adam_mk 24.01.2017 00:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 No, poprowadzić go trochę... kudlaty69 MOŻNA jedną z wężownic potraktować jako SKRAPLACZ dla PC. Pomysł nie jest nowy. Z 10 lat temu ERA (producent sprężarek lodówkowych) coś takiego produkowała w małych ilościach. "Macałem" taką sztukę na jakimś złomie... Opisywałem jak można w prosty sposób przejść przez płaszcz baniaka lutami twardymi. Robimy w płaszczu otwór taki, aby mieściło się w nim mosiężne złącze z gwintem wewnętrznym. Kontówką czyścimy jego brzegi i pobielamy lutem srebrowym OTULONYM. (Można wziąć goły i boraks, ale po co się męczyć?) Wstawiamy wężownicę tak, aby koniec rury wylazł przez otwór. Lutujemy ten mosiądz do rury a potem wpasowujemy go do pobielonego otworu w płaszczu. Lutujemy mosiądz do płaszcza. MUSI trzymać! agusia59 Napisz, proszę, PO CO CI TEN ZAPAS NA CWU? Po co Ci CWU w nieogrzanym domu? Piszesz - kocioł na węgiel i drewno, czyli - nie podajnikowiec. KAŻDY bufor ułatwi Tobie życie z takim kotłem. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.01.2017 00:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 berthold61 Poczytaj dzisiejszą prasę.Podobno wystarczy założyć filtr na komin i można dalej palić w takim kotle/kominku.Piszą, że takie filtry są dostępne.(nie drążyłem tematu jak narazie) Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agusia59 24.01.2017 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 Adamie, chodziło mi o to, że część ciepła z bufora przejdzie na ogrzanie cwu, a reszta na ogrzewanie domu. CZyli nie całe 100% ciepła z bufora na grzanie domu zimą, bo latem to całe 100% na cwu. Zastanawiam się tylko dalej nad tym, czy nie zrobić bufora bez wezownicy na co a do cwu osobny zbiornik i do niego grzałkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.01.2017 14:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 Ja rozumiem CO chciałabyś zrobić.Ja nie rozumiem - PO CO?Twoje podejście komplikuje układ, podraża go i wcale nie zmienia jego przydatności. Potraktuj bufor jako AKUMULATOR ciepła. Zbiornik, z którego będziesz czerpała na takie potrzeby, jakie wynikną.Jak woda w kranie zamiast być ciepła stanie się letnia - to znak, ze należałoby pójść odpalić kocioł.W tym samym czasie, dla podłogowego ogrzewania DOBRZE zrobionego jest jeszcze spory zapas w tym buforze.(Ten zbiornik jest BUFOREM dla kotła a AKUMULATOREM dla domu) Tak jak w samochodzie...MOŻNA z akumulatora zasilić światła albo... radio. Lub naładować komórkę.To, co w danej chwili jest potrzebne.Można też wszystko naraz, ale wtedy trzeba szybciej zacząć ładować ten akumulator. Osobnego zbiornika (bojlera) z MIEDZI nie zrobisz, bo za drogi.WCALE go nie będziesz robiła, bo są dostępne powszechnie stalowe i są tanie.Ale... tak co 6 lat trzeba go będzie wymienić na nowy.Wiesz o tym?A miedzianej wężownicy w baniaku się nie wymienia. Nie ma potrzeby. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Okta 24.01.2017 14:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 (edytowane) ...że część ciepła z bufora przejdzie na ogrzanie cwu, a reszta na ogrzewanie domu. CZyli nie całe 100% ciepła z bufora na grzanie domu zimą, bo latem to całe 100% na cwu. Zauważ, że woda w zbiorniku ani sam zbiornik nie wie, która woda jest do czego. Oddzielny zbiornik dla CO 1000l plus zbiornik CWU 150l to niby łącznie 1150l i ani deka więcej. Zbiornik 1000l z wężownicą to 1000l dla CO i 1000l dla CWU... hmmm pomyłka jakaś czy jak przecież to 2000l w sumie. Żadna pomyłka bo owszem 1000l dla CO i aż 1000l dla CWU ale nie jednocześnie. To my użytkownicy decydujemy gdzie ma przechodzić ta wirtualna płaszczyzna podziału i co lepsze w każdej chwili, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, możemy tę płaszczyznę przesunąć. Od dołu do góry, gdzie nam się podoba. To daje dużo możliwości zaprzęgnięcia różnych rozwiązań i to możliwych do zmiany bez "orania" zbiornika. Dobrze wykonana wężownica wymaga niewiele bo ok 10% maksymalnej różnicy energii zgromadzonej w wodzie dla stanu w pełni naładowanego od stanu w pełni rozładowanego bufora. Taki stan bufora pojawia się sporadycznie w normalnym użytkowaniu, albo z lenistwa i można się przed spadkiem stanu bufora poniżej takiego zabezpieczyć wstawiając do baniaka grzałki. Po co w drugim zbiorniku wstawiać grzałki skoro można do tego jednego wspólnego (grzałki zużyją tyle samo energii do zagrzania wody dla CWU)? pozdro Edytowane 24 Stycznia 2017 przez Okta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.01.2017 15:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 Doczytałem, że rozważasz panele PV do... no właśnie!DO CZEGO?Do grzania?SOLARY plus bufor dadzą chyba więcej energii cieplnej jak PV.Tańsze są i TWOJE od samego początku. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 24.01.2017 21:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2017 (edytowane) Ja będę dokladal kolejne dwa hewalexy KS 2000 za 300 zl sztuka mam mieć i chyba pospinam to tak jak na załączonym obrazku poczatkowo planowałem tylko przez wymiennik ale te 30plyt powierzchnia wymiany niby 0,69m2 ma słabą sprawnosc. Oczywiście przez taras glikol płynął by tylko w lato Edytowane 24 Stycznia 2017 przez romano78 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agusia59 25.01.2017 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Fotowoltaika i do uzytkowania urzadzen domowych i do mozliwosci podgrzania wody na potrzeby cwu, jesli nie bedZie mi sie chciało odpalac pieca i naładowac bufora. Czyli rozumiem, ze podgrzac taki bufor 1000 litrowy, zeby móc wziasc prysznic nie musze do 100% grzałką tylko, zeby woda uzytkowa miała około 40-50 stopni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rjarek 25.01.2017 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Fotowoltaika dział praktycznie tylko troche lepiej jak pół roku , mam taki zestaw 2 sezony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Okta 25.01.2017 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Czyli rozumiem, ze podgrzac taki bufor 1000 litrowy, zeby móc wziasc prysznic nie musze do 100% grzałką tylko, zeby woda uzytkowa miała około 40-50 stopni? Prawda. Ale też prawda będzie, że jesli odpowiednio wykonasz wężownicę, będa warunki do zachowania układu warstwowego temperatur wody w buforze to wystarczy jak będziesz miała nagrzane te 200-300l OD GÓRY zbiornika do tych 50-60*C aby cieszuć się bardzo dużą ilościa gorącej CWU. Inna sprawa, że aby zagrzać tylko górną warstwę bufora grzałkami trzeba do nich wykonac "kierownicę", jak to adam_mk napisał na początku wątku (ten lejek). Innym sposobem jest umieszczenie grzałki na wysokości 40-60cm od góry zbiornika z boku płaszcza i ta grzałka będzie zagrzewac tylko warstwy wody powyżej. pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tofik482 25.01.2017 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Dawno mnie tu nie było, a widzę że rozmowa zbacza na interesujące mnie tory. Też mam panele PV i też chcę zamontować sobie grzałkę elektryczną. Z tym, że planuje wstawić dwa komplety grzałek 2x4-5kW jako dodatkowy element na rurze pomiędzy piecem a buforem. U mnie bufor 2000l znajduje się na poddaszu nad kotłownią i połączony jest z piecem grawitacyjnie rurami 6/4 cala. Grzałki miałyby podgrzewać bufor latem kiedy prądu mam dużo a nie chce się palić w piecu, lub stanowić dodatkowe źródło ciepła kiedy np. zimą wyjeżdżamy na urlop. Do tego oczywiście muszę dorzeźbić jakieś i sterowanie temperaturą i czasowe żeby się zimą w drugiej taryfie mieścić. Dom przy T obliczeniowej -17 stopni potrzebuje 7 kW, a u nas nad morzem w ostatnich 15 latach trafiła się jedna taka noc więc powinno pociągnąć bez problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 25.01.2017 12:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Wyraźnie widzę, że przydałoby się małe zmodyfikowanie tego bufora tak, aby można było wykorzystywać CHWILOWE warunki dostępu do energii np. z PV.Grzałki pod lejkiem to sposób na PRZESUNIĘCIE W CZASIE godzin "tanich" na te "drogie".Załączanie ich od czasu do czasu na chwilkę wiele nie zmienia w skuteczności działania układu, choć , oczywiście, sprawność posiada. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajcik 25.01.2017 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2017 Czy leci z nami admin?Chciałbym się dowiedzieć, o możliwość wydzielenia na forum dodatkowych katalogów: Ogrzewanie/Pompa ciepłaOgrzewanie/Bufor ciepła Ogrzewanie/gaz Ogrzewanie/... Bo w jednym wątku troszke nam ciasno - rozmawiamy i o grawitacji, i o sterowaniu, i o fotowoltaice, solarach, lutowaniu, omawiamy nasze bufory i nasze instalacje.No chyba że uważacie że nie ma potrzeby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kudlaty69 26.01.2017 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 To tak jest jak się czyta po łebkach. Baniak 1500 l wysokość 2,4 m, Górną wężownicę mam zrobioną i wstawioną gdzie dolne wejście jest na wysokości 80 procent bufora, nie mam kilu luźnych zwojów schodzących na dół. Rozumiem że po upuszczeniu wody temperatura w buforze się będzie uśredniać. Co proponujecie. Czy może dodać kilka zwojów z Alupexa na zewnątrz baniaka przed ociepleniem aby uniknąć uśredniania temperatury. Pex dopuszczony do 95 stopni pracy stałej. I druga sprawa grzałki - na tą pojemność aby nagrzało w 2 taryfie (nocna 8 godz) o delta 50 stopni cały zbiornik to wystarczy grzałka 6 kw czy wstawić 2x6 kw, bo narózch stronach różnie piszą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Okta 26.01.2017 09:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 (edytowane) Czy może dodać kilka zwojów z Alupexa na zewnątrz baniaka o delta 50 stopni cały zbiornik to wystarczy grzałka 6 kw czy wstawić 2x6 kw, bo narózch stronach różnie piszą. Koncepcja z zewnętrznym alupexem ciekawa z tym, że tutaj problemem będzie prędkość przekazywania ciepła ze stykającego się na bardzo małej powierzchni alupexa z płaszczem wodnym bo tylko nam będzie się odbywać wymiana więc to nie było by kilka zwojów a sporo sporo więcej. Jak zostało Ci coś po budowie to łatwo wykonać próbę. Te kilka zwojów miedzi idących na dół zbiornika raczej jest do wstępnego podgrzania wody o kilka-kilkanaście *C a nie do zachowania uwarstwienia w zbiorniku chociaż niewielki wpływ na to mają ale jednak niewielki. 1500l to na potrzeby CWU może "odciągasz" te 5-10% energii zgromadzonej w nagrzanym zbiorniku a że masz prawie wszystkie zwoje u góry to trochę się te temperatury uśredniają. W zamian masz pewność, że jak rozładujesz bufor do jakiegoś minimum (przy założeniu rozkładu warstwowego) to będziesz miał intensywniejszy proces wymiany ciepła na tych kilku zwojach, których nie umieściłeś z samego spodu. Te kilka zwojów od spodu zbiornika ma na celu wykorzystać zimną wodę w częściowo rozładowanym zbiorniku i "zaoszczędzić" te 500-1000Wh energii ciepłej wody zgromadzonej w górze zbiornika pobierając ją z dolnych warstw. Tak czy siak te 500-1000Wh energii będzie pobrane z dolnych warstw. Przy stanach mocno rozładowanych zbiorników każda kWh się liczy zaoszczędzonej energii w górnych warstwach stąd te kilka zwoi od dołu. Jednak nie mają one jakiegoś znaczącego wpływu na uśrednianie warstw kiedy zbiornik jest naładowany w 30-100%. Delta 50*C dla 1500l to 87,5kWh czyli przez 8h będzie 11kW/h. stąd dwie grzałki po 6kW wystarczą ale to co polecam to wspawanie dodatkowej mufy na 3 grzałkę, zainstalowanie 3 grzałek z których każda ma 3 elementy grzejne przykładowo Eliko W060. Masz wtedy łącznie 9 elementów grzejnych po 1,4kW = 12,6kW. Wtedy modulujesz moc grzewczą jak chcesz. Stosując przekaźniki priorytetowe przynajmniej dla jednej grzałki będą one pilnować aby moc obciążeniowa kompletu grzałek nie przekroczyła 8,4kW - będą wyłączać pojedyńczo elementy grzejne 3 grzałki w zależności od obciążenia generowanego na innych urządzeniach w domu. Zagrożenie jest takie, że podczas grzania jednocześnie 3 grzałek (12,6kW) w trakcie tych 8h włączenie czajnika el. podczas gdy chodzi pralka, lodówka etc. może dojść do przeciążenia mocy przyłączeniowej na jednej fazie i zadziała zabezpieczenie przeciążeniowe dlatego polecam rozwiązanie z 3 grzałkami i kompletem przekaźników priorytetowych przynajmniej dla jednej grzałki. Innym rozwiązaniem jest wystąpienie do zakładu energetycznego o zwiększenie mocy przyłączeniowej powiedzmy do 20-22kW wtedy masz spory zapas dla innych urządzeń w domu podczas gdy pracują wszystkie 3 grzałki (lub dwie po 6kW) ale po pierwsze jest to kosztowne i może być związane ze zmianą okablowania przyłącza a niekiedy nawet i zmianą kabla doprowadzonego do najbliższego ZK a to już jest jeszcze bardziej kosztowne. Proponuję abyś sprawdził w zakładzie en. do jakich mocy przyłączeniowych możesz zwiększyć dla siebie bez zmiany okablowania WLZ i do ZK bo to może determinować rozwiązanie z grzałkami. pozdro Edytowane 26 Stycznia 2017 przez Okta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kudlaty69 26.01.2017 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 Dzięki Okta za wyczerpującą wypowiedz - to mne uspokoiłeś chyba odpuszczę tę zew wężownicę. A odnośnie przyłącza to mam siłowe zew zabezpieczenie 25A więc instalacja wytrzyma. Te grzałki to kombinuję przyszłościowo, bo liczę prąd w taniej taryfie i wychodzi ma prąd taniej niż gaz o 5% ale w taryfie g12r energa ale droga wtedy droższa o 34% ale to by się zniwelowało oszczędnościami na opłatach stałych z gazu z którego bym zrezygnował. Bardzo korci mnie rozbebeszenie klimy i skraplacza wlulić do małego zbiornika z wodą (np po butli LPG i podgrzewać do ok 45C i wtedt przy cop 2 i taryfie g12r ogrzewanie pradem wyjdze 47% gazu a przy cop 3 tylko 32% gazu - tak mi wychodzi. Koszty używanej klimy do przeróbki to ok 1 tys zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Okta 26.01.2017 13:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 A odnośnie przyłącza to mam siłowe zew zabezpieczenie 25A więc instalacja wytrzyma. 25A to moc przyłączeniowa 14kW. Jeśli będziesz miał 2x6kW lub 3x4,2kW to przy jednoczesnym załączeniu pobierasz 12-12,6kW z czego wszystkie 3 fazy są obciążone równomiernie. W zapasie masz jakieś 2,5kW dla jednej fazy aby zabezpieczenie przeciążeniowe zadziałało po jakimś czasie sekundy-minuty. Jeśli przykładowo akurat masz włączoną zmywarkę w kuchni co to ma włączoną grzałkę do wytwarzania pary dezynfekującej na koniec programu (1,5-2,4kW) i na tej samej fazie włączysz czajnik (1,8-2,4kW) to po jakiś kilkudziesięciu sek. zadziała zabezpieczenie przeciążeniowe i będzie cimno w domu Dlatego polecam aby ten zapas mocy nie minimalizować a maxymalizować i stosować większą ilość grzałek sumarycznie w tej samej mocy i w zależności od poborów na pozostałych urządzeniach domowych w automacie końcowa grzałka będzie załączona lub nie. Zauważ, że przekaźniki priorytetowe pilnują stanu w danym momencie więc jak nagle włączysz czajnik to one odłączą trzecią grzałkę a jak go wyłączysz to na powrót podłączą więc nie ma zagrożenia, że coś tracisz na całe 8h tylko na czas włączenia urządzenia PRIORYTETOWEGO czyli innego niż grzałka. pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kudlaty69 26.01.2017 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 Dzieki Okta za te piorytety na pewno zastosuję.Powiedz jeszcze po chłopsku bo te grzałki eliko to piszą że: Grzałkę do instalacji 3-fazowej można podłączyć jedynie przez podłączenie typu "GWIAZDA" nie typu "TRÓJKĄT" - o co kaman? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cezary.pl 26.01.2017 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2017 Dzieki Okta za te piorytety na pewno zastosuję. Powiedz jeszcze po chłopsku bo te grzałki eliko to piszą że: Grzałkę do instalacji 3-fazowej można podłączyć jedynie przez podłączenie typu "GWIAZDA" nie typu "TRÓJKĄT" - o co kaman? Oznacza że grzałki są na 230V Pozdrawiam Cezary Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Okta 27.01.2017 09:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2017 ...przez podłączenie typu "GWIAZDA" nie typu "TRÓJKĄT"... Tak jak napisał @cezary.pl grzałki na ~230V a konkretniej to: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p=7348984&viewfull=1#post7348984 Nie pytałeś ale w domyśle wstawiłbym korektę w obliczeniach o moc pobieraną przez CO w trakcie ładowania w 2 taryfie przykładowo 3kW/h * 8h będzie dodatkowo 24kWh czyli sumarycznie musiałbyś przewidzieć 87,5+24=111,5kWh a w takim przypadku potrzeba łącznie 14kW mocy grzejnej czyli 1x6kW+2x4,2kW. Napisałeś, że przez 8h ale zazwyczaj jest to 8h w nocy i 2h za dnia. Sprawdź bo wtedy miałbyś 12kW zamiast 14kW mocy grzejnej potrzebnej. Przekaźnik priorytetowy zastosuj wtedy jak nie będziesz miał możliwości zwiększenia mocy przyłączeniowej w prosty tani sposób, przykładowo dla grzałek 12kW moc przyłączeniowa 16,5klW (zabezpieczenie 32A dla mocy od 16.5kW do 20kW więc wystąp o moc 16,5 to zabezpieczenie wytrzyma dużo więcej). Zapłacisz za zwiększenie mocy kilka stówek (jeśli nie będzie się to wiązać z wymianą okablowania) a jeden przekaźnik priorytetowy też nie jest tani (130-150zł) a potrzeba 3 szt dla jednej grzałki. pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.