Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam pytanie.Zainstalowalem tego toku kocilek Biawar pellux 20kW/100.Zeszlego roku dzieku pomocy tego forum podlaczylem buforek 750L podlaczony do swojego smieciucha.

Obecnie bufor jest podlaczony do peletowca.

Kociol ma 60L i rozpalajac sie grzeje bufor. Po osiagnieciu zadanej temp w buforze zalozmy 80C piec sie wylacza a z nim pompka ladujaca bufor.

Bufor powoli sie wychladza.A piec stygnie ze swoimi 60 litrami bo pompka nie chodzi.(strata ciepla)

Jesli pompke zostawie w ustawieniach by chodzila az np temperatura bufora spadnie do 50C to bufor w tym momencie bedzie ogrzewal kociol az do zejscia do zadanej temp. 50C ponizej ktorej pompka dopiero sie wylaczy,i znow mamy 50C ktora poprzez kociol ogrzewa piwnice i dodatkowo bufor ogrzewajacy kociol.

Czyli z pompka wylaczona stygnie 60litrow wody w kotle podgrzanej do 80C,a z wlaczona pompka bufor ogrzewa kociol az temperatura bufora spadnie do 50C.

Idzie jakos energie zgromadzona w kotle w tych 60litrach wykorzystac?

Edytowane przez Adam1974
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedzcie koledzy. Mam dwa naczynia przeponowe reflex po 25 litrów.... tak mi było łatwiej bo można je powiesić.... i moje pytanie jakie zostawić ciśnienie w każdym że zbiorników? Po 0.5 w obu czy po 1? Ciśnienie w instalacji 1.3. Dzięki za wskazówki

 

Ciśnienie wstępne ustaw na 1.1bar na każdym naczyniu, oczywiście naczynia opróżnij że zładu

 

A więc ustawiłem ciśnienie w zbiornikach po 1.1. Ciśnienie w instalacji na zimnej wodzie 1.3. Po nagrzaniu wody do 60 stopni w instalacji wzrasta ciśnienie do 1.5. Czyli zbiorniki nie przyjmują wzrostu ciśnienia z instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor mam podlaczony do kotla ba pelet.w zeszlym roku do smieciucha,ale to nie wazne.

Biorac bardzo optymistycznie wyliczenia to:

Piec rozpala sie do temp 85C,bufor laduje do 80C I sie wygasza.

Bufor zalozmy wytrzymuje przy tych temperaturach caly dziec co oznacza ze piec z osiagnietych 85C wychladza sie do ok 25C

Teraz te 60 litrow pojemnosci pieca pomnoze przez miesiac 60L x30 dni to daje 1800 litrow wody miesiecznie podgtzanej do 85C i schlodzonej do 25C. Dalej idac bardzo optymistycznie pomnoze to przez 3miesiace sezonu grzewczego z dodatnimi temperaturami. Wiec mamy 5400 litrow wody podgrzanej i niewykorzystanej. Jak to przeliczyc na kwh nie wiem.Wiem ze aby to cieplo wykorzystac musialbym zawor trojdrozny z silownikiem kupic.przerobic instalacie itd. Mozliwe ze to nie oplacalne stad moje watpliwosci. Watpliwosci wynikly z tego ze piec osiagajac dolna ustawiona granice np55C i mimo ze bufor zaladowany to sie rozpala i grzeje do 85C,tylko po co jak bufor ma z czego oddawac cieplo. Nowy piec wiec ustawienia sa korygowane .Obecnie mam nastawione min pieca 30 do tego histereza 30C i piec sie nie rozpala do chwili zwjscia temperatury bufora do zadanej minimalnej tj 40C. Ale nadal woda w piecu wystyga bezefektywnie,grzac piwnicy nie musze. No,takie to moje przemyslenia. Sens przerobki praktycznie moze byc nieoplacalny ale zawsze jest male ale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź, czy masz dobrze zamontowaną grzałkę. Czy termik jest we właściwym miejscu. Ja też mam problem z grzałkami, które mają fabryczny termostat i zab. termiczne. Moje grzałki są wkręcane w rurę 6/4, która ma 10 cm długości. I na tym odcinku rury są czujniki termostatu i niestety grzałka nastawiona na 70 stopni grzeje kilkanaście minut potem się wyłączy na kilka minut, bo woda w tej rurze za bardzo się nagrzewa, a jak ta rura się schłodzi to potem znowu grzeje. Zamiast nagrzać wodę do 70 stopni grzałki nagrzewają ją do 60-62. U mnie grzałka musi być zamontowana dokładnie czujnikami do dołu. Wystarczyło, że zabrakło z 20 stopni i grzałka kompletnie wariowała: włączała się i wyłączała co kilka 2 - 3 minuty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam1974

Mam ten sam kocioł i identyczny problem z pozostawaniem gorącej wody w kotle po zagrzaniu bufora. Problem ten to tzw. wybieg pompy. Nie wiem jak jest w innych kotłach, ale w tym wg mojej oceny starty są realne. Problem opisany po troszku na innym forum. Na priv podam adres, jeśli zechcesz.

Edytowane przez Sandek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przykład takim jak CS 08. https://www.kgelektronik.pl/var/sterowniki/cs08pl.pdf

Wyłaczy pompkę jak temp kotła spadnie ponizej zadanej. Przy okazji popilnuje żeby bojler miał taką temp jak chcemy.

Albo bufor. U mnie aktualnie CS 08 służy do zabezpieczenia bufora przed wyziębieniem uruchamia CO tylko jeżeli mam w zbiorniku minimum 38 C.

I pilnuje żeby bojler 300l miał przynajmniej tyle samo. Do CO szeregowo wpiąłem termostat pokojowy i już prawie pełny automat jest.

Edytowane przez Chris Zielonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszlo PW do Sandek

Nie do konca rozumiem dzialanie tej dodatkowej pompki.Bo jesli pompa ta pracuje i wypycha goraca wode z kotla to to jest tak jakbym powiekszyl pojemnosc wodna bufora o litraz kotla.Czyli moge to zrobic (chyba) za pomoca obecnej pompki ladujacej bufor.A wtedy bym buforem orzewal wylaczony piec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kolejne pytanie odnośnie wykonania pieca el. do bufora.

Grzałki (bez termostatów) jakie mi w miarę pasują są dosyć długie, nawet 700, 820 mm ,6/4". Ciągle nie wybrałem którą kupić. Zasadniczo myślę nad piecem "jednorurowym" 12kW/400V.

Z konieczności miejsca, muszę go montować w pionie, kablami do dołu, aby wyjąc/wymienić grzałkę i odpowietrznik u góry a nie przy korku/gwincie gdzie nie mam możliwości raczej na odpowietrznik i obawiam się zjarania grzałki jak bąbel powietrza będzie stał. Zastanawiam się też nad parą identycznych rur po ~6kW każda, z identycznymi podejściami, coś na kształt litery H - chodzi mi o identyczny w miarę przepływy w gałęziach, aby nie było że jedna gotuje a druga ledwo ledwo.

 

Czy grzałki są zazwyczaj proste? czy można to wykonać z rury 6/4", dospawać mufę spawalną 6/4, zrobić zasilenie spawając mufę 3/4 na boku - blisko korka, u góry zaspawać i wspawać też mufę.

Czy rura 6/4 absolutnie za ciasna? Kupiłem też rurę 2", tyle że bardziej kłopotliwe zasklepianie jej będzie.

Może grzałka dotykać rury w środku czy w tym miejscu (dotykania) szybciej ją niszczy?

Bufor mam stalowy, grzałki najczęściej opisane są: "miedziane" lub "miedź niklowana".

 

Np. takie (nie szukam wyłącznie najtańszych o ile cena gwarantuje niezawodność):

https://egrzalki.pl/pl/p/Grzalka-bez-sterowania-temperatury-12kW-400V/1035

https://egrzalki.pl/pl/p/Grzalka-bez-sterowania-temperatury-12000W-400V/1173

https://egrzalki.pl/pl/p/ZESTAW-GRZEJNY-12kW-3x400V3x4kW230V-G-1-12-32-64/456

Ta ostatnia jest w gwiazdę, co nie bardzo mi odpowiada - mam 11kW(C20A bezp.) mocy przyłączeniowej i ciągle nie załatwiłem większej.

A grzałka f-my Gwarant (12kW/400V) jest tylko w wersji z termostatem do 75* - więc nie bardzo (~80* potrzeba). Jakieś inne markowe grzałki w pieniądzach niezabijających?

[edit] a zresztą - zdecydowałem się i już - na Gwaranta 3x2000W gwiazda x2szt. (mogę jeszcze anulować zamówienie).

http://gwarant.czest.pl/shop/z-gwintem-64/52-grzalka-do-ogrzewacza-wody-6000w-64.html

Edytowane przez szaryb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to przeliczyc na kwh nie wiemf
prosto (5400 x4,2cPw x 60st)/3600=378kWh jakieś 100kg drewiena ;)

ale czy tak jest faktycznie ? to układ zamknięty, jak wygasza kocioł, wystarczyło by to dobrze ogacić, kocioł stety jest nie wszędzie gacony.

Kolejna sprawa, zamknięcie ujścia do komina, jak jest pelet, to powinien być prosty system, 20sekund wskaujesz do piwnicy, odcinasz przepływ powietrza przez kocioł i po sprawie. To ruch powietrza przez kocioł studzi jegomościa, wiem przerabiam ten problem, tyle że termostat odcina 72st w kotle, a jest trochę żaru,wyłączam pompę i rusza grawitacja, przez kocioł i wyciąga resztkę energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy rura 6/4 absolutnie za ciasna? Kupiłem też rurę 2", tyle że bardziej kłopotliwe zasklepianie jej będzie.

l[/url]

 

Też planuję grzałkę w rurze. Jeżeli w rurę 6/4 wstawisz grzałki 12KW to w tej rurze nie zostanie za dużo miejsca na wodę. Nie mam pewności, czy nawet 2 calowa rura wystarczy. Może rozejrzyj się za jakimś sprzęgłem hydraulicznym i w to wspawaj gwint do grzałki może będzie prościej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...