Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gość mtdeusz
Nie wystarczy. U góry 99 stopnie na dole 25. Bufor naładowany w 10% czy 90%.? Ładować kocioł do pełna czy moze za chwilę będzie chmurka.

Czytaj ze zrozumieniem przecież pisze jeden termometr na górze bufora drugi termometr na dole bufora jak na obu będzie 99 stopni to znaczy, że bufor naładowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli bufor grzejesz tak jak trzeba czyli na maksa to na wyjściu masz ok 90 stopni. Lepiej od razu za buforem obniżyć temperaturę. Chyba, że rozdzielacz dasz bardzo blisko bufora. Musisz dać osobne rozdzielacze do podłogówki i do grzejników i Temperaturę osobno ustawisz dla podłogówki i osobno dla grzejników. Rozdzielacze też najlepiej zasilać osobnymi rurami, wychodzącymi bezpośrednio z bufora. Do bufora możesz się wpiąć trochę niżej, ale nie przesadzaj. Sto litrów zapasu wrzątku wystarczy do ogrzania wody, zwłaszcza, że bufor na dole nie wychładza się poniżej 20 stopni. Nie ma sensu podłogówki zasilać z połowy buforu, wówczas dla podłogówki wykorzystujesz tylko pół buforu. Plastik plastikowy nierówny trudno stwierdzić czy wytrzyma w 90-100 stopniach, jeżeli nie masz żadnej informacji od producenta. Ewentualnie możesz sprawdzić jak ten plastik zachowuje się wrzucony kilka razy na przemian do wrzątku i zimnej wody. Jeżeli nie pęka i jest odrobinę elastyczny to powinien wytrzymać, ale na to gwarancji nie ma.

 

Dobra a co z powrotami. Powrót z podłogówki na samo dno bo tam będzie ok 20 parę stopni. Ale z grzejników to może być 35 i więcej, to dawać też na dół czy raczej nieco wyżej, myślałem tak w 1/4 od dna.

Pytanie odnośnie grzałek bo różne opinie i nie doczytałem w końcu jak jest optymalnie. Jeśli będzie stożek to chyba najlepiej dać je w samym dnie pionowo do góry. Gdzieś P. Adam Pisał że w buforze są niezniszczalne ale można na zapas zdublować. Przewijała się też koncepcja grzałki w górnej części, ale czy przy stożku ma to jakiś sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ptyanie do znawcow tematu miałem robić kwadraciaka, ale zwineli mi maszynowo blachę 3mm na sr.900mm.i wysokość 185cm (jakieś 1200l),problem z dennicami ,gdyż tego nie ma kto zrobić.czy mogę wstawić płaskie dno z blachy 4mm wzmocnionej kratownicą .układ niestety musi być zamknięty brak technicznej mozliwości układu otwartego(zbiornik byłby ponizej kaloryferów)kotłownia przyklejona do budynku,najwyższy punkt drabinka w łazience 490cm,od powrotu do pieca a kaloryfery 430mm.

 

Kto Ci naopowiadał bzdur - ze się nie da w otwartym?

W grawitacji moze nie pójść ale otwarty da sie zrobić zawsze.

Sporo popełniłem płaskodennych, bez wyoblanej dennicy.

Lata całe działaja bardzo dobrze.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego zmierzałem,dobrze by było jak by się ,,konstruktor'' wypowiedział.

 

DS18B20 kosztuje z 5zł/szt.

Spina się go na trzech drutach równolegle do bardzo wielu sztuk.

Mozna je co 10cm w pionie na baniaku przykleić i obejrzeć jakim kompem.

Nawet Arduino, jak kto kumaty.

Lutownica, trochę drutu, te DS i trochę zabawy.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DS18B20 kosztuje z 5zł/szt.

Spina się go na trzech drutach równolegle do bardzo wielu sztuk.

Mozna je co 10cm w pionie na baniaku przykleić i obejrzeć jakim kompem.

Nawet Arduino, jak kto kumaty.

Lutownica, trochę drutu, te DS i trochę zabawy.

 

Adam M.

 

To 5zł to na zachętę, ale jak się zacznie składać i dodawać wszystkie elementy po piątaku albo dyszce:,płytka, zasilacz obudowa to stówka może nie starczyć.

Z dwoma czujnikami temperatury to ma się informację pusty - pełny

z trzema czujnikami pusty - pełny, >50%, <50%.

Wg mnie dwa to za mało, trzy to minimum, cztery wystarczy,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do Adama.według znanych mi hydraulikow (niekoniecznie ekspertow)wzbiorcze naczynie otwarte ma być najwyższym punktem,gdyż poniżej bedzie się układ zapowietrzał.dlatego też obecnie mam układ zamknięty z węzownicą schładzającą

 

Rozumiem.

Nie było miejsca na to naczynie.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To 5zł to na zachętę, ale jak się zacznie składać i dodawać wszystkie elementy po piątaku albo dyszce:,płytka, zasilacz obudowa to stówka może nie starczyć.

Z dwoma czujnikami temperatury to ma się informację pusty - pełny

z trzema czujnikami pusty - pełny, >50%, <50%.

Wg mnie dwa to za mało, trzy to minimum, cztery wystarczy,

 

Można na Allegro wyszukać jakiś wielopomiar.

Chininę, bo tania.

Kilka czujników i jeden wyświetlacz.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra a co z powrotami. Powrót z podłogówki na samo dno bo tam będzie ok 20 parę stopni. Ale z grzejników to może być 35 i więcej, to dawać też na dół czy raczej nieco wyżej, myślałem tak w 1/4 od dna.

Pytanie odnośnie grzałek bo różne opinie i nie doczytałem w końcu jak jest optymalnie. Jeśli będzie stożek to chyba najlepiej dać je w samym dnie pionowo do góry. Gdzieś P. Adam Pisał że w buforze są niezniszczalne ale można na zapas zdublować. Przewijała się też koncepcja grzałki w górnej części, ale czy przy stożku ma to jakiś sens.

 

Jeżeli dasz na samym dole to będzie się mieszać woda z podłogówki z woda z grzejników i w buforze będziesz miał dwie warstwy gorąca z bufora i zimna z powrotu.

Jak dasz wyżej to zmieszasz wodę z grzejników z gorąca wodą w buforze. Jak już bufor będzie rozładowany w co najmniej 25% to będziesz miał kilka warstw: na dole zimna z podłogówki potem zmieszana podłogówka i grzejniki potem same grzejniki, potem grzejniki i gorąca z bufora i na koniec sama gorąca.

W pierwszym wariancie gdy rozładujesz bufor z gorącej wody będziesz miał jeszcze wodę o temp. ok 28 stopni i do podłogówki się jeszcze nada, Czyli dla podłogówki będziesz miał większy zapas. W drugim wariancie będziesz miał odrobinę więcej wody dla grzejników i cieplejsza wodę dla podłogówki. Oczywiście wszystko też zależy jak ustawisz temperaturę zasilania na dwóch obwodach.

Grzałka w buforze powinna wytrzymać bardzo długo i nie ma sensu wstawiać na zapas, co najwyżej możesz mieć dodatkową, aby mieć większa moc gdy trzeba szybciej zagrzać wodę.

Jeżeli masz stożek to wstawiaj grzałkę pod stożek. Bez stożka woda powyżej grzałki stopniowo ogrzewa się na całej objętości, czyli potrzeba dużo czasu aby zagrzać wodę do wysokich temperatur. Ze stożkiem gorąca woda powinna być kierowana od razu do góry. Nie mam wiedzy na ile jest to skuteczne rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z dwoma czujnikami temperatury to ma się informację pusty - pełny

z trzema czujnikami pusty - pełny, >50%, <50%.

Wg mnie dwa to za mało, trzy to minimum, cztery wystarczy,

 

Trzy termometry tego typu

bb2cf143425bacf4b26afdd9f2e1

514ac33a4dcbb77899a24fa678f39da96c494acbb08daa082424c44c

wystarczą w zupełności. Praktycznie wieczne I na doatek zasilania nie potrzebują. Po co na siłe wszędzie pchać elektronikę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Czy ktoś tutaj użytkuje duży bufor ciepła (1000 litrów) z dodatkową wężownicą podłączoną do solarów? Czy sprawdza i opłaca się takie rozwiązanie? Co o nim myślicie? Solary będą w stanie choć trochę pomóc w ogrzewaniu domu (50/50 grzejniki i podłogówka)?

 

Co myślicie też o rozwiązaniu: duży bufor (np. 1000 litrów) z wężownicą CWU + wężownica solarna. Czy takie coś zda egzamin? Czy lepiej zrobić osobny obieg do grzania CWU z bojlerem z wężownicą solarną, a może bojler ładowany z bufora?

 

Obawiam się tutaj o to, że w układzie bufor z wężownicą CWU i wężownicą solarną - solary nie będą w stanie wystarczająco zagrzać wody w buforze, żeby móc korzystać z CWU. Co o tym myślicie? Na solary mam do dyspozycji dach o powierzchni około 20 m2.

Edytowane przez tewu80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dobrze zrobiony to nie ma znaczenia czy 500 ,1000 czy 2500 litrów .

dajesz wężownice solarową na dole ,nad nią masz lejek ,nieraz z kominem .

Ciepła woda idzie od razu na górę bufora nie mieszając się chłodniejszym zładem ,wyjście na co jak i na cwu masz na górze .

Reasumując ,aby czerpać z bufora to co najlepsze nie musi być zagrzany cały ,solary dadzą rade ,latem , zima słabo działaja.

Przy wężownicy cwu ważne abyś zagęścił zwoje na górze zbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A znacie może kogoś, kto wykona w rozsądnych pieniądzach bufor 1000 litrów z wężownicą CWU i wężownicą solarną w Małopolsce? Na necie znalazłem takie bufory w cenie około 6300 PLN. Czy jest szansa, że ktoś zrobi to taniej?

Jak znalazłeś bufor z wężownicą miedzianą do cwu i drugą miedzianą do solarów z lejkiem i kolankami hamburskimi na wejście wyjście układów wspólnuch hydraulicznie to bierz . Żeby kupić taki bufor to realnie musisz wydać ponad 25 tys. Samemu możesz to zrobić dużo taniej .

Ja za używany zbiornik 1200 L dałem 1000 zł,wężownice zleciłem resztę kleję sam ,całość okoł 5 tys +perlit na izolacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...