Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A przy pompie w piwnicy jest jakis ster.?

 

Nic nie mam bo nie ma takiej potrzeby bo mam dodatkowo wpięty w bufor piec gazowy i jesli nie na palę w piecu to gazowy ładuje mi pół buforu od góry ale gdyby nie gazowy przydałby się jeszcze termostat taki przylgowy np.za 30zł przyczepiony na rurze wychodzącej z bufora spięty szeregowo z termostatem pokojowym w takim celu że gdy nie napalimy w piecu na czas i skończy sie woda w buforze pompka nie musiała nie potrzebnie chodzic gdy na sterowniku pokojowym temperatura spadnie poniżej zadanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry wszystkim buforowiczom :)

W ubiegłym roku nie udało nam sie wyspawać bufora i chcemy wrócić do tematu przed tą zimą.

Mamy zbiornik z nierdzewki 1500l - od razu mowię, że kupione ze złomu. Żeby ktoś nie mówił, że ile to kasy itp.

Mysimy wyspawać wężownice i w związku z tym mamy pytania :

-- wężownica CUW miedziana czy z nierdzewki. Różnica przenikalności cieplnej jest spora (na korzyśc miedzi). Niestety korozja w przypadku miedzi :/

Czytałem, że można wykonać z rury karbowanej, jednak to dość delikatny materiał.

Czy zamiast wężownicy miedzianej zrobić z nierdzewki odpowiednio dłuższą ? Jak przeliczyć jej pojemność.

Czytałęm, że najlepiej zrobić wężownicę ze zwojami, ktore zagęszczają się ku gorze. Od jakiej odległości pomiedzy zwojami zacząć i na jakiej skończyć ?

 

 

- zastanawiamy sie czy na "zaś" zrobić drugą wężownicę (teoretycznie miały być solary ale zrezygnujemy z tego pomysłu na korzyść grzałki elektrycznej zasilanej z fotowoltaniki ( http://www.selfa-pv.com/produkty/2015-08-03-19-56-38/pvcwu-3 ).

Z związku z tym czy warto wg Was iśc w koszty i robić węzownicę stożkową i lejek na zaś.

 

- przyłącza - czy są z nierdzewki ? Patrze na allegro i nie moge znalesc (heh jak to inaczej nazywa )

- termometr na buforze - jak do tego podejsc (czy trzeba planować na etapie spawania ) ?

- anoda - czy będzie konieczna

 

- ocieplenie bufora. JAk czytałem najlepiej zasypać perlitem. Udało mi się zdobyć troche styropiany o grubosci 30cm i chce z nich zbudować sciane oddzielającą bufor od grazu. Pytanie - jaka odległość od bufora jest bezpieczna dla styropianu ? Przestrzeń pomiedzy będe chciał zasypać perlitem.

Chyba, że są już lepsze sposoby ocieplenia ?

 

Z góry dziekujemy

PS - wszystkie krytyczne opinie mile widziane (oczywiscie te konstruktywne)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....:)

W ubiegłym roku nie udało nam sie wyspawać bufora i chcemy wrócić do tematu przed tą zimą....

- Anoda magnezowa zbędna bo to woda kotłowa raz nalana nie będzie nachodziła nowa i nie będzie kamienia

- Czujniki temperatury obowiązkowo - najlepiej wspawac rurki i to ze 4 szt. Wiem to po sobie. Dzięki temu idealnie widać ja bufor napełnia się gorącą wodą.

Ja mam 4 czujniki dla 1000l i 2 m wysokości i moim zdaniem to jest niezbędne minimum.

- zasilani rób u góry od boku

- odbiór ciepła rób od samej góry od szczytu.

- wejście zimnej wody jak najniżej najlepiej na dnie- wtedy wykorzystasz cały skład wody.

Przyłącza z nierdzewki - hmmm Ocynk chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się zastanawiam czy robic kolejny bufor teraz dla znajomego czy kupic gotowca, mam za jakieś 4000zł 1000l z dwoma wężownicami górna z nierdzewki karbowanej o pojemności ok 50l i powierzchni wymiany ok.7m2 jakiegoś szwajcarskiego producenta.Swój robiłem pare lat temu i troche się pozmieniało od tamtego czasu i miedz jest sporo droższa ile teraz wyjdzie zrobienie takiego bufora 1000l ale cena chyba zależy za ile uda się kupic jakiś zbiornik hydroforowy czy buforowy z odzysku szukam po necie ale na razie nic nie ma jutro może objadę lokalne złomy.

Jeśli chodzi o wężownice solarną to ja bym teraz nie robił moja jest do niczego nie podpięta a solara mam wpiętego narazie bezpośrednio w góre bufora chodzi na wodzie kotłowej ale w planie mam puścić przez wymiennik ciepła na zewnątrz bufora i zalac glikolem i też wpiąć zasilanie w samą góre baniaka dzięki czemu mamy od razu ciepłą wode na wężownicy cwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysimy wyspawać wężownice i w związku z tym mamy pytania :

-- wężownica CUW miedziana czy z nierdzewki. Różnica przenikalności cieplnej jest spora (na korzyśc miedzi). Niestety korozja w przypadku miedzi :/

Czytałem, że można wykonać z rury karbowanej, jednak to dość delikatny materiał.

Czy zamiast wężownicy miedzianej zrobić z nierdzewki odpowiednio dłuższą ? Jak przeliczyć jej pojemność.

Czytałęm, że najlepiej zrobić wężownicę ze zwojami, ktore zagęszczają się ku gorze. Od jakiej odległości pomiedzy zwojami zacząć i na jakiej skończyć ?

 

 

- zastanawiamy sie czy na "zaś" zrobić drugą wężownicę (teoretycznie miały być solary ale zrezygnujemy z tego pomysłu na korzyść grzałki elektrycznej zasilanej z fotowoltaniki ( http://www.selfa-pv.com/produkty/2015-08-03-19-56-38/pvcwu-3 ).

Z związku z tym czy warto wg Was iśc w koszty i robić węzownicę stożkową i lejek na zaś.

 

- przyłącza - czy są z nierdzewki ? Patrze na allegro i nie moge znalesc (heh jak to inaczej nazywa )

- termometr na buforze - jak do tego podejsc (czy trzeba planować na etapie spawania ) ?

- anoda - czy będzie konieczna

 

- ocieplenie bufora. JAk czytałem najlepiej zasypać perlitem. Udało mi się zdobyć troche styropiany o grubosci 30cm i chce z nich zbudować sciane oddzielającą bufor od grazu. Pytanie - jaka odległość od bufora jest bezpieczna dla styropianu ? Przestrzeń pomiedzy będe chciał zasypać perlitem.

Chyba, że są już lepsze sposoby ocieplenia ?

 

Z góry dziekujemy

PS - wszystkie krytyczne opinie mile widziane (oczywiscie te konstruktywne)

Parametry rury karbowanej znajdziesz tutaj:

http://minox.net.pl/UserFiles/Minox%20tabela%20rur.pdf

Niezależnie od producenta mają one zbliżone parametry.

Raczej nie znajdziesz śmiałka, który ci taką wężownicę wspawa.

Trzeba się nastawić na złącza skręcane + solidny uszczelniacz teflonowy.

 

To czy jest to lepsze od wlutowanej srebrem wężownicy miedzianej.

Kwestia dyskusyjna.

Na pewno są producenci, którzy z takich wężownic korzystają.

 

Przyłącza najlepiej wspawać również nierdzewne.

Szukaj pod hasłami "mufa nierdzewna", "nypel jednostronnie gwintowany nierdzewny" jest tego sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nierdzewka jest już pare lat skręcana na uszczelke gumową od czoła, w zbiorniku mówki wspawane zwykłe stalowe z gwintem wewnętrznym z obydwóch końców, w mówki wkręcone nypeleki mosięzne z ładnym płaskim czółkiem ja akurat wziąłem je razem z rura karbowana w zestawie, montaż bardzo prosty i przyjemny jakby co to górny dekiel mam odkręcany zawsze można dodatkowo posmarowac gwint specjalnym klejem do tych celów ja dałem silikon chyba do silników.

Należy jeszcze wziąć pod uwage że nierdzewka nadrabia słabszą przewodność bardzo cienką ścianka i turbulentnym przepływem pamiętam jak mnie straszono że zarośnie kamieniem i proponowano aby wstawic trójniki i zawory aby można było odciąc wężownice od reszty i zalac jakimś odkamieniaczem jak narazie to przepływ jest taki jaki był chyba mineło 5 lat.

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi sie załatwic taki baniaczek za 200zł firmy reflex 800l hydroforowy przeponowy przepona jest w 1/3 wysokosci od dołu czyli powyżej przepony było powietrze i zbiornik jest zdrowy i szczelny przy wicinaniu górnego dekla nawet nie przyszło mi do głowy ze może byc szczelny i ze jest nabity powietrzem jak pierdzielło to nie wiedziałem co się dzieje ,po niżej przepony gdzie była woda jest mała dziurka i dla tego ktoś go oddał na złom obstukałem młotkiem reszta niby ok. początkowo miałem wyciąc przepone wyczyścić baniak na tej 1/3 wysokości gdzie była woda i wymalować jakimś czarnidłem czy farba epoksydową i zaspawać tą dziurke ale skoro zbiornik jest szczelny to może zostawić tą przepone ale problem jest taki że powrót z pieca należy zrobic na samym dole więc wpadłem na pomysł aby mufke do powrotu wspawac powyżej membrany a wśrodku baniaka zejśc rurką w dół aby woda była pobierana z samego dna .tylko co zrobić aby rdzewienie w tej dolnej części nie postępowało wlac tam cos przez tą dziurke czy przez króciec i oba te otwory zaslepić?

Na zbiorniku pisze że membrana wytrzyma do 75stopni troszkę chyba mało chociaż na dole zbiornika to mało kiedy będzie więcej.Blacha ma 2mm nie za cienka,bedzie chyba ciężko spawać?

20161014_171902.jpg

20161014_171816.jpg

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz jeszcze jeden problem, który już był wcześniej omawiany:

Sterowanie pompą CO pomiędzy piecem, a buforem tak aby woda z pieca nie wychładzała bufora szczególnie podczas wygaszania.

Coś na zasadzie działanie pompy CWU.

kilkadziesiąt stron wcześniej była mowa o czymś takim:

http://allegro.pl/termostat-roznicowy-pompa-solarny-sterownik-modul-i6541277169.html

Czy znacie coś innego, czy ten sterownik jest nadal aktualny?

14-sterownik.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też dzisiaj na tym myslalem i chyba najlepsze to było by coś takiego jakies dwa termostaty spięte szeregowo czyli aby pompka się załaczyła muszą być spełnione dwa warunki temperatura na czopuchu np.musiała by osiągnąć 100stopni i np na piecu 50stopni.Ale taki termostat czy czujnik który by wytrzymał temperatury dochodzące nawet do 600stopni będzie ciężko dostać. Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też dzisiaj na tym myslalem.

Chyba temp czopucha nie jest aż tak istotna- zaczyna pompować jak temp. na piecu będzie wyższa niż w buforze i skończy pompować jak będzie temp. taka sama na piecu jak i na buforze.

Zabieg trwa około 2-3 godziny konkretnego palenia i koniec zabawy.

Potem to jest jeszcze inny myk jaki miałbym do zrobienia.

Jak dolny termometr na buforze pokaże 85*C to załączy się grzanie CWU i tym samym wychładzanie-wygaszanie kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam pytanie. Polecacie żeby wszystkie połączenia lutowane przy wężownicy CWU wykonać lutem twardym jednak gdzieś przeczytałem że wysoka temp. konieczna do lutowania na twardo powoduje przegrzanie miedzi i podatność na korozję wżerową i że lutów na twardo nie powinno się stosować w przypadku rur niewielkiej średnicy przeznaczonych do wody użytkowej. Jest to prawda czy są to kompletne bzdury?

 

Drugie pytanie (na pewno odpowiedź już na to pytanie była)

to czy zbiornik o średnicy ok 80cm i wysokości ok 2,5m może mieć płaskie dno i wieczko czy muszą być dennice? Bufor oczywiście w układzie otwartym więc ciśnienia wielkiego nie będzie...

 

A i trzecie sprawa może ktoś przypomnieć jak prawidłowo wykonuje się przejście wężownicy przez bufor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba temp czopucha nie jest aż tak istotna- zaczyna pompować jak temp. na piecu będzie wyższa niż w buforze i skończy pompować jak będzie temp. taka sama na piecu jak i na buforze.

Zabieg trwa około 2-3 godziny konkretnego palenia i koniec zabawy.

Potem to jest jeszcze inny myk jaki miałbym do zrobienia.

Jak dolny termometr na buforze pokaże 85*C to załączy się grzanie CWU i tym samym wychładzanie-wygaszanie kotła.

 

No ale jest taki problem ze jeśli bufor nie jest wyżej pieca i nie zakrece zaworu to na piecu mam jeszcze długo taka temp. jak w buforze i nici ze sterownika różnicowego, gdybym ja tylko palił to nie było by problemu zakręce zawór i po problemie ale jak mnie nie ma pali ktoś inny kto akurat jest w domu dlatego wole nie zakręcac zaworu zawsze jest otwarty a te straty to olewam bo na ruszcie jest popiół tak więc przepływu powietrza prawie nie ma.

Jest jakiś sposób aby baniak nie grzał pieca i jednoczesnie ładnie hulał na grawitacji przy posadowieniu pieca i baniaka na jednym poziomie bo podnieś baniaka się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote=marcin_

 

Drugie pytanie (na pewno odpowiedź już na to pytanie była)

to czy zbiornik o średnicy ok 80cm i wysokości ok 2,5m może mieć płaskie dno i wieczko czy muszą być dennice? Bufor oczywiście w układzie otwartym więc ciśnienia wielkiego nie będzie...

 

 

 

Może mieć płaskie tylko ja bym radził przyspawać jakieś płaskowniki na sztorc bo wybuli denka i pewnie blacha na denka min 5mm.

 

A jeśli chodzi o lut miekki to w moim buforze jest złączek lutowanych od cholery bo mam tam tez wężownice miedziana według Semira czyli równoległe ślimaki po 5latach wszystko o.k na lut miękki to chyba najgorzej działaja glikole.

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...