Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

PliP Dlaczego elektroniczny, a nie coś z tego:http://allegro.pl/listing/listing.php?order=p&string=termometr+z+kapilarą&bmatch=s0-com-1-4-0829

?

chris1 Dobrze rozumiesz przeróbkę tego układu. Problemem wersji z zaworem termostatycznym z kapilarą jest to, ze od początku palenia w kotle jest pobierana (zimna) woda z bufora. Problemu tego nie mają dwuzaworowe termostaty czy zawory 3d.

W podłączeniu kominka, rury w posadzce praktycznie uniemożliwią działanie grawitacji, więc możesz pominąć te część schematu, którą płynie woda, gdy nie działa pompka (odcinek pomiędzy trójnikami z zaworem zwrotnym). Ale czy nie ma możliwości poprowadzenia rury zasilającej bufor górą nad podwieszanym sufitem, czy nad innym "stropem"? W ten sposób byłaby szansa na awaryjną prace układu na grawitacji. Poza tym tak powinna być poprowadzona rura bezpieczeństwa do naczynia...

tomek1804 Pracą pompy steruje termostat na czopuchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

To by było najprościej- tylko, że ja mam bufor na piętrze nad kotłownią i dlatego mogę ładować go grawitacyjnie i dlatego najłatwiej będzie poprowadzić 4 kabelki i monitorek z wyświetlaczem. Tylko jak to rozegrać? Coś było o tym kilkadziesiąt stron wcześniej- tylko gdzie to było :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest to czego szukałem :)

Mam, działa, ma uśrednianie pomiaru ze stałą czasowa ok 3-5 sek chociaz samo wyświetlanie wskazania pojawia się częściej. Jak połozyłem cztery czujniki pod jednym strumieniem wody dokładność była w granicach 2stC (temp ok 38*C). Czym wyższe temp. tym ta dokładność pomiarowa maleje (czyli wzrasta błąd). Proponowałbym sprawdzić, który z zakupionych czujników, po przedłużeniu okablowania jesli będzie taka potrzeba, ma najmniejszy błąd pomiarowy i taki umieścić na samej górze.

Co do grzałek to to potwierdzam, że jeśli nie będą umieszczone pod odwróconym lejkiem to przepływ wody w koło spirali grzejnych jest na tyle duży, że następują spore zawirowania wody tym samym mieszając ja w całej objetości ponad grzałką. U mnie grzałka umieszczona w mufie z boku bufora na ok 2/3 wysokości powodowała prawie równomierne nagrzewanie się warstw wody powyżej grzałki.

Problemem przy dużych mocach uzwojeń grzałki jest generowane obciążenie dla jednej fazy. Może doprowadzić to do przeciążenia dla jednej fazy. Tu z pomocą przychodzą nam przekaźniki priorytetowe. Mając dwie lub trzy grzałki mocy 3*1,4kW *3 grzałki łącznie mamy ok. 12kW mocy grzejnej gdzie możemy modulować obciążenie dodatkowe dla pojedyńczej fazy od 0->6A->12A->18A. Link do cześniejszego posta w tym temacie: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=7104956#post7104956

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drabinki i grzejniki podłącz bezpośrednio do zbiornika (ewentualnie zawór 3d ograniczający tzas.) Wyprowadź zasilanie do rozdzielacza

i pogrupuj pomieszczenia z grzejnikami osobno, każdy obwód z zaworem zwrotnym i osobną pompką sterowaną termostatem w danym pomieszczeniu.

Podłogówką podłącz osobno, z osobnym 3d i pompką.

Czytam to któryś raz i nie bardzo rozumiem o co chodzi, jakiś schemacik można prosić?

A tak jest źle? ^E9294175965AC3E5B3950C156B14D49EDCEB0DFD0D7B168DE6^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

Do bufora możesz podłączyć grzałki, umieszczając je na zewnątrz zbiornika w ok 2" rurach i łącząc z buforem 3/4" albo 1" rurami i podobnie jak to jest zrobione w pompach ciepła.

No tego też jakoś nie mogę sobie wyobrazić. Rysunek bardziej do mnie przemawia:confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chris1

Twój schemat jest dobry, ale zwróć uwagę, że przy takim podłączeniu ograniczasz pojemność bufora (dt 99'C-55'C a nie 99'C-32'C)

To co ci proponuje, daje pełne wykorzystanie zalet grzejników nad podłogówką. Przepraszam, za jakość rysunku, ale ciężko się rysuje bez myszki

bufor i obwody.jpg

Pompki sterowane termostatami w pokojach, dają Ci pełną swobodę w regulowaniu temperatury tych pomieszczeń bez względu na działanie reszty ogrzewania (np drabinki łazienkowe latem). Bez problemu możesz w ten sposób sterować grzejnikiem w rzadko używanym pomieszczeniu.

Oczywiście w pomieszczeniach z grzejnikami ściennymi może (a nawet powinna) być podłogówka.

 

Zawór 3d w obwodzie grzejników nie jest konieczny, ale limituje on ich maksymalną temperaturę, co zabezpiecza np rury z tworzywa którymi mogą być podłączone, czy też ogranicza przypalanie kurzu.

 

Latem drabinki łazienkowe, mogą być sterowane np czasówką, która by włączała pompkę wieczorem w celu wysuszenia ręczników/dogrzania łazienki przed kąpielą.

Edytowane przez mac_612
zawór 3d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przygotowuję w kotłowni wzmocnienia i konstrukcję dla 2 zbiorników, każdy po 5 tys litrów. (stara cysterna) waga łączna buforów wyniesie ~11,5 tony, jeszcze nie wymyśliłem jak to "wciągnąć" gdyż jeden pusty zbiornik waży 750kg noi jak to mądrze ocieplić, w końcu to 2x750kg rozgrzanego żelastwa.

 

kocioł który ma to ogrzać ma 500KW wymiennik ciepła ( za mało do palnika który mu zbudowałem, stal bezpośrednio w pobliżu nagrzała się do koloru białego 1600-1700C i stopiło mój dolot powietrza wtórnego jak czekoladę), planuję dać 3 calowe rury. z kotła pionowo - 1m do buforów więc powinno działać grawitacyjnie + pompa z ustawieniem włącz przy 95C i wyłącz przy 85C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Z uwagi na brak czasu mój i gościa co miał mi zrobić bufor oraz pogodę jestem zmuszony kupić jakiś baniak gotowy. Na all znalazłem coś takiego o pojemności 800l za 2100zł z jedną wężownicą u góry do CWU:

qqqqqq.jpg

wwwwww.jpg

Zbiorniki wykonane ze stali St 37-2,

Nada się czy wogóle nie zawracać sobie nim głowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Czytam ten wątek i zazdroszczę wszystkim którzy mają już bufor ciepła. Postanowiłem wreszcie zrealizować podobny projekt w swojej kotłowni.

Mój dom to stary parterowy budynek,ale wyremontowany z nowym dachem, oknami i ocieploną elewacją styropianem 10cm. W sumie około 90m.kw.

Kotłownie mam w budynku osobnym, połączoną z domem kanałem ok.2 m. Instalacja c.o. jest z miedzi a grzejniki panelowe typu Purmo. W kotłowni jest piec na węgiel,koks i drewno, bardzo przewymiarowany. Przywiozłem go z Niemiec,a służył do ogrzania niewielkiej kamienicy,ale był za darmo.:)

Nie muszę więc nikomu tłumaczyć, że kiedy palę to jest za gorąco, a kiedy piec wygaśnie to robi się zimno. Kiedy więc natrafiłem na wątek o buforze ciepła,

wszystko do mnie krzyczało że to jest to co rozwiąże moje kłopoty z ogrzewaniem. Decyzja więc zapadła. Kupiłem już piec, nowy Galmet GT 17kW S+W. (okazja). Zbiornik 1000 litrów będzie w tym tygodniu. Zrobiłem projekt ale nie jestem pewny czy to zadziała. Dlatego proszę was o ocenę czy będzie to funkcjonowało. Wiem że to nie jest projekt najbardziej ekonomiczny, ale mam już kotłownię i nie chcę wszystkiego przerabiać. Kotłownia projekt1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast montować zawór 3DR ze sterowaniem (na wyjściu z kotła) załóż sobie bezobsługowy zawór termostatyczny np. Herz Teplomix.

 

Popieram. :D

A jeszcze lepiej jak go na powrocie do kotła wstawisz bo ma chronić kocioł a nie bufor. Wcześniej czy później przy buzującym kotle nagrzejesz wodę w całym buforze a kocioł chronić warto :p

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady. Znowu się nauczyłem czegoś nowego. Z tym zaworem,to świetny pomysł i tańszy. Poprawiłem projekt.

Czy teraz mogę się brać do pracy, czy jeszcze coś powinienem poprawić?

Miałem podobnie jak ty i przerabiałem. A skończyłem robić kilka dni temu.

1. Moim zdanie zbędne jest drugie naczynie nad buforem

2 Odbiór ciepła z bufora na dom zamontuj do otworu który jest na górze bufora!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc termometr 4 kanałowy został właśnie podłączony i w końcu wiem jaki jest rozkład temperatur w buforze podczas palenia w piecu CO

I co najważniejsze wiem kiedy skończyć jaranie w piecu :) i nadmiar ciepła wpuścić do zbiornika CWU :)

Dziś robiłem dopiero 3 grzanie bufora więc wiem, że nagrzanie go piecem 20kW zajmuje około 3 godzin. Następnym razem dokładnie przeliczę czas palenia i ilość spalonego drewna.

P1030537-crop.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...