Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Chciałem się pochwalić moim buforem. Instalacja otwarta, podłaczenie laddomat, wkładka 78, 1000 L, + 140 CWU do pieca na drewno + palnik (pellet, owies, zrębka). A tak w nim się spala
Nie wiem jak przesłać zdjęcia, to przesyłam film. Edytowane przez rafwla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

witam, jakiś czas temu na forum wstawiłem po wspólnych konsultacjach schemat instalacji:

schemat2.jpg

 

Potrzebuję zrobić zmianę ponieważ prawie każdy producent kotła jakie oglądałem wymaga do gwarancji podpięcia zaworu 4 drogowego. Pytanie czy mogę zrobić to tak jak na

schemacie 1:

z4 bypass.jpg

czy schemacie 2:

z4 sam.jpg

 

czy w ogóle jakoś inaczej zrobić połączenie kocioł bufor z wykorzystaniem zaworu 4 drogowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwarancja na lat 10 czy 20?

Takie gówniate kotły rozważasz, co roku, dwóch nie wytrzymają?

Producent narzuca Ci co i jak masz zamontować w SWOIM domu?

Dziwne...

Nie wystarczy zbudowanie układu optymalnego dla zdrowia kotła?

MUSI być sześcio czy siedmiodrogowy?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukasz_biker mam identyczny schemat jak twoj razem z odbiorami i wezownica cwu jedynie ładowanie bufora mam zrobione na zaworze 3d 60'C. Działa pięknie, powrót od momentu włączenia pompy w granicach 60-63. Zasilanie 79-82, kocioł ds 20kw i bufor 1000l. Dwa załadunki drzewa i bufor po całości 90' (oczywiście bez używania CO).

Nie baw się w żadne 4drogowce, nikt tak nie podłącza bufora. Na większości kotłów na obudowie jest info by powrót miał te 55' a jak to zrobisz to twoja sprawa.

Jedynie w schematach dają ten zawór 4d jako jedna z opcji której w praktyce mało kto stosuje

Edytowane przez sieno26
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest chyba niemożliwe aby przeczytać wszystko, miałem zadawać jak najmniej pytań by się nie powtarzały ale to jest niewykonalne. Także do dzieła mam nadzieje na uzyskanie odpowiedzi.

1.Rezygnuje z bojlera na ciepłą wodę ale za to chcę zamontować grzałkę w buforze aby latem mieć ciepłą wodę jeśli np. solary nie podgrzeją wody lub z jakiś powodów nie dam rady napalić w piecu do sedna czy grzałka zawsze musi być montowana na dole zbiornika czy niemożna by jej zamontować w połowie wtedy ogrzewała by mniejszą ilość wody w myśl zasady "że nie da rady zagotować szklanki wody od góry"

2.Kwestia wykonania przejść przez ścinę bufora czy są jakiś gotowe np do skręcenia o spawaniu i lutowaniu już przeczytałem str.14

3 Jak dobrać wężownicę do solara ( solar tez muszę jakiś stworzyć prawdopodobnie samoróbka z grzejnika panelowego) bo do cwu większość robi z rurki fi 22 długość 25 m ewentualnie z fi 18

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uruchomiłem dzisiaj swój bufor 1000L z wężownicą CWU i grzałkami. Mam pytanie co do ciśnienia w instalacji. Sprawdziłem naczynie przeponowe (100L) przed podpięciem, było 1,8, spuściłem do 1,5. Instalację napełniłem, odpowietrzyłem i na zimnej wodzie ustawiłem 1,8 bara. Zawór bezpieczeństwa zamontowałem 3 bary. Ciśnienie nie za wysokie w układzie mam, a zawór prawidłowo dobrany ? Jak wy u siebie macie ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uruchomiłem dzisiaj swój bufor 1000L z wężownicą CWU i grzałkami. Mam pytanie co do ciśnienia w instalacji. Sprawdziłem naczynie przeponowe (100L) przed podpięciem, było 1,8, spuściłem do 1,5. Instalację napełniłem, odpowietrzyłem i na zimnej wodzie ustawiłem 1,8 bara. Zawór bezpieczeństwa zamontowałem 3 bary. Ciśnienie nie za wysokie w układzie mam, a zawór prawidłowo dobrany ? Jak wy u siebie macie ?

 

Na stronie reflex.pl masz program doboru naczyń. Sprawdź co on dobierze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza 50 stron poszło Powoli rozjaśnia się wizja bufora, jednego czego brakuje to schematów większość gdzieś wcieło a bez tego będzie ciężko.

 

Lukasz, kolega bajcik zrobil kawal dobrej roboty i stworzyl strone gdzie umiescil najwazniejsze informacje z tego forum. Oczywiscie oplaca sie przeczytac calosc, ale jak ci sie spieszy i zeby uniknac zadawanych juz pytan, to tu masz sama "esencje".

 

 

http://domkopedia.pl/index.php/Bufor_ciepła

 

http://domkopedia.pl/index.php/Lista_buforów

 

 

PS. Przepraszam za brak polskich znakow.

 

Egon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof1985, udzielasz bzdurnych odpowiedzi na pytanie jak dom jest ocieplony. Co z tego, ile ma w posadzce, na ścianach i w dachu. Mozna wtedy tylko bardzo grubo oszacować zużycie energii. Naprawdę grubo. Trzeba się naliczyć i tyle- czasu stracić. Podasz zużycie szczytowe w -20st C w W, temperaturę pracy instalacji CO, temperaturę do jakiej grzejesz bufor, może jeszcze tym razem ocieplenie tego bufora( do tego chyba jeszcze nie robią OZC, hehe) to jakaś dobra dusza jest w stanie policzyć, na ile ciepła starczy w takim a nie innym zbiorniku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie pracuję na podłączeniu pompy ciepła przerobionej z klimatyzatora, aktualnie tanio wyrwałem klimę Fujitsu AOYZ24LBT arctic - moc w trybie ogrzewania: 8,50 kW (0,9 ~ 11,0), przy -15 ma około 6 kw i cop około 2, ma już elektroniczny zawór rozprężny więc przeróbek w jednostce zewnętrznej nie trzeba robić.

Ale chciałem podyskutować na temat podłączenia do bufora. Pc do bufora planowane podłączanie poprzez wymiennik płytowy SWEP B25THX30 i pompka obiegowa po stronie cieczy.

Dla przypomnienia bufor mam 1500l u dołu wężownica do solarów z czapką i kominem (na razie nie używana). W góry wężownica do cwu tak około 1/3 baniaka od góry.

Zasilanie z pc na potrzeby co (35-40stopni) bym dał poniżej wężownicy cwu tak by nie ochładzać gorącej wody u góry dla potrzeb cwu.

Zasilanie na potrzeby cwu (50 stopni) bym dał u góry bufora tam gdzie zasilanie z kotła – gorąca woda będzie wypierać zimniejszą wodę na dół.

Aktualnie miałem podłączoną inna pompę ciepła na wysokości 1/3 od góry i zanim gorąca woda 50 stopni dotarła do góry to częściowo się mieszała z zimniejszą po drodze i temperatura się rozmywała.

Przełączenie za pomocą zaworu trójdrożnego i siłownika.

Inna sprawa to myślę od odbiorze ciepła za skraplaczem. Czynnik po przejściu prze skraplacz będzie miał podczas grzania cwu około 45 stopni, a podczas grzania co około 35 stopni.

Jako iż na dole bufora jest około 20 stopni i wężownica do solara pauzująca, to wymyśliłem że ciepło za skraplaczem odbiorę wymiennikiem rura w rurze. Rura powrotna czynnika do klimy przepuszczona przez wymiennik cieczowy (szersza rura na wierzchu) i dobrzanie wody w buforze na dole baniaka poprzez dalsze schłodzenie czynnika który i tak juzjest nie do wykorzystania. Myślę, że uda mi się odebrać ciepło z powracającego czynnika tak by go schłodzić do powiedzmy 25 stopni. Przez co cop na pc pewien być większy.

Troszkę się napisałem - co wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uruchomiłem dzisiaj swój bufor 1000L z wężownicą CWU i grzałkami. Mam pytanie co do ciśnienia w instalacji. Sprawdziłem naczynie przeponowe (100L) przed podpięciem, było 1,8, spuściłem do 1,5. Instalację napełniłem, odpowietrzyłem i na zimnej wodzie ustawiłem 1,8 bara. Zawór bezpieczeństwa zamontowałem 3 bary. Ciśnienie nie za wysokie w układzie mam, a zawór prawidłowo dobrany ? Jak wy u siebie macie ?

 

Jaka to instalacji opisz. Grzejniki czy podłogówka. Co to zasila i jaka maksymalna temperatura?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Dzięki waszej wiedzy zrobiłem jako laik bufor i pochwalę się nim.

Pojemność 1000l bez wężownicy- połączenie z kotłem rurą stalową 6/4 cala. Grzany jest kotłem heiztechnik ht15 15kw. Przy pierwszym paleniu nagrzałem go deskami w 3,5h z 10st C do 102/80/70st C. Układ mam otwarty z naczyniem wzbiorczym 50l.

Za sterowaniem temperaturą w domu odpowiada sterownik kotła httronic320, którego czujnik przepnę na górę bufora.

Termostat pokojowy będzie uruchamiał pompę CO jak tylko spanie temperatura w w domu na parterze. Góra jest znacznie cieplejsza, także tam są termostaty na grzejnikach.

Posiadam grzejniki metalowe panelowe.

Dużym dylematem jest nadal zawór termostatyczny.

Kupiłem ESBE serii VTA520 50-75 st C kvs 3,2 max temp 95 a chwilowa 100 st C. koszt - 400zł

Niestety przez pomyłkę sprzedawcy dostałem VTS520 45-65 kvs 3,2 max temp 110 chwilowa 120st C.

Uzgodniliśmy, że mogę go zwrócić. Pracę w kotłowni wykonałem i zrobiłem bypass aby uruchomić kotłownię w weekend.

Postanowiłem, że kupię zawór serii VTA ale w zakresie już 45-65( 250zł), bo te 75 st C będzie mi tylko potrzebne, żeby bujnąć dom po kilkudniowej nieobecności, ale skoro mam już bypass to teoretycznie sam sobie mogę zmieszać zaworem kulowym...

Zawór mam już spakowany do odesłania, ale zastanowił mnie fakt max temperatury, który bez problemu na buforze osiąga 100st... Czy warto oszczędzić 150zł aby zamontować vta520 czy raczej duże prawdopodobieństwo, że go uszkodzę wysoką temperaturą?

Zawór klapowy działa, ale ciepło ucieka mi przez pompę CO do jednego grzejka łazienkowego, który jest po drugiej ściany bufora. martwi mnie ten fakt, że pompa nie trzyma(może jak będzie zawór termostatyczny to nie puści.

Jeśli chodzi o straty ciepła to będę liczył dopiero i starał się je ograniczyć, ale po 52 godzinach woda w buforze ma 44/42/40 st C. Grzałem tylko CWU dla 2 osób.

 

Link do zdjęć- jeszcze bez ocieplenia ( będzie 10cm toprock super 0,035, folia aluminiowa i na wierzch 20cm climowool df1 0,039)

https://goo.gl/photos/iQrrBTB3661RGpnL9

Edytowane przez neccom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, po roku użytkowania bufora zabrałem się w końcu na przeróbkę naczynia zbiorczego. Po rozcięciu na bocznych ściankach zobaczyłem brązowo- pomarańczowe zacieki grubości ok 5mm po wymyciu karcherem w miejscach gdzie były zacieki blacha jest idealnie "srebrna" i wydaje mi się że ma delikatne wżery. Góra zdjęcia to tam gdzie nie było wody- wylała się po podgrzaniu. Dodam, że po roztarciu na mokro tych osadów kolor był idealnie pomarańczowy. Rury wydaja się być ok. Miał ktoś taki przypadek? Czym to może być spowodowane? W instalacji stal czarna, mosiądz i miedz bez ocynku jeden rozdzielacz Caprikorn-a (taki srebrny) no i zawory oczywiście Armatury. Więcej zdjęć dodam później.20170819_095115.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...