Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Kotły się PROWADZI.

A jak kto chce ten obowiązek zrzucić na automatykę to ma być tak:

DWA termostaty

Jeden, ustawiony na 35stC na wylocie z kotła - startuje pompę.

Drugi - wciśnięty w spaliny, ustawiony na 70stC - zatrzymuje pompę.

 

Ten zawór termostatyczny znacie?

MIESZAJĄCY 30-70.

Na rysunku - gałązka góra-dół jest otwarta, jak zimny.

Na rysunku - gałązka w prawo jest zamknięta, jak zimny.

Dla grawitacji termostatyczny jest "zwierany" tym zwrotnym.

 

Zobaczcie rozkład ciśnień!

 

Rozpalamy w kotle - termostat w spalinach DAJE ZGODĘ na start pompy, ale pompa stoi!

Kocioł zimny to obiegu grawitacyjnego nie ma.

Jak zagrzeje się do tych +35stC - startuje pompa.

Wtedy...

ZATRZASKUJE zawór klapowy powrotu i obieg jest góra kotła - dół kotła.

W sumie z wiadro wody a w kotle się pali!

W jakieś TRZY MINUTY wylot z kotła uzyskuje temperaturę NASTAWY zawora mieszającego i od tej chwili ZACZYNA SIĘ ON PRZYMYKAĆ.

Rosną opory w obiegu krótkim i zaczyna wrzątek płynąć do bufora.

Kocioł, jak poprawnie zabudowany, ma ciąg, paliwo i oferuje nominalną DELTĘ. Zwykle jakieś 30stC

Jak nastawa termostatycznego jest 60stC to wylot z kotła ma 90.

Osiąga go w jakieś 5-8 minut.

TAKI JEST CEL.

 

Adam M.

 

Zapomniałem, dopisuję.

 

KOŃCZYMY PALIĆ.

Spaliny,

Jak ich temperatura spadnie PONIŻEJ nastawy drugiego termostatu - zatrzymują pompę.

Zład ma "cofkę" która zamyka i dociska te zawory klapowe.

OBA.

 

A.M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

ZATRZASKUJE zawór klapowy powrotu i obieg jest góra kotła - dół kotła.

 

 

Niestety nie zatrzaskuje, bo górny klapowy sie otworzy i bedzie Grawitacja doładowana pompą, wtedy tez i dolny klapowy sie otworzy

 

ZATRZASNIE SIE dopiero jak pompa bedzie na dole

 

Podziwiam pana dokonania i z tej wiedzy sie uczyłem, ale niestety w tym schemacie jest błąd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgoda!

Zamknie (różnica ciśnień wynika z oporów).

Zatrzaśnie po przestawieniu pompy.

Układ zapracuje pewniej!

 

U-rurkę eliminujemy "kładąc" zawór i pompę w jednej płaszczyźnie.

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

neokuba22 gondoljerzy

 

Macie rację!

Praca bez zmian a tańsze i trwalsze.

A filtr nie zawsze konieczny, bo bufor robi mi tam za odstojnik/osadnik.

Dziękuję!

Tak by było...

 

[ATTACH=CONFIG]372712[/ATTACH]

 

Adam M.

 

kierunek pompy na schemacie raczej powinien byc w dół i bedzie dobrze, Bardzo dobry IDIOTOODPORNY uklad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierunek przepływu jest determinowany geometrią układu.

Pompa dławi ale nie odcina grawitacyjny ruch.

Bocznikowana jest tym zaworem różnicowym z piłeczką, aby jej wpływ na działanie był żaden.

 

Adam M.

 

Dziękuje za info. Czyli teraz widzę jak niepoprawny jest mój układ. Kocioł nagrzewa bufor do np 80 stopni. Kiedy drewno się kończy , temperatura kotła spada , ale pompa pompuje do bufora cały czas. Dojdzie do 62- 64 stopni, pompa stop, a z bufora idzie w prawo na podgrzewanie CO i CWU a w lewo grawitacyjnie z powrotem na podgrzanie chłodniejszego kotła. Zaworu różnicowego brak.

 

Mam jeszcze jedno pytanie. Skoro pompa która nie pracuje nie zatrzyma całkowicie przepływu wody, to czy mogę temperaturę wody z bufora do zbiornika CWU regulować zaworem kulowym ? Chodzi mi o to że przy całkowicie otwartych zaworach przed i za pompą CWU temperatura wody w układzie CWU jest za wysoka . Czy jest szansa w ten sposób zatrzymać więcej gorącej wody w układzie CO ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperaturę CWU reguluje się zaworem termostatycznym mieszającym.

Tak jest najwygodniej!

Zład CWU niech ma nawet 90stC !!!

Tak jest najzdrowiej!

(legionella)

 

A z pompą - fakt!

Mojameaculpa!

Ech ten pośpiech...

POPRAWIĆ czy zostajemy przy uwagach, bo jeszcze ktoś się rąbnie, bo nie doczyta?

 

Tu wkleję dobry obrazek

 

UWAGA!

BYŁA ODWROTNIE WSTAWIONA POMPA!

 

bufor ładowanie 2.jpg

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to...

Zróbmy krok dalej!

 

Bufor buforem, akumulację ma, ale za zbiornik ciepła, akumulator, robi też chałupa!

Pomyślałem, że może dobrze by ją było podpiąć zamiast baniaka?

Znaczy...

Nie każdy ma baniak a starszych chałup mnogo i bździ im się w tych kotłach zanim układ się ustabilizuje a DYMY ŚCIELĄ SIĘ TAK, ŻE ŁZA SIĘ W OKU KRĘCI a parapety brudzą...

No i...

Jak kocioł gorący to trwalszy, komin czystszy, paliwa mniej idzie.

A układ prosty jest i idiotoodporny.

 

Coś takiego...

 

kocioł dla żeliwiaków.jpg

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakby jeszcze kroczek dalej?

 

kocioł dla blaszaków.jpg

 

Jak chałupa się dogrzeje (znaczy - bufor full) ale w kotle nie gasimy, to miarkownik ciągu nam pomoże i zetnie moc kotła.

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu wkleję dobry obrazek

 

UWAGA!

BYŁA ODWROTNIE WSTAWIONA POMPA!

 

[ATTACH=CONFIG]372717[/ATTACH]

 

Adam M.

 

UF jak zobaczyłem tę pierwszą wersję z pompą u góry to myślałem że mam u siebie spieprzone...

a się okazuje że sam wykombinowałem coś podobnego

od paru dni siedzę w piwnicy i podłączam....już mam odcisk od gwintownicy- na szczęście 6/4" mam już pogwintowane i rozprowadzone

https://goo.gl/photos/zvQhrxTviLmnfPjY8

 

wyszło mi podłączenie naczynia na trójniku między zaworem klapowym a trójnikiem od zaworu termostatycznego -- na powrocie do kotła

może tak być? czy lepiej z zasilania z góry pieca podpiąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

[ATTACH=CONFIG]372689[/ATTACH]

 

Adam M.

 

Jesli zlikwidujemy z tego schematu zawór zwrotny na dole i zastąpimy zawór trójdrożny dwukierunkowym z głowicą z kapilarą to tak właśnie wygląda kotłownia którą ja ostatnio popełniłem ale moim zamiarem nie było aby piec chodził tylko na krótkim obiegu aby od razu go ładowac wrzątkiem ale ze by jakieś tam podmieszanie było

Umnie jak startuje pompka to cześc wody jest wpychana w krótki obieg kapilara jest umieszczona na powrocie zaraz przy piecu jesli woda wpadająca w kocioł ma temp.ustawioną na głowicy z kapilarą, to krótki obieg się zamyka całkowicie

Gdyby na tym schemacie rury łączące zasilanie z powrotem i zawór trójdrożny dac takiej średnicy jak te od grawitacji to wtedy by to zadziałało prawie tak jak tego oczekiwałeś bo krótki obieg miał by mniejszy opór ale druga wersja jest jednak tańsza.

 

Dzisiaj zamontowałem w końcu termometry bufor cały nabity do 80stopni w 1,5h w piec wpadało też 80stopni tak więc co to za znaczenie gdzie jest pompka ta którą ja zamontowałe ma temp. roboczą do. 110stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie jedno duże naczynie(stary bojler 120l niestety ocynkowany ale chyba już tylko z zewnątr )

na strychu na kominie połączone 1" rurką

tylko gdzie go lepiej podpiąć do kotła na powrocie czy na zasilaniu kotła

bez żadnych odcinających zaworów itp.

 

góra kotła 6/4" -> śrubunek 50cm rury w pionie -> kolano 90' znowu 50cm rury w poziomie i wchodzimy na środek trójnika

w lewo jakieś 2 metry rury lekko pod górkę kilka stopni kolano 90' i 70 cm pionowo do baniaka jeszcze zawór odcinający po drodze

prawy króciec tego trójnika przeredukować na 1" i do naczynka jakieś 6 m i kilka koniecznych zakrętów

 

na powrocie mam ten trójnik redukcyjny 6/4 na 1 zresztą na fotce widać to ta rurka w dół do posadzki

wyszedł bym tam jeszcze kolankami do komina przy podłodze i dopiero pion na strych

nie będzie się tam robił syfon jakiś?

Edytowane przez misiowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm.. wydaje się znajome...

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=372712&d=1478813466

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=371190&d=1477518904

:rolleyes: oczywiście z odwróconą pompką... I niżej bliźniaczy układ tylko z zaworem rozdzielającym:

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=371191&d=1477520683

 

rura bezpieczeństw/wzbiorcza na wyjściu z kotła, sama wzbiorcza może być na zasilaniu, ale trzeba i tak drugą bezpieczeństwa zostawić na wyjściu. Tylko, że to wszystko już było w tym wątku i znowu rysujemy kółko;)

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...