Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOLEKTOR SłONECZNY- opłaca się czy nie


Recommended Posts

leonada:

Jakiej mocy jest ten ups i co i jakiej mocy zasila?

Ja myślę o zasileniu awaryjnym ale tylko po to aby nie zagotować kominka. Czyli aby zdążył wygasnąć po zamknięciu przepustnicy wlotu powietrza.

Czyli na zailenie automatyki i pomp obiegowych c.o.

Czy czegoś jeszcze?

Pozdrawiam

 

P.S.

Kasę na kolektory na razie odkładam na boczek - do lata się wyjaśni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 708
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam pytanie odnośnie solarów próżniowych:

- czy można podłączyć solar próżniowy (HotPipe) zwykłą rurą PEX która wytrzymuje do 95 °C (w układzie chłodziwem jest woda)

- co sądzicie o układzie przedstawionym poniżej ?

- czy cena 1800zl brutto za solara próżniowego (18 rur, 150cm, fi47mm) jest OK?

 

Ponieważ posiadam zasobnik cieplny (100 L) podłączony do pieca CO (z naturalnym obiegiem), tylko niestety posiada on tylko 1 płaszcz wiec wymyśliłem następujący sposób podpięcia się do niego solara próżniowego (18 rur, 150cm, fi47mm) .

http://www.kloszi.elektroda.eu/Sollar.png

Legenda:

1 - zawór zwrotny

2 - zawór ręczny otwierany podczas okresu zimowego żeby chłodziwo w postaci wody spłynęło z solara.

3 - zbiornik wzbiorczy

4 - pompa

5,6 - zawór ręczny (otwierany podczas gdy kocioł CO pracuje)

 

Zawór zwrotny 1 i zawór 2 wprowadziłem ponieważ wydaje mi się że wtedy pompka 4 nie będzie się tak często załączać.

Sterownik (Atmega8 ) oprogramuje tak żeby pompka była cały czas załączona jeśli temperatura na solarze zbliża się do 100 °C. Zamiast zaworu 2 myślę zastosować elektrozawór tak żeby sie otwierał kiedy temperatura zewnętrzna zbliża się do 0 °C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie solarów próżniowych:

- czy można podłączyć solar próżniowy (HotPipe) zwykłą rurą PEX która wytrzymuje do 95 °C (w układzie chłodziwem jest woda)

 

"Heat Pipe". Broń Boże, albo miedź (twardy lut oraz skręcane bez uszczelek gumowych) albo stal (spawana).

 

- co sądzicie o układzie przedstawionym poniżej ?

- czy cena 1800zl brutto za solara próżniowego (18 rur, 150cm, fi47mm) jest OK?

 

Ponieważ posiadam zasobnik cieplny (100 L) podłączony do pieca CO (z naturalnym obiegiem), tylko niestety posiada on tylko 1 płaszcz wiec wymyśliłem następujący sposób podpięcia się do niego solara próżniowego (18 rur, 150cm, fi47mm).

 

Cena jest bardzo przystępna, jednak muszą być tego konsekwencje.

Jeśli kocioł który masz nie jest na paliwo stałe to zamknij układ naczyniem wzbiorczo-przeponowym. Będzie można zastosować wtedy, przystosowany fabrycznie do pracy z wodą AquaPakiet pozwalający wykorzystać zbiornik do c.w.u. z jedną wężownicą. Kolektory muszą pracować w układzie zamkniętym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK wielkie dzięki za informacje na temat PEX.

Mam jeszcze jedna wątpliwość co do rurek próżniowych:

 

Firmy Polskie sprzedają tylko 3 rodzaje rurek próżniowych:

- fi 70mm dlugosc 1.9m

- fi 47mm dlugosc 1.5m

- fi 58mm dlugosc 1.8m

 

i wydaje mi sie ze te wszystkie rureczki pochodzą z Chin.

Kontaktowałem sie z jedną z chińskich firm i ceny mają rzeczywiście niskie (ok polowe tańsze niż u nas płaskie) ale niestety trzeba zamówić cały kontener za ok 30 000$ i ryzyko bardzo duże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś wyorzystuje kolektory do ogrzewania?

 

Zamierzam założyć ogrzewanie podłogowe w całym domu i do częściowego podgrzania chciałabym wykorzystać solary.

 

Oczywiście, ale nie jako główne źródło ciepła. W zintegrowanym systemie ogrzewać można wykorzystując każde źródło ciepła: słońce, drewno, gaz, prąd, jednak słońca w sezonie grzewczym jest zbyt mało aby w naszych warunkach. Dodam, że np w dniu wczorajszym u mnie zasobnik (300l) podgrzał się od solarów o ok 11 st.C, i mogę zdecydować o tym gdzie to ciepło skierować - ogrzać CWU czy podgrzać podłogi.

 

Witam wszystkich. To mój pierwszy post po kilku latach, z nowym nickiem. Kilku starych bywalców może kojarzyc mnie przez Unihome, jest nawet o tym stronka. Tak można wykorzystywać kolektory słoneczne do ogrzewania, ale trzeba mieć system który będzie tym inteigentnie zarządzał. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że mając kolektory, zazwyczaj nie jest to jedyne tylko któreś tam źródło ciepła w domku. Problem polega na tym, by ciepło ze słońca któego jest dużo latem a mniej zimą, tak efektywnie "mieszać" z ciepłem z głównego źródła ciepła by to miało sens... Wiem ględzę naukowo ale tym sie zajmję i tak mi zostało :-?

A teraz prosto. Mam zainstalowany kominek z PW, pompę ciepła i kilka różnych kolektorów - bo testują to i porównuje od kilku lat. Jeżeli robię ciepłą wodę z paneli słonecznych, to priorytetowo używam jej do CWU bo to się najbardziej oplaca (CWU ma najczęsciej priorytet nad CO). Jeżeli mam nadmiar ciepełka to pchm je w podłogi. Proste ? tak ale musi być system (u mnie BMS czyli inteligenty budynek) który to będzie mieszał i przełączał. ALe się da i to działa

pozdrawiam

JAcekUnihome

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK wielkie dzięki za informacje na temat PEX.

Mam jeszcze jedna wątpliwość co do rurek próżniowych:

 

Firmy Polskie sprzedają tylko 3 rodzaje rurek próżniowych:

- fi 70mm dlugosc 1.9m

- fi 47mm dlugosc 1.5m

- fi 58mm dlugosc 1.8m

 

i wydaje mi sie ze te wszystkie rureczki pochodzą z Chin.

Kontaktowałem sie z jedną z chińskich firm i ceny mają rzeczywiście niskie (ok polowe tańsze niż u nas płaskie) ale niestety trzeba zamówić cały kontener za ok 30 000$ i ryzyko bardzo duże...

 

Jeśli chodzi o rury do kolektorów próżniowo-rurowych to są wykonywane w dwóch miejscach. Pierwsze to chiny, fabryka Linuo - PARADIGMA - Ritter-solar. Rury z tej fabryki są produkowane dla innych producentów kolektorów, są starsze technologicznie, osiągają mniejsze uzyski niż rury produkowane w drugiej fabryce w Niemczech. Niemieckie rury trafiają tylko do produktów sygnowanych logiem PARADIGMA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do RAPczyn

Sorki za jeszcze jedno pytanie:

 

Dlaczego preferujesz system zamknięty dla solarów?

Ja miałem szkolenie przez przedstawicieli "Gomon" i oni uważali system otwarty za równie dobry, jako czynnik chłodzący wodę.

 

Podczas szkolenia do solara sie podpinali specjalną rurką karbowaną nierdzewną której niestety nie mogę znaleźć na rynku Polskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do RAPczyn

Sorki za jeszcze jedno pytanie:

 

Dlaczego preferujesz system zamknięty dla solarów?

Ja miałem szkolenie przez przedstawicieli "Gomon" i oni uważali system otwarty za równie dobry, jako czynnik chłodzący wodę.

 

Podczas szkolenia do solara sie podpinali specjalną rurką karbowaną nierdzewną której niestety nie mogę znaleźć na rynku Polskim.

Wydaje mi się, że układ otwarty mógłby być równie dobry, ale naczynie wzbiorcze musi być wtedy powyżej kolektorów, a nie tak jak na Twoim schemacie poniżej :

http://www.kloszi.elektroda.eu/Sollar.png

Zbędny staje się też odpowietrznik przy kolektorach - trzeba tylko zadbać o odpowiednie spadki rur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się,że zestaw o, którym mówimy jest przewidziany dla np. ogródków działkowych itp. Woda, która ogrzewa się w rurach próżniowych, grawitacyjnie ciepła gromadzi w zbiorniku nad rurami jest wodą ciepłą do użytku, a nie wodą ciepłowniczą.

 

http://www.gomoneurope.com/images/prod15.jpg

 

Tak to wygląda na rys. poglądowym (rury próżniowe nienarysowane, są wstawione w zbiornik).

 

Na zimę spuszcza się wodę ze zbiornika (wylewką) i zostawią tą która jest w rurach. Rury z wodą (lodem) wytrzymują do -28st.C

 

http://www.gomoneurope.com/images/prod18.jpg

http://www.gomoneurope.com/images/prod17.jpg

 

Gdy mamy kolektory próżniowo-rurowe z wodą ciepłowniczą jako medium, musi być układ zamknięty, bez dyfuzji tlenowej oraz automatyka sterująco-zabezpieczające, aby układ mógł pracować w zimie.

 

Widzę, że Gomon ma również pakiet Drain Back System, gdzie jest układ otwarty, jednak jak to się będzie zachowywało w zimie i czy dają gwarancje na niezamarzanie, tego nie wiem.

 

Rury faliste solar z izolacją z EPDM (zabezpieczona przed ptactwem), przewodem dla czujnika plus dodatki w rozmiarze DN 10; 12; 16 oraz długościach 15 i 25m są dostępne. Skręcane na zacisk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się,że zestaw o, którym mówimy jest przewidziany dla np. ogródków działkowych itp

Mam taki w ogródku

 

http://www.kloszi.elektroda.eu/moj.JPG

http://www.kloszi.elektroda.eu/moj_solar.JPG

 

Co ciekawe to to ze zastosowali 100 litrowy zbiornik do 18 rurek (trochę mały zasobnik)

Po 3 dniach (dość słonecznych) we wrześniu zagotowała się w nim woda (oczywiście nie odbierałem cieplej wody)

 

Na zimę spuszcza się wodę ze zbiornika (wylewką) i zostawią tą która jest w rurach. Rury z wodą (lodem) wytrzymują do -28st.C

Sądzę że jakby zostawić wodę w rurkach przy -28st.C to by je rozdarło. Zbiornik i jego powłoka termiczna najprawdopodobniej tyle wytrzymują

 

 

Drain Back System, gdzie jest układ otwarty, jednak jak to się będzie zachowywało w zimie i czy dają gwarancje na niezamarzanie

Sądzę że nie ma prawa zamarznąć bo cała woda spływa do zbiornika wzbiorczego (tylko należy pamiętać o odpowiednich spadkach)

 

w rozmiarze DN 10; 12; 16 oraz długościach 15 i 25m są dostępne
Gdzie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość widzę zachwyca się kominkiem z PW ale instalację kolektorów uważa za nieopłacalną.

 

 

No to powiedzcie mi co w takim przypadku jak mam zamiar ogrzewać gazem i mam dylemat czy inwestować 10 tys. zł w kolektory czy podobną kwotę w kominek z PW ?

 

Kolektory się nie zwrócą (lub zwrócą na emeryturze) a kominek z PW to niby za 3 lata?

Kolektory nie przydają się w porach deszczowych i zimą a kominek z PW w lecie się przydaje?

Żeby kominek ogrzewał to jeszcze trzeba mu dać „papu”, zapotrzebowanie na energię elektryczną oba systemy mają podobne.

Kolektorami też mogę ogrzewać C.O. stosując zbiornik buforowy.

 

Powiedzcie jak to jest bo może czegoś nie rozumiem, lub nie wiem czegoś co jest tajemnicą handlową sprzedających te „systemy grzewcze” – o ile tak to można nazwać.

Może ja nie mam pojęcia o kosztach kominka z PW, może da się go zrobić za 4 tys. ?

 

Nie wiem, oświećcie mnie.

 

Pozdrawiam

 

Witam

Dziś krótko odpowiadając Ziarutkowi.

MIałem taki sam dylemat 5 lat temu kiedy wykańczałem dom. Namówiony przez firmę instalatorską dałem się skusić na najnowocześniejszy (wtedy) kondensacyjny piec gazowy. Po dwóch sezanach grzewczych przesałem go używać na rzecz kominka z PW oraz pompy ciepła (kiedy nie chce mi sie palić w kominku). Koszty spadły dramatycznie. Opublikowałem to na swojej prywatnej stronie poświeconej tej porblematyce: http://www.unihome.pl/index.php?page=ekonomika-unihome . Dziś nie miałbym najmnijszych wątpliwości, zakup pieca gazowego to strata pieniedzy.

pozdrawiam

JAcekUnihome

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sobie przez rok dumaliśmy o projekie domu, to zaczęło się od Kolektorów+ kominek z PW i innych wynalazków bardzo obiecująco brzmiących. Niestety zycie weryfikuje takie podejście i doszlismy do wniosku, że w tej chwili najekonomiczniej jest stosować rozwiązania średnionakładowe inwestycyjnie, i średnie w kosztach uzytkowania.

Kominek tak, ale bez PW i DGP.

Bez Solarów i PC jeśli nie ma dotacji w gminie...

Bez Reku i Went Mechanicznej...

 

Oczywiście to są subiektywne wybory i każdy ma prawo mysleć inaczej, ja wolałbym zaoszczędzone w ten sposób 100tys. wydać na np. lepszą działkę, większy dom, czy drugi samochód:-)

 

Rany, dwie plazmy i brakło na rekuperatorek? :o ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakup pieca gazowego to strata pieniedzy.

To co :o to już nawet gazu nie warto zakładać? :(

 

- na P.C. jakąkolwiek mnie nie stać

- kolektory nie warto, bo za długo się zwracają

- kominek z płaszczem śmierdzi

- kominek z DGP też do bani

- gaz za drogi

- olej opałowy j.w.

- ekogroszek - nie mam miejsca w kotłowni

- ?

No i co tu zrobić? :-?

Wyliczanka?

Redukcja?

 

A może ZAMIAST ciepły sweterek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakup pieca gazowego to strata pieniedzy.

To co :o to już nawet gazu nie warto zakładać? :(

 

- na P.C. jakąkolwiek mnie nie stać

- kolektory nie warto, bo za długo się zwracają

- kominek z płaszczem śmierdzi

- kominek z DGP też do bani

- gaz za drogi

- olej opałowy j.w.

- ekogroszek - nie mam miejsca w kotłowni

- ?

No i co tu zrobić? :-?

Wyliczanka?

Redukcja?

 

A może ZAMIAST ciepły sweterek?

 

Może domek w okolicach Barcelony :wink: znacznie krótszy sezon grzewczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ale wszyscy napadli na mnie z tym gazem :wink:

Po prostu używałem, potem wyliczyłem że się nie opłaca (link do wyników podałem już w poprzednim poście).

Jeżeli miałbym dziś wybierać to zdecydowanie PC, wychodzi najtaniej w eksploatacji (włąśnie mnie grzeje i z każdej kilowatogodziny prądu mam prawie 3,5 kWh ciepłeka i się radośnie uśmiecham. Jeżeli kogoś na to nie stać, (sznuję to!) to proponuję rozważyć piec na pellet, a jeżeli i to zbyt drogie to kominek z PW. Wszystko opcjonalnie wspomagane solarami.

pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...