Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak "to" się robi? - czyli bufor ciepła


adam_mk

Recommended Posts

Witam serdecznie.

Jestem świeżo zarejestrowanym użytkownikiem forum, ale muszę się pochwalić, że przeczytałem w całości temat o buforze oraz kilka wątków pobocznych.

Dlatego... BRAWO JA! Bo nie było to łatwe i zajęło kilkanaście dobrych tygodni.

Własnymi rękami buduję dom i właśnie jestem na etapie projektowania kotłowni. Wiem jedno...BUFOR MUSI BYĆ! Zobaczymy co będzie głównym źródłem ogrzewania, zobaczymy co czasy przyniosą bo ostatnio ceny paliw i energii stają na głowie. Może pellet, może gaz, może pompa ciepła wspierana fotowoltaiką off-grid. Na pewno będzie kominek z płaszczem wodnym, bo razem z żoną uwielbiamy wizję ognia w salonie i nie boimy się odrobiny brudu z tego powodu.

Stal na zrobienie bufora 2000 litrów już mam, za parę dni biorę się za spawanie. Muszę nabyć jeszcze tylko miedź na wężownicę c.w.u. Ma to być baniak prostopadłościenny, coś jak w poście #17020 wydłubał kolega Ziol3k.

Na pewno podzielę się fotkami z budowy. Później będę dopytywał jescze o sposób łączenia miedzi ze stalą przez mosiądz i srebro, bo tego jeszcze nie zrozumiałem do końca, a nie chciałbym strzelić sobie w kolano.

Na razie to tyle

Pozdrawiam cieplutko

P.S. Po takim czasie spędzonym na czytaniu tego tematu, mam wrażenie jakbym niektórych Was znał całe wieki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Część

Chciałbym się doradzić i skorzystać z waszego doświadczenia. Na początku opiszę po krotce swój nowy dom.

 

- powierzchnia 110 m2 ,tyle samo do ogrzania

- całość podłogòwka 1000 m PEX 16, + 2 grzejniki żebrowane w dwóch łazienkach

- zapotrzebowanie na ciepło wg. kalkulacji z ciepło właściwe 5.3 kW ( Sr. dobowa -22*C) i 2.5 kW ( Sr. dobowa 0.5 *C)

 

Dzięki za pomoc

 

Nie dziwie się, że przy takich parametrach domu proponują Ci pompę ciepła.

Wystarczy Ci bufor 1000 litrów i kocioł ok 20 KW, Jeżeli chcesz większy bufor to musisz wziąć większy kocioł bo na jednym załadunku nie nagrzejesz go do 100%.

Ale nie przesadzaj przez podłogówkę masz dużą akumulację ciepła w podłodze i przy dobrej izolacji nawet jak na kilka godzin 3-4 zabraknie zasilanie to temperatura w domu nie spadnie o więcej jak 1-2 stopnie.

Zrezygnowałbym z osobnego bojlera i zainwestował w wężownicę cwu. Mam bojler i przy buforze kiepsko się sprawdza.

Lepiej zamiast wkładać grzałki w bufor, zastosować tzw. grzałkę w rurze 2 calowej.

Przemyśl jeszcze kilka razy, czy faktycznie potrębujesz tego kominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam zamiar zamontować pompę ciepła, fotowoltaikę 8kW i bufor wody. Dom 200m2, do tej pory grzany elektrycznie kaloryferami z kotła 24kW i bufora 2000L. W planach mam mniejszy bufor 600-1000L niskotemperaturowy, pompę powietrze-woda 8kW grzejącą w taryfie stałej, a ogrzewanie będzie podłogowe i w paru miejscach konwektory. Chcę uniknąć buforów ze spiralami (najtańszy i niezawodny). Chce podpiąć trzy obwody grzewcze (dwie podłogówki, konwektory) i obwód podgrzewający w.u. przez wymiennik płytowy (już mam akurat taki 35KW).

Jak widać na górnym rysunku, wymiennik wstawiony jest w obwód zasilający ogrzewanie, a wiec odpada jedna pompa dla c.w.u, a woda za wymiennikiem z wodociągów będzie dodatkowo dogrzewana przepływowo. Czy konieczne jest sprzęgło (czarna ramka) jeżeli z bufora wziąłbym wodę na ogrzewanie jednym dużym krućcem? Widziałem mnóstwo takich schematów z jedną rurą i jakoś przeczy to mojej wiedzy dot. zastosowania sprzęgła. Czy lepiej potraktować bufor jako sprzęgło i każdy obwód podłączyć indywidualnie z własna pompą (jak na drugim rysunku). Wymiennik wówczas również ma swój obieg załączany wraz z pojawieniem się przepływu.

Dodatkowe pytanie: czy wszystkie obwody powracające mogą już wracać jednym "kolektorem" czy również każdy obwód wraca do bufora osobnym krućcem?

http://www.mgrudzinski.zut.edu.pl/zdjecia/schemat_pompa_bufor.jpg

schemat_pompa_bufor.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspólny może być i powrót i zasilanie obwodów grzejnych - tam jedna pompa obiegowa mogłaby ogarnąć trzy obwody na rozdzielaczu Termostatyczne zawory załatwią sprawę -chyba że na schemacie są tylko rozgałęziania a obwodów jest więcej. Podgrzewanie wody wodociągowej dla przepływówki trochę lipa bo będzie tam wpływać woda o różnej temperaturze -raz cieplejsza raz mniej i będzie trudno wyregulować właściwe temperatury. Bufor 2000l nie przeszkadzałby mi bo da szansę wykorzystać okienka w taryfie. Jednak większość posiadaczy pomp ciepła twierdzi iż najlepsze efekty daje bezpośrednie spięcie pompy z obwodami grzejnymi. I zapewne mają rację zwłaszcza jak planujesz jej pracę stałą. Rozważ pompę ciepła z wbudowanym zbiornikiem CWU, one grzeją tam wodę do 60C a już 45 jest wystarczające na potrzeby kąpieli. Edytowane przez Chris Zielonka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

schemat jest bardziej ogólny i nie pokazuję typowych rozdzielaczy podłogowych. Cała instalacja podłogowa jest jako jeden bloczek [PODŁOGA]. Pokazuje rozgałęzienie dla zasilania poszczególnych rozdzielaczy na piętrach i tutaj normalnie widywałem sprzęgło z osobnymi pompami. Czy potrzebne czy wystarczy potraktować bufor jako sprzęgło? Widzę tu ograniczenie w samym buforze, bo musiałby mieć kilka krućców na samej górze.

 

Z ustawianiem temperatury w kranach nie mam obaw bo w tej chwili nawet mam to na wymienniku ciepła za kotłem grzewczym i raz jest 40 raz 70 st :) Domownicy przywykli. W łazienkach będą tez baterie termostatyczne. A co do osobnego zbiornika z podgrzewaczem to mam obawy co do szczelności spirali po latach używania i różnych żyjątek które mogą tam powstać (może nieuzasadnione?) Planowałem maksymalnie wyciągnąc co się da poza zbiorniki i bufory żeby w razie konieczności wymieniać proste komponenty.

Edytowane przez maroFX
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wodzie kotłowej buforze nic Ci się nie zalęgnie bo tam tlenu nie ma. W wymienniku z kolei nie zdąży ponieważ nie ma tam wody która by postała chociaż z tydzień. Dlatego właśnie jedną z zalet CWU z wężownicy jest brak problemu z legionellą. Co do kilku wyprowadzeń to też da się obejść np dużym rozdzielaczem - wyprowadzasz 6/4 cala a potem możesz rozdzielaczem lub trójnikami redukcyjnymi tam gdzie wygodnie rozdzielać na kolejne pompy. Są rozdzielacze z belką 6/4 cala ale wypadają drogo. Ja bym robił na trójnikach w miejscach gdzie wygodnie -wtedy prowadzę jedną nitkę od której odchodzą kolejne obiegi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, a czy nawet po zastosowaniu takiej listwy nie będzie ona miała zbyt małej objętości i zacznie się "Walka pomp" ?

Pytanie o zbiornik CWU: planuję instalację niskotemperaturową 35st więc CWU musiałbym dogrzewać elektrycznie. Jak włącza się taki zbiornik do obiegu pompy ciepła żeby woda powracająca do pompy nie była cieplejsza niż wychodząca z pompy? Będę miał pompę GREE Versati, która ponoć przygotowuje CWU (40-80st) i obsługuje zawór trójdrożny, ale nie mogę doszukać się w specyfikacjach, czy po zmianie trybu pompa automatycznie zmienia temperaturę końcową z 35 na wyższą i skąd w ogóle bierze taką temperaturę? Czy pompa używa wbudowanych grzałek do podgrzania CWU czy tylko ma wyjścia sterujące załączaniem grzałek i mierzy temperaturę powrotu?

 

Póki co w głowie mam ogólny schemat

schemat_bufor_CWU.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacznie się "Walka pomp" ?

 

Jeśli belka rozdzielacza będzie miała dużą średnicę a odbiory mniejszą to wszystko gra - pompy przecież jednocześnie ciągną ze zbiornika i tłoczą do niego więc jeśli tylko przepustowość rozdzielacza jest odpowiednio duża to nadąży on dostarczać wodę do każdego odbioru. Pompa ciepła

potrafi grzać do wysokich nawet powyżej 60C temperatur tyle że jej COP jest wtedy niższy i dlatego ma oddzielny tryb pracy grzejąc CWU . Jeśli masz odpowiednio duży zbiornik CWU to wystarczy tam w zupełności 45-50 C. Czy Twoja pompa versati grzejąc do 80C wspomaga się grzalką musisz dopytać u sprzedawcy lub doczytać w opisie. Możliwe też że pompa ma już wbudowany zbiornik CWU .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz wpięty bojler w instalację. Na początku ładujesz bufor z którego ciepło się rozchodzi na grzejniki, podłogowke i cwu. Czy bojler masz przed buforem. Ładujesz bojler następnie bufor.

 

Chciałbym na lato nie rozpalać kotła na ogrzanie cwu mając wężownice w buforze, dlatego myślę o bojlerze grzałce i solarach. Tylko zimą dotykalbym się do drewna a nie przez cały rok. Sugerując się artykułem o buforach " Kiedy tylko się da, należy unikać stosowania wężownic", to chyba coś w tym jest żeby tego nie stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dziwie się, że przy takich parametrach domu proponują Ci pompę ciepła.

Wystarczy Ci bufor 1000 litrów i kocioł ok 20 KW, Jeżeli chcesz większy bufor to musisz wziąć większy kocioł bo na jednym załadunku nie nagrzejesz go do 100%.

Ale nie przesadzaj przez podłogówkę masz dużą akumulację ciepła w podłodze i przy dobrej izolacji nawet jak na kilka godzin 3-4 zabraknie zasilanie to temperatura w domu nie spadnie o więcej jak 1-2 stopnie.

Zrezygnowałbym z osobnego bojlera i zainwestował w wężownicę cwu. Mam bojler i przy buforze kiepsko się sprawdza.

Lepiej zamiast wkładać grzałki w bufor, zastosować tzw. grzałkę w rurze 2 calowej.

Przemyśl jeszcze kilka razy, czy faktycznie potrębujesz tego kominka.

 

Jak masz wpięty bojler w instalację. Na początku ładujesz bufor z którego ciepło się rozchodzi na grzejniki, podłogowke i cwu. Czy bojler masz przed buforem. Ładujesz bojler następnie bufor.

 

Chciałbym na lato nie rozpalać kotła na ogrzanie cwu mając wężownice w buforze, dlatego myślę o bojlerze grzałce i solarach. Tylko zimą dotykalbym się do drewna a nie przez cały rok. Sugerując się artykułem o buforach " Kiedy tylko się da, należy unikać stosowania wężownic", to chyba coś w tym jest żeby tego nie stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień Dobry

 

szukam odpowiedzi na dwa pytania - może gdzieś były poruszane te wątki ?

 

W układach z gruntową PC ważny jest sposób eksploatacji ciepła z gruntu. Nie od dziś wiadomo, że w czasie lata powinno się dostarczać ciepło z otoczenia do gruntu w celu jak najdłuższego okresu eksploatacji źródła, a przy okazji schłodzenia budynku (przy zachowaniu odpowiednich temperatur w instalacji obiegowej nie przekraczającej temp ok.18°C):

https://cames.ippt.pan.pl/index.php/cames/article/view/68/62

 

W nawiązaniu do systemu ogrzewania/chłodzenia z zasobnikiem ciepła:

1. Jaka wydaje się być optymalna konfiguracja układu pracującego w trybie chłodzenia budynku (odwrócona praca PC ? / dodatkowy wymiennik omijający zasobnik ciepła i praca na samych pompach obiegowych? / zastosowanie klimakonwektorów do chłodzenia powietrza? / coś innego ?)

 

2. Jak połączyć ze sobą instalacje dolnego źródła z kilku odwiertów np. o głębokości 50m każdy ? szeregowo / równolegle ? W wypadku połączeń równoległych połączenia wykonywać przy odwiertach czy możliwie jak najbliżej PC ?

 

Dziękuje za wskazówki i gratuluję zebrania ogromnego zasobu wiedzy w jednym miejscu

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz wpięty bojler w instalację. Na początku ładujesz bufor z którego ciepło się rozchodzi na grzejniki, podłogowke i cwu. Czy bojler masz przed buforem. Ładujesz bojler następnie bufor.

 

Chciałbym na lato nie rozpalać kotła na ogrzanie cwu mając wężownice w buforze, dlatego myślę o bojlerze grzałce i solarach. Tylko zimą dotykalbym się do drewna a nie przez cały rok. Sugerując się artykułem o buforach " Kiedy tylko się da, należy unikać stosowania wężownic", to chyba coś w tym jest żeby tego nie stosować.

 

Ja ma wpięte bojler do bufora. Plus taki, że nie trzeba codziennie rozpalać, aby mieć ciepłą wodę, gdy nie potrzebne jest ciepło na grzejnikach. Minus bojler wolno się nagrzewa. Mam bojler i grzejniki na jednym obiegu i to jest duży błąd lepiej żeby był na osobnych obiegach.

Uważam, że wężownica do cwu w buforze to bardzo dobry pomysł.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz wpięty bojler w instalację.

 

 

Jak zamontowałem bufor to miałem bojler starego typu na parterze powyżej kotłowni zbuforem.Napędzany był wężownicą i grzałką . Zrobiłem mu wtedy osobne zasilanie wężownicy z bufora. Chyb w rok po tym bojler wyzionał ducha i był dylemat czy montować węzownicę do bufora czy montować osobny. Po rozważeniu kosztu operacji i zakresu potrzebnej pracy wybór mój padł na używaną pompe ciepła z węzownicą na zbiorniku 300l . Z perspektywy kilku lat uważam że był to strzał w dziesiątkę. Wężownicę podpiąłem tam gdzie był poprzedni bojler a pompka sobie chodzi tylko wtaniej taryfie. W zasadzie nigdy jej nie wyłączam. Jeśli palę pod kotłem sterownik różnicowy ładuje zbiornik CWU -jesli nie palę anie palę całe lato - wody jest do oporu za niewielkie pieniądze. Z wyliczenia watomierzem wyszło mi że wodę CWU mam taniej niz bym ją węglem grzał. Dlatego też nawet w sezonie grzewczym pozwalam aby pompa doganiała ewentualne spadki temperatury poniżej 45 C w zbiorniku . bo mam ją ustawioną na 45 i jest to idealna temperatura dla naszej CWU .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 2014 roku popełniłem bufor według schematu z tego tematu. Bufor zrobiony że starego zbiornika po hydroforze o pojemności ok.1000l. Wszystko działa, woda się uwarstwia. Wężownica (2x25mb miedzi 18) działa. Przy temperaturze 50 stopni w buforze cwu jest pod dostatkiem. Zamontowana jest też grzałka 6kW która włączam na 2godz w nocnej taryfie latem. Albo dla celów Cwu palę co 4-5 dni.

Niestety nie zamontowałem w buforze wężownicy do solarow, a chciałabym zamontować pompę ciepła. Mam krućce wychodzące z bufora;

Zasilający bufor na 1/3 od góry i wychodzący na dole. Oba z kolanami hamburskimi. Średnica tych krućcow to 3/4. Zastanawiam się co w takim razie z Cwu. Czy jak zastosuje dodatkowe wejście razem z wejściem od kotła i będę ładował górę bufora wyższą temperaturą z wymiennika pompy dla celów Cwu i dół niższą. Czy to się sprawdzić? Czy będzie to w miarę ekonomiczne? Jak podłaczaliście pompy ciepła do bufora?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam.

 

Czytam temat od dłuższego czasu, ale przyznaję że wszystkiego nie przeczytałem.

 

Kupiłem używany bufor https://www.austria-email.com/products/buffer-and-combined-tanks/buffer-and-combined-tanks/tank-in-tank-system/siss-900200-2/

 

Ma on oryginalne ocieplenie, czyli pianka/gąbka + skaj na suwak.

 

Czytałem tutaj, że te oryginalne ocieplenia nie są za dobre. Wygląda jeszcze ładnie, więc nie chciałbym go zmieniać, ale pomyślałem że może nieco udoskonalić.

 

Pod tą piankę pewnie da się zmieścić coś cienkiego (nie wiem ile, ale pewnie z 0,5cm wejdzie).

 

Myślałem o folii ratunkowej i czymś jeszcze.

 

Pytanie czym?

 

filc, koc, alufox - proszę o Wasze propozycje.

 

Druga kwestia to czy nie zaszkodzę zbiornikowi tą folią alu i nie będzie przez to szybciej rdzewiał (kondensacja)? Temperatura w kotłowni w mrozy może spaść do 5st.

 

Wiadomo - po pierwsze nie szkodzić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kupiłem używany bufor ...

Ma on oryginalne ocieplenie, czyli pianka/gąbka + skaj na suwak.

Czytałem tutaj, że te oryginalne ocieplenia nie są za dobre. Wygląda jeszcze ładnie, więc nie chciałbym go zmieniać, ale pomyślałem że może nieco udoskonalić.

Pod tą piankę pewnie da się zmieścić coś cienkiego (nie wiem ile, ale pewnie z 0,5cm wejdzie).

...

Druga kwestia to czy nie zaszkodzę zbiornikowi tą folią alu i nie będzie przez to szybciej rdzewiał (kondensacja)? Temperatura w kotłowni w mrozy może spaść do 5st.

Najlepiej było by dołożyć jeszcze drugie 100mm ocieplenia, skoro bufor będzie stał w zimnym pomieszczeniu. Dodanie 0,5 cm to chyba tylko mata z aerożelu cokolwiek by poprawiła. Ale przede wszystkim pilnuj szczelności ocieplenia, żeby nie było możliwości wentylowania, żadnego przepływu powietrza przez ocieplenie, czy pomiędzy buforem a ociepleniem. Daj też solidne ocieplenie wszystkich rur itp.

O korozję żadną się nie martw, przynajmniej dopóki bufor będzie miał wyższą temperaturę niż otoczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, zaoszczędziła mi niepotrzebnego zachodu. W takim razie docieplę go dodatkowo z zewnątrz, skoro aż tyle izolacji mu brakuje do ideału :)

 

Czy w przypadku bufora kombinowanego zasilanie na grzejniki powinienem brać nie z samej góry, tylko z niższego króćca? Chodzi o to, żeby nie rozładowywać zapasu cwu.

 

Takie rozwiązanie sugeruje schemat na stronie producenta.

 

Chciałbym mieć jakiś zapas cwu po rozładowaniu bufora, ale obawiam się, że jak zasilanie na grzejniki podepnę niżej to będę długo czekał po rozpaleniu na ciepełko w grzejnikach.

 

Nie znalazłem w tym temacie informacji o buforach kombinowanych - jeśli coś było proszę mnie nakierować na słuszne rozwiązanie podłączeń :)

 

Mógłbym zostawić dotychczasowy bojler 160l na cwu - ale wolałbym tego nie robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się te przekombinowane bufory nie podobają.

Ani to bufor, ani bojler.

Żeby działał dobrze trzeba go stale trzymac mocno nagrzanego.

Wtedy wszystko jedno skad weźmiesz zasilanie grzejników.

 

Czym chcesz grzać ten bufor?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...