Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam szybkie pytanie . Wieksza wydajność grzania będzie gdy podłączę pod bufor 1000l kociol bezpośrednio czy przez wężownicę 5.5m2 (35l).

Mam pod bufor podłączony kominek z płaszczem i kocioł elektryczny. Wszystko bezpośrednio do dennicy bufora układ zamknięty, ale teraz z denicy będę brał zasilanie na podłogówkę. A kocioł i kominek przepinał niżej. Mam wolną weżownicę tak jak u góry pisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Puknij się w narzad od myslenia i ZAGRZEJ szkalnke wody OD GÓRY! ...

Adam M.

 

Może nie szklankę, ale spróbowałem zagrzać plastikową beczułkę 30 litrów. Grzałka z termostatem na samej górze naczynia. Beczułka postawiona na styropianie, ogacona po bokach obficie wełną mineralną. Termostat na 50 stopni i jedziemy. Od grzałki do dna około 50 cm. Czekamy, czekamy, czekamy, czekamy... i d....

Na górze cały czas okolice 50 stopni, a po 24h termometr z czujką włożoną pod dno beczułki pokazał przyrost zaledwie z 20 na 22 stopnie. I trudno nawet powiedzieć, czy to ciepło przeszło z góry, czy może z otoczenia, bo w pomieszczeniu było 25-26 stopni.

Miałeś kolego rację, a ja błądziłem. Mea culpa.

Ciekawe , czego dotyczy znaleziona przeze mnie wartość współczynnika ciepła dla wody? Bo w dół ten współczynnik najwyraźniej ma inną wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dół wcale go nie ma...

Życie na Ziemi istnieje właśnie dlatego!

No i jest jeszcze anomalia objetościowo-temperaturowa wody sprawiajaca, ze NAJGĘŚCIEJSZA (najcięższa) jest w okolicy 4stC.

 

Pisałem tu nie raz...

CIEPŁO jest EFEMERYDĄ!!!

Raz jest a raz nie istnieje!

O cieple mozemy mówić tylko wtedy gdy następuje ZMIANA stanu termodynamicznego układu.

A ludziska i tak ciągle mysla "Celsiusem".

Tymczasem...

Najlepiej się czujemy gdy dookoła mamy tak ze 295stK. (prawie 300)

Przy 273stK zamarza woda a przy 305stK zaczynamy zdychac z gorąca.

A w 300stK najlepiej czują się bakterie i inne mikroby.

(dlatego dobry rosół rana nie doczeka, jeść puki swieży)

:lol:

 

Z wielkim trzaskiem wywaliłeś dawno otwarte drzwi.

No, ale...

Doswiadczenie się gromadzi, co należy chwalić!

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Panowie, doradzcie co lepsze. Miałem robić bufor z dwóch zbiorników, ale z racji ich średnicy i ograniczającej mnie wysokości wyjdzie mi około 900l i 290cm wysokości (grubość ścianki 4,5-5mm), do niego musiałbym opuszczać posadzkę i robić otwór w suficie z kartongipsu. Lepiej odpowiadałyby mi gotówce Austria lub Galmet, Austria nowy koło 2000zł, używany podobny jakiś z niemiecką tabliczką 1600zł ale odstrasza mnie w nich grubość ścianki, Austria 2mm, Galmet 2,5mm. Wiem że woda kotłowa itp ( mam nawet możliwość napełnienia instalacji deszczówką). Reasumując że na budowie i tak mam dużo roboty, dochodzi przeróbka posadzki i otworu w suficie z kartongipsu, dochodzi budowa samego bufora byłbym chętny kupić gotowca ale przeraża mnie grubość blachy z jakiej są zrobione. Jakie jest wasze zdanie, co będzie lepsze? Spotkał się ktoś z rozszczelnieniem takiego zbiornika?

 

Na stronie zbiornik-buforowy.eu jest baniak 1000l za 1700zł nowy, ścianka niby od 2,5mm

Edytowane przez klimek_89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Chyba pomyliłeś się w rachunkach. 24 kW mocy kotła to zapewne zbyt dużo, prawdopodobnie około dwa razy. Napisz cos o izolacji domu i ścianach oraz oknach.

Jeśli obecnym kotłem kondensacyjnym będziesz zasilał bufor w taki sposób, żeby nie ładować go do pełna i powrót do kotła będzie zawsze zimny, to uzyskasz duże oszczędności. Grzałkę warto zastosować, jesli masz darmowy prąd, ale nie licz na zmniejszenie rachunków ponad trzy razy.

 

Wiem że kocioł jest w tej chwili przewymiarowany, dlatego idzie do likwidacji. Inwestycja już ukończona i na chwilę obecną działa bez zarzutu.

Zainstalowany bufor 160 litrów (taki prostokątny, marki nie będę reklamował). Do tego grupa pompowa tej samej firmy, która idealnie pasuje na mocowania bufora.

Na wysokości 2/3 zainstalowana grzałka 3x2kW. Grzałka jest podłączona w ten sposób, że każda część grzałki sterowana jest osobno regulatorami, które mają rozmieszczone czujniki na różnych wysokościach. Jeden regulator współpracuje z PV 3,6 kWp ongrid. Na dole bufora grzałka 2 kW podłączona przez sterownik offgrid bezpośrednio z PV 2,6 kWp. Panele 2,6 nigdy nie osiągną pełnej mocy, dlatego są przewymiarowane do grzałki. Są powieszone pionowo na ścianie, tak aby miały największy uzysk na wiosnę i jesień. Od kilku dni instalacja jest uruchomiona i działa lepiej niż się spodziewałam. W ciągu dnia (nawet w pochmurny dzień) bufor nagrzewa się do temperatury 40 stopni. Rano jest "wydojony" przez ogrzewanie do "zera", czyli około 22 stopni. W domu jest cały czas około 22 stopni mimo otwartych drzwi na taras (pies się uparł żeby było otwarte :D). Jak przyjdą chłodniejsze dni to załączę górną grzałkę w taniej taryfie. Na chwilę obecną dom grzeje się za free. Jak przetrwam zimę tylko na grzałkach, to piec będzie całkowicie zlikwidowany. Na chwilę obecną jest podłączony do bufora i bedzie czekał jakby grzałki nie dały rady. Jak po zimowym sezonie będę zadowolony, to na lato bufor będzie wykorzystany jako zasobnik CWU. Oczywiście nie bezpośrednio, tylko przez wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, doradzcie co lepsze. Miałem robić bufor z dwóch zbiorników, ale z racji ich średnicy i ograniczającej mnie wysokości wyjdzie mi około 900l i 290cm wysokości (grubość ścianki 4,5-5mm), do niego musiałbym opuszczać posadzkę i robić otwór w suficie z kartongipsu. Lepiej odpowiadałyby mi gotówce Austria lub Galmet, Austria nowy koło 2000zł, używany podobny jakiś z niemiecką tabliczką 1600zł ale odstrasza mnie w nich grubość ścianki, Austria 2mm, Galmet 2,5mm. Wiem że woda kotłowa itp ...

Na stronie zbiornik-buforowy.eu jest baniak 1000l za 1700zł nowy, ścianka niby od 2,5mm

Nie powinieneś się przejmować grubością 2-2,5mm w buforze. Przy normalnej eksploatacji to i tak Ciebie przeżyje. Miałem swego czasu kocioł czeski zrobiony dla Buderusa, gdzie blacha była 3mm. Kupiłem używany, paliłem w nim drewnem ze 6 lat i sprzedałem dom. Nowy właściciel nadal w nim pali. A przecież w kotle blacha degraduje się szybciej od strony paleniskowej niż od strony wodnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że na tym wątku siedzi wielu ekspertów - może więc ktoś mnie poratuje z wątpliwościami , które mnie męczą od jakiegoś czasu

Będę miał w kotłowni Gruntową modulowaną pompę ciepłą Nibe S1255. Do tego mam już kupiony zbiornik na CWU 400l (dużo domowników :D )

Pozostaje jednak kwestia bufora. Bufor ma mieć 200-300l , aby zwiększać zład w instalacji przy automatycznym zamykaniu obiegów.

 

No dobra ale teraz mam zagwozdkę związaną z moją kotłownią - mogę albo wybrać bufor pionowy jak wszystkie ale będzie ciasno

 

8c8075ceff6d703f67fb565007f8b121.jpg

 

Albo zrobić bufor poziomy i mieć dostęp do wszystkiego - bufor poziomy miałbym robiony na zamówienie, więc przyłącza ciepłej wody miałbym maks na górze a zimnej maks na dole.

 

da842e34fd3c58758d48a82b98781b63.jpg

 

I pytanie - na lie w przypadku pompy ciepła taki poziomy zbiornik byłby mniej korzystny od pionowego. Jak wyczytałem w wielu miejscach przy pompie ciepła warstwowe ułożenie wody nie ma aż tak dużego znaczenie.

 

Zrobiłem w necie research i takie zbiorniki, choć bardzo rzadko są robione

https://plumbingsupplies24.co.uk/horizontal-buffer-storage-tanks/

https://www.metalpres.ca/uploads/JwXjqHmX/HRSTSE-HORIZONTAL-STORAGE-TANK1.pdf

https://fabricatedproducts.co.uk/products/buffer-vessels/horizontal

https://hansontank.com/hot-water-buffer-tanks/

https://www.chiltrix.com/small-buffer-tanks/

Edytowane przez jkan997
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !!

 

Proszę o pomoc , mam domek 60 m2 i zamontowany kocioł 25 KW ... wiecie - "Panie, zapas musi być"

 

Kocioł z rusztem wodnym i z dmuchawą - dmuchawę wyrzuciłem i zamontowałem KPW i miarkownik ciągu

 

Mam bufor 850 L, zdejmę szamoty z pieca i chcę podłączyć bufor.

 

Zerknijcie proszę na ten schemat i powiedzcie co tam spartoliłem - jestem totalnie zielony i bazuje wyłącznie na Waszej wiedzy.

 

Czy montując pompę na powrocie naczynie wyrównawcze może być 10 cm od najwyższego punktu co jakim jest bojler ?

 

Następnie czy montując pompę na powrocie muszę zmieniać odpowietrzniki z automatycznych na ręczne ?

 

Proszę o odpowiedź bo czasu już mało a żoneczka ciepłolubna

Edytowane przez Bogdan61
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem co ja widzę żle :

Naczynie wzbiorcze źle -trzeba jeszcze doprowadzić rurę wznośną z zasilania kotła czyli z powrotu a ta co jest z odbioru będzie jako rura bezpieczeństwa dla kotła . Pompa dla grzejników powinna być za zaworem mieszającym do góry -tak jak jest teraz to ona pcha wodę w zawór i on będzie działał nie całkiem tak jak się wydaje.

 

Nie wiem dlaczego ale nie mogę wkleić obrazka tu link o naczyniu wzbiorczym

 

https://www.info-ogrzewanie.pl/artykul,id_m-100131,t-zbiornik_wyrownawczy_w_otwartej_instalacji_grzewczej.html

 

o zaworze trójdrogowym

https://instalreporter.pl/porady/pytamy-o-zawory-mieszajace/

Edytowane przez Chris Zielonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedzie działał jednak nie do końca tak jak być może się spodziewa autor pytania

 

Jakby tu napisać, moje zawory o tym nie wiedzą ze przy innym umiejscowieniu pompy mają nie działac tak jak powinny. a jednak działają poprawnie.

Przez podmieszanie przepłynie tylko tyle wody ile przepusci zawór. Spadek cisnienia na rurze zasilajacej grzejniki i powrotnej jest stosunko nieduzy i nie ma to wiekszego znaczenia gdzie pompa bedzie umiejscowiona. Zwykle pompe umieszczam przy zaworze mieszajacym ale głownie z powodów innych np zmniejszenia ilosci srubunków czy półsróbunków koniecznych w razie wymiany czy to pompy czy zaworu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !!

 

Proszę o pomoc , mam domek 60 m2 i zamontowany kocioł 25 KW ... wiecie - "Panie, zapas musi być"

 

Kocioł z rusztem wodnym i z dmuchawą - dmuchawę wyrzuciłem i zamontowałem KPW i miarkownik ciągu

 

Mam bufor 850 L, zdejmę szamoty z pieca i chcę podłączyć bufor.

Zainwestuj do tego bufora w porządny kocioł zgazowujący na drewno (węgiel) 10 kW i wywal tego śmieciucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainwestuj do tego bufora w porządny kocioł zgazowujący na drewno (węgiel) 10 kW i wywal tego śmieciucha.

 

Do 60 m2 przechodzic z jednego kotła do drugiego. Trudno o bardziej durną poradę. A moze jakas termomodrnizacja? i zmiana systemu grzewczego na bezobsługowe rozwiazanie?. Dlaczego inwestor ma byc skazany na bycie palaczem do konca mozliwosci uzytkowania kotłow stałopalnych (uchwały antysmogowe),

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...