Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna - czy ktoś sam policzył ?


wicekK

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzieki

A jakby tak zamiast spiro zastosowac rure typu flex? Zakałdamy, że sam sobie ocieplam?

pisząc spiro, zazwyczaj wszyscy mają na myśli flex i odwrotnie.

Trzeba sprawdzać co tańsze bo w wentylacji raczej nie ma to znaczenia, co innego przy dgp. Flexy są przeznaczone do odprowadzania spalin z kotłów gazowych ale mogą być również stosowane w wentylacji.

 

 

Listek, weź wrzucaj miniaturki bo się widok rozjeżdża :roll:

Juz zmienione :oops:

Ja mam dośc duża rozdzielczośc ustawiona i mi nie rozjeżdżało.

Hmmm a mi się wydawało, że ja mam dużą :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypowiedzcie sie proszę w pytanku

 

1.Zysk w OZC ok 5,5kWh/rok na korzyść REKU - gra warta świeczki???

 

Wyniki dla -20:

- domek ok 11-12 litrów

- strarty na wentylacje ok 7 kWh/rok

 

Wyniki dla +15 (REKU+GWC)

- domek ok 6-7 litrów

- strarty na wentylacje ok 1,5 kWh/rok

 

Z góry dzieki za odp i sorki za zawrót gitary

 

PS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę o czymś takim:

http://www.bh-res.pl/str/system_climaver_opis_systemow.html

 

Wg mnie - sporo zalet w porównaniu z tradycyjnymi rurami.

Przewodów flex wogóle nie biorę pod uwagę ze względu na brak możliwości czyszczenia.

 

Co wy na to ?

A ja na to, napisz, jak zamierzesz czyścić kanały prostokątne które wskazałeś z tyloma odgałęzieniami ? Będziesz rozbierał całą instalację każdorazowo, łącznie z kuciem ścian ? (po co, nie pytam nawet)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypowiedzcie sie proszę w pytanku

 

1.Zysk w OZC ok 5,5kWh/rok na korzyść REKU - gra warta świeczki???

 

Wyniki dla -20:

- domek ok 11-12 litrów

- strarty na wentylacje ok 7 kWh/rok

 

Wyniki dla +15 (REKU+GWC)

- domek ok 6-7 litrów

- strarty na wentylacje ok 1,5 kWh/rok

 

Z góry dzieki za odp i sorki za zawrót gitary

 

PS

co warte ma być świeczki ?

Masz oszczędności, podstaw cenę 1kWh tego czym będziesz ogrzewał i zobaczysz kwotę. Mnożysz * dowolną ilość lat w jakich chcesz rozpatrywać i koniec.

Oczywiście nie wnikam w poprawność obliczeń :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypowiedzcie sie proszę w pytanku

 

1.Zysk w OZC ok 5,5kWh/rok na korzyść REKU - gra warta świeczki???

 

Wyniki dla -20:

- domek ok 11-12 litrów

- strarty na wentylacje ok 7 kWh/rok

 

Wyniki dla +15 (REKU+GWC)

- domek ok 6-7 litrów

- strarty na wentylacje ok 1,5 kWh/rok

 

Z góry dzieki za odp i sorki za zawrót gitary

 

PS

co warte ma być świeczki ?

Masz oszczędności, podstaw cenę 1kWh tego czym będziesz ogrzewał i zobaczysz kwotę. Mnożysz * dowolną ilość lat w jakich chcesz rozpatrywać i koniec.

Oczywiście nie wnikam w poprawność obliczeń :roll:

Czasem też należy do aspektów finansowych doliczyć komfort posiadania sprawnej wentylacji .

A mając GWC mozna też niewielkim kosztem trochę schłodzić dom w upały .Tego pewnie OZC już nie uwzględnił .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę o czymś takim:

http://www.bh-res.pl/str/system_climaver_opis_systemow.html

 

Wg mnie - sporo zalet w porównaniu z tradycyjnymi rurami.

Przewodów flex wogóle nie biorę pod uwagę ze względu na brak możliwości czyszczenia.

 

Co wy na to ?

A ja na to, napisz, jak zamierzesz czyścić kanały prostokątne które wskazałeś z tyloma odgałęzieniami ? Będziesz rozbierał całą instalację każdorazowo, łącznie z kuciem ścian ? (po co, nie pytam nawet)

 

U mnie nie będzie takich rozgałęzień - przecież to tylko link do producenta a nie mojej instalacji.

Kanały prostokątne jakoś tam sie czysci w przemyśle, więc i ja wymyślę jakąś szczotę do odkurzacza (; na stronce są obrazki jak się czyści.

Po co mam kuć ściany, jak w ścianach kanałów miał nie będę (jedynie w skosach na poddaszu). W tych kanałach fajnie robi się otwory rewizyjne, ale najważniejsze: zobaczcie na parametry akustyczne - blacha się chowa. No i izolować nie trzeba.

Na pytanie: po co czyścić przewody - nawet nie chce mi się odpowiadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam,

jestem nowy na forum.

Postanowiłem samodzielnie wykonać instalację wentylacyjną z rekuperatorem. Obecnie kończę układanie przewodów wentylacyjnych i zaczynam wybierać rekuperator.

Proszę o radę co do wyboru wielkości rekuperatora.

 

Kubatura budynku to 560m^3, ale dwa pomieszczenia (garaż 23 m^2 i pom gospodarcze 21 m^2) są odizolowane od reszty domu i mają wentylacje grawitayjną, czyli odchodzi 110 m^3.

Do wentylacji mechanicznej zostaje 450 m^3.

Zakładając krotność wymian 0.3 do 0.8 to wentylacja na poziomie 300 m^3/h powinna w zupełności wystarczyć.

 

Natomiast analizując pomieszczenia sprawa się komplikuje

Nawiewy mam w:

1. salon z jadalnią i kuchnią (62 m^2) -nawiew fi 160 (salon) i fi 125 (jadalnia)

2. sypialnia (16 m^2) - nawiew fi 125

3. sypialnia (17 m^2) - nawiew fi 125

4. sypialnia (9,5 m^2) - nawiew fi 125

5. bawialnia (37 m^2) - nawiew fi 160

 

Wywiewy zrobiłem w:

1. kuchnia - wywiew fi 160

2. wiatrołap (5,5 m^2)- wywiew fi 100

3. łazienka (3,3 m^2) - wywiew fi 100

4. łazienka (5 m^2) - wywiew fi 125

5. łazienka (17 m^2) - wywiew fi 160

6. garderoba (3,2 m^2)- wywiew fi 100

- prawdopodobnie zrobię jeszcze wywiew na klatce schodowej żeby to wszystko zbilansować.

 

Kanały główne mam wielkości fi 200, wszędzie poza nawiewem i wywiewm do których opory są najwieksze mam zamontowane przepustnice.

Maksymalne opory to 130 Pa na nawiewie i 110 Pa na wywiewie.

 

Patrząc na zapotrzebowanie dla pomieszczeń to nawiew powinien być sporo wiekszy niż 400 m^3/h. Dla wywiewu 300 m^3/h bez problemu wystarczy.

Co z tym zrobić?

 

Początkowo myślałem o zakupie Renoventa HR 300 (300 m^3 przy 150 Pa), u mnie przy 130 Pa daje to 0,7 wymiany na h, ale teraz się zastanawiam czy tyle wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Niby wszystko Ok, zazwyczj będzie dobrze i o to się nie boję,

ale jak ustawię nawiewy w najwydajniejszym trybie dla salonu i jadalni (na 100 + 80 m^3) i dla bawialni (na 100 m^3) to już mam 280 m^3. Wtedy na 3 sypialnie zostaje mi tylko 20 m^3.

A wydaje mi się, że w tych pomieszczeniach (salon z jadalnią i bawialnia) wydatku zbyt mocno zmniejszyć już nie można.

Wyjściem może mogą być automatyczne przepustnice, które przy przejściu w 3 tryb zmienią proporcje rodziału powietrza między częścią dzienną i sypialniami.

Tylko czy to ma sens?

Może lepiej kupić rekuperator o wydatku 400 m^3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo proszę wybacz mi, bo jestem po kilkugodzinnej dyskusji na IDENTYCZNY temat.

 

Jak chcesz mieć nieograniczone ilości świeżego powietrza, to kup kożuch i zamieszkaj w namiocie! Działkę masz!

Jak koniecznie MUSI być dom a w nim właściwe warunki, to W KOSZCIE DOMU każ postawić PEŁNĄ klimatyzację i bardzo dbaj o jej czyszczenie, konserwację itd.

Jeżeli rozmawiamy o NORMALNYCH warunkach - to nie wydziwiaj!

Nie rób z domu komory dekompresyjnej!

Nie wstawiaj wielouszczelkowych drzwi do każdego pomieszczenia!

Zrób to DOBRZE. Tak jak większość tutaj!

1,5cm szpara pod drzwiami.

Nawiew i wywiew tam gdzie trzeba.

Hygrometr na ścianie.

PRZESTAŃ się zadręczać tymi metrami3 na godzinę/osobę/pokój/noc itp.

Teraz też gdzieś mieszkasz i coś czujesz!

CO CZUJESZ!!! Możesz sobie policzyć JAK MASZ TERAZ?

Porównaj z tym jak chcesz mieć.

 

Na pewno się nie udusisz we własnym domu. Rura pod kominek Ci na to nie pozwoli. Rura z okapu jej pomoże.

Reszta to tylko droga do polepszenia tego co już wystarcza.

Zazwyczaj 0,2 wymiany na godzinę to już duży wypas!!!

Tyle idzie "normalnie". To powietrze. Dojdzie gdzie trzeba.

Jak zamieszkasz, to minimalne różnice wyrównasz nastawą anemostatu.

Budowa wentylacji z możliwością sterowania od 0 do 1 wymiany/godz to naprawdę wielki wypas. Rozwiązuje stany, gdy gościsz po malowaniu/remoncie ze 20 palących śmierdzące cygara osób! I do tego sytuację, gdy Ty im fundujesz gotowane żarcie!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czy może ktoś wie jakie należy przyjąć maksymalne wydatki dla kanałów prostokątnych??? Jak wyliczyć potrzebny ich wymiar??? Bo wszędzie podaje się wydatki dla rur okrągłych, a nigdzie nie spotkałam się z prostokątnymi.

 

I jeszcze jedno pytanie: jak obliczyć prędkość w kanałach prostokątnych???

 

Proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbujmy!

 

Pole powierzchni takiego kanału to a x b=s

Przeważnie mierzymy w centymetrach.

Więc

1m x 1m = 1m2 to jest 100 x 100 cm= 10 000cm

s/10000 to powierzchnia w m2

Ma być cicho? To prędkości maksymalne nie powinny przekraczać 5m/sek.

(s/10000) x 5 = wydajność na sekundę w m3

pomnożone przez 60 daje wydajność na minutę

pomnożone przez 3600 daje wydajność godzinową przy maksymalnej prędkości strugi dla cichego przepływu...

 

Zaczynamy od kanału głównego:

Wydajność 1 kubatura (ok 500m3)

Dzielimy przez 3600 to daje 0,14m3/sek

Dzielimy przez 5 co daje pole powierzchni w m2 czyli 0.028

Mnożymy przez 10000 co daje pole kanału głównego w cm2 czyli 280

Jak się teraz wyciągnie z tego pierwiastek to dostaniemy bok kanału prostokątnego, kwadratowego czyli 16,7

 

Przyjmując 17 x 17 cm mamy kanał główny.

Teraz trzeba go tak podzielić, żeby po każdym podziale suma powierzchni kanałów wylotowych była 1,2 raza większa od powierzchni kanału wlotowego.

(opory)

Ot i cała tajemnica...

 

Ale...

Nie łatwiej przeliczyć pole koła na pole prostokąta?

 

Pozdrawiam Adam M.

 

Prędkości w kanałach liczymy podobnie. Mamy pole i wydatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I może jeszcze coś, bo mnie tu zaraz zagryzą....

To liczenie pozwalające otrzymać "natychmiast" dobrze przybliżony wynik.

Zaniedbuje się tu współczynnik tarcia, lepkość i wiele innych parametrów, zmieniających TRZECIE miejsce po przecinku TAK policzonych wymiarów, o czym WIEM!

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pole koła też nie liczy się tak prosto - wszak liczba Pi może mieć wartość 3,14 , może też wynosić 3,14159265 ( tyle miejsc po przecinku pamiętam ) i wtedy wynik też jest inny na którymś tam miejscu po przecinku .

Nie o to jednak przecież chodzi - wszak nasze wyliczenia są na ogół przybliżone i mają pomóc oszacować wielkości .

Przytoczone przez Adama wyliczenia są aż nadto wystarczające .

Należy policzyć wydatki dla odpowiednich przekrojów . Potem możemy je zamienić na prostokaty lub koła .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie,

 

Na początek dziękuje za odpowiedź. Wiem, że pewnie zadaje banalne pytania, ale naprawdę jestem totalnie zielona w tym temacie. Nie potrafię sobie wyjaśnić co się stanie gdy dam większy kanał, czy anemostat, niż wychodzi mi z obliczeń??? Czy stanie się coś złego???

 

Ogólnie u mnie problem jest taki, że na poddaszu nieużytkowym chcę dać przewody okrągłe, a dopiero zejścia w dół na parter, będą z kanałów prostokątnych lęcących w ściankach działowych i po podłodze. Gdzieś przeczytałam, że kanały prostokatne mają o wiele wieksze opory, czy to prawda??? A jeśli tak to dlaczego tak sie dzieje, skoro przewody te sa gładkie, a np. rura flex ma lekkie chropowatości (zwłaszcza gdy sie niezbyt dobrze ja rozciagnie)???

 

Może mógłbyś mi troszkę pomóc w moich wypocinach nad obliczeniami, czy to ma wogole sens, bardzo proszę.

 

 

Otóż domek jest niewielki 130,4 m2 powierzchni użytkowej (109,3 bez garażu, w którym nie będzie wentylacji mechanicznej).

 

Zaplanowane wywiewy:

1)kuchnia - 60m3/h

2)salon z jadalnią - 40m3/h

3)łazienka dolna - 50m3/h

4)łazienka górna - 50m3/h

5) garderoba - 30m3/h

6) hall u góry - 50m3/h

 

Zaplanowane nawiewy:

1)salon z jadalnia - 160m3/h

2)pokój nad garażem - 60m3/h

3)pokój nad salonem - 30m3/h

4)pokój nad kuchnią - 30m3/h

 

Co w sumie daje po 280m3/h dla nawiewu i wywiewu. Kubatura tych wentylowanych pomieszczeń to ok 400.

 

Według mnie na najdłuższym przewodzie strata wychodzi 120Pa, gdzie wzięłam po uwagę:

1) anemostat 30Pa

2) przewody:

- okrągłe - 7,5m * 2Pa = 15 Pa

- prostokątne - 6,5m * 2Pa (przyjełam jak dla okrągłych, może błędnie) = 13Pa

3) trójniki 4* 4Pa= 16Pa

4) łuki 3*3Pa = 9Pa

5) czerpnia 20Pa

6) rura od reku do czerpni 2,5m*2Pa = 5Pa

 

I teraz najtrudniejsze, czyli ustalenie srednic rur i wielkość kanałów prostokątnych. Pisaliście, że lepiej nie dawać kanału np. 5 x 22, ale ja niestety chcę puścić je w podłodze, więc jeden z boków musi mieć max. 5-6,5cm. I tak według tego co mi wcześniej napisałeś:

 

1)kanał 6,5x15=110,5 cm2 / 10000 = 0,01105 * 5 =0,05525 m3/s*3600 = 198,90 m3/h

2)kanał 5,5x20,2 = 112,75 cm2 / 10000 = 0,011275 * 5 =0,056375 m3/s*3600 = 202,95 m3/h

 

Czy dobrze to zrozumiałam???

 

Dla kanału 1 anemostat ma srednicę 100, a dla 2 - 125.

 

Czy dobrze rozumiem, że główna rura, która leci z reku, musi mieć taką średnicę, by przepchać 280 m3/h, a potem gdy daje się trojnik i leci się już do anemostatu, to odpowiednio się redukuje rurę (czy kanał prostokatny) na taką która odpowiada wydatkowi w danym pomieszczeniu???

 

I jeszcze jedno, czy jak dam wszędzie anemostaty 125, czy w czymś to przeszkadza???

 

Wiem, że mogą to być idiotyczne pytania, ale niestety nie znam się na tym. Próbuję to wszystko ogarnąć i oto moje wypociny. Co wogóle sądzisz adamie o tym co wyżej pisałam???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Wydaje mi się, że skoro zamierzasz już budować wentylacje mechaniczną, to masz świadomość, że bez kanałów się nie obejdzie.

Liczenie ich "co do milimetra" to Syzyfowa praca.

Zaprzęgnij logikę i podejdź praktycznie do problemu.

Oprzyj się na typowych i wszędzie dostępnych elementach/kanałach.

Zmieszczą się takie, jakie kupisz. Nie trzeba zlecać ich tworzenia w nietypowych wymiarach.

 

Czemu opory kanału prostokątnego są inne/większe?

To proste. Powietrze jako płyn (nie myl z cieczą!) ma lepkość. Najmniejszą powierzchnię ścianki przy zadanym polu przekroju ma rura (koło). Wtedy powietrze ma najmniej miejsca do "zaczepiania się o przeszkodę". Opory takiej konstrukcji są najmniejsze.

Ale...

Kolokwialnie mówiąc - olej to! Szkoda młodości na te rozważania. :lol:

 

Czemu dla kubatury rzędu 400m3 chcesz zastosować "pół porcji"? (280m3).

Załóż te 400m3. Licz dla nich. To, co wyjdzie, to dla zazwyczaj stosowanych przepływów poniżej 280m3 będzie miało opory nieznaczące!

Podziały kanałów zastosuj proporcjonalnie.

 

Zrobiłbym tak:

Główna rura fi 200. Potem podział na dwie fi 150. Te dzielone na fi 125 a te z kolei na fi 100.

Zobacz co się stanie:

fi 200 to 314cm2 (około)

podział na 2, na 2, na 2.

2 x 150, 4 x 125, 8 x 100

a 8 x 100 to powierzchnia 628cm2 (około)

 

Zauważ, że powierzchnia sumaryczna wylotów jest dwukrotnie większa od powierzchni rury głównej. To znaczy, że maksymalna prędkość strugi na wylocie musi być DWUKROTNIE mniejsza niż na rurze głównej (z prawa przepływów). A co z wydatkiem?

Proste! Z końca rury NIGDY nie wyleci mniej lub więcej, niż tyle ile do wlotu wepchniesz wentylatorem. A wentylatorem sterujesz Ty! Ty masz wpływ na wydajność!

Drobne odstępstwa od tego co jest, względem tego co jest potrzebne regulujesz nastawą anemostatu.

 

Zobacz co się stanie. Metry sześcienne będą! Prędkości wylotowe będą bardzo nikłe. Do tego stopnia, że ja czasem MUSZĘ udowadniać, że "to działa" bo kompletnie nie słychać pracy tej wentylacji - A JEST!

Lecącą muchę da się usłyszeć nocą w salonie na połowie nastawy wydajności!

Tylko..

Tylko coś za coś! Przep0łacasz za kanały!

Ile?

Zazwyczaj około 200zł w skali domu. Wynika to z różnicy średnic liczonych względem tak szacowanych. Tyle bym dodał i nie bawił się w zawiłe obliczenia, z których diabli wiedzą co wyjdzie w praktyce!

 

O oporach wtedy już nie myśl. Dla typowych wydatków prawie ich nie ma! Opory się budzą wraz z prędkością strugi i silnie od niej zależą. Tu prędkości będą, jak pisałem NIKŁE!

 

I wywal ten wywiew w salonie ze swoich planów! Po co Ci on? Chcesz popsuć?

 

Daj anemostaty jakie lubisz. od fi 100 do fi 500. Im bliższe średnicy kanału tym lepiej, bo łatwiej wyregulować, ale każdy się da i się sprawdzi. Są elementem wystroju, Dlatego TAK. Daj, jakie Ci pasują do wystroju.

 

Rura do okapu 125.

Rura do salonu 125.

Pozostałe po 100.

Okap to wywiew a salon nawiew.

 

Ja tak bym zrobił (zwykle tak robię).

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...