Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna - czy ktoś sam policzył ?


wicekK

Recommended Posts

Zależy to tylko od oporów obu gałęzi i dotyczy to także trójnika Y.

Jedyny problem jest gdy w przypadku T zakończyłbyś oba wyloty kratką, wtedy całość pójdzie prosto chyba, że kratki będą dawać tak duże opory, że straty wynikające z zakrętu 90st będa pomijalnie małe ale tutaj wracamy do pierwszego zdania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No to przyszedl czas na moj projekt.

Mam glowe buzujaca od mysli i zdobytych wiadomosci, wiec wybaczcie, jesli post bedzie troche chaotyczny.

 

Na rysunkach na czerwono nawiew, na niebiesko wywiew.

Rozowe prostokaty to mniej wiecej sufit poddasza (rury i reku musza byc ponad tym sufitem!).

Gdzies w obszarze czarnej elipsy bedzie reku.

Czerpnia i wyrzutnia nie sa zaznaczone, ale ta pierwsza planuje w polnocnej scianie nad garazem.

Wyrzutania prawdopodobnie wyladuje na dachu, nad reku.

 

Nawiewy/wywiewy planuje zgodnie z przyjetymi zasadami czyli:

 

parter:

salon 120

jadalnia 60

gabinet 30

garaz - wentylowany grawitacyjnie

 

kuchnia -50

wiatrolap -20

lazienka -50

 

poddasze:

sypialnia 60

sypialnia 30

sypialnia 30

"strych" 120 (formalnie strych, ale bedzie zaadaptowany na pokoj)

 

lazienka -50

pralnia -50

garderoba -20

garderoba -20

garderoba -20

 

W sumie nawiew 450

w sumie wywiew 280

 

Kubatura domu wzieta z projektu - 955m3 (nie wiem jak tyle sie tego naliczylo)

Pow. uzytkowa ok 180m2

 

Przy takich roznicach nawiew/wywiew chcialem powiekszyc wywiewy do poziomu nawiewow. Na parterze do 240 (glownie w kuchni) a na poddaszu do 210.

 

Wychodzi tego sporo - przeszacowujac 450*1.5 = 675 m3/h toz to masakrycznie duzo!

 

Zakladajac wspomniane wydatki chialbym zrobic anemostaty w wielkosciach:

dla 120m3 - rozlozyc na 2x60m3 (salon i strych sa duze, wiec chce dac po 2 nawiewy, jak na rysunku).

w kuchni bedzie najwiekszy zasys wiec che dac fi 200mm

dla 60m3/h -> fi 150mm

wszystkie mniejsze to fi 100mm

 

Przy zalozonych wydatkach oraz przekrojach predkosc strugi powinna byc ok 1m/s na anemostatach.

Orurowanie chce umiescic w pustce nad sufitem poddasza (w konstrukcji wiezby). Rekuperator chce dac mniej wiecej nad lazienka. Sufit bedzie dodatkowo ocieplony, co powinno dac dodatkowe wyciszenie pracy reku. Do pokojow na parterze kanaly chce przeprowadzic przez podloge (czesciowo schowane w garderobach, a czesciowo zaraz przy scianach (w podlodze poddasza mam w projekcie 3cm styroduru, wiec tu kanalow nie pociagne).

 

Pytanie teraz jak wyciszyc dodatkowo kanaly? (zwlaszcza w czesci przechodzacej przez sypialnie). Zastanawiam sie nad zmiana przekroju z kola na kwadrat(albo prostokat) - powinno zajac mniej miejsca co pozwoli na grubsza izolacje akustyczna.

 

Czerpnie planuje na scianie polnocnej, nad garazem i kanal od czerpni (fi250) do reku, predkosc strugi powinna byc niecale 4m/s dla maxymalnego ciagu.

Wyrzutnie myslalem dac na dachu - zastanawiam sie tylko nad kosztem takiego "kominka" i jego efektywnoscia (jaki bedzie spadek cisnienia na czyms takim?).

 

Zanim zapytam o parametry reku - kwestia projektu samych kanalow. Dla nawiewu roznice w spadku cisnienia dla najdalszego i najblizszego anemostatu sa dosc spore - max 90, min 50

Dla wywiewu jest lepiej: max 65 min 45

 

Na schemacie wentylacji - gorny graf to nawiew, dolny to wywiew.

Prostokaty grube to anemostaty - podany jest tam numer pomieszcenia (1-parter, 2-poddasze, potem numer pomiesczczenia zgodnie z projektem, trzecia cyfra wystepuje, gdy w pomiesczeniu sa 2 anemostaty) oraz zaokraglony spadek cisnienia.

Pozostale prostokaty to skrotowe oznacznie dlugosci odcinka oraz istnienie ewentualnych lukow (Ł) albo kolanek (K). Prostokaty z literka T to trojniki typu Y. SR to skrzynki rozprezne.

 

Zalozylem konstrukcje najtansza czyli o najmniejszej mozliwej rozpietosci, ale obawiam sie, ze przy takich roznicach to bedzie problem z wysterowaniem :(

Nie mam pomyslu co z tym fantem zrobic :(

 

Co zrobic aby to zadzialalo ?

 

pomozcie!

 

podsumowujac moje pytania:

 

1. czy w jadalni faktycznie potrzebuje dodatkowy nawiew, czy nie

2. czy przyjete przeze mnie przekroje dla anemostatow nie sa przewymiarowane za bardzo (zwlaszcza te do salonu)?

3. czy prawidlowo oszacowalem max wydatek - od tego zalezy jaki reku bede szukal (albo robil)

4. co zmienic w ukladzie rur aby wentylacja zadzialala?

5. jezeli zarowno parter, jak i poddasze beda zrownowazone (nawiew/wywiew) to na schodach przeciagu nie powinno byc?

s_w1_p0.jpg

s_w1_p1.jpg

w1_s.JPG

Edytowane przez Magus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Magus :

ad.1. Nie piszesz nic o powierzchniach pomieszczeń, im większe przestrzenie tym bardziej warto rozłożyć nawiewy/wywiewy

ad.2. ja mam wszędzie 125, w innej instalacji dawałem 100 tylko w b.małych pomieszczeniach

ad.3. szacowanie wg norm to standard, ale nie powinno się ich trzymać sztywno, latem to za mało - zimą za dużo,natomiast kubaturę chyba wziąłeś z projektu czyli po prostopadłościan po obrysie, z tego wychodzi, że masz pod 400m2 powierzchni

ad.4. wentylacja zadziała "zawsze", natomiast może wymagać dodatkowych przepustnic do regulacji

ad.5. ze względów wentylacyjnych nie będzie wiało, jednak ruch ciepłego/zimnego powietrza wymusi ruch powietrza na klatce schodowej przy niskich ustawieniach wydajności

 

Pytałeś o wyciszenie rur, obłożone wełną 50-100mm i płytą KG nie są słyszalne nawet przy maksymalnych wydatkach.

Wyrzutnia na dachu jeśli będzie w pobliżu okien może być słyszalna przy ich otwarciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnie pomieszczen:

 

PARTER

1/1 WIATROŁAP 5,83 m²

1/2 HOL 11,84 m²

1/3 POKÓJ DZIENNY Z JADALNIĄ 38,25 m²

1/4 KUCHNIA 8,81 m²

1/5 SPIŻARNIA 2,51 m²

1/6 POKÓJ 10,24 m²

1/7 ŁAZIENKA 4,31 m²

1/8 SCHOWEK 2,56 m²

1/9 POM. GOSPODARCZE 2,72 m²

1/10 GARAŻ 38,16 m²

 

PODDASZE

2/1 HOL 14,07 m²

2/2 POKÓJ 16,38 m²

2/3 GARDEROBA 4,8 m²

2/4 ŁAZIENKA 7,36 m²

2/5 POKÓJ 16,52 m²

2/6 GARDEROBA 5,15 m²

2/7 POKÓJ 21,43 m² (czesc pokoju bedzie wydzielona i powstanie tam garderoba - stad dodatkowy wywiew)

2/8 PRALNIA 4,62 m²

2/S SCHODY 2,55 m²

2/9 STRYCH 19,38 m²

Edytowane przez Magus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli cirka ebałt 200m2 to wychodzi trochę ponad 500m3 w rzeczywistości, zatem oblioczona wydajność będzie b.duża - do tego trzeba będzie dobrać reku które będzie musiało przy odpowiednich wydatkach poprawnie pracować.

Czy dawać w jadalni nawiew, teoretycznie nie trzeba bo powietrze z salonu powinno wędrować przez jadalnie do kuchni i bodajże wiatrołapu, jednak to ponownie zależy od ilości m3/h. Przy małych wydajnościach może być zbyt słabe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Bardzo Was proszę wskażcie mi jakiś sklep (jak najbardziej może być internetowy) gdzie mogę kupić skrzynki rozdzielcze (rozprężne) dla kanałów prostokątnych umieszczonych w warstwach stropu. Chciałem kanały 4 nawiewy i 4 wywiewy 120x60mm połączyć do dwóch skrzynek umieszczonych w warstwie styropian/wylewka (4+8cm), ale za cholere nie mogę znaleźć takich niskich skrzynek, a trójnikami nie chcę dzielić.

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklepu jako takiego chyba nie znajdziesz. Takie rzeczy raczej robi się u blacharza na zamówienie.

 

Przy okazji - czy możecie ocenić projekt mojej wentylacji? Nie chcę dublować postów...

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?114044-O-wentylacji-co-i-po-co-wzd%C5%82u%C5%BC-i-w-poprzek!&p=4102670&viewfull=1#post4102670

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Bardzo Was proszę wskażcie mi jakiś sklep (jak najbardziej może być internetowy) gdzie mogę kupić skrzynki rozdzielcze (rozprężne) dla kanałów prostokątnych umieszczonych w warstwach stropu.

Są takie skrzynki rozprężne systemowe.

Musiałbyś chyba się zdecydować na położenie wszystkich kanałów płaskich w systemie OnFloor.

WM - OnFloor_04..jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam, pare miesięcy temu ptrzeczytałem ten temat, potem pare innych instrukcji i zrobiłem projekt mojej WM, miał on już kilka wersji.

Dom to parterówka 152m^2 użytkowe, poddasze nieużytkowe ale przewody mają być prowadzone brzegami w miarę mozliwośći, gdzie sie da wzdłuż belek stropu drewnianego.

Pzresyłam dwa rysunki jeden to wymiaru grugi to mój projekt. Czy moglibyście ocenić i ewentualnie coś zasugerować?

projekt went.jpg

wymiary.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie i Panowie, potrzebuję szybkiej odpowiedzi a nie mogę nic konkretnego w sieci znaleźć. Jeżeli ktoś się orientuje to bardzo proszę o pomoc.

 

O ile większe straty ciśnienia należy uwzględnić stosując kanały płaskie + elementy typu kolana/ łuki w porównaniu do przewodów okrągłych.

Wszędzie piszą tylko, że są większe. Natomiast o ile?

 

Pozdrawiam i z góry dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam, dziś u mnie pierwsze odpalenie wentylacji. Mężuś się namęczył i wcale zadowolony nie jest. Słyszalne są dwa hałasy:

- hałas 1 - sam reku (jangaz, prąd stały).

- hałas 2 - buczenie w rurach , najbardziej słyszalne przy anemostatach, tylko nawiewnych. Wyciągi nie hałasują.

O ile nr 1 zlikwidujemy montując wełnę i KG na poddaszu oraz ocieplając sam reku wełną, o tyle z nawiewami nie bardzo wiem co zrobić.

 

Instalacja nie jest skończona na tip-top. Brak anemostatów ( po założeniu jednego hałas z kanału trochę się zmniejszył), ocieplone są fragmenty, głównie odcinki proste, czyli to co dało się zrobić na podłodze. Łączenia odcinków, puszki rozprężne oraz część rur jeszcze bez ocieplenia, niektóre nawet jeszcze nie zaizolowane odpowiednio taśmą.

 

No i główne pytanie: czy potrzebne są tłumiki i jakie są zasady ich doboru?

O ile dobrze zrozumiałam porady na forum, instalacja dobrze zaprojektowana powinna działać dobrze bez tłumików. A jak są problemy to co wtedy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Prosze o sprawdzenie moich obliczen

 

Do skrzynki rozpreznej beda podlaczone kanaly:

1. 6m, fi 100, 2 łuki, 60 m3/h

2. 6m, fi 100, 2 łuki, 60 m3/h

3. 6m, fi 125, 0 łuków, 120 m3/h

4. 10m, fi 120, 2 łuki, 60 m3/h

5. 10m, fi 120, 2 łuki, 60 m3/h

 

Dazylem do zrownoazenia oporow.

 

Zastanawiam sie nad czesciowym polaczeniem kanalow 4 i 5 - na odcinku ok 5m ida razem, potem dodalbym trojnik. Niestety nie jestem w stanie wykombinowac, jak zmienic przekroje rur, aby wszystkie koncowki mialy taki sam spadek cisnienia...

 

No chyba, ze da sie to wszystko osiagnac prosciej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

"Magnus" ja podobnie kombinuję. Też bedę działał za chwilę mam 4 skrzynki po jednej dla wywiewu i nawiewu na kondygnacja. Ktoś kiedyś pisał że jak się robi na skrzynkach rozprężnych to trzeba mieć te same długości rur. Zgodzę się jeśli również będą takie same załamania. Ja policzyłem spadek ciśnienia na każdej odnodze więc jeśli jedna odnoga ma np: 6 metrów długa i dwa kolana 90 st. a następna jest prosta z lekkim załamaniem i ma 8 metrów długości albo 9, tak dobrane żeby wyszedł ten sam spadek ciśnienia :)

 

pozdrawiam

Mabram

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Mam centralę Vena 3 firmy Bartosz. Od strony wywiewnej (z pomieszczeń) na głównym kanale za filtrem, tuż przed wymiennikiem odkryłem że wełna ocieplająca kanał od spodu jest mokra (dość mocno). Mam kanały ocieplone wełna 10cm + folia stretch. Sprawdziłem filtr i kanał - zero śladów wody w środku. Wydaje mi się, że przyczyną może być nieciągłość folii w tym miejscu i pewnie reakcja zimnego powietrza z zewnątrz z ciepłym w kanale wentylacyjnym. Rury są prowadzone w nieużytkowym, nieogrzewanym poddaszu. Proszę o opinie i wszystko co się Wam nasunie na ten temat. Może znacie inne przyczyny takiego zjawiska.

 

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprosze o poradę praktyczną - jaką różnicę ciśnień da się zniwelować za pomocą nastawy na anemostacie?

Czy jest to 5, 10 czy 15 Pa?

W praktyce przy jakiej różnicy w długości kanałów do dwóch anemostatów (chcąc mieć z nich równą wydajność nawiewu) trzeba zastosować przepustnicę?

Czy będzie to różnica rzędu 2, 5 czy 10 metrów?

(Oczywiście zakładamy dwa kanały o prostolinijnym przebiegu identycznej średnicy i o tym samym ciśnieniu na wlocie do kanału)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam centralę Vena 3 firmy Bartosz. Od strony wywiewnej (z pomieszczeń) na głównym kanale za filtrem, tuż przed wymiennikiem odkryłem że wełna ocieplająca kanał od spodu jest mokra (dość mocno). Mam kanały ocieplone wełna 10cm + folia stretch. Sprawdziłem filtr i kanał - zero śladów wody w środku. Wydaje mi się, że przyczyną może być nieciągłość folii w tym miejscu i pewnie reakcja zimnego powietrza z zewnątrz z ciepłym w kanale wentylacyjnym. Rury są prowadzone w nieużytkowym, nieogrzewanym poddaszu. Proszę o opinie i wszystko co się Wam nasunie na ten temat. Może znacie inne przyczyny takiego zjawiska.

 

Dzięki

 

 

Temat się wyjaśnił - moja wina. Źle wykonane odprowadzenie skroplin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy i koleżanki.

 

Mam rury wentylacyjne prowadzone na nieogrzewanym i nieocieplonym poddaszu. Na razie są ocieplone 10 cm wełny + folia stretch. Działa. Ale tak się zastanawiam, czy jak będzie -20 na zewnątrz, to nie zacznie mi się para wykraplać w wełnie? Może macie jakieś doświadczenia w prowadzeniu kanałów wentylacyjnych na takich poddaszach jak moje?

 

dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Swego czasu dotarlem takze do takich oto "best practice":

Stosowane srednice kanalow:

nawiewy do sypialni i gabinetu: 100 mm

pokoju dziennego 135 mm

wywiewy z lazienek, toalet, pom gosp 100 mm

wywiew z kuchi 125 mm

Nie powinno sie przekraczac nastepujacych wydatkow dla srednic:

fi 100 mm - max 100 m3/h

130 mm - max 190 m3/h

160 mm - max 300 m3/h

200 mm - max 450 m3/h

250 mm - max 700 m3/h

Mozna sobie z tego policzyc predkosci w kanale (max)

Przy zachowaniu powyzszego, mozna policzyc straty jak nizej:

2 Pa/mb dla prostych kanalow

3 Pa dla luku

4 Pa dla trojnika

30 Pa dla anemostatu (nawiewnego badz wywiewnego)

 

Moje oszacowania mowia, ze powyzsze wartosci daja zawyzone wyniki - ale to dobrze, bo mozna wstepnie z zapasem oszacowac czego nam trzeba.

Acha, czerpnia i wyrzutnia po 20 Pa.

Pozdrawiam

Mirek

 

Dokonały podręcznik małego projektanta wentylacji, majac taką wiedze każdy właściwie jest w stanie dobrać przewody wentylacyjne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam

 

czy kanały prostokątne układane w podłodze piętra lepiej zeby były z blachy z z PCV? Czy muszą być jakoś izolowane od wylewki czy nie (ja będę miał z tym problem bo styropianu na piętrze przewiduje 5cm a te kanały tez maja 5 wysokości...)

 

Ma może ktoś jakieś doświadczenia z konkretnymi produktami? Będę bardzo wdzięczny za Wasze opinie

Ja znalazłem następujących producentów:

a) blacha 150x50: http://www.darco.com.pl/oferta/p,71,system-ksztaltek-prostokatnych.html

b) pcv 110x55 (niestety wyższy): http://dospel-comfort.pl/Product/product_pl.php?stge=2&sc=008

c) pcv 120x60 (jeszcze wyższy :(): http://www.domus-vents.pl/wentylacja-domowa/systemy-kanalow-plaskich/kanaly-plaskie

Znacie jeszcze coś?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...