karol.b78 17.02.2017 22:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 No niestety musi być glikol. Można ryzykować z wodą ale u mnie czasem są braki prądu ( może nie zadziałać automatyka antyzamrozeniowa )Komin faktycznie wydaje się niepotrzebny, chociaż to zbiornik ok 130 szer i ok 250 wys. także że zamieszczeniem wężownic nie powinno być problemu.Myślę o 2x25 m do cwu, i po 15-20m nierdzewki na każdą wezownicę, zwinięte w stożek.Nad schematem spięcia wszystkiego razem z kominkiem podumam jeszcze. A może ktoś ma jakieś propozycje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.02.2017 22:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 Gorąco polecam:[ATTACH=CONFIG]371190[/ATTACH] Z komina nie rezygnuj, dlatego że tam miejsce zajmuje, tylko dlatego, że jest niepotrzebny i może powodować problemy z pracą PCi. Odnośnie tej ostatniej, to nie oszczędzaj na długości wężownicy. A nie rozważałeś wykonania płaszcza do tego celu (zbiornik dwu płaszczowy)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 17.02.2017 22:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 Właśnie myślałem o klapowych zaworach.Odnośnie płaszcza to sprawa zaczyna się mocno komplikować a całość ma być jak najbardziej prosta.Co z tym kominem? Dlaczego pompa ma się wyłączać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.02.2017 22:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 (edytowane) Komin ma niby prowadzić ciepłą wodę do góry (jakby ciepła woda w inna stronę płynęła ), ale stwarza zagrożenie, że ciepła woda z wężownicy np o temperaturze 50'C nie wypłynie z niego górą bo tam woda może być cieplejsza np te 60'C . Oznacza to, że taki komin musi mieć perforacje i to nie małe (mała dT PCi), bo inaczej pompa się wyłączy mimo, że w buforze jeszcze jest miejsce. Dlatego skoro komin ów jest mocno perforowany, to zaczyna rozmydlać się sens jego stosowania. Kiedyś pokazywałem zdjęcia z termowizji, jak nad lejkiem sam się tworzy komin konwekcyjny. Woda taka głupia nie jest... Podłączenie kociołka (kominek z PW) przez zawór 3d termostatyczny i z obejściem umożliwiającym prace na grawitacji to wg mnie najlepszy i stosunkowo prosty sposób na ładowanie zbiornika wodą o wysokiej temperaturze. Dodatkowo jest to świetny układ przy kotłach opalanych drewnem. Ścianki kotła i komin oraz ewentualnie szyba będą suche i czyste/łatwe do wyczyszczenia. Edytowane 17 Lutego 2017 przez mac_612 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 17.02.2017 22:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 Są powody... Wyraźnie widzę, że "nie czujesz" tej konstrukcji. Po co pod lejkiem DWIE wężownice i obie z glikolem? Jedna o logarytmicznej charakterystyce sprawę załatwi. (trochę "specjalnej" konstrukcji) Z rury bym nie rezygnował i otwornicą jej nie traktował. Szczeliny pionowe kątówką wycięte są dużo lepsze. Tarcza do szlifowania około 5-8mm grubości. Kup ze trzy, bo jednej nie starcza do wycinania w tej cienkiej blaszce. (dziwne, nie? ) Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 17.02.2017 22:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 "Woda taka głupia nie jest..." Nie pisz bajek!Nie woda a grawitacja! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.02.2017 23:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 "Woda taka głupia nie jest..." Nie pisz bajek! Nie woda a grawitacja! Adam M. Niech Ci będzie:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.02.2017 23:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 (edytowane) Z rury bym nie rezygnował i otwornicą jej nie traktował. Szczeliny pionowe kątówką wycięte są dużo lepsze. Tarcza do szlifowania około 5-8mm grubości Kiedyś ktoś opisywał, że zarosły takie szczeliny kamieniem - widocznie ni zbierał deszczówki;) W jego przypadku miał problem z kolektorami słonecznymi. Utworzył się "korek ciepła" w kominie i nie było odbioru. Rozwiązał to mieszając co jakiś czas zład w buforze pompka CO. Z PCi będzie jeszcze gorzej, bo 1)grzeje do niższych temperatur 2) ze względu na małe dT wymaga większego przepływu. Dlatego odradzam tą rurę, bo lejek zrobi tą samą robotę a bez problemów. Zresztą Adam mam deja vu Edytowane 17 Lutego 2017 przez mac_612 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.02.2017 23:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2017 Świetny pomysł z połączeniem wężownic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 06:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Komin ma niby prowadzić ciepłą wodę do góry (jakby ciepła woda w inna stronę płynęła ), ale stwarza zagrożenie, że ciepła woda z wężownicy np o temperaturze 50'C nie wypłynie z niego górą bo tam woda może być cieplejsza np te 60'C . Oznacza to, że taki komin musi mieć perforacje i to nie małe (mała dT PCi), bo inaczej pompa się wyłączy mimo, że w buforze jeszcze jest miejsce. Dlatego skoro komin ów jest mocno perforowany, to zaczyna rozmydlać się sens jego stosowania. Kiedyś pokazywałem zdjęcia z termowizji, jak nad lejkiem sam się tworzy komin konwekcyjny. Woda taka głupia nie jest... Podłączenie kociołka (kominek z PW) przez zawór 3d termostatyczny i z obejściem umożliwiającym prace na grawitacji to wg mnie najlepszy i stosunkowo prosty sposób na ładowanie zbiornika wodą o wysokiej temperaturze. Dodatkowo jest to świetny układ przy kotłach opalanych drewnem. Ścianki kotła i komin oraz ewentualnie szyba będą suche i czyste/łatwe do wyczyszczenia. Ok teraz rozumiem masz rację Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 06:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 O połączeniu wężownic też się zastanawiałem tylko mi nie pasowało , że będą pracować na różnych temperaturach ale z Waszych wypowiedzi wynika, że to nic nie szkodzi.Tylko ta wężownica musi być bardziej długa. Jak bardzo?I jak ją połączyć z solarami i pc? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 07:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 a może z tego monobloka zrobić splita? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jaspis2 18.02.2017 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Chciałem użyć gotowego zbiornika, nie będę go wykonywał samodzielnie ze względu na brak czasu. Przy gotowych zbiornikach z przepływowym podgrzewaniem wody jest taki problem ze wężownica c.w.u nawinięta jest praktycznie przez całą wysokość zbiornika i miejsce na grzałkę jeżeli jest znajduje się mniej więcej w połowie wysokości zbiornika oznacza to że taka grzałka wsadzona w połowie wysokości zbiornika wpierw grzeje górne warstwy wody do wysokości tej grzałki , w tym czasie dolną połowę wężownicy c.w.u otacza chłodna woda ( sytuacja w okresie letnim ) i tym samym aby w pełni wykorzystać pojemność takiej wężownicy trzeba by zagrzać całą wodę w buforze, co jest raczej słabe zwłaszcza przy opcji grzania prądem w 2 giej taryfie tylko w określonych okienkach czasowych . Sytuację komplikuje także to że wskazane by było posiadanie wężownicy dolnej podłączonej do kominka z płaszczem w układzie otwartym - w takich gotowych rozwiązaniach porducenci nie przewidują możliwości wpięcie dwóch grzałek - nie ma na to miejsca ze względu na wężownice . Moje pytanie sprowadza się do tego czy w tym konkretnym przypadku - grzanie prądem w 2giej taryfie nie rozsądniejsze będzie rozdzielenie funkcji ogrzewania - i c.w.u - czyli jeden zbiornik zwykły (tani) na ogrzanie grzałkami zładu do c.o oraz drugi zbiornik c.w.u 300l z grzałką do c.w.u. takie rozwiązanie od strony finansowej patrząc na gotowe zbiorniki wygląda podobnie, dodatkowo w lecie gdy bufor jest zimny ( podłogówka nie chodzi) ciepła woda jest przygotowywana pojemnościowo w taniej taryfie i tu już nie ma opcji jak z przepływowym przygotowywaniem wody że musimy przecież utrzymać ciepło wokół wężownicy c.w.u niezależnie od tego czy teraz prąd jest w taniej taryfie czy w drogiej . Rozumuję również że grzałka wstawiona w połowie wysokości bufora będzie wpierw ogrzewać wodę nad nią ( i wokół niej ) ale z czasem zagrzeje również wodę pod nią do samego dnia ( wyrównywanie temperatur ) Czy tak ? Grzałka wstawiona z boku płaszcza bez kierownicy ciepła (odwrócony lejek) made by adam_mk opisanej na początku wątku będzie zagrzewała równomiernie (uśredniając) wodę powyżej grzałki - zawirowania wody w koło zwojów grzałki sa sporawe więc podrzana na nich woda się intensywnie miesza z zimną występującą w koło. Jeśli to gotowy zbiornik, którego nie chcesz modyfikować to wstaw na dole grzałkę 9kW i grzałkę 9kW w 3/4 zbiornika od góry. Ustaw tak, że najpierw załącza się grzałka górna a jak już nagrzeje górne warstwy do pożądanej temperatury to przełącza się na grzałkę dolną, której zadaniem będzie doładowanie zbiornika w czasie trwania tańszej taryfy. Wtedy zagrzanie 1/4 zbiornika do wysokich temperatur zajmie 1/4 czasu a resztę taniej taryfy dolna grzałka podgrzeje wode o ile sie da. Zachowasz rozkład warstwowy a okresie letnim możesz tylko urzywać grzałki górnej. Jak zastosujesz tą kierownice ciepła (czyli możesz grzebać w zbiorniku) to grzałka musi być pod nią więc raczej pozostaje grzałka od dołu zbiornika albo jakiś niesymetryczny lejek coby nad tą boczną był. mac_612 opisywał, że jak pionowo od dołu to i kierownica nie jest niezbędna aby wytworzyć wstępującą strugę ciepłej wody. pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 09:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 ale woda wokół wężownicy cwu to woda kotłowa po co wężownica do kominka? - chyba że coś źle zrozumiałem:eek: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 09:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Po wykonaniu 5 telefonów do serwisów klimy nikt się nie podejmie przeróbki monobloka na split - czyli glikol:( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 18.02.2017 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Jaspis2 Woda pod grzałką bez mieszania zładu nie zostanie podgrzana. W celu rozwiązania twojego problemu, możesz użyć grzałki zewnętrznej podpiętej do wolnych króćców w twoim zbiorniku: Umieszczasz ją najniżej jak możesz delikatnie unosisz od poziomu np o 5' w stronę króćca wylotowego. Dlaczego nie podłączysz całości w układzie otwartym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 18.02.2017 12:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 (edytowane) Jaspis2Chcesz zastosować gotowy zbiornik który posiada pewne ograniczenia konstrukcyjne w sposób, dla którego nie był on konstruowany.Pytasz czy "brakujących funkcji" nie da się "dorobić" dodatkowym bojlerem. Oczywiście, da się i to się robi.Tylko... po co, jak można w dedykowanym zbiorniku połączyć fyfnaście funkcji oszczędzając miejsce i usprawniając jego pracę?Ale Ty... czasu na to nie masz...Rozumiem.Zrozum więc, że pewnych funkcji mieć nie będziesz. Są gotowce bardzo zaawansowane technicznie.Kosztują po 20 tysięcy i nawet więcej.Zwykły baniak kosztuje 2 tysiące.Chcesz funkcji tego za 20 w tym za 2?Obawiam się, ze się nie da. " Rozumuję również że grzałka wstawiona w połowie wysokości bufora będzie wpierw ogrzewać wodę nad nią ( i wokół niej ) ale z czasem zagrzeje również wodę pod nią do samego dnia ( wyrównywanie temperatur ) Czy tak ? " Źle rozumujesz.To tak nie działa, bo nie może. Adam M. Edytowane 18 Lutego 2017 przez adam_mk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol.b78 18.02.2017 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Adam, na innym forum "produkowałeś" pompę ciepła - czy faktycznie jest taka wielka trudność, mże brak opłacalności z przerobieniem monobloka na splitt? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 18.02.2017 12:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 Żadna trudność!Przecież to komplet klocków, które rozkładasz i łączysz ponownie w innym układzie przestrzennym.No, fakt, niektóre wyrzucasz dobierając inne. Ja preferuję split. Łatwiej go DOBRZE zastosować.Latek już trochę mam to nie dziwota, ze nieźle władam "bratnim językiem", bo w szkole nam do łba kładli od 5 klasy podstawówki.Żebyś Ty wiedział, co w "bratnim kraju" lata całe temu robili w tej dziedzinie!Mam kilka książeczek z których czasem natchnienie czerpię.Ustawienie sprężarki niżej jak parownik - oczywiste.Ustawienie sprężarki 40m powyżej parownika - w pełni możliwe!!!Łączenie więcej jak trzech sprężarek (do dwunastu równolegle) także.Wtedy mikroprocesorowego sterownika nie mieli a i tak "priorytetowanie załączenia" z obiegiem kołowym dla nich zrobili.Dziś jest łatwiej. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 18.02.2017 13:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2017 "Po wykonaniu 5 telefonów do serwisów klimy nikt się nie podejmie przeróbki monobloka na split - czyli glikol" Dziwisz się?Przecież zwykle się na tym nie znają.Umieją gotowca postawić , dokręcić i uruchomić.Po kursach są. Producenckich. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.