Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna - czy ktoś sam policzył ?


wicekK

Recommended Posts

Ja zdecyduje się chyba na kanały firmy Awenta http://www.awenta.pl/?systemy-wentylacyjne,62 . Do tej pory martwiły mnie większe opory w kanałach płaskich w stosunku do kanałów o przekroju okrągłym. Zwiększone opory spowodowane są większym obwodem ścianek w kanale płaskim, czyli powietrze w czasie przepływu stykaja się z większą powierzchnią. Kanały Awenta mają wymiary 75/150 czyli obwód ścianek ma 450 mm, dla koła fi125 obwód wynosi 392 mm. Ale biorąc pod uwagę kanały np Domus 204/60 obwód ścianek ma 528 mm. Nie wiem czy słuszne są moje wywody,że w przypadku pierwszych przewodów opory przepływu będą o 13% większe a w przypadku kanałów Domusa opory będą o 25% większe w stosunku do kanałów okrągłych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Hej witam,

 

Możecie przyjrzeć się mojemu projektowi?

Projekt liczyłem sam, pierwszy raz.

 

Dom z poddaszem użytkowym dla rodziny 4-ro osobowej. W całym domu podłogówka zasilana pompą ciepła.

W kotłowni i w garażu wentylacja grawitacyjna.

Powierzchnia użytkowa 144m2

Kubatura 395 m3

Te dwa przewody wentylacyjne koło komina w salonie będą zaślepione, wykonane przy okazji komina "na zapas", używane jako techniczne do prowadzenia kabli.

Kominek z zamkniętą komorą spalania i doprowadzeniem pow z zewnątrz.

W komorze nad kominkiem rura do dgp grawitacyjnego (rozprowadzenie powietrza do pokoi poddasza kanałami płaskimi pod podłogówką poddasza, niezależnie od WM).

 

Czerpnia od zachodu (róża wiatrów dla Wrocławia uwzlędniona), wyrzutnia od północy.

Na czerpni zainstalowana nagrzewnica od GWC glikolowego - wodny-1.

Wydatki przeskalowane do jednej kubatury na godzinę.

 

http://images47.fotosik.pl/1299/179112f736b6b483med.jpg

większy rozmiar: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/179112f736b6b483.html

 

http://images49.fotosik.pl/1252/ac1902f2b3686ed5med.jpg

większy rozmiar: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ac1902f2b3686ed5.html

 

http://images45.fotosik.pl/1301/7c2acd9bf1e3fa7amed.jpg

większy rozmiar: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7c2acd9bf1e3fa7a.html

 

Kanały planuje wykonać częściowo z flexa a częściowo sonotube lub podobne, na poddaszu układane w warstwie ocieplenia (w sumie będzie 35 cm wełny).

Za trójnikiem rozdzielającym kondygnacje przepustnica na kanale poddasza. Druga przepustnica przed garderobą, tak żeby podzielić wywiew z garderoby i łazienki dolnej i wiatrołapu. Trzecia przepustnica za skrzynką rozprężną do gabinetu.

Nawiew poddasza rozprowadzony kanałami płaskimi pod podłogówką.

 

Teraz kilka pytań

 

1. Czy DGP będzie działać grawitacyjnie w przypadku WM?

2. Jakie straty ciśnienia przyjąć na nagrzewnicy od GWC?

 

Proszę o ocenę i uwagi jakże dla mnie cenne zanim przystąpie do realizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

A ja mam takie pytanie: jak poprawnie zmierzyć ilość nawiewanego/wyciąganego powietrza. Instalacja już działa, gdzie ma dmuchać - dmucha, gdzie ma wyciągać - wyciąga. No ale to mało - chcę wiedzieć, czy wyszło zgodnie z planem czy tylko wyszło.

Mam taki wiatromierz - zabawkę, który coś tam pokazuje ale co dalej?

 

Mąż zrobił maszynkę jak na szkicu. Przystawia rurę do sufitu, uszczelka zapewnia ścisłe przyleganie. Wszystkie elementy oczywiście szczelnie poklejone taśmą. Wtedy pomiar nie zależy od średnicy anemostatu (a mam różne średnice). Ale przystawiając to ustrojstwo chwilowo zmieniam opór danej nitki. Jest to zmiana znacząca czy pomijalna?

 

A może w ogóle źle do tego podchodzę?

wiatromierz-termometr-reczny-anemometr_0_b.jpg

pomiar wentylacji.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana bardzo istotna.

Bardzo zaburza pomiar, bo medium lekkie a układ kanałów rozgałęziony i zrównoleglony o wielu wlotach/wylotach.

 

Najwygodniej pomierzyć średnią prędkośc strugi w okolicy anemostatu.

Potem kalkulator (liczenie wydajności w zależności od średnicy/pola przekroju kanału) i tabelka.

Wychodzi bardzo dokładnie.

 

Tylko po co?

Jak hygrometr pokazuje około 50% i czujemy się dobrze we wnętrzach - to jest BARDZO DOBRZE!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie tak nie zmierzysz nic. Zły anemometr (nie da się go umiejscowić poprawnie w strudze powietrza).

Zła metoda pomiaru. Najlepiej jest mieć (pożyczyć) anemometr termoeletryczny (po to, by sonda była jak najmniejsza).

Metoda pomiaru.

1. Robimy tekturową rurę o znanym fi (najlepiej fi 100). Na jego jednym końcu robimy stożek, aby zwiększyć średnicę (i umożliwić sobie pomiar wszystkich wielkości anemostatów). Można próbować uszczelniać ten stożek (aczkolwiek sufity mamy gładkie=jest po przyłożeniu dość szczelnie).

2. Jakieś 15cm przed drugim końcem rury fi100 robimy otwór, poprzecznie do osi rury. W ten otwór wkładamy sondę i umiejscawiamy ją w centrum rury (mierzymy zawsze środek strugi).

Znając teraz średnicę i zmierzoną prędkość strugi, obliczamy wydatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tańszej metody?

Nie znam wypożyczalni z takim sprzętem w moim rejonie, a wydać 1000zł ( http://allegro.pl/anemometr-termoelektryczny-nowosc-i2076748474.html ), to wolę już nie wiedzieć.

 

PS

Może by jakąś ekipę montującą zbajerować...pewnie co lepsi mają takie cuś. Skoro montują systemy, to i regulować jakoś je muszą...

Edytowane przez monika.KIELCE
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Proszę o opinię o moich wypocinach ;)

Obliczenia robiłem dla przepływu 2m/s i dostosowałem średnice rur do dodstępnych na rynku.

Zastanawia mnie jednak pokój nad garażem (rys. pietro ten po prawej stronie) wymysliłem tam nawiew i wywiew bo ten pokój jest jakby zboku budynku i wydaje mi się że cyrkulacja powietrza w kierunku parteru lub pietra byłaby utrudniona co Wy na to?

 

No i jeszcze jedna kwestia trzebaby jakieś krysy powstawiać pewnie ale nie wiem gdzie:/

 

Rury mam zamiar zastosować aluminiowe spiro a na dłuższych odcinkach stalowe spiro.

Powietrze zewnętrzne "do" i "z" rekuperatora rurami fi 200

 

Proszę o szybką pomoc bo chcę zacząć zabudowywać stryszek i musiałbym pozostawić przepusty na rury do anemostatów.

 

http://img714.imageshack.us/img714/4255/poddasze.jpg

By daro900 at 2012-02-07

http://img221.imageshack.us/img221/3418/parter.jpg

By daro900 at 2012-02-07

 

Darek

Edytowane przez misiowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CUT!

Witam

Proszę o opinię o moich wypocinach ;)

Obliczenia robiłem dla przepływu 2m/s i dostosowałem średnice rur do dodstępnych na rynku.

Zastanawia mnie jednak pokój nad garażem (rys. pietro ten po prawej stronie) wymysliłem tam nawiew i wywiew bo ten pokój jest jakby zboku budynku i wydaje mi się że cyrkulacja powietrza w kierunku parteru lub pietra byłaby utrudniona co Wy na to?

 

No i jeszcze jedna kwestia trzebaby jakieś krysy powstawiać pewnie ale nie wiem gdzie:/

 

Rury mam zamiar zastosować aluminiowe spiro a na dłuższych odcinkach stalowe spiro.

Powietrze zewnętrzne "do" i "z" rekuperatora rurami fi 200

Darek

 

Kilka pomysłów/pytań/uwag:

 

- jak możesz daj filtr na wejściu do reku i wejście/wyjście fi 250

- przejście pomiedzy piętro/parter fi 200 i kryza

- pomyśl nad kuchnia i wyciągiem kuchennym/pochłaniaczem - ja tego nie widzę z rysunku

- masz/planujesz kominek ?

- klatki schodowej bym nie wentylował

- w pokoju nad garażem odsunął bym anemostaty pod przeciwległe sciany tak aby droga była maksymalnie długa,

- czy rekuperator stanie na stryszku?

- gdzie będzie czerpnia/wyrzutnia?

 

PZDR

 

Qter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CUT!

 

 

Kilka pomysłów/pytań/uwag:

 

- jak możesz daj filtr na wejściu do reku i wejście/wyjście fi 250

- przejście pomiedzy piętro/parter fi 200 i kryza

- pomyśl nad kuchnia i wyciągiem kuchennym/pochłaniaczem - ja tego nie widzę z rysunku

- masz/planujesz kominek ?

- klatki schodowej bym nie wentylował

- w pokoju nad garażem odsunął bym anemostaty pod przeciwległe sciany tak aby droga była maksymalnie długa,

- czy rekuperator stanie na stryszku?

- gdzie będzie czerpnia/wyrzutnia?

 

PZDR

 

Qter

 

Dzięki za uwagi :)

-co do kominka to owszem będzie ale z bezpośrednim podejściem powietrza z zewnatrz budynku więc nie ma znaczenia dla wentylacji

 

-pokój nad garażem to gorszy problem :/ niestety nie bardzo jest jak bardziej rozsunać rury gdyz sufit ma rozmiary ok 330 x 250 cm a nie chcę wsadzać rur w połać dachu i zmniejszać izolacji wiec może zmniejszyć ilość powietrza na wywiewie i wtedy wiekszy napływ spowoduje przepływ powietrza z pokoju w inne miejsce ?

 

-wentylacja klatki schodowej - jak nie tam to gdzie ? nie mam pomysłu ( tak wogóle to ten moj projekt troszkę bazuje na projekcie jaki otrzymałem wraz z proj. budowlanym i tam właśnie też była wentylacja na klatce)

 

-czerpnie i wyrzutnie planuje w zrobić w szczytach budynku ( patrząc na rysunek czerpnia z prawej ,a wurzutnia z lewej) taki układ pozwoli mi latem czerpać powietrze z ocienionej strony budynku

 

-wejście wyjście rur do rekuperatora mogę dać 250 nie ma z tym problemu ale zastanawiam sie jaki to ma sens gdyz planowany rekuprator ( Renovent Large 400 lub dospel optimal 400) maja podejscie odpowiednio 180 i 200

 

-Przejście pomiędzy pietrami możnaby dać 200 ale to sie bedzie wiązało z wykuwaniem wielkiej dziury wraz z wycięciem zbrojenia w stropie kanałowym z płyt stosując 160 dam rade się zmieścić wykuwając otwór pomiedzy wzmocnieniami. Z wyliczeń wychodzi mi ,że powinno spokojnie dać radę. A co do kryzy to w ,którym miejscu ją wstawić?

 

-Okap kuchenny -to jest wielki znak zapytania jak zrobić.

Wolałbym go nie podpinać pod rekuperator -tyle świństwa sie potem oblepi w tych rurach ,że ho ho . Wymyśliłem inne rozwiązanie,a mianowicie z racji tego ,że mam komin wentylacyjny wepne w komin wentylacyjny okap,na podłaczeniu okap-komin zastosuje klape zwrotną coby nie podsysało mi powietrza przez komin. W chwili pracy wentylacji mechanicznej i załączenia okapu wentylacja byłaby zaburzona.Nie jest to super rozwiazanie ale chyba wolę tak niżby miały mi sie kanały oblepiać tłuszczem. Zresztą teraz na mieszkaniu mam okap i co ja sie nagadam żonie żeby go włączała a ona i tak nie włącza bo jej hałasuje.

 

- No i sam rekuperator będzie na stryszku -zresztą wogóle mam problem jaki tam wsadzic i wychodzi ,że najlepiej konstrukcyjnie będzie pasował dospelowski bo przy innych kombinacja z prowadzeniem kanałów a chciałbym ,żeby stryszek pełnił jeszcze funkcje użytkową niż tylko miejsce dla kanałów wentylacyjnych :/

 

Prosze o dalsze sugestie :)

 

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Odpowiadam po kolei:

 

Dzięki za uwagi :)

-co do kominka to owszem będzie ale z bezpośrednim podejściem powietrza z zewnatrz budynku więc nie ma znaczenia dla wentylacji

 

- ma znaczenie - może warto to ciepełko okresowo generowane jakoś wykorzystać?

 

 

-pokój nad garażem to gorszy problem :/ niestety nie bardzo jest jak bardziej rozsunać rury gdyz sufit ma rozmiary ok 330 x 250 cm a nie chcę wsadzać rur w połać dachu i zmniejszać izolacji wiec może zmniejszyć ilość powietrza na wywiewie i wtedy wiekszy napływ spowoduje przepływ powietrza z pokoju w inne miejsce ?

 

- a nie dało by rady ich zabudować w jakimś g-k? pomyśl nad tym.

 

-wentylacja klatki schodowej - jak nie tam to gdzie ? nie mam pomysłu ( tak wogóle to ten moj projekt troszkę bazuje na projekcie jaki otrzymałem wraz z proj. budowlanym i tam właśnie też była wentylacja na klatce)

 

- masz drzwi na piętro oddzielające szczelnie parter? Poprzez kryzy na podziale strugi zrobisz sobie nad lub pod ciśnienie i powietrze będzie "samo" krążyło

 

 

-czerpnie i wyrzutnie planuje w zrobić w szczytach budynku ( patrząc na rysunek czerpnia z prawej ,a wurzutnia z lewej) taki układ pozwoli mi latem czerpać powietrze z ocienionej strony budynku

 

- podobno podręcznikowo należało by zrobić czerpnie od zachodu bo z tamtąd wieje najczęściej w PL. Ja nie umieszczał bym czerpni np. na ścianie północnej ze względu na zimne powietrze zimą

 

 

-wejście wyjście rur do rekuperatora mogę dać 250 nie ma z tym problemu ale zastanawiam sie jaki to ma sens gdyz planowany rekuprator ( Renovent Large 400 lub dospel optimal 400) maja podejscie odpowiednio 180 i 200

 

- nie jest to mus, zrobisz jak chcesz ale dając większe fi zmniejszasz prędkość - a reku naprawdę wciąga i dmucha... te pierwsze odcinki rób maksymalnie proste i z rur sztywnych

 

-Przejście pomiędzy pietrami możnaby dać 200 ale to sie bedzie wiązało z wykuwaniem wielkiej dziury wraz z wycięciem zbrojenia w stropie kanałowym z płyt stosując 160 dam rade się zmieścić wykuwając otwór pomiedzy wzmocnieniami. Z wyliczeń wychodzi mi ,że powinno spokojnie dać radę. A co do kryzy to w ,którym miejscu ją wstawić?

 

- zrobisz jak uważasz - ogólnie do podziłąy piętro parter podejdź fi 200, kryzy daj za podziałem na nadmuchu i wywiewie, dostep do kryz może być utrudniony - ustawisz raz i zapomnisz ze je masz

 

 

-Okap kuchenny -to jest wielki znak zapytania jak zrobić.

Wolałbym go nie podpinać pod rekuperator -tyle świństwa sie potem oblepi w tych rurach ,że ho ho . Wymyśliłem inne rozwiązanie,a mianowicie z racji tego ,że mam komin wentylacyjny wepne w komin wentylacyjny okap,na podłaczeniu okap-komin zastosuje klape zwrotną coby nie podsysało mi powietrza przez komin. W chwili pracy wentylacji mechanicznej i załączenia okapu wentylacja byłaby zaburzona.Nie jest to super rozwiazanie ale chyba wolę tak niżby miały mi sie kanały oblepiać tłuszczem. Zresztą teraz na mieszkaniu mam okap i co ja sie nagadam żonie żeby go włączała a ona i tak nie włącza bo jej hałasuje.

 

- pomyśl nad pochłaniaczem, naucz małżonkę włączać max na reku, pomyśl o kanale do wywieu - poczytaj jeszcze we wcześniejszych postach. Ja u siebie mam pochłaniacz i niedaleko wywiew z wentylacji.

 

 

- No i sam rekuperator będzie na stryszku -zresztą wogóle mam problem jaki tam wsadzic i wychodzi ,że najlepiej konstrukcyjnie będzie pasował dospelowski bo przy innych kombinacja z prowadzeniem kanałów a chciałbym ,żeby stryszek pełnił jeszcze funkcje użytkową niż tylko miejsce dla kanałów wentylacyjnych :/

 

- dobrze ocieplaj rury i sam stryszek - czy będzie pełnił ww. funkckje to nie wiem ;)

 

Prosze o dalsze sugestie :)

 

Darek

 

 

PZDR

 

Qter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ma znaczenie - może warto to ciepełko okresowo generowane jakoś wykorzystać?

 

zastanawiałem się nad tym ale odpuściłem ponieważ miałbym wielki problem z podciągnięcem wyciągu w poblize kominka przez całą szerokość budynku mam podciąg i przez niego musiałbym przechodzić z rurą:/ ale pomysle jeszcze może coś się uda bo jednak jest to dobry pomysł zwłaszcza na jesień wieczorkiem :)

 

 

 

 

- a nie dało by rady ich zabudować w jakimś g-k? pomyśl nad tym.

 

a może wogóle zrezygnować z wywiewu w tym pomieszczeniu ? Czy w takim przypdaku powietrze zacyrkujuje w inne pomieszczenie?

 

 

 

- masz drzwi na piętro oddzielające szczelnie parter? Poprzez kryzy na podziale strugi zrobisz sobie nad lub pod ciśnienie i powietrze będzie "samo" krążyło

 

nie mam i nie planuje drzwi :) I nie bardzo rozumiem gdzie miałbym przekierować to powietrze wywiewane , zrezygnować wogóle z wywiewu na klatce ?

 

 

 

 

- podobno podręcznikowo należało by zrobić czerpnie od zachodu bo z tamtąd wieje najczęściej w PL. Ja nie umieszczał bym czerpni np. na ścianie północnej ze względu na zimne powietrze zimą

 

hmm no tu mnie zaskoczyłeś według moich planów planowałem zrobić czerpnie od strony pólnocno wschodniej a wyrzut od południowo zachodniej ale to można zamienić nie powinno być z tym problemu. Tylko ,że latem bedzie ciągło powietrze od najbardziej nagrzanej strony budynku :/ chyba żeby latem i zima zamieniać czerpnie z wyrzutnią ;)

 

 

 

 

- nie jest to mus, zrobisz jak chcesz ale dając większe fi zmniejszasz prędkość - a reku naprawdę wciąga i dmucha... te pierwsze odcinki rób maksymalnie proste i z rur sztywnych

 

 

 

- zrobisz jak uważasz - ogólnie do podziłąy piętro parter podejdź fi 200, kryzy daj za podziałem na nadmuchu i wywiewie, dostep do kryz może być utrudniony - ustawisz raz i zapomnisz ze je masz

 

ok kryzy za podziałem ale rozumiem ,że to na stryszku jeszcze gdzie jest podział parter/pozostałe pomieszczenia zarówno na nawiewie i wywiewie?

 

 

 

pomyśl nad pochłaniaczem, naucz małżonkę włączać max na reku, pomyśl o kanale do wywieu - poczytaj jeszcze we wcześniejszych postach. Ja u siebie mam pochłaniacz i niedaleko wywiew z wentylacji.

 

a tu faktycznie do przemyślenia i pochlaniacz by zdał egzamin ale czy jest sens w tak małym pomieszczeniu robić osobny wyciąg przy okapie?

 

 

 

 

- dobrze ocieplaj rury i sam stryszek - czy będzie pełnił ww. funkckje to nie wiem ;)

 

ocieplać będę solidnie :) a stryszek chyba jednak coś zmagazynuje ;)

Edytowane przez misiowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie przejście między parterem i piętrem fi 160 jest wystarczające, prędkość strugi na tym odcinku przy planowanej wydajności (300-400 m3/h) na cały dom nie będzie wysoka; co do czerpni i wyrzutni to gdzieś tu czytałem że czerpnie zaleca sie bardziej od strony północnej niż południowej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Jacekss - być może masz rację z umiejscowieniem czerpni ale na "chłopski rozum: na pólnocy zimno... co do fi 160 to tez zda egzamin - mi chodziło o to aby strugę główna do podziału na parter/pirtro zrobic większą średnicą...

 

Misiowiec - troche sie pytania rozjechały ale:

 

"- ma znaczenie - może warto to ciepełko okresowo generowane jakoś wykorzystać?

 

zastanawiałem się nad tym ale odpuściłem ponieważ miałbym wielki problem z podciągnięcem wyciągu w poblize kominka przez całą szerokość budynku mam podciąg i przez niego musiałbym przechodzić z rurą:/ ale pomysle jeszcze może coś się uda bo jednak jest to dobry pomysł zwłaszcza na jesień wieczorkiem:"

 

przemyśl - zmia trwa sobie w najlepsze

 

"- a nie dało by rady ich zabudować w jakimś g-k? pomyśl nad tym.

 

a może wogóle zrezygnować z wywiewu w tym pomieszczeniu ? Czy w takim przypdaku powietrze zacyrkujuje w inne pomieszczenie?"

 

możesz dać np tylko nawiew bez wyciagu i zostawić szparę w drzwiach tak z 1 cm

 

 

"- masz drzwi na piętro oddzielające szczelnie parter? Poprzez kryzy na podziale strugi zrobisz sobie nad lub pod ciśnienie i powietrze będzie "samo" krążyło

 

nie mam i nie planuje drzwi I nie bardzo rozumiem gdzie miałbym przekierować to powietrze wywiewane , zrezygnować wogóle z wywiewu na klatce ?"

 

tak - możesz zrezygnować

 

PZDR

 

Qter

 

P.S.

Nanies sobie to wszystko na papier raz jeszcze, usiąć na spokojnie i przemyśl (zaznacz okap, kominek, czerpnie i wyrzutnie dla ułatwienia) apotem zrób kilka(-naście) różnych szkiców - któryś się nada i spełni twoje oczekiwania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli zaczynam spamować FM wklejając ten sam post w różnych wątkach. Ale co tam, zanim dostanę bana, może się czegoś dowiem?

Mógłby się ktoś, kto wykonał u siebie WM (na fachowców nie liczę, oni niechętnie dzielą się "chlebem") odpowiedzieć na poniższe?

Ze względu na temperaturę, prace mokre mam wstrzymane, więc postanowiłem obmyślić i skompletować układ wentylacji w domu.

Dom parterowy, ale poddasze będzie docelowo wykorzystane na cele mieszkaniowe, więc i je będę wentylował. Kubatura 450m3. Rekuperator Brink Renovent Medium. Układ planuję zaprojektować i wykonać samodzielnie, w oparciu o dwie skrzynki rozprężne. Rekuperator będzie podłączony do ceramicznego GWC.

Planuję następujący układ nawiewowy:

Rekuperator połączony ze skrzynką rozprężną elastyczną rurą fi 160.

Skrzynka rozprężna ze siedmioma wyjściami fi 125.

Od skrzynki rozprężnej do anemostatów rury elastyczne fi 125.

Rury ocieplone pięcioma centymetrami wełny a dodatkowo rury i skrzynki rozprężne zasypane w granulacie wełny.

Wszystko tak rozprowadzone, że najdłuższa odległość „skrzynia rozprężna – anemostat” będzie wynosiła 150% najkrótszej odległości.

 

Wywiew zrealizowany będzie analogicznie, choć tam rozpiętość odległości wyniesie 400%.

 

Teraz moje wątpliwości.

1. Jakie rury będą najodpowiedniejsze? Elastyczne z kilku warstw folii (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-elastyczny-nieizolowany_212_100.pdf) czy FLEXy (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-polelastyczny-flex_211_99.pdf). Flexy wydają mi się znacznie lepsze (cichsze, trwalsze, tańsze), ale może o czymś nie wiem?

2. Rozumiem, że przy układzie na rurach elastycznych nie stosuje się tłumików?

3. Chciałbym na wyjściu każdego z kanałów fi 125 ze skrzyni rozprężnej nawiewowej, zamontować przepustnicę, którymi wyreguluję przepływy. Czy to poprawne rozwiązanie?

4. Czy w układzie wywiewowym również stosować przepustnice?

5. Gdzie mogę kupić trójnik z klapą przełączającą źródło świeżego powietrza dla rekuperatora (GWC / bezpośrednia czerpnia zewnętrzna)?

Na stronie http://www.ampar-silesia.pl/produkty,17 nie znalazłem nic takiego.

6. Czy poprawnie w tej roli będzie działał układ składający się z trójnika z dołączonymi na wejściach dwiema przepustnicami?

7. Chciałbym jednak (wbrew zaleceniom) podłączyć okap pod wyciąg. Za okapem, w miejscu dostępnym, chcę zastosować filtr (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/fd_281_146.pdf). Domyślam się, że ze względu na opór stawiany przez filtr, okap będzie wyciągał mniej powietrza niż pozostałe anemostaty. Czy tak będzie, czy zupełnie przestanie cokolwiek wyciągać?

8. Odległość od skrzynki rozprężnej do anemostatu nawiewowego w salonie będzie największa, a chciałbym by ten nawiew był wydajniejszy od pozostałych. Jedno z wyjść w skrzynce rozprężnej nawiewowej pozostanie mi wolne. Czy, jak podłączę dwa wyjścia fi 125 do jednej rury fi 160 i poprowadzę ją do anemostatu (odpowiednio większego niż pozostałe) uzyskam zamierzony efekt?

9. Czy fizyczne umiejscowienie wyjść w skrzynce rozprężnej wpływa na wydajność każdego z wyjść (czyli np. wyjście naprzeciw wejścia do skrzynki będzie mocniej "dmuchało" w stosunku do pozostałych wyjść)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tańszej metody?

Nie znam wypożyczalni z takim sprzętem w moim rejonie, a wydać 1000zł ( http://allegro.pl/anemometr-termoelektryczny-nowosc-i2076748474.html ), to wolę już nie wiedzieć.

 

PS

Może by jakąś ekipę montującą zbajerować...pewnie co lepsi mają takie cuś. Skoro montują systemy, to i regulować jakoś je muszą...

Możesz wykorzystać swój anemometr ale mierząc całość nawiewu/wywiewu na czerpni i wyrzutni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli zaczynam spamować FM wklejając ten sam post w różnych wątkach. Ale co tam, zanim dostanę bana, może się czegoś dowiem?

Mógłby się ktoś, kto wykonał u siebie WM (na fachowców nie liczę, oni niechętnie dzielą się "chlebem") odpowiedzieć na poniższe?

Ze względu na temperaturę, prace mokre mam wstrzymane, więc postanowiłem obmyślić i skompletować układ wentylacji w domu.

Dom parterowy, ale poddasze będzie docelowo wykorzystane na cele mieszkaniowe, więc i je będę wentylował. Kubatura 450m3. Rekuperator Brink Renovent Medium. Układ planuję zaprojektować i wykonać samodzielnie, w oparciu o dwie skrzynki rozprężne. Rekuperator będzie podłączony do ceramicznego GWC.

Planuję następujący układ nawiewowy:

Rekuperator połączony ze skrzynką rozprężną elastyczną rurą fi 160.

Skrzynka rozprężna ze siedmioma wyjściami fi 125.

Od skrzynki rozprężnej do anemostatów rury elastyczne fi 125.

Rury ocieplone pięcioma centymetrami wełny a dodatkowo rury i skrzynki rozprężne zasypane w granulacie wełny.

Wszystko tak rozprowadzone, że najdłuższa odległość „skrzynia rozprężna – anemostat” będzie wynosiła 150% najkrótszej odległości.

 

Wywiew zrealizowany będzie analogicznie, choć tam rozpiętość odległości wyniesie 400%.

 

Teraz moje wątpliwości.

1. Jakie rury będą najodpowiedniejsze? Elastyczne z kilku warstw folii (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-elastyczny-nieizolowany_212_100.pdf) czy FLEXy (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-polelastyczny-flex_211_99.pdf). Flexy wydają mi się znacznie lepsze (cichsze, trwalsze, tańsze), ale może o czymś nie wiem?

2. Rozumiem, że przy układzie na rurach elastycznych nie stosuje się tłumików?

3. Chciałbym na wyjściu każdego z kanałów fi 125 ze skrzyni rozprężnej nawiewowej, zamontować przepustnicę, którymi wyreguluję przepływy. Czy to poprawne rozwiązanie?

4. Czy w układzie wywiewowym również stosować przepustnice?

5. Gdzie mogę kupić trójnik z klapą przełączającą źródło świeżego powietrza dla rekuperatora (GWC / bezpośrednia czerpnia zewnętrzna)?

Na stronie http://www.ampar-silesia.pl/produkty,17 nie znalazłem nic takiego.

6. Czy poprawnie w tej roli będzie działał układ składający się z trójnika z dołączonymi na wejściach dwiema przepustnicami?

7. Chciałbym jednak (wbrew zaleceniom) podłączyć okap pod wyciąg. Za okapem, w miejscu dostępnym, chcę zastosować filtr (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/fd_281_146.pdf). Domyślam się, że ze względu na opór stawiany przez filtr, okap będzie wyciągał mniej powietrza niż pozostałe anemostaty. Czy tak będzie, czy zupełnie przestanie cokolwiek wyciągać?

8. Odległość od skrzynki rozprężnej do anemostatu nawiewowego w salonie będzie największa, a chciałbym by ten nawiew był wydajniejszy od pozostałych. Jedno z wyjść w skrzynce rozprężnej nawiewowej pozostanie mi wolne. Czy, jak podłączę dwa wyjścia fi 125 do jednej rury fi 160 i poprowadzę ją do anemostatu (odpowiednio większego niż pozostałe) uzyskam zamierzony efekt?

9. Czy fizyczne umiejscowienie wyjść w skrzynce rozprężnej wpływa na wydajność każdego z wyjść (czyli np. wyjście naprzeciw wejścia do skrzynki będzie mocniej "dmuchało" w stosunku do pozostałych wyjść)?

 

wysłem ci PW ;)

 

PZDR

 

Qter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wysłem ci PW ;)

PZDR

Qter

Dzięki. Odezwę się pod koniec dnia, jak tylko usystematyzuję wiedzę i spiszę sobie wątpliwości.

W międzyczasie kilka kwestii wyjaśniło się, ale przybyły nowe.

Wiem, że:

2. - Nie stosuje się,

3., 4. - bez przepustnic, wyregulować średnicą i długością rur,

5. - bez trójnika,

6. - korzystniej zastosować jedną przepustnicę, na wejściu czerpni bezpośredniej,

9. - wydaje się, że właśnie to rozprężenie powoduje, że wszystkie będą pracowały równo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porozmawiałem z Qterem, podumałem, i stworzyłem taki oto schemat (jest to rzut parteru):

 

http://i42.tinypic.com/oix1g1.jpg

 

Rekuperator znajdzie się w pomieszczeniu technicznym na poddaszu.

Strop mam drewniany, kratownicowy. Jest w nim pełno miejsca, więc kanały mogę ciągnąć po dość dowolnych drogach.

 

Kanały ocieplę pięcioma centymetrami wełny, i całość zasypię granulatem wełny.

 

Nie zastosuję przepustnic, a wyrównanie spadków ciśnień w kanałach zrealizuję poprzez wydłużenie niektórych kanałów.

Skrzynki zastosuję z Allegro, do 150/7x100 do DGP.

Dziwne dynksy przy skrzyniach rozprężnych to odejścia do góry, na poddasze. Docelowo będą tam dwie sypialnie, łazienka i techniczny. Góra będzie sporadycznie używana.

Salon chciałbym wentylować nieco mocniej, niż sypialnie, więc połączyłem dwa wyjścia fi100 w jeden kanał fi125 i poprowadziłem go do salonu.

Na kanale wywiewnym z nad okapu chciałbym zastosować filtr kieszeniowy.

 

Zastanawiam się czy, za radą Qtera, nie użyć takiego samego filtra na wlocie powietrza do rekuperatora z GWC/czerpni zewnętrznej?

 

EDIT:

Z nieznanych mi przyczyn wcięło rzut. Zamieściłem nowy, z nieco zmienionym przebiegiem kanałów nawiewowych.

Coś mi się wydaje, że na kanale z okapu będą na tyle większe opory od pozostałych wywiewnych, że nic tamtędy nie poleci.

Edytowane przez pawelpiwowarczyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może i ja podpytam samodzielnych "majsterklepków", jak to jest z tym okapem kuchennym i kominkiem? Ostatnie posty właśnie wokół tego się skupiają. Mój małżonek także planuje sam zająć się budową i montażem reku w naszej parterówce, ma już wstępnie rozplanowany projekt, nawiewy, wywiewy, dobrane rury. Ale jak wynika z naszych informacji, okap kuchenny nie powinien być zintegrowany z jednostką reku. Pierwotnie wyciąg z okapu planowaliśmy podłączyć do kominka wentylacyjnego, ale czy tak się stanie :confused: Jak poczytaliśmy ile taki okap "odpompowuje" ciepła z domu i w jakim czasie, to na razie myślimy dalej.. Tym bardziej, że mamy otwartą kuchnię na jadalnię i salon i tak naprawdę, to będzie on wyciągał powietrze z powierzchni ok. 60 m.kw.

Podobny dylemat mamy co do Waszych wpisów o "ciepełku okresowo generowanym, by je jakoś wykorzystać". Nasz kominek posiadać będzie zamkniętą komorę spalania, zaś niezbędny komin dymny znajduje się w części gospodarczej (bez reku). Chcieliśmy trochę zaczarować, bo i nasz dom daje takie możliwości, by wykorzystać jego ciepło w DGP, ale znajomy specjalista - zdecydowanie odradził. Czy są inne możliwości jego wykorzystania?

Będę wdzięczna za sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...