Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Dla mnie, solary to bycie niewolnikiem swojego domu. Niby wszystko działa, ale jak nie ma odbioru ciepła, np. wyjazd na urlop, to zaczyna się sypać...

W lipcu jak są upały, to też podobno występuje problem z nadmiarem wody gorącej.

Ja bym po prostu wyjeżdżając na urlop przykrył absorber jakąś dyktą a w lipcu 40% jego powierzchni :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jak pisalem mam 5 solarów i w okresie upałów wystarczyło otworzyć dolne drzwiczki kotła i wszystko.

Problem by byl wtedy gdy zamiast kotła typu smieciuch lub pellet( taki mam) bylby na gaz lub pomoa ciepła wtedy trzeba inne rozwiazania. Za które trzeba extra płacić bo z gminy maja standardy. Mnie kosztowało 3 tyś. za caly zestaw. Za tzw bojler 500l bym mało co mniej musiałbym zapłacić.

W sierpniu 2 tyg bylismy poza domem i nic się nie działo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pisalem mam 5 solarów i w okresie upałów wystarczyło otworzyć dolne drzwiczki kotła i wszystko.

Problem by byl wtedy gdy zamiast kotła typu smieciuch lub pellet( taki mam) bylby na gaz lub pomoa ciepła wtedy trzeba inne rozwiazania. Za które trzeba extra płacić bo z gminy maja standardy. Mnie kosztowało 3 tyś. za caly zestaw. Za tzw bojler 500l bym mało co mniej musiałbym zapłacić.

W sierpniu 2 tyg bylismy poza domem i nic się nie działo.

Odprowadzanie ciepła masz tak jak ja kiedyś miałem czyli zalaczala się pompka od smieciucha i woda krążyła bufor -smieciuch ale teraz to udoskonalilem jak jest podłączony basen to tam idzie nadmiar i na dodatek grawitacyjnie jak basen nie jest używany nadmiar idzie do beczki która stoi w tujach i skutecznie odprowadza ciepło i też grawitacyjnie pełna bezobslugowosc. Mam 7 kolektorow i 1000l bufor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszych warunkach największym problemem instalacji czerpiących energię ze słońca jest duża różnica w ilości energii pozyskiwanej na wiosnę i w lato a energią pozyskana na jesień i w zimie (proporcja ok 80 do 20) oraz różnica między najlepszym miesiącem letnia a najgorszym zimowym (zima uzyskujemy 10% energii jaką mamy w miesiącach letnich) Jeżeli porównamy okresy jeszcze krótsze to proporcje są jeszcze mniej korzystne.

Dlatego dla wydajności systemu ważna jest możliwość magazynowania energii w długim czasie.

Duży bufor ponad 1 tyś. litrów pozwoli nam zmagazynować energię na tydzień, aby zmagazynować energię na miesiąc potrzeba gigantycznego bufora. Widziałem w Niemczech bufor na chyba 10 tyś litrów wysoki na 3 kondygnacje podłączony do solarów na dachu. Właśnie takich rozwiązań potrzeba, aby wykorzystać wyższą sprawność solarów cieczowych.

Dlatego fotowoltaika, która magazynuje nadwyżki z lata w sieci choć ma dużo mniejszą sprawność pod względem praktyczności i ekonomiczności może konkurować z solarami. Bo wystarczy kilka paneli na dachu dwa kable i inwerter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś dyskutowaliśmy (burzliwie) tu o buforze 240 m3, w budynku na osiem mieszkań w Szwajcarii.

Postawiony został pionowo w trakcie budowy budynku, ale z możliwością wyciągnięcia go dźwigiem po usunięciu kawałka dachu. Prawdopodobnie specjalna konstrukcja więźby na tym miejscu.

Nigdy jednak do tego rozwiązania nikt nie wrócił, by zaprezentować doświadczenia domowników odnośnie eksploatacji. A jest co analizować ponieważ pionowy bufor zachowa ciepło na samej górze do wiosny a tym czasem na "parterze" będzie już zimny. Ciekawy jestem właśnie czy projektanci uwzględnili tę różnicę jaką da strata w izolacji mega bufora i jak to wyrównali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Mam pytanie do ekspertów. Zastanawiam się nad problemem trwałości podłoża, na które chcę dać bufor 1000 litrów.

 

W kotłowni mam 10 cm styropianu + 8 cm wylewki do której dana jest siatka wzmacniająca (bodajże stalowa). Na to połozone są płytki.

Czy wylewka moze mi popekac od obciazenia pelnym buforem (1200 kg z wodą)?

Co sugerujecie podłożyć pod bufor aby ewentualnie rozłożyć obciążenie oraz dobrze odizolować go od podłoża? Myślałem na przykład o styropianie XPS. Być może ktos ma lepsze sugestie? Jeśli XPS, to jaką grubość sugerujecie?

Bufor ma stalową podstawę w kształcie okręgu o średnicy 79 cm.

 

I jeszcze jedno pytanie: odnośnie bezpieczeństwa.

Czy są jakieś przepisy dotyczące bezpieczeństwa takiego bufora np. usytuowanie, odległości itp. Zastanawiałem się nad tym, bo bufor u mnie będzie stał w kotłowni, która również służy jako pomieszczenie przechodnie, przez które np. dzieciaki będą wychodzić na zewnątrz.

Edytowane przez tewu80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na takie rzeczy nie ma gwarancji. 1t obciążenia statycznego może dać radę ale jak ktoś w pobliżu o wadze 80 kg skoczy z krzesła na posadzkę to dojdą obciążenia dynamiczne wielokrotnie zwiększające naprężenia a wtedy nie wiadomo czy gdzieś nie pęknie. Jednak" jeśli", to katastrofy budowlanej nie będzie, bo to tylko pęknięcie bez znaczenia.

U siebie za miast styropianu zastosowałem keramzyt a potem wylewkę. Obciążyłem ciężarem 1200 kg a dopiero po roku gdy już ewentualne UGIĘCIE nastąpiło, położyłem kafelki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na takie rzeczy nie ma gwarancji. 1t obciążenia statycznego może dać radę ale jak ktoś w pobliżu o wadze 80 kg skoczy z krzesła na posadzkę to dojdą obciążenia dynamiczne wielokrotnie zwiększające naprężenia a wtedy nie wiadomo czy gdzieś nie pęknie. Jednak" jeśli", to katastrofy budowlanej nie będzie, bo to tylko pęknięcie bez znaczenia.

U siebie za miast styropianu zastosowałem keramzyt a potem wylewkę. Obciążyłem ciężarem 1200 kg a dopiero po roku gdy już ewentualne UGIĘCIE nastąpiło, położyłem kafelki.

 

U mnie niestety płytki już położone. Mam nadzieję, że styropian się nie podda... Zastanawiam się, czy jest jakiś sposób teraz, żeby rozłożyć obciążenia. Mam nadzieję, że nie skończy się na cięciu posadzki do chudziaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, ma...

Psychiczne!

Zajrzyj do jakiego podręcznika fizyki.

Pomyśl nad WARSTWOWYM gromadzeniem ciepła.

Jak masz zwykły baniak pusty jak bęben - termoizoluj od dołu.

Jak masz BUFOR - mozesz odpuścić bo sam się termoizoluje.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kolankami na wlocie/wylocie?

 

Jakie przepływy przez bufor? Duże?

 

Małe przepływy i bez kolanek - mozna nie stawiać na termoizolacji.

 

Adam M.

 

Mam bufor bez kolanek. Jakie przepływy? Nie mam pojęcia - standardowa instalacja z systemie otwartym z kotłem na paliwo stałe, jeśli to coś pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

 

Obojętne gaz miejski czy własna butla.

Kocioł jednofunkcyjny, najprostszy z prostych, z ZAMKNIĘTĄ komorą za niecałe 2000zł i bufor z wężownicą CWU.

Termet ma takie co pracują w układzie otwartym z buforem.

Bufor grzany do około 70stC.

KOCIOŁ NIEKONDENSACYJNY!

 

Adam M.

 

Witaj Adam. Czy możesz podać model tego Termet-a? nie mogę nigdzie takiego znaleźć żeby był nie kondensat, jednofunkcyjny i z zamknięta komorą - Termet na swojej stronie nie ma takich w ofercie. Z góry dzięki za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...