Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Kiedyś popełniłem taki wątek...

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?147321-Piec-100-bufor%C3%B3w-i-grawitacyjne-zabezpieczenie

 

Zdaje się, ze obrazki szlag trafił.

Chyba coś gdzieś jeszcze zostało to poszukam.

Albo nabazgram.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mówią, że nie ma głupich pytań..

1. Mam wkręcony odpowietrznik w wyjście na środku (GW6/4) wypukłej dennicy górnej. Szybko, szybko, czas/ekipa gonił , został się ten odpowietrznik w "środku" - w 15cm warstwie waty od góry, myślę trudno, powietrze przecież wyleci sobie, wilgoć odparuje. Ale po przeczytaniu dobrej uwagi o tym aby gorącą wodę brać z najwyższej rurki ( poziome wyjścia 6/4 mam w gotowcu wspawane ze 20-30 cm niżej ), i chcę jednak tam wkręcić rurkę z 1" i wyjść w poziomie przed bufor/ocieplenie. I pytanie: Czy ten odpowietrznik koniecznie montować bezpośrednio na trójniku nad otworem bufora (sufit b.blisko, prawie brak miejsca) czy to w praktyce nie ma znaczenia jeżeli zamontuję go już na końcu poziomej rurki podprowadzającej na przód - przed ocieplenie?

 

2. Remont domu nadal w proszku. On nie chce fugować zanim nie odpalę podłogówki, ale wykonanie naczynia wzbiorczego na nieużytkowym strychu to będzie jeszcze "trochę roboty". Pomyślałem o zalaniu bufora (1500) tylko częściowo - połowę(?) i na szybko odpalenie takiego układu na tydzień/dwa, tylko .. hmm , co właściwie będzie się działo z parowaniem? Co prawda w sumie wystarczy mi ze 40*C w nim. Powstanie lustro wody, odpowietrznik zakręcać jakim zaworem? - tak, pamiętam, bomby nie chcę zrobić - rura od wzbiorczego będzie do przelewu dana, i z.bezp. też. korozja błyskawiczna (woda zalana z wodociągu)? To chyba głupi pomysł, ale czas i pogoda mnie poganiają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pobieramy wodę z najwyższego punktu buforu, ale z boku nie ze środka. Pobierając ze środka zakłócamy ruch wirowy wody w buforze. Jeżeli zatrzymamy przepływ wody w instalacji to ruch wirowy w buforze też się zatrzyma i najcieplejsza woda będzie na samej gorze na środku wypukłego dekla. Trzeba rozróżnić dwie sytuacje: statyczna - woda w bezruchu (teoretyczna, bo w buforze podłączonym do instalacji zawsze jakiś ruch wody występuje) i dynamiczna woda w ruchu (tylko taki stan nas interesuje)

2. Teoretycznie można coś takiego zbudować, ale bufor musiałby być w najwyższym punkcie instalacji no i otwarty na górze. Wszystkie wyjścia z bufora zalane wodą. Tylko czy to ma sens praktyczny. Szybciej zbudujesz naczynie wzbiorcze niż taki układ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spinkamidi - Jeżeli bufor ma dolną wężownicę to lepiej zastosować solary do grzania wody niż fotwoltaike i grzałki (chyba, że fotowoltaika ma zasilać także wasz dom w prąd i na na dwa systemy nie ma miejsca)

Połączyć można bufory albo szeregowo albo równolegle. Ale jeżeli są to dwa skrajne różne bufory to chyba lepiej połączyć je szeregowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówią, że nie ma głupich pytań..

1. Mam wkręcony odpowietrznik w wyjście na środku (GW6/4) wypukłej dennicy górnej. Szybko, szybko, czas/ekipa gonił , został się ten odpowietrznik w "środku" - w 15cm warstwie waty od góry, myślę trudno, powietrze przecież wyleci sobie, wilgoć odparuje. Ale po przeczytaniu dobrej uwagi o tym aby gorącą wodę brać z najwyższej rurki ( poziome wyjścia 6/4 mam w gotowcu wspawane ze 20-30 cm niżej ), i chcę jednak tam wkręcić rurkę z 1" i wyjść w poziomie przed bufor/ocieplenie. I pytanie: Czy ten odpowietrznik koniecznie montować bezpośrednio na trójniku nad otworem bufora (sufit b.blisko, prawie brak miejsca) czy to w praktyce nie ma znaczenia jeżeli zamontuję go już na końcu poziomej rurki podprowadzającej na przód - przed ocieplenie?

 

2. Remont domu nadal w proszku. On nie chce fugować zanim nie odpalę podłogówki, ale wykonanie naczynia wzbiorczego na nieużytkowym strychu to będzie jeszcze "trochę roboty". Pomyślałem o zalaniu bufora (1500) tylko częściowo - połowę(?) i na szybko odpalenie takiego układu na tydzień/dwa, tylko .. hmm , co właściwie będzie się działo z parowaniem? Co prawda w sumie wystarczy mi ze 40*C w nim. Powstanie lustro wody, odpowietrznik zakręcać jakim zaworem? - tak, pamiętam, bomby nie chcę zrobić - rura od wzbiorczego będzie do przelewu dana, i z.bezp. też. korozja błyskawiczna (woda zalana z wodociągu)? To chyba głupi pomysł, ale czas i pogoda mnie poganiają.

 

Wyprowadz przed ocieplenie i nie przejmuj się.

Odpowietrzysz. Uważaj, bo poleci najcieplejsza woda. :)

 

Bufora na szybko tlen Ci nie zje ale brudną wodę zrobi migiem.

Coś się gdzieś poosadza...

Można, jak MUSISZ, byle nie na stałe.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat na czasie wczoraj dostałem od inwestorki takie zdjecia mokry sufit chyba przez odpowietrznik tyle pary się wydostalo albo puszcza wodę muszę chyba zrobić ten sam zabieg odpowietrznik na zewnątrz jednak 1000l można zagotować mimo ze rury 5/4 cala i chodzi też na grawitacji.

part000001.jpg

Zdjecia iwona.jpg

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pobieramy wodę z najwyższego punktu buforu, ale z boku nie ze środka. [ciach]
U mnie nie ma to raczej znaczenia, co prawda bufor ("Austria") ma wspawane "okrągłe blaszki" od środka na króćcach, ale skierowane są w pionowych kierunkach, nawet zastanawiam się jak je wyłamać od zewnątrz - bo mi one nie pasują.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za porde. Teraz mam jeszcze dwa pytania. Piwrwsze to co naczybia przeponowe mozna laczyc?? Np. Potrzebuje minimum 80l naczybie przeponowe. Mozna kupic 100 a czy mpzna bylo by polaczyc dwa 40l? Jesli tak to jak to laczyc?? Dwa naczybia na jednej grupie bezpieczenstwa czy jedna grupa na jedno naczynie?? A moze nie wolno laczyc?? Drugie pytanie pewbie nie do tego tematu ale sa jakies programy do wyliczania petli podlogowki w senisie jak porozkladac rury jakie odstepy i zeby od razu wyliczylo ilosc wody ktora bedzie sie tam zbajdowac??

Tak jak Adam.m napisał. Naczynia wstawiasz na powrocie ile potrzeba i gdzie masz miejsce. Poco grupy bezpieczeństwa!? W układzie ma być zawór bezpieczeństwa i manometr nie musi być na grupie ma być po prostu.

 

Co do podlogowego to podejrzewam że chcesz sam popełnić. bez programu mozna zrobić jednak może wyjść trochę przewymiarowana mocą. Jednak to nie grzech jeśli dobrze zrobiona.

Główna zasada to przede wszystkim pętla max 100m z dojsciem. Kolejna to tam gdzie chłodne strefy (okna,drzwi) trzeba zagęścić 2-3 pary czyli 4-6 lini czyli 2-3 razy zasilenie 2-3x powrót . rozstawy rur max 10cm między sobą. To da ci pewność że będzie chodzić promieniując ciepło a nie przez konwencję.

Rozłożenie rur żeby doprowadzić do pomieszczeń to zależy od inwencji twórczej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś popełniłem taki wątek...

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?147321-Piec-100-bufor%C3%B3w-i-grawitacyjne-zabezpieczenie

 

Zdaje się, ze obrazki szlag trafił.

Chyba coś gdzieś jeszcze zostało to poszukam.

Albo nabazgram.

 

Adam M.

 

Piękne dzieki Adam - zabieramy sie za studniowanie wątku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątek leciwy.

Kiedyś było tu tak, ze wklejało się linki do jakiegoś hosta.

Były darmowe i miały trwać wieczność.

Podobno w internecie nic nie ginie... A tu sporo jakieś żaby zjadły (imageshack).

:lol:

Teraz wkleja się obrazki tutaj i nic nie ginie, chyba że z całym forum.

 

Bufory jak segmenty żeliwiaka - układ harfy. I tak jak optymalnie zasilany zeliwiak - wlot wylot po skosie,

Nabazgrać?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie proste jak konstrukcja cepa.

Zastanawiam sie tylko rozłoży sie ładowanie buforów. Domyślam się, że będą sie ładowały jednocześnie i ciepła woda będzie równo sie rozprowadzała po 2 buforach ?

Jeśli tak skuteczność zamiany ciepła na CWU będzie niższa (ponieważ ciepła woda będzie musiała mieć odpowieni poziom w 2 buforach)

Popraw mnie jeśli sie myle (co jest wielce prawdopodobne :) .

Zależałoby nam na tym, żeby najpierw ładowany był bufor z wężownicą a póżniej drugi.

W buforze z wężownicą chcemy zamontować grzałke na fotowoltanikę (która po ogrzaniu jednego bufora będzie sie automatycznie wyłaczała - prąd pójdzie na sprzedaż). Ale to temat na wiosne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zależałoby nam na tym, żeby najpierw ładowany był bufor z wężownicą a póżniej drugi."

 

Rozumiem.

Potrafisz uzasadnić CZEMU Ci na tym zależy?

Wyobraź sobie, że to jest tylko JEDEN bufor (bo tak ten układ pracuje).

Czemu chcesz aby ciepły był tylko po np. lewej stronie?

Ale skoro chcesz...

Postaw jeden w piwnicy a drugi na parterze. Zepnij je szeregowo a nie równolegle.

Będzie tak jak chcesz, ale zadziała nieco gorzej.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zależałoby nam na tym, żeby najpierw ładowany był bufor z wężownicą a póżniej drugi."

Rozumiem.

Potrafisz uzasadnić CZEMU Ci na tym zależy?

 

Wynika to 2 przyczyn :

- Wężownica w jednym zbiorniku - jeśli zład to dajmy na to 30 cm to musze zapewnić taką ilość ciepłej wody w obu zbiornikach.

- Chce dogrzewać bufor grzałką elektryczna (fotowoltanika) - z powyższej przyczyny będe musiał ogrzac wiekszą ilość wody żeby mieć minimalny stan na CWU.

 

W sumie tą drugą opcję mogę uzyskać stosując zawory na spięciu buforów.

Niestety opcjapodłączenia szeregowego nie wchodzi w gre.

Kurcze - może coś żle myśle.

 

 

Bufor, ktory posiadam to Vitocell 333 / 353 . Jedno WE I WY. Może dodatkowo do wymiany miedzy buforami wykorzystać wężownice solarna ?

 

Drugi zbiornik nie ma wyjść - do dowolnego wyspawania.

 

b0f74f974797bec64b6c07d573b8.jpg

Edytowane przez spinkamidi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak Adam.m napisał. Naczynia wstawiasz na powrocie ile potrzeba i gdzie masz miejsce. Poco grupy bezpieczeństwa!? W układzie ma być zawór bezpieczeństwa i manometr nie musi być na grupie ma być po prostu.

.

 

Dzieki czyli naczynie moge wpiac bezposrednio do bufora gdzies na dole ( najchlodniejsza woda ) a gdzies od gory np. Zawor bezpieczenstwa moze z manometrem obok i bedzie ok? Co do podlogowki to tak chcial bym zrobic sam bo mieszkam w anglii i tutaj albo elektryczne a jak wodne to tylko meandra bez zadnego wyliczenia po prostu klada jak rura leci i koniec. Wydaje mi sie ze meandra nie jest najlepszym rozwiazaniem chociaz z drugiej strony w ukladzie powinna byc mniej wiecwj ppdpbna temperatura cieczy.

 

Dziekuke za to doradzenie z zageszczeniem w strefach przyokiennych i drzwiach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wynika to 2 przyczyn :

- Wężownica w jednym zbiorniku - jeśli zład to dajmy na to 30 cm to musze zapewnić taką ilość ciepłej wody w obu zbiornikach.

- Chce dogrzewać bufor grzałką elektryczna (fotowoltanika) - z powyższej przyczyny będe musiał ogrzac wiekszą ilość wody żeby mieć minimalny stan na CWU.

 

[ATTACH=CONFIG]436956[/ATTACH]

 

Możesz to połączyć tak:

bufor.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki czyli naczynie moge wpiac bezposrednio do bufora gdzies na dole ( najchlodniejsza woda ) a gdzies od gory np. Zawor bezpieczenstwa moze z manometrem obok i bedzie ok? Co do podlogowki to tak chcial bym zrobic sam bo mieszkam w anglii i tutaj albo elektryczne a jak wodne to tylko meandra bez zadnego wyliczenia po prostu klada jak rura leci i koniec. Wydaje mi sie ze meandra nie jest najlepszym rozwiazaniem chociaz z drugiej strony w ukladzie powinna byc mniej wiecwj ppdpbna temperatura cieczy.

 

Dziekuke za to doradzenie z zageszczeniem w strefach przyokiennych i drzwiach.

 

Zawór bezpieczeństwa może być na dole. Ciśnienia są takie same gora dół.

 

Proponuję klasycznego ślimaka bardziej równomiernie grzeje. Polecam w wylewce zatopić termonetr pomiędzy rurą zasilenia i powrotu potem można sterowanie podpiąć dokładniejsze.

Jeszcze pamiętaj że jak rury w poprzek dylatacji wylewki idą to w peszel plastikowy daj wystarczy 15-20cm w osi dylatacji.

 

Zapomiałem dopisać.

Wystarczy ci termomanometr na przykład za kotłem.

Ja mam 2 jeden na zasileniu za piecem a drugi na powrocie z ukladu autorstwa Adama.M i dalem tylko zawór 2.5bar na powrocie i gdzie miałem wygodnie naczynie przeponowe (przy 300litrach miejsce też ważne) . zestaw termomanometr zawór bezpieczeństwa i naczynie przeponowe to pełna grupa bezpieczeństwa nie ważne że rozczłonkowana. Polecam zerknąć na gotowe zestawy pompowo mieszkające fajne ocieplone zgrabne kompaktowe. Dobrze przeplanuj podmieszanie czy na stałe czy sterowane!!

Edytowane przez innyinwestor
porządek w temacie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...