Marek i Ewa 17.02.2009 21:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2009 Mam pytanie (projektuję wywiewy) Czy skrzynka rozprężna zamontowana na wywiewach działa jak sprężna? chciałbym zbilansować układ wywiewów podobnie jak nawiewów - skrzynka "sprężna rozwiązałaby kilka problemów - mam zamiar ograniczyć do minimum ilość przepustnic ..Pozdrawiam wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
himlaje 28.02.2009 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lutego 2009 Czytam, czytam i czytam, zgodnie z zasadą, którą ktoś wczesniej podał: "Im więcej czytam, tym mniej wiem, wiec jeszcze więcej czytam..." Dołaczam sie do grupy inwestorów, którzy mają ambicje sami zaprojektować i pewnie wykonać wentylacje mechaniczną a moze i potem reku i gwc wodny1. To rzut parteru mojego domku. Domek ma także poddasze uzytkowe. http://images43.fotosik.pl/73/2e2a29446dcd1b36med.jpg Mam pytanie jak wentylować kotłownie. Zamierzam tam mieć piec gazowy (kondensat lub tradycyjny - tego jeszcze nie wiem) z zamkniętą komorą spalania. Czy podłączyć ja do systemu WM robiąc w niej wywiew (i wtedy szczelina w drzwiach) a może (bo tak mi jeden spec sugerował) wywiew i nawiew (i wtedy szczelne drzwi) by to pomieszczenie się samo bilansowało. W kotłowni będzie też doprowadzony jako rezerwowy kanał grawitacyjny, kóry mogę zaślepić (zamknąć żaluzją) lub własnie używac go do wentylacji kotłowni. Ale jak wentylacja grawitacyjna to i należy jakoś tam to powietrze świerze dostarczać. Kotłownia nie jest przy żadnej ścianie zewnętrzenej tylko otaczają ją inne pomieszczenia, więc zrobienie zwykłej kratki odpada. Może zrobić w takiej sytuacji rure pod łazienką doprowadzającą to świerze powietrze do kotłowni i rure zakończyć "zetką" na zewnętrznej ścianie łazienki. Jak będzie właściwiej, WM czy grawitacyjna w kotłowni? Chciałbym by ciepło z kominka słuzyło jako alternatywne lub uzupełniające żródło ciepła. Chciałbym je podłaczyć pod WM - choć nie wiem czy do końca słusznie bo ktoś mi doradzał, bo jako, że mój kominek jest mniej-więcej po środku domu to mogę łatwo doprowadzić ciepło do górnych pokoi, kanałami w posadzce poddasza i kratkami przy podłodze, robiąc niewielkie grawitacyjne DGP. Jeszcze nad tym myśle bo takie rozwiązanie ma kilka zalet ale i wad. Bardziej skłąniam się do podłaczenia kominka do WM. I tu jest kilka opcji. Można zrobić, jak zaleca Adam_mk, anemostat wywiewny przy kominku, otwierany tylko podczas palenia w nim, który zbierałby czape gorącego powietrza spod sufitu przy kominku i poprzez częściowy odzysk przez reku rozprowadałby to cielo na cały dom. Można, i do tego się bardziej skłaniam, cieło z kominka puścić do głównej rury nawiewnej tuz za reku i to gorące powietrze bezposrednio rozprowadzić przez kanały nawiewne WM. Tylko nie wiem w tej sytuacji skąd kominek ma pobierać to powietrze które będzie ogrzewał. Czy powinno sie doprowadzić kanał z powietrzem, które wychodziło by z reku i zanim sie je puści w kanały nawiwowe to to powoetrze przepuścić przez kominek by je dodatkowo podgrzało? Nie wiem czy nie jest to przekombinowane rozwiązanie i "skórka warta wyprawki" bo trzeba by robic kanał sprowadzający powietrze ze struchu (nad poddaszem gdzie będzie czerpnia i centralka), do kominka i następnie drugi kanał prowadzący juz podgrzane powietrze spowrotem na poddasze do głównego kanału nawiewowego. Druga opcja to taka, że powietrze które ma ogrzewać kominek doprowadzać bezpośrednio z zewnątrz, np. robiąc pod chudziakiem dwie rury obok siebie doprowadzajace powietrze do kominka - jedna rura (fi 110 albo lepiej 160) doprowadzałaby powietrze do komory spalania w komink, a druga rura (fi ???) doprowadzająca powietrze do kominka, który by je podgrzał i następnie to powietrze wprowadzić do głównego kanału nawiewowego WM tuz za reku? Poradźcie co zrobić bo nie wiem czy to ma sens cz nie przekombinowałem z tymi sposobami. Ostatnia kwestia to zostawienie przepustu pod budynkiem by puścić w nim rurę od GWC, i choć to wątek o wentylacji to mam nadzieje że mi podpowiecie. Początkowo myslałem, że zrobie zwykłego rurowca ale poczytałem wątek Adama_mk o GWC i skłaniam się do zrobienia wodnego1. Wody gruntowe mam wysoko. Na jesieni było to ok 0,5 m pod gruntem. Teraz jest pewnie jeszcze wyżej. W lato jak jest susza to poziom wód zapewne spada ale generalnei w tej okolicy wody są wysoko - za wysoko. Zamierzam podnieść poziom ziemi ok ok 30-50 cm - zwłaszcza wokół domu. Myslę, że w mojej systuacji "gruntowej" wodny1 jest najracjonalniejszym rozwiązaniem. Pytanie jakiej średnicy rure osłonową wsadzić by potem puścić przez nią przewody od wodnego1. Początkowo myślałem o fi 200 ale to było gdy chciałem robić rurowca. Nie wiem czy do wodnego1 to nie jest za dużo bo jego się robi z rurek fi 32 więc może rura osłonowa fi 110 wystarczy - a moze jeszce mnejsza? Nie wiem tez na jakiej głebokości zrobić przepust w ścianie fundamentowej na te rury i czy to wogóle ma znaczenie. Zakładając, że wodnego1 rozłoże na głebokości ok 1,5 m to czy rura wchodząca w ściane (do budynku) powinna iśc na tej samej wysokości czy może powinna iśc pod skosem podchodząc do góry - jak w zwykłym rurowcu. Moja centralka bedzie na strychu nad poddaszem więc docelowo tam musze poprowadzić rurki od GWC. Będe wdzięczny za wskazówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
semeno 03.03.2009 09:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2009 Do Adama_mk: Czy jest możliwosć zaprojektowania przez Ciebie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła w domku jednorodzinnym, oczywiście nie bezinteresownie. Wiem że zrobisz to dobrze a ja niestety nie znam się na tym.Czekam na odpowiedź... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.03.2009 10:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2009 Stale to robię...Zapraszam do kontaktu e-mail. Łatwiej obrazki się przepycha...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mercik 08.03.2009 00:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2009 Czy jeżeli mam objętość pomieszczeń czystych 100m3 i brudnych 100m3, to powinienem założyć że będę kanałem nawiewnym przepuszczał 100 czy 200m3? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 08.03.2009 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2009 Produkcja perfum czy karmy dla kotów?4 x 100m3 na godzinę!Normalny dom?100m3/godz (ale to w szczycie, bo normalnie to 25 starczy)Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mercik 08.03.2009 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2009 To były przykładowe dane. Chodziło o zasadę. Wiem że w warunkach codziennych będzie chodzić na ćwierć gwizdka. Pytanie ile wynosi gwidzek W rzeczywistości mam na poddaszu ok 240m3, z tego 170 czystych. na parterze podobnie. Wielokrotnie Adamie wskazywałeś, żeby przyjmować 1 kubaturę. Moje pytanie wzięło sie stąd że jakbym wziął tylko kubaturę czystych to na poddasze wystarczy mi puścić strugę rurą 125 (łatwiej technicznie, co istotne), jak wezmę całą to trzeba mi 150 (i tu muszę pokombinować). Ideę znam: im większe tym ciszej. A brudne przewentylowuję przecież i tak tym co z czystego leci. A całej czystej kubatury i tak chyba nie jestem w stanie zabrudzić, czyli do brudnych i tak poleci trochu czystego.... Tak myślę, że jeżeli przyjąć 1 wymianę to dając na max pomieszczenia czyste przewentylowujemy 1,5 wymiany. edit Chyba wiem już o co ci chodzi... :) zamiast zakresu 0-100% jest 0-150%, lepsza praca w dolnym zakresie (tym na co dzień), lepsza skuteczność w stanach wzmożonej pracy... wymagany mocniejszy wentyl Czyli jak bym nie zrobił (170 vs 240), będzie dobrze, przyjmując 240 będzie elastyczniej. Muszę "pokiwać się" nad 150tką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 09.03.2009 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2009 Bingo! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
enickman 10.03.2009 16:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2009 Witam, A gdzie byście dali czerpnie, wyrzutnie i samo reku przy moim projekcie?: http://img26.imageshack.us/img26/2914/elewacjempanfilowiczb.th.jpg http://img26.imageshack.us/img26/3095/c114wnetrzezmiany.th.jpg http://img26.imageshack.us/img26/6334/rzutdachumpanfilowicz.th.jpg Jak widać dach jest kopertowy.Na poddaszu jest jedno duże kwadratowe pomieszczenie na środku. Wokoło leci ścianka kolankowa mniej wiecej 2m od wieńca - mógłbym tam upchnąć przewody - tylko sporo tego wyjdzie tak na około.W salonie też mam tylko jeden przepust (mój błąd), a jest tam monolit - muszę więc pomyśleć gdzie zrobić jeszcze jeden nawiew oprócz 3 sypialni i salonu.Co do Reku to myślałem o poddaszu albo nad pomieszczeniem gosp. albo nad garażem, ew. w samym pomieszczeniu gosp. na parterze (tam mam rurę do ew. GWC, ale nie chcę go na razie robić) Proszę o sugestię Ew. jeżeli jest lepszy wątek - dajcie znać - przeniosę się Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
enickman 23.03.2009 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2009 Witam ponownie - nikt nie pomoże? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sylwia i Tomasz 24.03.2009 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2009 A gdzie byście dali czerpnie, wyrzutnie i samo reku przy moim projekcie?: Ja swoje reku dałem na nieocieplone poddasze. Jakoś w innym miejscach mi nie pasowało. Wszystkie kanały prowadziłem albo pionami w ściankach działowych, albo przez skosy poddasza i dalej przepustem przez monolityczny strop do kratek na parterze. Wszystkie kanały na poddaszu ocieplone 15 cm wełny, te które lecą w skosach i w ściankach 4 cm. Wszystko otulone folią stretch. Samo reku też będzie ocieplone wełną. Mam nadzieję, że będzie dobrze. Wyrzutnie zrobiłem z 3 kominków wentylacyjnych ceramicznych robena (z tej dachówki mam dach). Są podłączone rurami 100 do skrzynki rozprężnej a z niej już rurą 150 do reku. Rozwiązanie nie tanie (3x200zł) ale estetyczne. Trzy kominki ułożone w pionie na dachu wyglądają dla mnie ładniej niż jakaś tam srebrna rura . Rurę od czerpni 150 podprowadziłem poddaszem do ściany szczytowej (balkon), tam na końcu, przed wyjściem na zewnątrz, trójnik i podział tej rury na dwie 125 (takie chowają się już między krokwie). Te 125 przekułem przez ścianę tuż przy samej membranie dachowej i sprowadziłem niżej. Chowają się w podbitce, więc ich już na zewnątrz nie widać. Zakończyłem kratkami z blachy, które są umocowane w podbitce na wysokości rąk. Zaletą dla mnie jest łatwy dostęp do kratek. Mam lęk wysokości i nie wyobrażam sobie czyszczenia czerpni ściennej na drabince na balkonie Z grubsza to tyle. Jak się dobrze pokombinuje to można schować tak kanały, że ich w ogóle nie widać. U mnie nie ma ani jednego widocznego kanału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Garfield 24.03.2009 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2009 a ja mam dodatkowe pytanie mój reku ma wyjśćia fi 160 wychodzi mi z obliczeń ze rura głowna powinna byc fi 200 czy to jest normalne, czy nie jest tak ze maksymalnie powinien użyć 160? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.03.2009 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2009 Zrobisz jak Ci sumienie pozwoli.Fi 200 nieco droższe.Ale...Wolniejsza struga, ciszej, mniejsze opory....Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agnieszka.szpi 30.03.2009 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2009 Witam Od niedawna zaczęłam z mężem czytać forum i bardzo mnie zainteresowało bo akurat jesteśmy w trakcie budowy domu i planujemy montaż rekuperatora i w związku z tym mam kilka pytań. Mąż zrobił projekt i obliczenia (na podstawie wiedomości i rad z forum), a że nie ma za bardzo czasu na pisanie bo po pracy cały czas na działce coś robi więc zlecił mi abym tu napisała, więc pisze i proszę Was o pomoc i rady co do naszego projektu reku, czy może zostać tak jak jest na rysunkach, czy może trzeba coś zmienić, a może nadaje się do śmietnika (ale długie zdanie ). Chciałabym abyście doradzili czy: - przepustnice są w dobrym miejscu, a może trzeba gdzieś dołożyć z 1 lub 2 - przekroje kanałów wentylacyjnych - może zwiększyć lub zmniejszyć - czy na poddaszu między pokojami dać dwa trójniki czy lepiej jedną puszkę rozprężną - czerpnia i wyrzutnia - czy są w dobrych miejscach, i czy można czerpnie i wyrzutnie skierować w dół tak aby zaraz za ścianą kolankową patrzyła w dół (w innym przypadku musielibyśmy przebijać się przez strop aby wyrzutnie i czerpnie dac na ścianie) - czy w łazience na dole nie będzie przeciągu (na przeciwległej ścianie będzie brodzik) mąż mówi że nie powinno być bo reku i tak nie będzie pracowało z mniejszą wydajnością niż przy obliczeniach. To chyba tyle (z tego co mam na kartce ) podam jeszcze kilka danych: - kubatura pomieszczeń wentylowanych 340m3 - nawiew 339m3 - wywiew 338m3 - długość kanału czerpni ok 20m - opory przepływu w kanałach ok 88 Pa - największa prędkość przepływu to 3m/s No i na koniec jeszcze małe pytanko jaki reku polecacie? oto schemat naszego reku http://img55.imageshack.us/gal.php?g=parter.png Wiem że trochę dużo tego, ale chciałabym się upewnić że wszystko będzie ok. Z góry bardzo dziękuje za porady Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.03.2009 18:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2009 Dałbym puszkę rozprężną.Czerpnię i wyrzutnię można skierować w dół.. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agnieszka.szpi 30.03.2009 19:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2009 Bardzo dziękuję Adamie za bardzo szybką odpowiedz, widze po tym forum ze na Ciebie zawsze mozna liczyc , jeszce jakbys mial chwilke i napisal czy srednice kanalów mniej wiecej sa dobrze dobrane. Wiem ze mecze z pytaniami , ale gdzies za tydzien chcemy zacząc rozprowadzac kanaly reku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.03.2009 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2009 Planowane urządzenia znasz.Planowane wydatki zaakceptowane/ustalone/zatwierdzone.Wyczytałem - max prędkość 3m/sek. NIE MOŻE BYĆ ŹLE, jeżeli te 3m/sek to policzona prawda.Będzie cicho.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Garfield 31.03.2009 07:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2009 Adamie jeszcze małe dodatkowe pytania 1 / czy każdy anemostat powinien być wysposażony w przepustnicę? 2 / czy puszka rozprężna może być w odległości 2 metrów od reku, tak mi wychodzi ze reku jest prawie w centralnym miejscu domu potem dwa metry rury fi 200 puszka rozprężna i odchodzą dwa rurociągi 160 do poszczególnych częsci domy i od nich rozchodza sie fi 100 do pomieszczeń - czy wykonać puszki rozprężne na końcach tych rurociągów 160 - bo moge taka opcje też zastosować 3 / czy przy czerpni z GWC powinienm zainstalować trójknik z obejściem? GWC jak kiedys pisałem planuje o wymiarach 4m/5m żwirowy! 4 / istalatorzy próbowali namówić mnie na tłumik akustyczny? czy mam gdzieś go umiejscowić? 5 / czy mogę odprowadzenie powietrza podłaczyc do komina? przkerój kratki 14/14? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agnieszka.szpi 31.03.2009 18:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2009 Bardzo dziękuję Adamie za odpowiedzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ziolek76 01.04.2009 11:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2009 Witam, jestem na etapie projektu domu (parterowy z poddaszem) i od razu planuję wentylację mechaniczną z rekuperatorem. Kanały chciałbym poprowadzić po stropach (nad parterem kanały prostokatne zlane w wylewce, nad poddaszem standartowe rury izolowane). Proszę o podpowiedź w następujących kwestiach: 1. Czy lepiej płaskie ale krótsze i proste kanały w stopie czy okrągłe ciągnące się wokół pomieszczenia w podwieszanym suficie (duża długość i kolana). 2. Okrągłe kanały są zawsze izolowane? czy tylko w nieogrzewnych pomieszczeniach (np. zimne poddasze). 3. Związane z powyższym czy istnieją kanały prostokatne izolowane lub ew czym można je samemu zaizolować. Muszę to rozpoznać szybkobo projektant chce żebym określił wysokość stropu (monolit + wwylewka w której będą kanały między kanałami wypełnione styropianem). Kanał nieocieplony a ocieplony to pewnie z 4-5 cm różnicy w wysokości. Jeśli ktoś robił kanały płaskie w wylewkach to proszę ojakieś info z doświadczeń Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.