego wyboru :p ), moc ok. 18kW. Chciałbym dodatkowo spiąć to z buforem ciepła. No i tutaj dochodzimy do pięknych schematów :)

2 wersje robione na szybko - chodzi o ogólny pogląd - specem nie jestem ale poczytałem odrobinę i wyszły mi takie 2 wersje. Z chęcią poznam Waszą opinię na ich temat.

9AMtmCqfb0dVf-WehRttvloo23gh8U2Op2wHa1QaI51F8x5TArq2uF3EPCsk-GpP3EIntvC5EZgbHjtYKJBJFWBcAhmXWevgZtpgWukk5ClxBGOfRJxcj_nMMEz76isdcur-2NJVm0ZzqOr9N7W5Ta4SP6RYonVmx-wDEqtFqAbDxOEV_YzaXrJTdfPvOgomTWFcUAYoBNeMSk3Zc5ytofdPRoxq4hbL25pZUmnUhDc50pAEVMo6XuKroyfugoKBwHFsPi6MS_jr-A7gHRU_Qc_pWjdQnymP3DVrqgJ2K-7VZZRxgDZpbH8mL_Ozy5VG9uu0u8nxQfpZ5sW2n3M2lAjwwQcBJkSd6Oeijtccv8duNk6VcWqWhKaohp2Ej07eIdf-0AODpYDHLsmfusmep8Pr4uoVE9ormXAxN3g4WsZqXygNgdYiIMWVv8Ontdy8trraDsvAziTwMIzilAHQ2bs-W9mrPpEc5CTZ7dJNl2_j-kXFgq01KVRptY3MILmO_KDAb-3L03VHQHksYpOI3ctbVyde01X8NNFpbc4XvfylfNC930OIqerfV0huDfVKGJys=w1144-h643-no

 

i9xa7qdA8Cs2QO1VP8PEgrJjxD89Ia-uGgkmjbjgPhn7ditJO3zcQCEtkmwqzs-qdTyeufdgjdwQyAKSQeugwpb8Un6nYP-Tlwq6rssPElN8HmCMHdeM80v_wYLdncaX7-ezQy4qd192IpBdwLjY9dMbOYkTnBTNlbio1mkpztIhGway68eq8aeEC6rj1k2eOEGl-Kh_f8XG8Vxf0RknL2w2O45XcWJMZsiFaG58fHEoQRfVpdpQ_PYJTmNi4fYT7W7OvtjEOJ15hnoV-fBlWL_RNfWGLnfmVAmbRHClRqQHl7CFmuP5PrFVYMzVd5MjoWc5CWedFHg-0RmqTtTtISFrgYBfFjrvr9MojD-Nl1mk6Zq1Ek5t0J-cOz8zmnvLGfpYJAXPH1Yvqnso1HMfnJfhM6ZoEGCmZe0haWcouR0RGoW3r0Z-ZDjyRcUPFSpZorJDvt3c3-8-671OvHQbxTzduWKJdc6DNXUWoEjg8yPeJoiT3teWtyjD_qhSeGe2GXKN1gKM9wB-aL8RpBQNNt8p4QkXReYqQZcUuD8k7jcxuUmYm3cT8LpnIX4RDRGwYBed=w1144-h643-no

 

Pozdrawiam

S.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedno pytanie jeszcze

czy piec gazowy jest dobrze podłączony do tej środkowej mufy w buforze ?

i czy jak pompka od kotła pcha wodę na bufor (i chyba na podłogówkę przy okazji) a na tej samej róże jest druga pompka do pchania na podłogówkę

czy to nie jest dziwne trochę ?

 

Pytania słuszne, ale.... jest coś lepszego - jak kocioł gazowy nie grzeje i stawia mniejsze opory w porównaniu do podłączenie do bufora to podłogówka i tak będzie pobierać wodę przez niego zamiast korzystać z bufora.

 

Czyli możesz mieć problem lub ta twórczość może _jakoś_ działać.

 

Trzeba by tą instalację policzyć (przepływy, opory itp) lub sprawdzić jak działa albo uprościć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówki. Mam jeszcze niejasność czy można rurkę 22 zasilającą wężownicę wpuścić górnym deklem a połączyć 3 spirale na trójnikach na dole?? Wystarczyło by wtedy odciąć tylko górną dennicę i znacznie by mi ułatwiło montaż jej.

Na której spirali dać trójnik do cyrkulacji?? Do tej pierwszej tzn o największej średnicy?

Szkielet chcę zrobić z rurki miedzianej sztywnej i czy w miejscu styku na dnie z buforem wystarczy zalutować mosiężne redukcje gwintowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W trakcie zakończenia palenia w kotle z miarkownikiem temperatura na kotle zaczyna spadać wiec ten miarkownik zaczyna otwierac klapkę tym samym powodując szybsze wychlodzenie komory kotła. Jak zatem jakimś prostym sposobem/automatem zablokować taką możliwość aby kocioł się nie wychładzał przez klapkę miarkownika?

 

pozdrp

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okta

Było o U rurkach i zaworach klapkowych na dolocie do kotła.

Pies ogryzł te dwa wiadra wrzątku w kotle...

Ten klapkowy Cie broni przed wychłodzeniem bufora.

 

sieno26

Można wszystko, co Ci ułatwi prace i nie popsuje idei rozwiązania.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

2 wersje robione na szybko - chodzi o ogólny pogląd - specem nie jestem ale poczytałem odrobinę i wyszły mi takie 2 wersje. Z chęcią poznam Waszą opinię na ich temat.

 

Pozdrawiam

S.

 

ja też specem nie jestem ale masz błąd w obydwu wersjach

ciepła woda użytkowa nie może się mieszać z tą wodą która przechodzi przez kominek czy piec gazowy

cwu to musi być osobny obieg

patrz mniej więcej mój schemat wyżej też mam piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.

Mam pytanie do osób które ogrzewają wodę użytkową z wykorzystaniem wężownicy zamontowanej w buforze i mają bardzo twardą wodę (dożo kamienia), czy z czasem na ściankach wężownicy nie osadza się kamień powodując gorszą wymianę ciepła a w konsekwencji brak możliwości ogrzania wody.

 

Nie mam pojęcia co się dzieje w tych rurkach. Woda ciągle jest grzana.

 

Z tego co przeczytałem większość osób rekomenduje wykonanie wężownicy 22 Cu o długości 50mb. Jaką uzyskujecie temp. wody użytkowej gdy np macie cały bufor gorący np 80 stopni i jest spory pobór ciepłej wody - załóżmy np że korzysta się jednocześnie z dwóch łazienek?

 

Mam zawór mieszający, żeby takiego wrzątku nie wpuszczać w rury. Zawór skręcony na minimum, i woda jest zawsze "wystarczająca".

 

Głownie chodzi mi o to czy zamontowanie w/w wężownicy w buforze podoła w każdej sytuacji i będziemy mieli ciepłą wodę.

Ostatnie moje pytanie to do jakiej temp. można rozładować bufor by przy w/w wężownicy by temperatura wody użytkowej była jeszcze zadawalająca.

 

Przy ok 40st na górze jeszcze daje się korzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za zwłokę (3miesięczną), ale mam chyba za dużo zakładek w przeglądarce ;)

 

Czyli podniosła się tylko temp nad grzałkami ?? a nie w całym zbiorniku ??

 

tak

 

nie masz lejka w środku ??

 

Nie mam, brakło mi na niego czasu. Na razie się bez niego obywam, ale zobaczymy jak będzie jak uruchomię solary.

 

ja mam tys litrów bufor a ty 2 tys ??

 

2.8tys prawie :cool:

Kocioł nakitowany do pełna paliwem ładuje mi to do 70-80st, mógłby być ciut większy.

 

i ja mam tylko na dole 3 grzałki prawdopodobnie po 4,5kw jedna , chciałem grzać w II taryfie i zmontować to tak żeby działało jak spadnie temp na buforze czyli jak nie moge napialić w piecu ładuje się w nocy, jestem w chacie mam czas na palenie , potrzebuje też podgląd do temp jakie są na buforze jakie macie na to sposoby ?? bo ja teraz musze wychodzic na dwór do kotłowni sprawdzać jak temp na buforze i tak samo na piecu jak pale.

 

Elektronikę trzebaby można zaprzągnąć. Są różne rozwiązania, albo coś po kablu, albo radiowo: modulik na ESP6682 po wifi, albo wręcz stacja pogodowa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówki. Mam jeszcze niejasność czy można rurkę 22 zasilającą wężownicę wpuścić górnym deklem a połączyć 3 spirale na trójnikach na dole?? Wystarczyło by wtedy odciąć tylko górną dennicę i znacznie by mi ułatwiło montaż jej.

Na której spirali dać trójnik do cyrkulacji?? Do tej pierwszej tzn o największej średnicy?

Szkielet chcę zrobić z rurki miedzianej sztywnej i czy w miejscu styku na dnie z buforem wystarczy zalutować mosiężne redukcje gwintowane?

 

Witam

Ja to już opisałem. Odciąłem tylko górną dennicę i wszystko zrobiłem .Wyjście rurki dolną dennicą znacznie ułatwiło mi montaż wężownicy.

Trójnik do cyrkulacji może być na zewnętrznej rurce ,tak mi radził Adam ,choć były wypowiedzi ,że to nie jest całkiem poprawnie i powinno się łączyć w miejscu cyrkulacji wszystkie spirale. Przy cyrkulacji na jednej spirali ,część wody cofa się na dół tej spirali i później pozostałymi spiralami płynie do góry. Ale to chyba ma znikomy wpływ na pracę takiego układu,dlatego Adam sugerował mi zrobić to tylko na zewnętrznej.

Co do nóg wężownicy ,to te rurki po lutowaniach na gorąco ,nie są już miedzią twardą i przy nawet lekkiej sile wyginają się. Ja bałem się ,własnie o to, by przy jej montażu w środku nie pokrzywiły się / przesuwamy wężownicę by zrobić jej przejścia przez baniak / dlatego jak opisałem w te rurki włożyłem długie gwoździe pokryte dwoma warstwami koszulki termokurczliwej tej z klejem , to z 3 mm izolacji.Zewnętrzna średnica tak przygotowanego gwoździa była równa wewnętrznej średnicy rurki i wszystko to razem usztywniło nogi.

Miłego dnia J.Korona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie pozdrawiam serdecznie.

 

Właśnie buduję bufor inspirowany koncepcją Adama(_mk). Prace spawalnicze w rozkwicie. Zbiornik powstaje z 4 przyciętych i wywalcowanych arkuszy czarnej blachy 4mm. Średnica 160cm, wysokość 220cm - jakieś 4300l. Dennice płaskie z blachy 4mm wzmacniane profilami. Dolna przyspawana, górna przykręcany śrubami do obręczy z kątownika przyspawanej po zewnętrznej. Arkusze połapane z sobą wstępnie:

 

http://s23.postimg.org/7y27pcvbv/spawanie_01.jpg

 

Bufor będzie stał w ciepłym garażu (w bryle domu), zasilany kotłem HG 30 kW produkcji manufaktury p2ar (przyłącza 6/4"). Domek, po podłodze jakieś jakieś 180m2, wszędzie podłogówka, dość dobrze termoizolowany, WM z rekuperacją i żwirowcem pod werandą. Poniżej schemat koncepcyjny:

 

http://s22.postimg.org/s341jl0wh/schemat_koncepcyjny.png

 

Będę wdzięczny za ewentualne uwagi i rady dotyczące lepszych rozwiązań niż przedstawione na schemacie, oraz w szczególności:

 

1. Czy taka adaptacja schematu Nilsana połączona z takim syfonem będzie działała prawidłowo (teoretyzuje sobie, że podciągnięcie krótkiego obiegu do dna syfonu ułatwi znacząco start grawitacji w razie awarii prądu/pompy, tylko czy nie zepsuję w ten sposób syfonu)?

 

2. Bufor będzie stał na 10cm styroduru, zewnętrzna konstrukcja i pierwsza warstwa od strony sufitu będzie z 10cm a miejscami 20cm styropianu grafitowego, do środka perlit (a jeszcze pół roku temu nie miałem pomysłu co z tym perlitem, który został z robienia perlitobetonu wyrównującego spore krzywizny stropu zrobić). W najbiedniejszych miejscach będzie 10cm perlitu + 10cm styropianu.

 

3. Wężownica solarna 2 x 15mm x 13m, wężownica cwu 2 x 15mm x 37m (łącznie 26m+74m=100m miękkiej miedzi 15mm), wejścia i wyjścia twardą miedzią 22. Jeśli chodzi o CWU, to czy warto podzielić te 74m jednak na 3 strużki? Odległość od ścianek zewnętrznych wężownicy CWU w granicach 7cm - na tyle blisko na ile kolanka pozwolą. Przejścia rurki 22 planuję zrobić z wykorzystaniem przetoczonych złączek skręcanych wkręconych w wspawane mufy. Cyrkulacji nie uznaję ;).

 

4. Grzałki chcę dać od góry. Będą działały tylko jako doraźna metoda chwilowego podniesienia komfortu korzystania z CWU, póki w kotle nie zapalę. Podsumowując: chcę "drogim palnikiem trochę zagrzać tylko górną warstewkę wody". Żeby umieścić grzałki pod lejkiem, musiałbym go zrobić o średnicy podstawy niewiele mniejszej niż*średnica zbiornika. Wstawiając grzałki poziomo trzeba by uważać by nie stykały się z wężownicą, a tak, blisko środka podrywy, tam gdzie celuje komi, źródłu drogiego ciepła nic nie będzie wadziło.

 

5. Czy takie obniżenie zbiornika względem posadzki w garażo-kotłowni jest warte jego większej objętości? Wykonać to trudniej, ładowanie grawitacyjne gorsze, rozładowywanie bardziej prawdopodobne... Mogę jeszcze ściąć te 30 cm z wysokości bufora, ale szkoda trochę tych litrów (zawsze można ich przecież nie ładować, ;) )?

 

6. Jak z wysokościami poszczególnych przyłączy? Proporcje są zachowane (pomijając średnice przyłączy oraz szerokość kotła - kocioł jest szerszy, wysokość*jest w skali względem bufora). Te zielone przyłącza to wyjścia na ewentualny kocioł gazowy, lub piecokominek. Przyłącza do kotłów i podłogówki będą oczywiście wyposażone w kolanka.

 

Z góry dzięki za wszelki sugestie i rady

 

Pozdrawiam

dawidjj

Edytowane przez dawidjj
Podlinkowanie schematu w większym rozmiarze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów,

kilka tygodni temu uruchomiłem mój bufor (2000 l) wykonany zgodnie z projektem Adama. Jest on zasilany kotłem na drewno 25KW, który stoi tuż obok bufora. Bufor z kolei stoi na przedłużonych nogach, w ten sposób, że jego spód jest nieco ponad górą kotła. Ponieważ kocioł ma przyłącza o średnicy 5/4 cala, z takich rur zrobiłem połączenie między buforem a kotłem. Zasilanie bufora miało odbywać się bez pompy, przy pomocy grawitacji. Aktualnie nie mieszkamy jeszcze w domu, ale staram się go nieco ogrzewać. I teraz pojawia się problem. Często, kiedy zaczynam palić, bufor ma kilkanaście lub nawet kilka stopni. W takiej sytuacji grawitacja działa aż za dobrze. Kocioł nie nadąża ogrzewać przepływającej wody i przez kilka godzin jest zimny. W tym czasie ścianki w komorze spalania pocą się niesamowicie. Dopiero kiedy cały bufor nagrzeje się do około 50C, wykraplanie ustaje. Kiedy ogrzeje się on jeszcze bardziej, grawitacja jakby spowalnia - na kotle jest temperatura wyższa o kilkanaście stopni niż na górze bufora. Przez to ciężko jest uzyskać na buforze te 90 C (kocioł wcześniej się gotuję, dmuchawa się wyłącza - grzanie bufora odbywa się bardzo powoli). Podsuńcie proszę jakieś rozwiązanie na moje problemy, bo nie chciałbym za dwa lata wymieniać kotła przeżartego przez agresywne skropliny. Rozwiązaniem byłaby pompa i zawór trójdrożny, który zapewniałby powrót wody na kocioł na poziomie tych 60 C. Nie byłoby też wtedy problemu z "niewydolnością" grawitacji w górnych zakresach temperaturowych pracy układu. Wymaga to jednak kolejnych nakładów, a ja wolałbym jednak rozwiązanie tradycyjne i bezawaryjne jakim jest grawitacja. Może rozwiązaniem byłby termostat od ciężarówki, o którym jakiś czas temu pisał Adam? Spowolniłby on przepływ wody przez kocioł, tak że zdążyła by się ona ogrzać i być może wykraplanie nie występowałoby przy pracy z zimnym buforem? Nie rozwiązywałoby to problemów z małą wydajnością grawitacji w wysokich temperaturach, ale akurat ten problem nie jest jakoś bardzo uciążliwy - kocioł i tak spali załadowane drewno, a uzyskane ciepło w końcu trafi do bufora. Czy rozwiązanie z termostatem z ciężarówki zda egzamin?

Z góry dziękuję za odpowierdź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...