Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

K160

1. cena wg mnie dobra. Ja za nowy lemeta 800l i 17 krócców i ocieplenia 10cm gąbki i skajka dałem 2500zł-niestety chciałem nowy a koleś co miał mi zrobić wypiął się. Do tego musiałem go rozciąć bo się zgapiłem przy zamówieniu-mogłem poprosić właśnie tak jak ty.

6. mufy to raczej 6/4 do grzałek i nie tylko- lepiej chyba zredukować niż wkur... się że masz za małą dziurkę. Ja właśnie kupiłem na allegro jedną grzałkę do c.o. 6/4 3x2000w za około 85zł (są nawet 3x3000) z kołpakiem (końcóka do zabudowy styków elektrycznych grzałki) a do cwu kupiłem 6/4 3x1000. Co do solarów to nie jest tak różowo- pytałem chłopaków na elektrodzie i w sumie żeby ruszyć choć jedną 2000w to potrzeba dużą moc fotowoltaiki. Zależy ile chcesz zainwestoać w pv ale jeżeli powoli i po jednym panelu chcesz kupować to trochę czasu ci zajmie zanim wpompujesz ciepło grzałką pędzoną pv.

Edytowane przez Xesxpox
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam.

Neokuba,no to masz prawie HG,wystarczy do popielnika doprowadzić PW,nie trzeba tego wiele,np. po bokach wspawać 2 mufy 1/2 cala z klapką do regulacji.:p

Mylisz pojęcia PW i PG(PP),PG to powietrze podane zawsze w palenisko,PW to powietrze dopalające.

Adam,jeszcze pytanie do naczynia,to droższe jest do ciepłej ale przepływowe,to tańsze nie.:o

Jakie brać,nigdy nie robię w tych kwestiach oszczędności,jeszcze mam tylko wątpliwości co do membrany,jak to "wpływa" na moje zdrowie.

Wiesz że jestem wrogiem picia wody z gumy, plastiku i innego tworzywa sztucznego.:D

Też ze mnie kiepski fizyk,możesz wyjaśnić dlaczego nie idzie zagrzać palnikiem od góry szklanki wody?

Wiem,szklanka się rozleci,pęknie,ale przyjmijmy szklankę np. z wolframu.:p

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki dzień nastał i pociąłem swój zbiornik.

 

Po zdjęciu górnego dekla jakież było moje zdziwienie byłem nieomalże pewien ,że w środku jest wężownica a tu:

20161126_140148 (Small).jpg20161126_134035 (Small).jpg20161126_140154 (Small).jpg20161126_140115 (Small).jpg

 

to nawymyślali -będę się musiał tarzać żeby to wyciąć :/

 

A swoją drogą to jakieś sprzęgło czy uwarstwiasz zładu ??

 

Ok ale jeszcze przy okazji pytanie wykorzystać te wejścia w deklach?

Wchodzą do środka około 12cm. Na fotkach Waszych buforów wszyscy robią ładowania bufora w walcowatej części bufora a nie w deklach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6. Ostatnie pytanie : ile zrobić muf na grzałki elektryczne 5/4 cala? Czy są grzałki 3 fazowe np. 6kw dla której wystarczy jedna mufa? Większy sens widzę w wężownicy solarnej niż grzaniu wody fotowoltaiką, ale chciałbym zostawić sobie furtkę.

 

Mufa, tak jak inni napisali 6/4, ja też takie mam. Jak dla mnie lepiej wspawać kilka muf. Problem z grzałkami jest taki, że jeśli są montowane na bocznej ścianie zbiornika to wystają na 25-40cm w środku. Popularne grzałki mają gwint ok 1,7cm i dodatkowo zwoje grzejne zaczynają się ok 2cm od krawędzi

 

W-028_W-029_r2.jpg

 

Co powoduje, że dobrze jest wspawać mufę skróconą do tych 4cm tak aby woda opływała swobodnie cały element grzejny.

Są dwie odmiany grzałem 3f. Jedna z elementami grzejnymi na 400V druga na 230V dlatego trzeba uważać co się zamawia bo inaczej się je podłącza a dodatkowo jak podłączymy tą na 230 w "trójkąt" to ją spalimy. Grzałki mają rozdzielone połączenia elektryczne dla każdego elementu grzejnego co powoduje, że można je wykorzystywać z osobna.

W-028.jpg

 

Przykładowe grzałki: http://www.eliko.pl/pl/Katalog+Produkt%C3%B3w,Seryjne+elementy+grzejne,11.html

 

Grzałkę na 3x230V podłączamy kablem 5x2,5m2. L1,L2,L3 do jednych końców, N do wspólnego mostka wykonanego na grzałce, PE do obudowy jeśli ma zostawione "oczko", jeśli nie ma to na mufce można dospawać "oczko" na podłączenie PE. Zazwyczaj sam zbiornik podłączamy do wspólnej szyny PE ale od nadmiaru tych połączeń wyrównujących głowa nie boli.

 

Jeśli masz możliwość to wstaw więcej grzałek o mniejszej mocy przykładowo zamiast jednej grzałki 3x3000W dwie grzałki 3x1400W. Jeśli chcesz mieć grzałkę na 3f ale mniejszej mocy niż jest dostępna na rynku to kupujesz tą z elementami grzejnymi na 400V i podłączasz ją w "gwiazdę" i uzyskujesz zmniejszenie jej mocy o ok. 40%. Przykładowo grzałka 3x1400W na 400V podłączona w gwiazdę zamiast w trójkąt będzie miała moc 3x800W. Taka 3x800W grzałka obciąża każdą z faz dodatkowymi 3,5A tylko.

 

Stosując przekaźniki priorytetowe możesz decydować czy włączyć jedną grzałkę czy obydwie tak aby nie doprowadzić do przeciążenia głównego zabezpieczenia w rodzielni ( przykładowo F&F - Przekaźnik priorytetowy PR-615).

 

pozdro

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki dzień nastał i pociąłem swój zbiornik.

 

Po zdjęciu górnego dekla jakież było moje zdziwienie byłem nieomalże pewien ,że w środku jest wężownica a tu:

[ATTACH=CONFIG]374345[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]374346[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]374347[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]374348[/ATTACH]

 

to nawymyślali -będę się musiał tarzać żeby to wyciąć :/

 

A swoją drogą to jakieś sprzęgło czy uwarstwiasz zładu ??

 

Ok ale jeszcze przy okazji pytanie wykorzystać te wejścia w deklach?

Wchodzą do środka około 12cm. Na fotkach Waszych buforów wszyscy robią ładowania bufora w walcowatej części bufora a nie w deklach.

 

Nie wycinaj tego!!!

To taki ekwiwalent "komina Adama" połączony z "łukami Adama" ;) Tak - wspomaga to uwarstwienie zładu. Całkiem sprytnie zrobiony.

 

Jeśli chodzi o króćce w deklach - mam właśnie tak zrobione. Gwarantuje to 100% wykorzystanie zbiornika (gdy nie wystają 12cm w głąb). Niestety ma to dobre i złe strony. Gdy pozbywasz się martwego stanu na dole, pozbywasz się wtedy teoretycznie odstojnika na wszystkie syfy i mogą ci pływać w instalacji. Ale od czego są filtry :)

Drugą wadą, a właściwie utrudnieniem przy instalacji króćców w deklach - brak miejsca przy wysokim zbiorniku, oraz kłopoty z ociepleniem zbiornika na nogach.

Ze wszystkim idzie sobie poradzić, tylko czasem trzeba się zastanowić czy warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

K160 Rozważ montaż grzałek poza zbiornikiem. Już kiedyś zamieszczałem tu rysunek jak to zrobić. Grzałkę umieść w rurze odpowiadającej jej średnicy, lub minimalnie większej, z jednej strony pasujący gwint wewnętrzny, z drugiej zaślepiona. Tak przygotowane ustrojstwo podłącz do bufora przy pomocy rur 3/4" lub 1" wraz z zaworami. Umożliwi to podgrzewanie małej ilości wody ale do wysokich temperatur. Dodatkowo umożliwi łatwą ewentualną wymianę grzałki na inną.

 

Podobnie jest to rozwiązane w pompach ciepła:

pompa_ciepla_ivt_greenline_ht_plus_c7_2.jpg

Ten czarny element na pierwszym planie to właśnie taka grzałka w rurze.

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Neokuba,no to masz prawie HG,wystarczy do popielnika doprowadzić PW,nie trzeba tego wiele,np. po bokach wspawać 2 mufy 1/2 cala z klapką do regulacji.:p

Mylisz pojęcia PW i PG(PP),PG to powietrze podane zawsze w palenisko,PW to powietrze dopalające.

 

Pozdrawiam.

 

Mam klapke w popielniku jednak nie mialem koniecznosci jej uzywac bo PW w dyszy wystarcza, nie zrozumiases mnie chyba, wszedzie w schematach jest ze PW jest podawane w dysze (szparke) a PP w komore załadowcza, nie spotkalem sie zeby bylo podawane do komory dopalajacej chociaz tak testowalem

 

Do oryginalnego HG pewnie mu jeszcze brakuje wiele chocby sterowania, klapy oddymiajacej (rozpalania) albo wiekszego wymiennika

Edytowane przez neokuba22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wycinaj tego!!!

To taki ekwiwalent "komina Adama" połączony z "łukami Adama" ;) Tak - wspomaga to uwarstwienie zładu. Całkiem sprytnie zrobiony.

 

Jeśli chodzi o króćce w deklach - mam właśnie tak zrobione. Gwarantuje to 100% wykorzystanie zbiornika (gdy nie wystają 12cm w głąb). Niestety ma to dobre i złe strony. Gdy pozbywasz się martwego stanu na dole, pozbywasz się wtedy teoretycznie odstojnika na wszystkie syfy i mogą ci pływać w instalacji. Ale od czego są filtry :)

Drugą wadą, a właściwie utrudnieniem przy instalacji króćców w deklach - brak miejsca przy wysokim zbiorniku, oraz kłopoty z ociepleniem zbiornika na nogach.

Ze wszystkim idzie sobie poradzić, tylko czasem trzeba się zastanowić czy warto.

 

Wycięte już.

Komin i tak będę robił bo nagrzewnica solarna musi być poza tym będę przedłużał zbiornik.

 

Rozebrałem też zbiorniczek z wężownicą o którym wcześniej pisałem.

20161126_183025 (Small).jpg20161126_184110 (Small).jpg20161126_184052 (Small).jpg20161126_184042 (Small).jpg

 

Chciałbym wykorzystać tą wężownicę do podgrzewania przez kocioł gazowy górnej części bufora na potrzeby CWU.

 

Jest to zbiornik ok. 30l z wężownicą . Wyjęty z kotła gazowego termet.

Wymiary wężownicy : średnica 20cm a długość od końca nagrzewnicy do dekla 55cm wykonana z rury cu 18. Łączna długość rury około 10mb.

Kocioł miał moc 24kW i wydatek CWU około 10-11 L/min.

 

Cześć zbiornika z kołnierzem można by wykorzystać i przyspawać do bufora i byłby fajny element montażowy dla tej nagrzewnicy.

 

Chodzi mi po głowie żeby wmontować ją pionowo w górny dekiel bufora.

Pewnie zaraz Pan Adam napisze o grzaniu wody palnikiem od góry :)

Na potrzeby CWU chciałbym zarezerwować z bufora około 200l zładu to by było około 30cm od góry.

 

Wcześniej na forum były konstrukcje buforów z "mamkami" zamontowanymi w górnej części bufora stąd mój pomysł.

Edytowane przez dlubaczdomowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciąłeś jeden z najlepszych systemów idealnego uwarstwienia zładu. Nie ma to nic wspólnego z lejkiem. Wspawaj to z powrotem. Ten system jest stosowany w buforach najlepszych producentów. Posiadam taki bufor 2*1000 l jeden z wężownicą solarną i wężownicą cwu, drugi bez wężownic połączone równolegle w 4 punktach wykonane według mojego rysunku przez pewną firmę ślusarską. Współpracują z kotłem HG 20-25kW również wykonanego przez tą firmę. Całością steruje pogodowo sterownik (kocioł HG, bufory, obwód podłogówki i dwa obwody grzejnikowe). Dom z 1995r z poddaszem użytkowym 200m2 (22*C)+ piwnica 100m2 (19*C). Kocioł rozpalany jest max. 1 raz dziennie taczki drewna (załadunek, załączenie sterownika, podpalenie, zamknięcie drzwiczek- 5 do max 10min.) i można zapomnieć do następnego dnia, lub za 2 dni.Kocioł obsługuje moja żona która była z początku przeciwna tej inwestycji (posiadaliśmy bezobsługowy kocioł na gaz ziemny junkers suprastar który teraz włącza się automatycznie jak temp. bufora góra jest poniżej 45*C) Żona teraz wyłączyła całkowicie Junkersa, bo stwierdziła ze palenie w tym kotle HG to sama przyjemność. Ja jestem w domu raz na 2-3 tygodni. połączenie tego i sterowanie zrobiłem sam. Całość pracuje perfekcyjnie i bezobsługowo. Pozdrawiam Czesi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

Chciałbym bardzo podziękować Adamowi (adam mk) oraz wszystkim którzy tworzą to forum za ich wkład, zaangażowanie i dzielenie się wiedzą i praktycznymi spostrzeżeniami na temat buforów, kotłów oraz wielu innych praktycznych rozwiązań które można wykorzystać w swoim domu.

Dzięki wam i tego forum powstał pomysł modernizacji kotłowni (znacznego obniżenia kosztów COi CWU), który opisałem w skrócie post wyżej.

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam wszystkich.

z wyrazami szacunku.

czesi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja pokażę kotłownię

IMG_0590.jpg,IMG_0591.jpg,IMG_0594.jpg, kocioł MPM 21-25 DS bufor 1200l podłączony tylko na grawitacji. Muszę to przerobić ponieważ ładuje do połowy a później jakby podgotowuje w kotle. Tylko kocioł mnie wk..wia bo leje się z niego "smoła" dopóki nie odparuje woda z drewna (drewno 2 letnie przykryte ale wilgoć z powietrza). Paliłem dopiero czwarty raz szału nie ma kocioł jak kocioł, może trzeba się go nauczyć. Temperatura powrotu min 25*C max 50*C , góra max 79*C

Edytowane przez Bullineczka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja pokażę kotłownię

[ATTACH=CONFIG]374470[/ATTACH],[ATTACH=CONFIG]374471[/ATTACH],[ATTACH=CONFIG]374472[/ATTACH], kocioł MPM 21-25 DS bufor 1200l podłączony tylko na grawitacji. Muszę to przerobić ponieważ ładuje do połowy a później jakby podgotowuje w kotle. Tylko kocioł mnie wk..wia bo leje się z niego "smoła" dopóki nie odparuje woda z drewna (drewno 2 letnie przykryte ale wilgoć z powietrza). Paliłem dopiero czwarty raz szału nie ma kocioł jak kocioł, może trzeba się go nauczyć. Temperatura powrotu min 25*C max 50*C , góra max 79*C

 

Jak wygląda połączenie kotła z buforem? Podaj takie zdjęcia by było to widać.

Drewno prócz czasu, potrzebuje przewiewu i rozdrobnienia do wyschnięcia.

Kup kilka paczek brykietu i nim napal. To da porównanie czy nie tracisz energii na odparowanie drewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wężownica to co bufor-owcy lubią najbardziej.

Są jednak sytuacje że wykonanie jak i montaż wężownicy sprawia problemy.

Wykorzystanie wymienników płytowych odpowiedniej mocy może by się sprawdziło.

Odpowiednie podłączenie umożliwiło by prace grawitacyjną,

a duży przepływ zniwelował ograniczenie wydatku przy większym poborze.

Wymiennik około 100kW ma 1,4m2 powierzchni wymiany i przepustowość około 12m3 na h.

Moc jest podawana dla wysokich parametrów, więc trzeba koniecznie przewymiarować.

Jeden wymiennik np. 150kW i mała pompka, oraz zbiornik 50L też by wystarczył.

Zasobnik wody stabilizował by wydatek.

Pytałem wcześniej, czy ma ktoś zastosowane wymienniki płytowe w swojej instalacji

i podzieli się spostrzeżeniami.

Wymiennik wyjdą drożej jak wężownica, ale montaż jest zdecydowanie prostszy.

Zastosowanie np. trzech,nie powinno zaburzać uwarstwienia w buforze.

 

wymiennik 2.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam do tematu rozladowywania grawitacyjnego bufora gdy pompka od C.o nie pracuje gdy temp w domu jest osiągnięta idzie z bufora w grzejniki grawitacyjnie myślałem aby wstawić zawór zwrotny ze sprężyną ale za pompką patrząc od strony bufora nie mam już miejsca na taki zawór a tam on chyba powinien być aby pompka w niego pchala druga opcja to było by zasyfonowanie zasilanie i to rozwiązanie wydaje mi się lepsze bo nie stawia takiego oporu jak zawor zwrotny grzybkowy tylko czy taki syfon zaradzi temu problemowi i ile ma schodzić w dół czy do dna bufora wystarczy dno jest jakieś 30cm od podłogi.

20161026_185736.jpg

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciąłeś jeden z najlepszych systemów idealnego uwarstwienia zładu. Nie ma to nic wspólnego z lejkiem. Wspawaj to z powrotem. Ten system jest stosowany w buforach najlepszych producentów. Posiadam taki bufor 2*1000 l jeden z wężownicą solarną i wężownicą cwu, drugi bez wężownic połączone równolegle w 4 punktach wykonane według mojego rysunku przez pewną firmę ślusarską. Współpracują z kotłem HG 20-25kW również wykonanego przez tą firmę. Całością steruje pogodowo sterownik (kocioł HG, bufory, obwód podłogówki i dwa obwody grzejnikowe). Dom z 1995r z poddaszem użytkowym 200m2 (22*C)+ piwnica 100m2 (19*C). Kocioł rozpalany jest max. 1 raz dziennie taczki drewna (załadunek, załączenie sterownika, podpalenie, zamknięcie drzwiczek- 5 do max 10min.) i można zapomnieć do następnego dnia, lub za 2 dni.Kocioł obsługuje moja żona która była z początku przeciwna tej inwestycji (posiadaliśmy bezobsługowy kocioł na gaz ziemny junkers suprastar który teraz włącza się automatycznie jak temp. bufora góra jest poniżej 45*C) Żona teraz wyłączyła całkowicie Junkersa, bo stwierdziła ze palenie w tym kotle HG to sama przyjemność. Ja jestem w domu raz na 2-3 tygodni. połączenie tego i sterowanie zrobiłem sam. Całość pracuje perfekcyjnie i bezobsługowo. Pozdrawiam Czesi

 

Niestety ze wspawaniem może być problem bo troszkę się pohięło ;) ale można poprostować :)

 

Mam niestety gorszy problem.

Nie mogę puścić rur do bufora tak jak planowałem i w związku z tym musiałbym tak wykonać podejścia bufora dla zasilania z kotła i dla zasilania instalacji aby były z jednej strony bufora a dokładniej to nawet jedno pod drugim. Czy tak będzie dobrze?

Oczywiście w środku bufora kolana hamburskie w odpowiednie strony lub ten element, który wyciąłem jak to najlepiej zrobić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czas zacząć przygodę z buforem. Kupiłem taki zbiornik 1000l :SAM_6366.JPGSAM_6368.JPGSAM_6370.JPG

 

Zastanawia mnie ilość przyłączy:z dołu są dwa, a z góry jeden plus te dwa z zielonymi plastikami. Zastanawiam się czy te zielone to nie jest jakaś wężownica?

Może ktoś zna budowę tego zbiornika? zbiornik prawdopodobnie po jakimś gazie

jeszcze foto tabliczki: SAM_6367.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukasz_biker zbiornik kupiony z Poznania?? Mam identyczny jak i kilka osób na forum. Te przyłącza trzeba zaspawać bo mają dziwną średnicę i lepiej żeby się te korki nie rozszczelniły po czasie. W środku jest on napewno bez wężownicy i przeznaczony był do transportu gazu do PL i po opróżnieniu sprzedany Edytowane przez sieno26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...