DUNIA.MD 28.09.2023 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2023 (edytowane) pierwszy rysunek przedstawia stan obecny drugi planowane przeróbki] Nic to nie da - brak pompy ładującej bufor. Co ma wyłączyć pompę kotła po wygaśnięciu w kotle?. Pracuje cały czas do punktu startu, wychładzając wodę w buforze. W instalacji buforowej najważniejsze jest sterowanie różnicowe. Rozładowuje mi się bufor Proszę to opisać dokładniej (do jakiej temp. ładowany jest bufor, ile wytrzymuje, jaka powierzchnia). Edytowane 28 Września 2023 przez DUNIA.MD Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kajkomen 11.10.2023 06:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2023 Witam wszystkich, mam bufor 1300 l (typowy projekt Adama M) wężownice do paneli solarnych do CWU oraz grzałki. Wszystko było by OK gdyby nie ceny w II taryfie . Latem super od maja do września nie załączam grzałek, zima już nie jest taka tania. Chce podłączyć pompę ciepła (przerobiona z klimy) tylko jak ? Pompa powinna chodzić na niższych temperaturach niż teraz bufor z grzałkami (aby była ekonomiczna mam wszędzie podłogówkę) jesli tak zrobię nie będę miał temperatury CWU dostatecznie ciepłej. Zostawić tak dołożyć bojler do dogrzewania jakieś pomysły ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 11.10.2023 09:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2023 Postawić obok PC dedykowaną do tego układu.50stC to całkiem dość dla CWU. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 11.10.2023 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2023 Mam 45 od 3 ch lat i wszyscy zadowoleni. Ale osobne urządzenie do CWU robi naprawdę dobrą robotę -kupiłem emaliowany 300l zbiornik z demobilu z lodówką na wierzchu czyli PC i zapomniałem o problemie. Koszt lekko ponad 2k. Nie ma tańszej wody CWU niż ta produkowana przez te śmieszne lodówki na zbiornikach. Niektóre starsze tez mają programatory czasowe -moja pracuje na chińskim za 40 zł tylko w strefie najniższych cen. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 22.10.2023 06:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Walczę z uciekaniem ciepła z bufora i walczę Latem znowu zmieniłem pułapkę ciepła na wyjściu, teraz idzie najpierw do góry, ledwo powyżej góry baniaka (ograniczenie: sufit), potem w dół prawie do dolnego wejścia, znów do góry, zawór zwrotny (klapę dociążyłem kilkoma podkładkami) i dalej zawór 3d i pompa. Schemat: A i tak gorąca woda powoli się wydostaje, nawet wiele godzin po wyłączeniu cyrkulacji pompa i rury powyżej są ciepłe Co mogę jeszcze zrobić? Większy zawór (5/4" zamiast 1"), żeby bardziej klapę dociążyć? Boję się czy wtedy nie będzie za dużego oporu dla pompy... Jedyne co powstymuje krążenie to zamknięcie ręcznego zaworu przed pompą. Przeszło mi przez głowę żeby założyć siłownik otwierający tylko gdy pompa ma zasilanie, ale chciałem unikać takiej automatyzacji, chcę żeby układ był możliwie prosty i pasywny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 22.10.2023 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Mam zrobioną pułapkę ale jeszcze nie jest uruchomione urządzenie. Nie wiem więc jak będzie NAPRAWDĘ. Gdyby mój projekt przyłożyć do Twego rysunku, to rurka nie idzie do góry tylko do poziomu i w dół po niżej zbiornika/bufora i dopiero teraz w górę. Zawór zwrotny blisko zbiornika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 22.10.2023 11:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Mam zrobioną pułapkę ale jeszcze nie jest uruchomione urządzenie. Nie wiem więc jak będzie NAPRAWDĘ. Gdyby mój projekt przyłożyć do Twego rysunku, to rurka nie idzie do góry tylko do poziomu i w dół po niżej zbiornika/bufora i dopiero teraz w górę. Zawór zwrotny blisko zbiornika. Przez zeszłą zimę mniej więcej tak miałem - poziomo, w dół (do dolnego kroćca powrotu) i dopiero w górę, przez zawór klapowy do 3d i pompy. I ciepło wtedy uciekało, stąd przeróbka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gondoljerzy 22.10.2023 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Swoją drogą, ciekawe, że pułapka nie działa. W poprzednim domu miałem podobną pułapkę na wyjściu ciepłej wody z bojlera. Nie aż tak wysoką. bo na pół wysokości bojlera, ale i tak działała wyśmienicie. Tylko tam nie było żadnej cyrkulacji i żadnego zaworu zwrotnego. Woda szła prosto do instalacji CWU. Może u kolegi Piwosław zawór jest zwyczajnie nieszczelny? Albo mamy tak wysoki pion ciepłej wody, że grawitacja zwycięża z oporem zaworu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 22.10.2023 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Swoją drogą, ciekawe, że pułapka nie działa. W poprzednim domu miałem podobną pułapkę na wyjściu ciepłej wody z bojlera. Nie aż tak wysoką. bo na pół wysokości bojlera, ale i tak działała wyśmienicie. Tylko tam nie było żadnej cyrkulacji i żadnego zaworu zwrotnego. Woda szła prosto do instalacji CWU. Może u kolegi Piwosław zawór jest zwyczajnie nieszczelny? Albo mamy tak wysoki pion ciepłej wody, że grawitacja zwycięża z oporem zaworu? No przeszło mi przez głowę, że masa zimnej wody z parteru i piętra pcha się w dół baniaka, wypychając gorącą wodę górą. Nie wiem jak policzyć czy jakiś pion jest za wysoki? Na początu mojej przygody z buforem, za namową hydraulika, miałem zawór zwrotny ze sprężyną tuż przed czy za pompą. Wtedy nie zauważyłem takiego wycieku ciepła podczas postoju, za to pompa zwyczajnie nie wyrabiała z pokonaniem oporu sprężyny Stąd klapowy, zamontowany w pionie, z dociążoną klapką. Dokopanie się do tego zaworu, aby sprawdzić jego szczelność, a szczególnie jego demontaż podczas sezonu grzewczego, może okazać się trudne. Swoją drogą - jeżeli np. na noc zamknąłem ręczny zawór przy pompie, wszystko ładnie wystygło, to po otwarciu gorąca woda wypełnia pułapkę, ale ucieczka z niej (krążenie) jest minimalne. Jeżeli zaś po wieczornej cyrkulacji nie zamknę zaworu na noc, to rano krążenie jakby zwalnia ale nie ustaje, rano grzejniki są cieplejsze, co potwierdzają zdjęcia termowizyjne, które udało mi się w środku zimy zrobić. Zawór zamknięty na noc: Zawór otwarty na noc: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 22.10.2023 15:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 U mnie mam zawór w "poziomie"...ale to tylko nazwa ponieważ jest zachowany spadek tak, by klapka mogla sama się domykać pod ciężarem własnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gondoljerzy 22.10.2023 17:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 No przeszło mi przez głowę, że masa zimnej wody z parteru i piętra pcha się w dół baniaka, wypychając gorącą wodę górą. Nie wiem jak policzyć czy jakiś pion jest za wysoki? Na początu mojej przygody z buforem, za namową hydraulika, miałem zawór zwrotny ze sprężyną tuż przed czy za pompą. Wtedy nie zauważyłem takiego wycieku ciepła podczas postoju, za to pompa zwyczajnie nie wyrabiała z pokonaniem oporu sprężyny Stąd klapowy, zamontowany w pionie, z dociążoną klapką. Dokopanie się do tego zaworu, aby sprawdzić jego szczelność, a szczególnie jego demontaż podczas sezonu grzewczego, może okazać się trudne. Swoją drogą - jeżeli np. na noc zamknąłem ręczny zawór przy pompie, wszystko ładnie wystygło, to po otwarciu gorąca woda wypełnia pułapkę, ale ucieczka z niej (krążenie) jest minimalne. Jeżeli zaś po wieczornej cyrkulacji nie zamknę zaworu na noc, to rano krążenie jakby zwalnia ale nie ustaje, rano grzejniki są cieplejsze, Co do wysokości pionów, na szybko porównałem różnicę gęstości wody dla 70 stopni i dla 20 stopni. Różnica ciężaru 21g na litrze wody. Czyli dwa piony po 10m wysokości z takimi temperaturami dadzą różnicę ciśnień 0,021kg/cm2. Trzeba by znać faktyczną różnicę temperatur, długość pionów, masę klapki i jej powierzchnię, żeby policzyć czy ją podniesie. Ten problem chyba bardziej doskwiera Ci latem, a nie zimą? Przy utrudninym dostępie do zaworu, pewnie pomęczysz się do kolejnej wiosny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 22.10.2023 18:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2023 Ten problem chyba bardziej doskwiera Ci latem, a nie zimą? No właśnie nie. Latem zawory (więkość) są zamknięte, skoro nie potrzebuję kaloryferów. Poza tym latem zwykle grzeję tylko do 45 st żeby była CWU, zaś zimą grzeję do 60-70 st, więc różnica temperatur wtedy dużo większa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 23.10.2023 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2023 (edytowane) Cześć Panowie Jaki macie sprawdzony sposób na sterowanie pompą między buforem a kotłem? https://allegro.pl/oferta/termostat-roznicowy-solarny-sterownik-2-kanalowy-7550485670?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_przemysl_pla_pmax_sc&ev_campaign_id=17958851430&gclid=EAIaIQobChMIyObBtoiNggMVpp-DBx2-qwuAEAQYASABEgIVl_D_BwE Co o tym myślicie? Na ten moment nie widze lepszej opcji, tylko mam obawy czy sobie poradzę z podłączeniem tego 1) Żeby się załaczała powyżej 70 stopni2) Na zasadzie sterownika solarnego Wszystkie sterowniki solarne działają na zasadzie różnicy temperatur jednak nie znalazłem takiego który by miał możliwość ustawienia minimalnej temperatury załączenia pompy kocioł - bufor Edytowane 23 Października 2023 przez kon2747 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 24.10.2023 06:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2023 (edytowane) Ja używam tego KG Elektronik CS 08 - pompa startuje u mnie od 80 C. Edytowane 24 Października 2023 przez Chris Zielonka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 24.10.2023 08:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2023 A w którym wkładasz miejscu czujniki? Bo żeby to działało poprawnie to pewnie jeden czujnik w bufor ( tylko na jakim poziomie) a drugi na zasilaniu pieca Wiadomo chodzi o to żeby pompa nie pracowała jak na piecu jest niższa temp jak w buforze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 24.10.2023 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2023 Ten sterownik obsługuje mi kocioł i zbiornik CWU 300 litrowy - ma ona fabryczne miejsce na czujnik poza w połową zbiornika. Czujnik kotła umieszczony mam na rurze wylotowej z niego -czyli jęsli z kotła wychodzi woda 80 C załącza się pompa - poniżej tej temp kocioł pracuje na grawitacji . CWU grzeję do 60 C ale pompa CWU pobiera gorąco z bufora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kon2747 24.10.2023 20:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Października 2023 No zamówiłem jak dojdzie to zobaczymy ]narazie próbowałem to idzie pięknie na grawitacji od temp. 40 stopni Próbowałem też dzisiaj zrobić obieg za buforem i siłownik jak i sam sterownik konkretnie świruje Podpowiecie jak podłączyć ten siłownik afriso arm 343 pod zawór 3 drogowy arv 384 Sterownik to euroster 11m Po podłączeniu i włożeniu sond na górę bufora i za mieszaczem siłownik kręci maksymalnie w lewo lub prawo Pompa się nie chce załączyć Temp. zadana 45 stopni, na buforze było 60, temp. załączenia pompki też 45 stopni W funkcji test pompa działa Załaczam kilka zdjęć, wszystko na roboczo jeszcze [ATTACH=CONFIG]466721[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]466722[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]466723[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]466724[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 25.10.2023 18:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Października 2023 Ktoś mi polecił założyć drugi zawór klapowy, tym razem na powrocie. Niestety układ rur nie bardzo mi na to pozwoli, więc polecił drugi klapowy przed/za pierwszym. Zaproponował też, żeby jednak wstawić elektrozawór solenoidowy. Co polecacie - serię kolejnych klapowych, czy elektrozawór? Jeśli to drugie, to solenoidowy (zwykle zamknięty), czy może kulowy (jak podłączyć aby otwarty był tylko gdy pompa ma zasilanie?)? No przeszło mi przez głowę, że masa zimnej wody z parteru i piętra pcha się w dół baniaka, wypychając gorącą wodę górą. Nie wiem jak policzyć czy jakiś pion jest za wysoki? Na początu mojej przygody z buforem, za namową hydraulika, miałem zawór zwrotny ze sprężyną tuż przed czy za pompą. Wtedy nie zauważyłem takiego wycieku ciepła podczas postoju, za to pompa zwyczajnie nie wyrabiała z pokonaniem oporu sprężyny Stąd klapowy, zamontowany w pionie, z dociążoną klapką. Dokopanie się do tego zaworu, aby sprawdzić jego szczelność, a szczególnie jego demontaż podczas sezonu grzewczego, może okazać się trudne. Swoją drogą - jeżeli np. na noc zamknąłem ręczny zawór przy pompie, wszystko ładnie wystygło, to po otwarciu gorąca woda wypełnia pułapkę, ale ucieczka z niej (krążenie) jest minimalne. Jeżeli zaś po wieczornej cyrkulacji nie zamknę zaworu na noc, to rano krążenie jakby zwalnia ale nie ustaje, rano grzejniki są cieplejsze, co potwierdzają zdjęcia termowizyjne, które udało mi się w środku zimy zrobić. Zawór zamknięty na noc: Zawór otwarty na noc: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robbas 02.11.2023 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2023 [ATTACH=CONFIG]466825[/ATTACH] Widzę, że problem uciekania ciepła z bufora to klasyka. Koledzy pomóżcie mi ogarnąć temat bo już mnie od myślenia czaszka rozsadza. Właśnie sobie dołożyłem do kotła na ekogroszek z podajnikiem bufor ciepła 1000L. Kocioł planuję wymienić w przyszłym roku na peletowy z możliwością spalania drewna. Obecnie grzeję drewnem na ruszcie awaryjnym i pewnie tak pociągnę do prawdziwej zimy, wtedy sobie spalę resztę zgromadzonego groszku. Ku mojej radości wszystko działa, po dokonaniu kilku korekt po pierwszym uruchomieniu - bufor się ładuje, ciepło idzie na grzejniki. Mam osobne sterowniki do każdego układu 1 - zasilanie buforu pompką na powrocie do kotła realizuje sterownik kotła 2 - cwu - sterownik różnicowy KGCS 12 (różnica temperatury na wyjściu z kotła i zasobnika CWU) 3 - CO - euroster 11m - zasilanie pompki oraz zaworu mieszającego powrót z instalacji z zasilaniem na podstawie temperatury za pompką oraz temperatury na wyjściu z bufora. Rury miedziane 28 mm, armatura zazwyczaj 1 cal. Układ otwarty, naczynie przelewowe na strychu. Bufor ładuję na razie do temp ok 70-80 stopni - mam tanie ale małoenergetyczne drzewo, chociaż dwa lata sezonowane (wierzba, lipa) i jakoś to funkcjonuje. Niestety okazuje się, że po wyłączeniu kotła i pompki zasilającej bufor - woda krąży w układzie kocioł - bufor. Ma to swój mały plus - bo przy okazji tego wstecznego obiegu mam grzanie CWU z bufora , ale z tego mogę zrezygnować, nie planowałem tego. Straty ciepła są dość duże ponieważ mam jakieś 5 m rur (każda nitka) pomiędzy buforem a kotłem. Bufor stoi za ścianą kotłowni w garażu, więc podczas cofania ciepłej wody mam solidne ogrzewanie garażu. Na pewno sprawę rozwiąże montaż zaworu zwrotnego , takiego grzybkowego mosiężnego, na zasilaniu buforu, przy samym buforze. Piszę "na pewno" - bo jak zamknąłem po wygaszeniu pieca, na noc, ręczny zawór kulowy i wyłączyłem zasilanie grzejników z bufora, to rano bufor był praktycznie w tym samym stanie na wszystkich poziomach co w momencie wyłączenia zasilania i mogłem korzystać z niego w ciągu dnia. Rodzi mi się jednak taka myśl, że tym samym odetnę bufor i instalację CO od połączenia z naczyniem wyrównawczym, które jest realizowane tylko przez rurę zasilającą z kotła. Rura powrotna jest zablokowana zaworem termostatycznym, który otwiera się na krążenie wody przez bufor tylko po przekroczeniu 55 stopni. Z drugiej strony jednak problem nadmiernego ciśnienia w buforze, wynikający ze zwiększenia objętości wody wystąpi w czasie gdy ta woda będzie się grzała a więc termostat otworzy zawór trójdrożny. Na razie nie mam grzałki w buforze, ale może w przyszłości... chociażby jako obniżacz napięcia w sieci poniżej 253 V. Obecnie mogę recznie zamykać zawór przy buforze, ale jak kiedyś go zpomnę otworzyć? Teraz i tak palę ręcznie, ale jak w przyszłości zmienię piec to będzie mi zależało na sterowaniu z automatu. Może mnie ktoś oświecić w temacie tego zaworu zwrotnego, w szczególności: 1 -czy zawór zwrotny może uniemożliwić rozprężenie się wody w buforze i doprowadzić do zwiększenia ciśnienia? 2 - czy może powienienem do bufora podłączyć naczynie przeponowe - miałbym układ zamknięto/otwarty? Może jakieś inne sugestie? załączam uproszczony schemat mojej instalacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 02.11.2023 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2023 "Niestety okazuje się, że po wyłączeniu kotła i pompki zasilającej bufor - woda krąży w układzie kocioł - bufor. Ma to swój mały plus - bo przy okazji tego wstecznego obiegu mam grzanie CWU z bufora ..." Woda najprawdopodobniej krąży: bufor- kocioł- zbiornik cwu "rolując" zawór zwrotny przy zbiorniku cwu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.