Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Popisałem na facebook , ciekawe rady dostałem . Problem zaczął się po podłączeniu PC a wymiennik nie jest połączony przewodem wyrównawczym , a do reszty połączony jest rurami pp . Pierwsze to wszystko połączę przewodem wyrównawczym . wyrównać potencjały , faktycznie jak potencjały równe to i nie ma z czego się wodór produkować
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

PC masz "na izolacji"?

To może sporo wyjaśniać.

Ale...

Elektrokorozję przeniesiesz "na zewnątrz".

Połącz co bardziej masywne elementy.

 

Problem ciekawy bardzo.

Woltomierz jaki masz?

Zanim połaczysz kabel wyrównawczy zmierz napięcie pomiędzy korpusem PC a buforem.

(no, bo ja ciekawski jestem a Ty pewnie też)

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmierzyłem , jest różnica między wymiennikiem a całą instalacja 0,03 V , ale dziwne bo wymiennik jest lutowany do sprężarki a sprężarka ma przewód ochronny połączony do całej instalacji elektrycznej , a może nie , trzeba sprawdzić fabrykę :) Edytowane przez rjarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało...

Miernik do du... ?

Szereg elektrochemiczny metali widziałeś?

Coraz bardziej wygląda mi to na "miejsce swiete".

Czegoś OCZYWISTEGO nie dostrzegamy tu. Jeszcze...

Mierz wszystko z wszystkim.

Coś się odkryje.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Widze ze temat macie juz obadany przez kilka lat. ( sodzac po waszych postach juz kilka lat temu ) chodzi o to ze szykuje mi sie przebudowa instalacji i bedzie zakladany kominrk z plaszczem do tego bufor. Jak to jest z naczybiami przeponpwymi do buforow?? Czy sa wyliczane tak jak dla zwyklych ukladow czy moze inaczej ( gdzies czytalem ze z racji oz woda w buforze nie jest wychladzana tal batdzo to jest inny przeliczbik. Do swojego uklafy musle nad 1000 albo 1500l i do tego wychodzi mi.naczynie kolo 300l. Chcialem dopytac xzy to ma sens.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiej mocy będzie Twój kominek? Jeżeli poponiżej 20 kw to 1000l wystarczy. Więcej na jednym załadunku kominka nie zagrzejesz. A jak będziesz grzał jednocześnie dom i bufor to na 2 zaladunki pewnie wystarczy. Naczynie 100l przy 1000l buforze powinno wystarczyć, ale warto sprawdzać zalecenia producenta naczyń. Zastanów się czy nie lepiej będzie Ci zrobić instalacji w układzie otwartym. No i czy kominek jest Ci do życia koniecznie potrzebny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek ma.miec 18kw a do plaszcza 14. Myslalem nad wiekszym buforem bo bedzie on rowniez z wezownica do grzania CWU. Kominek to bardzo fajna sprawa i moze bie jest niezbedny ale mam dostep do drewna za darmo a na chwile obecna od 3 lat pale w kominku otwartym ( zadnej szyby ani nic i nie jest to dla m ie porblem. A komibek jest taki od dawna. 3 lata temu kupilem ten dom ) dla twgo chcialem go zmienic na cos z plaszczem aby wykorzystac go maksymalnie jak to mozliwe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znacznie bezpieczniejszy jest układ otwarty.

Obojetnie - otwarty czy zamknięty to przyjmując, ze układ pracuje od prawie zagotowania do zupełnego wychłodzenia (ok 20stC) naczynie wzbiorcze powinno mieć 6% pojemności zładu (nie-bufora!).

Chcesz mieć tam CWU więc zadbasz aby zwykle było nie mniej jak te 45stC.

Mozesz przyjąć pojemność naczynia rzdu 4-5% zładu.

Policz wielkość z ilości litrów w układzie.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnia próba palenia w buforze grube drewno 10 kg i węgiel 4 kg ale na spodzie drewno a na górze węgiel. Wynik 71% sprawności.

Chyba tak będę teraz palił. Bez bufora na spód dawałem węgiel, wiadomo, żeby jak najdłużej trzymać żar w kotle, ale lepiej dać go na górę, wówczas nawet przy grubym drewnie można uzyskać przyzwoitą sprawność.

 

I podsumowanie:

Nominalna sprawność kotła wg producenta 76%

1. Zasyp 100% węgla 22MJ sprawność 77%

2. Zasyp na dół drewno grube 71% na górę węgiel 29% sprawność 71% (gdyby drewno było cieńsze pewnie sprawność byłaby większa)

3. Zasyp na dół węgiel 29% na górę drewno cienkie 71% sprawność 70%

4. Zasyp 100% drewno grube, sprawność 62%

5. Zasyp 100% drewno bardzo cienkie, sprawność 58%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za porde. Teraz mam jeszcze dwa pytania. Piwrwsze to co naczybia przeponowe mozna laczyc?? Np. Potrzebuje minimum 80l naczybie przeponowe. Mozna kupic 100 a czy mpzna bylo by polaczyc dwa 40l? Jesli tak to jak to laczyc?? Dwa naczybia na jednej grupie bezpieczenstwa czy jedna grupa na jedno naczynie?? A moze nie wolno laczyc?? Drugie pytanie pewbie nie do tego tematu ale sa jakies programy do wyliczania petli podlogowki w senisie jak porozkladac rury jakie odstepy i zeby od razu wyliczylo ilosc wody ktora bedzie sie tam zbajdowac??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stawiasz tyle naczyń ile potrzeba na tej samej rurce układu i działają jak suma pojemności.

 

Są programy do projektowania podłogówki, płytek drukowanych i rakiet. Do wszystkiego.

Masz komplet danych do wprowadzenia i czas na naukę takiego programu?

Chcesz mieć PROJEKT to go zleć. Są ludzie co z tego żyją.

Albo...

Zrób podłogówkę tak, aby termostat naścienny otwierał i zamykał głowiczki na rozdzielaczu.

Wtedy masz dość szerokie pole regulacji nawet jak nieoptymalnie rurki rozłożysz.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nominalna sprawność kotła wg producenta 76%

1. Zasyp 100% węgla 22MJ sprawność 77%

4. Zasyp 100% drewno grube, sprawność 62%

 

 

W tej sytuacji jeżeli drewno nie jest za darmo to sens ekonomiczny mizerny.

Tak sobie to pobieżnie podliczyłem i wychodzi że jedna kilowatogodzina z węgla Marcel za 940zł tona przy sprawności 77 proc kosztuje 15 groszy a z drewna za 150 zł mp (600kg) przy sprawności 62 procent 25 groszy.

Potwierdza się co już pisałem że posiadacz bufora powinien korzystać z najmocniejszego paliwa jeżeli za nie płaci.

Różnica w cenie pomiędzy węglem 29Mj a np 22 jest jakieś 10 proc a ilość energii uzyskanej około 30.

Niestety u nas sprzedawcy powoli odchodzą od bardzo kalorycznych węgli ponieważ większość kupujących kupuje najtańszy.

Z drugiej strony ciekawe że producent podał sprawność kotła na 76 a udało się więcej - te wyniki chyba trochę zawyżone wychodzą ale pokazują że jest spora różnica w sprawności kotła zależnie od użytego paliwa.

Szacun dla producenta ze nie podał jak inni sprawności kotła na 85 co jest dziś powszechne ale raczej mało realne w praktyce.

Co nie zmienia faktu że jak znajdę MPMa na ulicy to starannie zapakuję i przy pomocy znajomego speca spod Olkusza i karkówki duszonej w rondlu :) zamontuję.

Mój zasypowiec to GS i każdy dolniak będzie lepszy ale MPM mnie się bardzo podoba. Czy sa jakies inne lepsze ?

Edytowane przez Chris Zielonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety u nas sprzedawcy powoli odchodzą od bardzo kalorycznych węgli ponieważ większość kupujących kupuje najtańszy.

Z drugiej strony ciekawe że producent podał sprawność kotła na 76 a udało się więcej - te wyniki chyba trochę zawyżone wychodzą ale pokazują że jest spora różnica w sprawności kotła zależnie od użytego paliwa.

 

Mam na świadectwie od sprzedawcy węgla minimum 22 MJ, wiec może mieć więcej. Jako główne paliwo producent podał węgiel. Chyba na drewnie tych 76 % nie dam rady uzyskać. wg. mnie przy spaniu drewna górny wymiennik jest za mały i sporo ciepła idzie w komin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie witam forumowiczów.

Na forum trafiłam jescze gdy wątki zamykały sie w nieco ponad 300 stronach, które przeczytaliśmy z męzem w całości i które przekonały nas w pójście w strone takiej właśnie instalacji, Troche czasu minęło i w końcu sie udało … wybudowaliśmy domek, kupiliśmy bufor (gotowy) I dodatkowo posiadamy dodatkowy zbiornik.

W tym momencie prosiłabym o pomoc użytkownika, który posiada podpięte 2 bufory i podpowiedziałby jak podłączyć i efektywnie wysterować taki układ.

Na ta chwile posiadamy :

- bufor 700l z 2 wężownicami ( w tym weżownicą CWU) + mozliwością przyłączenia grzałki (fotowoltanike planujemy na wiosne)

- zbiornik 1200 l ( bez wężownic ) z możliwością dowolnego wyspawania przyłączy

- piec na paliwo stałe.

 

Prosiłabym o sprawdzony pomysł/realizację w jaki sposób połączyć ze sobą 2 zbiorniki aby w okresach grzewczych piecem grzać wode w obu zbiornikach I dobrze to wykorzystać.

W lato grzałka miałaby ogrzewać wode tylko w mniejszym zbiorniku (z wezownica CWU). Wiekszy zbiornik miałby być niewykorzystywany.

 

Bardzo prosze o pomoc, ponieważ zima tuż tuż …

 

PS Chetnie posłucham rady na temat w temacie sposobu wyspawania dodatkowego zbiornika (chyba, że wystarcza kroćce i ukierunkowanie strumienia czy może warto zrobić bardziej skomplikowaną konstrukcje).

Edytowane przez spinkamidi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...