Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Altaries a właściwie dlaczego chcesz grzać bufor tak wysoko i trzymać Go w takim stanie ?

Przypomnij czym będziesz ładował ?

kociol peletowy z palnikiem zrzutkowym (cichewicz futura pellets). dlaczego wysoko? aby wydluzyc czas rozladowania bufora przez co/cwu. palnik jest modulowany, z podajnikiem, etc. - ale to wciaz spalanie paliw stalych. czyli: rozpalic kociol na maksimum, naladowac bufor, wygasic. i czekac na sygnal.

 

ilu hydraulikow i uzytkownikow tyle koncepcji, wielu twierdzi, ze przy piecach z podajnikiem bufor traci racje bytu (zasobnik paliwa jest akumulatorem) ale mnie interesuje osiagniecie przez kociol wysokiej sprawnosci przy mocy nominalnej oraz o mozliwosc dogrzewania pradem w II taryfie: grzalki w buforze + proste sterowanie, kotlownia przystosowana do zasilania 24kW - nie starczylo odwagi bo taki byl oryginalny pomysl (brak kotla) ale moze to i lepiej :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10KW to bardzo mało, i co najmniej tydzień minie, jak nie dwa, zanim się ściany nagrzeją

 

od razu mi się przypomina Qwert on tez czekał 2 tygodnie zanim zaczął odczuwać że w domku cieplej się zrobiło, i co ciekawe on tez w pierwszych dwóch dniach po rozruchu nie mógł podgrzać bufora, po prostu podłogi były tak zimne że wracająca woda była lodowata i natychmiast chłodziła bufor

U mnie było podobnie. Można poczytać w moim Dzienniku budowy : http://forum.muratordom.pl/post2358914.htm#2358914
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Odnośnie czujników i pomiaru temperatury.

Na elektrodzie raczej opisują problemy z tymi czujnikami, zasilaniem, programowaniem. Przy większej ilości już nie jest tak wesoło. Gdyby chodziło tylko o cztery czujniki to kupiłbym zwykłe termometry, ale już przy samym buforze widziałbym ich np. 11. Nie znam się na pisaniu programów do obsługi czujników a nie mam pewności czy raz napisany program za chwilę sie nie wysypie i nie będzie wymagał poprawienia. Czy ktoś może widział jakieś gotowe rozwiązania do pomiaru temperatur z większej ilości czujników ? Może coś co ma ileś tam wyjść i odczyt sobie robi jak podłączę kolejny czujnik ?

 

Henok czy przy pompie ciepła lepiej gromadzić energię w buforze czy w podłodze ? Czy warto pod wylewkę posadzkową na płycie dawać styro czy lepiej aby cała płyta była akumulatorem ? pozdr adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Również jestem użytkownikiem bufora 100 l dokładnie od 10 dni.

Ładowany kotłem na drzewo ATMOS 20GS z LADOMATEM 21.

Zauważyłem że zarówno podczas ładowania jak i rozładowania następuje rozwarstwienie wody gorącej i zimnej. Do bufora dochodzi woda o temp 80 C a 10 cm niżej zalega woda o temp. 35 C. Podczas ładowania poziom wody gorącej obniża się aż do króćca powrotnego a podczas rozładowania wszystko dzieje się odwrotnie.

Z tego wynika że gdyby nie ladomat to do pieca wracała by doda o temp. 35 C a jednocześnie do bufora trafia woda o temp. powyżej 80 C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Odnośnie czujników i pomiaru temperatury.

Na elektrodzie raczej opisują problemy z tymi czujnikami, zasilaniem, programowaniem. Przy większej ilości już nie jest tak wesoło. Gdyby chodziło tylko o cztery czujniki to kupiłbym zwykłe termometry, ale już przy samym buforze widziałbym ich np. 11...

 

Jak mnie pamięć nie myli, to jest tam opisany przykład gościa który monitorował jednocześnie 40 lub 50 punktów równocześnie, i nie zgłaszał problemów.

Chodziło zdaje się o bele słomy. :)

 

Jani_63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Henok czy przy pompie ciepła lepiej gromadzić energię w buforze czy w podłodze ? Czy warto pod wylewkę posadzkową na płycie dawać styro czy lepiej aby cała płyta była akumulatorem ? pozdr adam
Lepiej w podłodze. Bufor wymagałby wyższych temperatur i tym samym spadałoby COP.

Posadzka powinna mieć sporą akumulacyjność. Płyta fundamentowa jako akumulator ciepła to bardzo dobre rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

okazało się że jak większość z was zrobię bufor sam i będzie to kosztowało z 1000 zł. no i zrobiłem rysunek i krótki opis jak ma wyglądać. Jak możecie to proszę o opinię .

 

Pytania :

 

-jaka ma być odległość od dna do początku lejka i od końca rury do górnego dekla

-czy 150mm rura to wystarczy.

 

http://obrazki.elektroda.net/55_1259873739_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idź na pierwsza stronę tego wątku.

adam_mk wszystko ładnie rozrysował i opisał.

W twoim buforze zamień króćce wężownicy solarnej, tak by zasilanie było od góry tej wężownicy.

Uzyskasz dzięki temu wymiennik przeciwprądowy dla konwekcji zładu.

Znacznie lepsza efektywność grzania.

 

Jani_63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego to już w ogóle nie rozumiem, jak bys chciał ogrzewać dom pulsacyjnie !?

Ja robiłem bufor po to żeby grzać ciągle a palić czasem, IMHO taka jest idea bufora w instalacji !

Pomimo tego, że domy : mój i piczmana są energooszczędne, zupełnie inaczej działa u nas akumulacja ciepła i jego dydtrybucja.

Piczman wytwarza ciepło w kotle na paliwo stałe, gromadzi wysokotemperaturowe ciepło w buforze i rozprowadza je za pomocą niskotemperaturowego ogrzewania podłogowego.

Ja wytwarzam ciepło za pomocą pompy ciepła, gromadzę je w podłogówce o bardzo dużej akumulacyjności, która jednocześnie pełni rolę ogrzewania.

U mnie system ze sterowaniem tylko pokojowym sprawdza się bardzo dobrze, co nie znaczy, że sprawdzi się on w każdej sytuacji. W przypadku źródła ciepła wysokotemperaturowego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest sterowanie pogodowe - utrzymywanie temperatury czynnika grzewczego zależnej od temperatury zewnętrznej zgodnie z tzw. krzywą grzewczą, tak jak ma to rozwiązane piczman.

 

Sek w tym, ze ja tez bede mial docelowo pompe ciepla podpieta do tego bufora. W tym roku niestety sie nie wyrobilem (czasowo, organizacyjnie) i dlatego zeby nie grzac pradem - stoi "tymczasowo" kominek z plaszczem :) Moim zdaniem nie ma znaczenia czy grzejesz wysoko, czy nisko temperaturowym zrodlem ciepla - u mnie jest za buforem mieszacz ze sterownikiem stalotemperaturowym - jak mu ustawie 30st C to on tyle zawsze bedzie podawal - wiec instalacja bedzie sie zachowywala przeciez tak jak niskotemperaturowa :)

 

Wiele osob (rowniez tu forumowiczow) grzeje jak to nazwal Piczman "pulsacyjnie" - glownie drugotaryfowcy bez buforow, a z podlogowkami i akumulacyjnymi domkami. Ja tak czy inaczej przetestuje rozwiazanie ze sterownikiem pokojowym (szczegolnie ze taki kosztuje o wiele mniej niz pogodowy, ktory bede mial w przyszlym roku wbudowany w pompe ciepla) i zobaczymy co z tego wyjdzie. Dzisiaj w ok 6h podnioslem temperature z 15 do 18 st C, wiec nie jest to znowu az takie opoznienie - szczegolnie, ze mury sie jeszcze grzeja no i nie mam zaizolowanego zbiornika!! W pomieszczeniu w piwnicy gdzie stoi bufor jest kolo 17st (w pozostalych pomieszczeniach ok 8st C) - pozatym polowa podlogi z tej kotlowni nie ma nawet izolacji na podlogach :-) Mysle ze moznaby spokojnie przyjac histereze typu 20,5-21 i temperatura powinna sie wahac od np. 19-22 - to mi spokojnie wystarczy :) A moze wahania beda mniejsze.

 

Dzieki wszystkim za odpowiedzi w sprawie tego wygrzewania po pierwszym uruchomieniu - rzeczywiscie dzisiaj (chyba piaty dzien grzania) jest juz o niebo lepiej! Posadzki maja 20st C, temp. w pokojach ok 18st C, przy czym na zewnatrz zrobilo sie o wiele zimniej (aktualnie jest ponizej 0st C!). Jest juz calkiem przyjemnie cieplo i spokojnie mozna sie rozebrac do krotkiego rekawka, a od nog jakos nie ciagnie :-)

 

Jutro skoncze docieplac bufor (narazie daje 2 x 10cm welny) i zobaczymy do jakiej temp. uda mi sie go dogrzac.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. HenoK czyli przy pompie ciepła i akumulacji w płycie zrobienie buforu jest na plus czy na minus ? Bufor do ładowania solarami i podgrzewu cwu.

Czy może to wszystko razem jest poprawnym rozwiązaniem? Czyli bez styropianu pomiędzy wylewką posadzki a płytą. pozdr adam

 

do Daga i Adam teraz przydałoby się wychłodzenie tej posadzki na kilka dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. HenoK czyli przy pompie ciepła i akumulacji w płycie zrobienie buforu jest na plus czy na minus ? Bufor do ładowania solarami i podgrzewu cwu.

Czy może to wszystko razem jest poprawnym rozwiązaniem? Czyli bez styropianu pomiędzy wylewką posadzki a płytą.

Trudno mi powiedzieć, czy jest to idealne rozwiązanie. U siebie mam posadzkę o bardzo dużej akumulacyjności (0,5m materiału akumulacyjnego). Od góry jest : posadzka ceramiczna, wylewka z ogrzewaniem podłogowym 8-10cm, izolacja przeciwwilgociowa (folia PCV), chudy beton ok. 10cm, zagęszczona podsypka z pospółki 30cm, izolacja ze styropianu wodoodpornego Hydromax 10cm.

Na początku sezonu grzewczego po 8h grzania na powrocie było 22st.C, na zasilaniu 27st.C, obecne, przy temperaturze zewnętrznej ok. 0st. C po nocnym grzaniu na powrocie jest 24st.C, na zasilaniu 29st.C.

W takich warunkach pompa ciepła ociąga COP ponad 4,0. Do przygotowania ciepłej wody mam podgrzewacz dwupałszczowy ACV SMART Multi-Energy 200 - http://www.acv.com/pl-pl/03_04/266/app.rvb do którego dodatkowo mam podłączone kolektory słoneczne. Zapewnia on wystarczającą ilość ciepłej wody - pompą ciepła podgrzewam ją do 45st. C, kolektory będą grzały nawet do 80-90st. C. Przy takim przygotowaniu ciepłej wody pompa ciepła osiąga COP ok. 3,0.

Do tego podgrzewacza chcę dodatkowo podłączyć grzejnik-suszarkę w łazience (czeka już na montaż). Grzejnik ma być zasilany małą pompką obiegową, pracującą głównie w czasie II taryfy (rano i wieczorem ma być w łazience cieplej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robię właśnie ten przedziwny lejek do środka :) bufora. Blacha na lejki to pozostałości z krycia dachu a rura z kwaswóki fi 60mm ale wciąż mam wątpliwości jakiej wielkości ma być perforacja rury ? Zrobiłem poziome nacięcia gumówką szerokość 1,5mm długość 10 mm po dwa na obwodzie w dolnej cześć co 10 cm a im wyżej tym ciaśniej aż do 3 cm. Dobrze będzie?

 

Teves

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiedzcie mi jak ma wyglądać ta rura przy lejku .Ona ma mieć otwory w środku, czy jakiś odpromiennik. i jaka jest minimalna średnica rury. Jaka grubość materiału na lejek i rurę .

 

Ja zrobiłem to z ruru z systemu kominowego fi 60mm - ścianka jest cienka bardzo cienka :). Zobacz na początku tego wątku , rura ma transportować wodę na odpowiednie poziomy - musi mieć wiec dziury żeby woda wydostawała się na boki. Można ją zrobi z czegokolwiek pod warunkiem ze wytrzyma temperatury w zbiorniku. Co to jest "odpromiennik" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...