gonzo29 07.01.2007 12:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2007 Witam. mam mały problem . nie wiem jak dobrać moc kotła i grzejników . Jestem zdecydowany na kocioł z podajnikiem na eko-groszek i grzejniki Purmo oraz ogrzewanie podłogowe wodne w salonie, kuchni p.pokoju i łazience. Oto parametry mojego domu jakie będę miał. Stan surowy otwarty -ruszam z robotą skoro wiosna 1. pow ogrz .- 100 m, wys. w pom. 2.80m , kubatura 280m sześ 2. ściany zew. 24cm bet kom.+ 20cm styrop 3. Strop drewniany a w nim 35 cm wełny , poddasze nieużytkowe 4. podłoga na gruncie a w niej 17 cm styrop. 5. okna 5-ci kom. k-1.1 6. postaram sie zrobic jak najmniej mostków termicznych 7. Zbiornik CWU 200l 8. kominek z płaszcz. wodnym Lechma 15kw 9. piwnica pod 1/2 domu nieogrzewana, oczywiście ocieplona juz jes 8 cm styrop Z moich wyliczeń (amatorskich ) wychochodzi ,że moc kotła to 13kW a moc grzejników nie wiem jak dobrać , czy jest jakiś przelicznik jak to się robi. Prosze o pomoc . PS Forum świetne. trzymam za was kciuki z robotami i eksploatacji . chciałbym się już z wami wymieniić swoimi doswiadczeniami choć mogę się już troszkę pochwalic moim wynalazkiem bo zrobiłem sobie nat. klime z piwnicy do pokoi. poprowadziłem rury z dolnej cz. piwnicy (gdzie tam jest najchłodniej)powietrze będzie zasysane mech. oczywiście przez filtr do górnych wylotów w pokojach. mam nadzieję że troszke ochłodzi atmosfere w domu . pozdrawiam i dziękuje z porady Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piejar 07.01.2007 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2007 Dobre narzędzia, którymi ja liczyłem to np Herz OZC i Purmo CO - programy dostępne na stronie http://www.sankom.pl. W pierwszym "kodujesz" swój dom pomieszczenie po pomieszczeniu i otrzymujesz wiele różnych wyników, m.in zapotrzebowanie na moc w poszczególnych pomieszczeniach. Purmo CO pozwala zaprojektować całą instalację i automatycznie oblicza wymagane średnice rurek, dobiera grzejniki, nastawy itp.Ja swoją instalację zaprojektowałem tymi programami i wykonałem sam. Póki co wszystko działa doskonale, czekam na duże mrozy.Na pierwszy rzut oka te 13 kW spokojnie powiny Ci wystarczyć bo dom jest mały. Nie myślisz o gazie? Masz b. dobrze docieplony i mały dom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo29 07.01.2007 13:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2007 O gazie moge zapomniec poniewaz u mnie na wsi nikt niechce i pomysł nie przeszedł, a moze pamiętasz jak to przeliczyc grzejniki ? np 20*kubatura pokoju i jest wynik ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 07.01.2007 21:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2007 program OZC, nie ważne pod jakiego producenta robiony, do tego także CO tego samego producenta, ze względu na bezproblemowe przenoszenie danych z jednego programu do drugiego,do Twojego domu wystarczą Ci w zasadzie obliczenia z OZC, z mojego doświadczenia powinieneś się zamknąć w zapotrzebowaniu na ciepło w wysokości do 6 kW, ważniejsze dla Ciebie będzie odpowiednia moc do grzania ciepłej wody,ale to już można zrealizować na wiele innych sposobów, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo29 08.01.2007 12:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2007 Z tego co mówicie , o 6kw to jest dość optymistycznie ale to jest tylko na razie teoria - trochę bym się bał zamontować tyle kW -może być za mały .Chciałbym grzać na prąd ale nie podołam z kasą a w zasadzie jestewm tak wychowany że jakbym mógł grzać prądemm to bym i tak nie grzał bo wiem że można oszczędniej. Ściągnąłem ten program , ale czy na demo da radę ( czy musi być pełna wersja, jak tak to to ile śię płaci) , jak przeglądałem go to nie wiem czy sobie poradzę np z prowadzaniem danych ścian : bet kom + styrop ...... jak to się robi mam nadzieję że mi pomożecie . na razie mam problem z doborem grzejników powiedzcie na pok 11.5m wyys 2.8 i o tyuch parametrach to jak trzeba wyliczyć , reszta wyliczę sam. dzięki i pozdrawiam PS. moi znajomi tydzień temu zaczęli budowe ,mówią że i dzie jak spłatka w taką pogodę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yoric 08.01.2007 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2007 gonzo, najprosciej moc grzejnikow 100 W / m2 pomieszczenia To jest na pewno przewymiarowane, ale po takim zabiegu bedziesz mial lepsze i zdrowsze ogrzewanie niskotemperaturowe i nikt sie o grzejnik nie poparzy, a w przyszlosci z kondensatem beda lepiej wspolpracowac. Nie podoba mi sie Twoja konfiguracaja kotlowni - piec na ekogroszek + kominek z plaszczem + niewielki (sorki ) doskonale ocieplony dom to nieporozumienie. Jak bedziesz palil a kominku uczciwie - piec do co bedzie prawie nieuzywany - a jesli nie masz ochoty palic w kominku z plaszczem - nie instaluj. Zastanowilbym sie nad innym bezobslugowym ogrzewaniem alternatywnym(prad, gaz, moze olej ?). Przy Twojej konfiguracji po pol roku palenia nie bedziesz chcial spojrzec na kominek i bedziesz ciagle uwiazany miedzy dwiema kotlowniami. Y Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piejar 08.01.2007 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2007 Grzejniki dobieraj dopiero wtedy kiedy będziesz wiedział czym będziesz grzał. Ja nie dobierałbym grzejników po 100W na m2. Przewymiarowanie w tym miejscu trochę kosztuje (cena grzejników!!) i nie musi wcale być dobre. Jeżeli będziesz miał piec z podajnikiem to niewskazane jest prowadzenie go z temperaturą <50 55 degC na powrocie - ogrzewanie węglowe jest wysokotemperaturowe więc lepiej dobrać mniejsze grzejniki. Kominek z płaszczem plus kocioł z podajnikiem - moim zdaniem szkoda kasy na kominek. Zabierz się do roboty i oblicz uczciwie zapotrzebowanie na ciepło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo29 08.01.2007 15:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2007 masz rację z gazem ,olejem itp ale nie podołam z kasą. co do kominka to mógłbym zrobić prosty, tylko chciałbym wykorzystać max. jego moc a ja mam dom parterowy gdzie rozchodzenie ciepła będzie utrudnione, owszem moge zrobić z rocprowadzeniem ciepłego powietrza kanałami z centralą wywiewną ale koszt takiej instalacji będzie porównywalna z kosztem komina z płaszczem którego mogę dodatkowo wykorzystać do ogrzania wody w bojlerze.kominekk będę używał spradycznie i weekendy. Wytłumacz mi co to znaczy grzejnik z kondensatem - jak napisałeśA jak ogólnie Wam się podoba mój pomysł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kryspin 09.01.2007 09:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 @gozno ja też jestem zainteresowany tematem.Mam ten sam problem i co lepsze prawie identyczny dom (pod względem docieplenia) o powierzchni 115 m2 wentylacja rekuperatorTakże rozważam piec na eko groszek i kominek z płaszczem weekendowy (dla relaksu) Zbiornika na LPG nie chce bo i nie mam za bardzo gdzie go postawić, gazu ziemnego nie ma . Pozostaje eko groszek lub olej opałowy tylko własnie... nie chciał bym żeby kominek weekendowy stał się głównym źródłem ciepła przy kotłowni gdzie zaistnieje olej opałowy. Z drugiej strony o.opałowy to wygoda użytkowania i przy np. częstych wyjazdach to podstawa ciągłego ogrzewania domu. Poza tym jeszcze jest kwetia lata i cwo. W lato piec zarówno na o.poałowy jak i piec na eko groszek będzie z powodzeniem przygotowywał wodę użytkową tyle tylko że groszek sądzę że wyjdzie sporo taniej. Z takich wstępnie zassanych informaci domy, o których mówimy będą potrzebowały rocznie 8 do 9 kW uśredniając 8,5 kW. Przy założeniu (tabela w jednym z muratorów) że wyprodukowanie jednego W z groszku to 0,09 pln a opałowego to 0,28 pln to mamy groszek 8500 x 0,09 = 765 plnolej opałowy 8500 x 0,28 = 2 380 plngaz LPG 8500 x 0,32 = 2 750 pln osobiście uważam że to bardzo duża roznica tym bardziej ze jeszcze mozna dobrać grzejniki z wyższą temp. na powrocie i w zasadzie zainwestować mniej na etapie montażu instalacji. No chyba że źle liczę ale opieram się o tabelkę z muratra przy grzaniu prądem 8500 x 0,36 = 3 060 pln i tutaj już faktycznie między olejem opałowym, galem LPG a prądem jest bym powiedział że skąpa różnica tym bardziej jeszcze gdyby uwzględnić koszt instalacji, upierdliwość, bezpieczeństwo, wygodę to praktycznie różnicy brak Nurtują mnie dwa pytania. Jaka powinna być temperatura na powrocie prrzy piecu na eko groszek ??Jak ma się układ podłogówki w instalacji z peiecem na eko groszek?? Wiem że można wstawić odpowiedni zawór, wymiennik i co tam jeszcze potrzeba ale pytanie jest jedno - jak to funkcjonuje w praktyce?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yoric 09.01.2007 10:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 gonzo aby kondensat dobrze kondensowal pare wodna zawarta w spalinach (czyli po polsku skraplal) niezbedna jest niska temperatura powrotu - im nizsza tym lepsza ...przy temp > 55 * C kondensacja zanika i kociol kondensacyjny pracuje jak zwykly (brak zyskow od kondensacji) Dlatego dobrze przewymiarowac grzejniki (przy kondensacie), zeby uzyskac nizsza temperature powrotu. Ale zgadzam sie z piejarem - nie nalezy przewymiarowywac grzejnikow przy kotle na paliwo stale bo bedziesz przegrzewal pomieszczenia. Y Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MaroW 09.01.2007 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Witam, u mnie właśnie działa podłogówka (90 m2) i 6 kaloryferów na piecu na eko-groszek (piec Greń). Jak do tej pory (prawie 3 miesiące), wszystko działa idealnie. Jest wprawdzie sporo zabezpieczeń i regulacji (zawory trójdrogowe, głowice termostatyczne z regulatorami pokojowymi, zabezpieczenia termiczne na zasilaniu podłogówki itp.) ale temperatura na podłodze daje się regulować +/- 3'C, kaloryfery na razie bez głowic termoatatycznych ponieważ jeszcze trawają prace. W domu cieplutko, na poddaszu aż nazbyt, ale to pewnie wina braku wentylacji (chwilowo). Po uruchomieniu systemu wentylacji powinno być ciepło i świeżo. PozdrawiamM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piejar 09.01.2007 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Grzejniki dobieraj dopiero wtedy kiedy będziesz wiedział czym będziesz grzał. Zacytuję siebie (trochę to niezdrowe). Pooglądaj katalogi, wybierz kolor, ale przede wszystkim zastanów się nad źródłem ciepła. Opiszę jak wygląda to u mnie: mam kocioł na ekogroch 25 kW (340 m2 pow ogrzewanej, dom przeciętnie ocieplony tj MAX plus 10 cm styropianu). Temperatura zadana na kotle to 65 degC. Na powrocie mam zawór elektryczny który miesza wodę powrotną z wodą z zasilania tak, aby na powrocie do kotła nie było niżej niż 50-55 degC. Producenci kotłów podają że ma to być 55 degC bo jest to dla nich bezpieczniejsze. Prawda jest taka, że im wyżej trzymasz kocioł tym więcej tracisz na wszelkich ubytkach ciepła nawet, jeżeli wszystko jest zaizolowane jak powinno być. Na grzejnikach mam zawory termostatyczne co dodatkowo obniża temperaturę wody na powrocie. Jeżeli w pomieszczeniach jest ciepło to woda może nawet przestać krążyć przez kaloryfery a z tego wynika, że na powrocie będziesz miał jakieś 20 degC. Wtedy do akcji musi wkraczać zawór mieszający. Przy kotle z podajnikiem (jeżeli wszystko jest sprawne) nie ma niebezpieczeństwa że się zagotuje więc taka praca z odciętymi grzejnikami jest jak najbardziej OK. To samo jest przecież latem kiedy grzejemy tylko CWU. Do podłogówki nie trzeba wymiennika - wystarczy termostatyczny zawór mieszający. Jest to klasyczny i rozpracowany układ. Wymiennik do ekogrocha dają ci, którzy boją się o gwarancję na korozję grzejników. Sprytni producenci zastrzegają, że grzejniki stalowe mają pracować w układzie zamkniętym albo woda ma spełniać normę PN cośtamcośtam. Jeżeli ktoś faktycznie boi się korozji to robi układ zamknięty na grzejnikach, który ogrzewa za pomocą wymiennika z układu otwartego - taki musi być do kotła na paliwo stałe (tej normy to ja akurat przestrzegam). U mnie grzejniki robią na otwartym i cześć. Zobaczymy co przyniosą lata eksploatacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 09.01.2007 11:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Witamre gonzo29 Z tego co tu czytam, to niektórzy wprowadzają Cię w błąd. A to zapotrzebowanie 6MWh, a to wielkość pieca. Jestem praktykiem i mam podobny dom tylko trochę większy - 130 m2. Nie potrafię wyliczyć swojego zapotrzebowania na energię, ale inny forumowicz sSiwy12 (dziękuję za to) wyliczył na 13 500 kWh (104kWh m2). Myślę, że zapotrzebowanie Twojego domu będzie podobne. Dodam, że mój piec mocy 6 kW doskonale sprawował się w ubiegłą zimę (max zużycie GZ50 to 0,75 m3) z ogrzewaniem i podgrzaniem CWU. Koszty na energię podałem w linku http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=86239&postdays=0&postorder=asc&start=300 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yoric 09.01.2007 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Gonzo, nie podoba mi sie laczenie pieca na ekogroszek z piecem na drewno (kominek z plaszczem).Jesli zamierzasz palic weekendowo - zrob sobie ladny, moze nawet otwarty??? kominek i ciesz sie zywym ogniem w domu.Tanie grzanie bedziesz mial z pieca - to po co mnozyc podobne rozwiazania. Nigdy nie mialem pieca na wegiel, tak ze punkty/zagrozenia sa potencjalne. Do rozwazenia: 1. miejsce na opal 2. bezobslugowosc takiego kotla 3. sprawnosc rzeczywista kotla4. co robic z zuzlem/popiolem Jesli cale zycie paliles w piecu to OK ..ale jesli przenosisz sie z bezobslugowego bloku, gdzie jedyne czynnosci eksploatacyjne to wlaczenie wywalonego korka - radzilbym ostroznosc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 09.01.2007 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Witam re gonzo29 Z tego co tu czytam, to niektórzy wprowadzają Cię w błąd. A to zapotrzebowanie 6MWh, a to wielkość pieca. Jestem praktykiem i mam podobny dom tylko trochę większy - 130 m2. Nie potrafię wyliczyć swojego zapotrzebowania na energię, ale inny forumowicz sSiwy12 (dziękuję za to) wyliczył na 13 500 kWh (104kWh m2). Myślę, że zapotrzebowanie Twojego domu będzie podobne. Dodam, że mój piec mocy 6 kW doskonale sprawował się w ubiegłą zimę (max zużycie GZ50 to 0,75 m3) z ogrzewaniem i podgrzaniem CWU. Koszty na energię podałem w linku http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=86239&postdays=0&postorder=asc&start=300 kbab Z tym podobieństwem to też spokojnie bo jak ma 5cm ocieplenia z każdej strony więcej niż Ty (chyba nigdzie nie podałeś jak masz dom zbudowany albo nie zarejestrowałem) to zapotrzebowanie będzie sporo mniejsze. Proponuję porobić sobie symulacje w OZC - ładnie widać różnice. Porównanie, napiszę to po raz kolejny, dwóch ciut podobnych domów nie ma sensu. Wystarczy mieć więcej okien, wentylację mech lub graw., inne usytuowanie domu i wszystko się zaczyna mocno zmieniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kryspin 09.01.2007 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Yoric ma rację że groch nie jest jednak bezobzługowy a miejsce na węgiel mieć trzeba i coś zrobić z popiołem także. jednakże przy dobrze ocieplonym domu zużycie węgla będzie nie duże, zasyp rzadszy a popołu niewiele jednakże te szczegóły będą zawsze. Coś za coś... Napewno połoączenie kominka i grochu to powielanie tego samego ale z drugiej strony po co puszczać w komin coś co można wykorzystać do ogrzania domu. Bardziej tu trzeba by spojrzeć może pod kątem ile się zyska powielając układ. Najprostszy kominek rekreacyjny powedzmy 1500 pln a ten z płaszczem dajmy na to 4000 + inne podłączenia mamy 4500. W efekcie roznica jest 3000 pln. Po jakim czasie się to nam zwróci?? Po 5 latach?? Przecież drzewo też kosztuje, trzeba je wysuszyć itd itd. A jeśli z takich czy innych względów omskniemy palenie w kominku w weekend?? tak więc..1) ile trzeba spalić drzewa w kominku przez weekend??2) ile trzeba spalić analogicznie grochu w piecu?? ktoś rzuci jakieś średnie dla domu 100 m2 ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yoric 09.01.2007 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 kryspin, szukanie oszczednosci w paleniu kominkiem przy piecu weglowym to takie dzielenie wlosa na osmioro lamane na szukanie igly w stogu siana .... Zuzycie drewna dla domu 220 metrowego patrzac na ubytki w haldzie drewna - tej zimy zuzylem max 4 mp drewna palac od polowy wrzesnia - wychodzi okolo 1mp drewna na miesiac palenie weekendowo - wieczorne z instrukcji mojego kominka: zuzycie drewna 3.5 kg/godzine czyli 1 m3 (700 kg) mozna palic okolo 200 godzin - chyba z grubsza sie zgadza teoria z praktyka dla domu 100 m2 2 kg drewna / h - hajcujac non stop 48 godzin zuzyjesz 100 kg drewna czyli 0,14 mp liczac po 100 zl - 14 zlociszy ucieknie dodam wspolczynnnik antyaptekarza ze: mp =/= m3 suche drewno to nie 700 kg tylko max 660 2 x 48 =/= przyjetych 100 kg drewno nie po 100 zl lecz po 110 min. sprawnosc kominka jest nieslusznie zawyzona w domu 100 m2 przez weekend spalisz drewna za 17 zl 54 gr przy obecnej aurze spalisz (moim zdaniem ) za max 11 zl 60 gr wegla ile spalisz nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kryspin 09.01.2007 15:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Yoric kazde decyzje powinno się poddać stosownej kalkulacji czyli dzielić włośna ile się da bo po co przepłacać Sam miałem taki zamysł ale... właśnie brak ekonomicznego uzasadzniena.... montaż kominka z płaszczem wodnym przy kotłowni z grochem jest zupełnie niopłacalny. Gdy jeśli spalisz w domu w weekend powiedzmy (a co będziemy sobie żałować) drzewa za 20 złotych a egrochu za 40 plnów to oszczędność jest rzędu 20 plnów w weekend. A co za tym idzie jeśli w ciągu roku (52 tygodnie) sezon trwa 30 tygodni to w weekendy kominek podziała nie więcej niż 20 razy. 20 x 20 plnów to mamy 400 plnów/rok różnica w montażu 3500 plów w efekcie inwestycja zwróci się po prawie 9 latach jeśli budowa kominka z płaszczem przy eko-grochu nie ma uzasadnienia finansowego to wg. mojej opini nie ma żadnego innego istotnego uzasadnienia ... no chyba że chęć posiadania ;D tak więc kominek zwykły z krateczką zamknięty bo łatwiej sterować w nim spalanie niż w otwartym a te 3500 lepiej dorzucić do reku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GL35 09.01.2007 15:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 Piejar Jeśli w pomieszczeniach masz ciepło i głowice termostatyczne zamkną obieg przez grzejnik to wtedy temperatura na powrocie jest niewiele mniejsza niż na zasilaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 09.01.2007 15:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2007 re MiceW kilku postach opisałem swój dom (podłogi 130m2). Jest w technologii TH-300, gdzie ściana to styropian 5+10 cm i 15 cm betonu pomiędzy, bez piwnic na płycie (15cm) jest 10 cm styropian i ogrzewanie podłogowe również na piętrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.