Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Brak ZZ w obwodzie podłogówki moim zdaniem nie ma nic wspólnego ze zbyt wysoką temperaturą. Zawór zwrotny jest konieczny, jeżeli do układu jest wpięty odbiornik, którego powrót ma wysoką temperaturę np. bojler cwu. Albo zawór 3D jest uszkodzony lub źle ustawiony, albo pompka się wyłącza i robi się obieg grawitacyjny, wtedy do podłogówki napływa gorąca woda. W tym przypadku podczas pracy pompy nie ma za bardzo możliwości aby do obiegu mieszania napływała woda z powrotu z bufora. Inna spraw, że już po niewielkim rozładowaniu bufora, dolne warstwy wody są zimne, więc dlaczego podłogówka miała by zasysać gorącą wodę z powrotu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Grawitacja pewnie swoje robi. Pompy podłogówki teraz są w zasadzie wyłączone. biorę tylko CWU. W tym momencie, jeżeli grzałem bufor tylko dla wody, rura która miała dawać powrót do zaworu mieszającego jest ciepła. Jak hulały podłogówki na okrągło to problemu nie było.

Czyli ciepło idzie do góry grawitacyjnie i w tym przypadku zawór zwrotny może pomóc.

 

To ze przy braku prądu leże i kwiczę to wiem. Myśle nad tym i albo UPS albo bypass pompy z elektrozaworem który się otworzy przy braku napięcia. UPS łatwiej. Kupisz i masz. Grzebanie gorsze. Spuścić wodę, kogoś zawołać, a teraz na głowie mam dokończenie paru rzeczy. Mieszkamy i w pierwszej kolejności chcę wprowadzić do końca cywilizacje do domu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podłogę w obu układach podłogówki idzie za duża temperatura. Dlaczego? ... zamiast pobierać z powrotu z podłogówki, pobiera z powrotu bufora. Tzn ta odnoga do zaworu 3D jest gorąca jak bufor jest gorący.

 

W/g mnie schemat przepływu wody jest taki, że jak pompy działają to zawór 3D przepuszcza prawie całą ilość wody z bufora a tylko małą część z "odnogi powrotu". Pompa przepycha wodę przez obiegi podłogi za szybko i w ten sposób masz wszędzie wysokie temperatury. Najprościej to sprawdzić patrząc jakie są temperatury na powrocie z obiegów podłogowych na rozdzielaczu. Jeśli są tak gorąge jak woda w "odnodze powrotu" do zaworu 3D to będziesz miał potwierdzenie. Zmienić to można jednocześnie korygując przepływy na obiegach tak aby woda na powrocie na rozdzielaczu miała te 10-15*C mniej niż na zasilaniu i dodatkowo korygując ustawienie zaworu 3D tak długo otwierając prześwit dla nitki na "odnodze powrotu" aż zacznie płynąc na zasilaniu w miare rozsądna temperatura (ok 30*C). Jednak są to ustawienia stałoproporcjonalne więc jakakolwiek zmiana temperatury wody w warstwie w buforze skąd pobierana jest woda do obiegów proporcjonalnie zmieni parametry na zasilaniu i powrocie w rozdzielaczu. Jeśli ta prosta korekcja ustawień przyniesie zadawalający rezultat dla w miare stale utrzymywanej temperatury w buforze to spokojnie możesz podłączać automatykę.

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
W/g mnie schemat przepływu wody jest taki, że jak pompy działają to zawór 3D przepuszcza prawie całą ilość wody z bufora a tylko małą część z "odnogi powrotu". Pompa przepycha wodę przez obiegi podłogi za szybko i w ten sposób masz wszędzie wysokie temperatury. Najprościej to sprawdzić patrząc jakie są temperatury na powrocie z obiegów podłogowych na rozdzielaczu. Jeśli są tak gorąge jak woda w "odnodze powrotu" do zaworu 3D to będziesz miał potwierdzenie. Zmienić to można jednocześnie korygując przepływy na obiegach tak aby woda na powrocie na rozdzielaczu miała te 10-15*C mniej niż na zasilaniu i dodatkowo korygując ustawienie zaworu 3D tak długo otwierając prześwit dla nitki na "odnodze powrotu" aż zacznie płynąc na zasilaniu w miare rozsądna temperatura (ok 30*C). Jednak są to ustawienia stałoproporcjonalne więc jakakolwiek zmiana temperatury wody w warstwie w buforze skąd pobierana jest woda do obiegów proporcjonalnie zmieni parametry na zasilaniu i powrocie w rozdzielaczu. Jeśli ta prosta korekcja ustawień przyniesie zadawalający rezultat dla w miare stale utrzymywanej temperatury w buforze to spokojnie możesz podłączać automatykę.

 

pozdro

 

Okta Przykro mi, ale nie rozumiesz zupełnie działania zaworu 3d :no:

 

Łosiu

Zamontuj zawór zwrotny na powrocie z podłogówki do bufora. Poniżej zacytuje, tożsamą sytuacje (najpierw działa, potem nie działa...).

Długie, ale miło się czyta ;)

Witam, żeby nie było tak pięknie to opiszę trochę jak dzisiaj wyglądała druga próba palenia i co mnie zaskoczyło.

Bufor ociepliłem wełną taką ze złotkiem, cienka ale na razie do prób wystarczy.

Wjechałem do piwnicy taczkami z drewnem naładowałem cały kocioł, weszła połowa taczek, czyli nie dużo, ale też nie starałem

się bardzo układać. Odpaliłem od góry. Chyba ustawiłem za dużo powietrza na piecu, bo szybko zaczął się nagrzewać, dodatkowo zadyma w kotłowni

bo na czopuchu zaczęła dymić farba a piec przy 60 *C zaczął bulgotać, włączyłem pompkę na I bieg - bardzo szybko wystudziła temperaturę na kotle.

Po 20 minutach od rozpalenia, w kranie ciepła woda, taka w sam raz pod prysznic lub do zmywania.

Podłogówki nie uruchamiałem dzisiaj, bo chciałem porządnie odgazować zład.

Tak gdzieś po około 2 godz. palenia na piecu temperatura powyżej 80 *C, bufor robi się gorący poniżej połowy.

No i tak sobie palę, to włączam pompkę to wyłączam jak za szybko mi kocioł stygnie( nie mam jeszcze termostatu do pompki).

W między czasie układałem panele na poddaszu i w łazience miałem piłę i je przycinałęm i tak poczułem jakieś ciepło w pliczek, coś promieniuje.

Złapałem dłonią za rozdzielacz podłogówki i czuję ją do tej pory :). Na belce zasilającej było 90*, szkoda że wcześniej nie zerknąłem na termometr.

Jaka cholera, gonię do kotłowni, pompka wyłączona, no ale wszystkie zawory pootwierane i ten womix 3D ustawiony na skali na 5.

W pierwszej chwili pozamykałem zawory kulowe, ale po krótkiej analizie sytuacji, stwierdziłem że wystarczy ustawić zawór 3D na 0.

I pomogło, temperatura zaczęła spadać. Była gorąca tylko na belce zasilającej, kawałek na rurkach pętli a na powrocie na szczęście zimna, czyli nie poszła w podłogi.

Byłem bardziej czujny i obserwowałem termometry na rozdzielaczach podłogówki. Jak bufor naładował się tak że w okolicach powrotu z podłogówki temperatura zaczęła rosnąć to znowu na rozdzielaczach, na zasilaniach zaczęła rosnąć, wtedy zakręciłem zawór kulowy przy pompie. Pewnie teraz szła przez podmieszanie.

Doszedłem do wniosku, że muszę założyć zawór zwrotny na powrocie podłogówki, przed samy buforem, tak żeby gorąca woda nie szła ani na rurę podmieszania, ani przypadkiem na rurę powrotną. A z tą gorącą wodą na zasilaniu to chyba trzeba po prostu pilnować, że jak nie mamy zamiaru grzać to zawór kulowy przy pompce zamknąć.

Chyba że jak założę siłownik zaworu, (bo mam już kupiony i sterownik pogodowy) i jak sterownik wykryje wyższą temperaturę za zaworem 3D to go zakręci.

 

PeZet trafiłeś w dziesiątkę :)

 

 

Mogłem zapytać tutaj, to pewnie byście coś doradzili, a tak to czeka mnie mała przeróbka.

Mam zamiar założyć ten zawór zwrotny przed samym buforem na powrocie podłogówki.

Czy jeszcze czegoś nie widzę. Doradźcie.

Wiem że trochę się rozpisałem, ale może komuś się przyda.

Pozdrawiam

 

Miłego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

witam koledzy :-)

kupiłem baniak na bufor, kusi mnie żeby go nie rozcinać (i wsadzić wężownice i lejek przez otwór)

-czym najlepiej wycinać otwory? palnikiem?

- bufor mój będzie na wysokości 110 cm, czy mogę go postawić na nogach? czy ze względu na płaskie dennice musi być podest i styrodur?

wymiary to 200 x 100 grubość 0,6 cm.

pozdrawiam

20160629_130450.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"czy ze względu na płaskie..."

 

Można go postawić na nogach, jak jest miejsce.

Byłoby jednak lepiej, gdyby go postawić np. na murowanym "stoliku".

Nie podparte dno może mieć tendencje do wyoblania się od parcia.

 

Jak się da bez rozcinania - to czemu nie?

Trzeba tak działać, aby sobie życia nie utrudniać.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"czy ze względu na płaskie..."

 

Można go postawić na nogach, jak jest miejsce.

Byłoby jednak lepiej, gdyby go postawić np. na murowanym "stoliku"

 

Po długich oględzinach kotłowni niestety dochodzę do wniosku ze jak wymuruje stolik to będę miał bardzo dużo problemów żeby go na ten stolik wsadzić, wiec dam go na trzech skręcanych w połowie nogach a jak już będzie stal na miejscu to go podeprę jeszcze na środku nogą o dużej średnicy. Pod względem ocieplenia się będę potem strasznie z tymi nogami gimnastykował (trudno), ale dla mnie najważniejsza jest grawitacja, każdy centymetr do góry brak automatyki.

Zrobiłem próbę i mieszczę się do środka mojego baniaczka :-), wiec nie będę go rozcinał tym bardziej ze spawać nie umiem i będę musiał za to płacić.

buf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łosiu, mam podobny schemat, tzn oparty o bufor.

 

Pompę mam zamontowaną na powrocie, ale z obejściem zaworu zwrotnego. W razie braku prądu działa grawitacyjnie

Uparłem się na działanie grawitacyjne, dlatego kocioł z buforem połączyłem 6/4".

W sumie mam trzy zawory termostatyczne:

ochrona kotła 55C,

podłogówka ATM 881,

za zasobnikiem CWU ograniczenie temp do 50C

 

Jarek, śmiać to się mogą.

kotłownia1.JPG

obejście1.JPG

Edytowane przez webi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też zasilanie z pieca robię duże -2":) żeby grawitacyjnie poszło

Mam prawie wszystkie materiały oprócz pompek do podłogówki i kotła. Ktoś ma własne spostrzeżenia jakiej mocy kotłem na paliwo stałe najlepiej zagrzać bufor 1000l ? Wyliczenia to jedno a praktyka to drugie, dlatego proszę o jakieś rady tych co użytkują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"kotłem na paliwo stałe najlepiej zagrzać bufor "

Jarek myślę ze musisz bardziej sprecyzować rodzaj paliwa, nie ma kotła w którym się wszystko efektywnie spali.

ja sporo o kotłach i z czym sie je dowiedziałem się z czysteogrzewanie.pl (zresztą dzięki tej stronce trafiłem tu)

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Ktoś ma własne spostrzeżenia jakiej mocy kotłem na paliwo stałe najlepiej zagrzać bufor 1000l ? Wyliczenia to jedno a praktyka to drugie, dlatego proszę o jakieś rady tych co użytkują. "

 

Ma...

Kotłem mocy DOWOLNEJ.

Małym będzie trwało długo.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakiej mocy kotłem na paliwo stałe najlepiej zagrzać bufor 1000l ?

 

Ja mam Defro DS 22kW bufor Galmet 1000l od 35 - 60C około 4 godzin palenia.

Palę drewnem jakie się nawinie.

Grzejąc tylko CWU z bufora, (zasobnik 200l, 4 osoby) palę 4-5 h co 3 dni.

W sezonie grzewczym bufor spełnia rolę sprzęgła bo buforem ciepła jest tak naprawdę wylewka.

Jak za bardzo naładowałem podłogówkę w nocy to w mroźne słoneczne dni temperatura w domu sięgała 26C.

 

Generalnie palenie w lecie jest uciążliwe dlatego w przyszłym roku będzie pompa ciepła. jestem w trakcie kopania dolnego źródła.

Edytowane przez webi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję palić różnym drewnem (zależy jakie uda się kupić w dobrej cenie) np. jako pierwsza pójdzie brzoza (potężne drzewo za 98zł/m3). Wiem, że mniejszym kotłem zajmie to więcej czasu, jednak pytam, bo chciałbym znaleźć "złoty środek", tak, aby grzanie bufora szło sprawnie, jednak nie przesadzić z mocą kotła.

Webi - piszesz, że 22kW grzejesz 4 godziny z 35 do 60 stopni. Ile razy w tym czasie musisz dokładać do pieca (przyjmując, że ładujesz do pełna)?? Ja marzę o tym, żeby maksymalnie ograniczyć dokładanie do pieca. Nie grzejesz do 80C i więcej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc kotła nie jest za bardzo ważna . Jednak im większy kocioł tym więcej trzeba energii aby kocioł rozgrzać ,a potem w nim zostaje . Aby rzadko biegać do kotłowni trzeba wybrać kocioł dedykowany do określonego rodzaju opału , oraz o max komorze załadowczej . Będzie to kocioł albo dolnego spalania , albo na tzw holzgas .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję palić różnym drewnem

z tego co wiem to do drewna na polskim rynku wydajnych kotłów jest jak na lekarstwo(w rozsądnej cenie), więc nie będziesz miał wielkiego wyboru. trzeba pamiętać że jak producent pisze że kocioł na węgiel i drewno to nic dobrego nie oznacza. jak coś jest dobre do wszystkiego to wiadomo że to lipa :-(

znajomego tak zbajerowali ze kupił kocioł z podajnikiem na groch z przekonaniem że kocioł jest dwu-funkcyjny i że drugi ruszt(awaryjny) jest do wydajnego palenia drewnem, kolega ma kawał swojego lasu i dupa kupuje ekogroch :-(

ja mam defro optima komfort, pale tylko drewnem i dzisiaj kupił bym inny kocioł ale sam sobie jestem winny bo przyjąłem słowa fachowca jako pewnik i się tym nie zainteresowałem, Mam nadzieje że tą zimę będę miał już działający buforek.

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...