Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Transport kombinowany czyli jaskołka wiosny nie czyni


piechocinski

Recommended Posts

Jaskółka wiosny nie czyni….

 

„Ciężarówki rozjeżdżające polskie drogi będą przewożone koleją. Kilkanaście

tysięcy ciężarówek przemknie po torach na trasie pomiędzy Litwą a Niemcami”.

Takie komentarze obiegły prasę w połowie grudnia ubiegłego roku .powołując się na przykłady Szwajcarii czy Austrii w ramach ministerialnego programu "Tiry na tory" zapowiedziano do 2013 roku w Polsce uruchomienie kilka połączeń kolejowych

pomiędzy polskimi granicami. To po nich specjalnymi wagonami

niskopodłogowymi będą przewożone całe zestawy samochodów. Pierwsza taka linia zostanie

uruchomiona w połowie 2007 roku. Na początek na 700-kilometrowej trasie

Rzepin - Suwałki będzie kursował w obie strony jeden pociągi PKP Cargo.

Zabierze ze sobą w jedną stronę ok. 40 ciężarówek. Rocznie będzie można

przewieźć w ten sposób kilkanaście tysięcy ciężarówek.

W uchwalonym w budżecie na 2007 rok na realizację programu Rząd przeznaczył 50 mln zł. W kolejnych latach nakłady dofinansowania mają wzrosnąć nie tylko o kolejne dotacje budżetowe ale i o środki unijne. Rozgorzała kolejna dyskusja nad realizacją powszechnie akceptowanego przesłania „tirów na tory „.Rządowi i słusznie przypomniano ,że dopłata do przewozów kombinowanych odbędzie się po części kosztem samego rynku przewoźników i klientów kolei Bo jak inaczej skomentować fakt podwyższenia ceny dostępu do torów dla towarowego transportu kolejowego ,zabrakło bowiem około 100 milionów złotych dla zarządcy narodowej infrastruktury kolejowej – Polskich Linii Kolejowych na utrzymanie dotychczasowych taryf mimo , że należą one obok Słowacji do najwyższych w Europie. Będziemy więc mieli eksperymentalny kolejny raz start dla tej formy przewozów przy spadku atrakcyjności przewozów kolejowych względem transportu drogowego w ogóle. Cóż znaczy więc kilkanaście tysięcy samochodów przewiezionych między Rzepinem a Suwałkami gdy kolej utraci kolejną część udziału w przewozach towarowych.

 

 

W Polsce przewozy kombinowane stanowią zaledwie 1,5 proc. przewozów kolejowych, podczas gdy w większości krajów unijnych średnio 10-15 proc. To efekt niskiej jakości naszych usług kolejowych ,wieloletnich zaniedbań w infrastrukturze oraz braku środków finansowych w remontach i modernizacji linii kolejowych ,portów i terminali a także dramatyczna sytuacja taborowa.

 

Trochę definicji :

Transport multimodalny - przewóz towarów przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu

Transport intermodalny - główna część trasy wykonywana jest za pośrednictwem kolei, żeglugi śródlądowej lub morskiej, a początkowy i/lub końcowy odcinek jest wykonywany możliwie na jak najkrótszym odcinku przez transport drogowy.

 

Transport kombinowany - wg dyrektywy Unii Europejskiej 92/106/EEC z 7 grudnia 1992 roku to "przewóz towarów (..) gdzie samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa, z lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener korzysta z drogi w początkowym i końcowym odcinku podróży a na innym odcinku o długości powyżej 100 km w linii prostej - z usług transportu kolejowego lub wodnego śródlądowego lub morskiego, a w początkowym i końcowym odcinku wykonywany jest przez transport drogowy w następujący sposób:

• pomiędzy punktem, gdzie towary są załadowane i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią stacją wyładunkową a punktem, gdzie towary są wyładowane dla końcowego odcinka, lub

• w promieniu nie przekraczającym 150 km w linii prostej od portu żeglugi śródlądowej lub portu morskiego załadunku lub wyładunku"

 

 

Nadzieje związane z Unią….

 

 

 

Tabela Projekty intermodalne ubiegające się o wsparcie finansowe (2005 - 2008). Źródło: Ministerstwo Transportu „Stan i warunki rozwoju przewozów intermodalnych/kombinowanych w Polsce”.

 

Nazwa projektu Łączna kwota projektu w tys. zł Środki własne w tys. zł Budżet państwa w tys zł. UE (EFRR) w tys. zł

Budowa Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie 50 686,10 28 008,07 5 669,51 17 008,52

Budowa terminala kontenerowego Poznań- Franowo 36 768,03 25 737,62 2 757,60 8 272,81

Modernizacja i rozbudowa kolejowego terminalna kontenerowego w Małaszewiczach 19 241,15 10 120,58 2 280,14 6 840,43

Budowa kolejowego terminala kontenerowego w Łosośnej 12 143,50 6 882,15 - 5 261,35

RAZEM 118 838,78 70 748,42 10 707,25 37 383,11

Budowa centrum przeładunkowego w Dorohusku 10 029,48 5 527,43 1 125,51 3 376,54

Modernizacja terminala przeładunkowego stacja Wólka koło Małaszewicz 3 775,85 1 963,92 452,98 1 358,94

RAZEM 13 805,33 7 491,35 1 578,49 4 735,48

 

 

 

 

 

Komisja Europejska na początku 2003 r. uruchomiła program o nazwie Marco Polo na lata 2003-2006 z budżetem 100 mln euro dla 25 krajów członkowskich, którego głównym celem jest wspieranie tej formy transportu. W połowie lipca 2004 r. komisja zaproponowała utworzenie drugiego programu Marco Polo na lata 2007-2013 z jeszcze większym budżetem wynoszącym 740 mln euro i z rozszerzeniem ma kraje graniczące z Unią. Ten drugi wspierać ma przede wszystkim tzw. autostrady morskie. To ogromne wyzwanie dla polskiego transportu, który mógłby przejąć znaczną część z tych środków finansowych.

 

Unia uregulowała w specyficzny sposób finansowanie rozwoju transeuropejskiej sieci transportu kombinowanego, zaliczając do niej nie tylko infrastrukturę terminalową, ale również wyposażenie i sprzęt oraz zezwalając państwom na finansowanie tego wszystkiego. W Austrii np. firma zajmująca się transportem kombinowanym może liczyć na finansowe wsparcie rządu nawet do 30 proc. kosztów inwestycji, także na dotacje do przewozów oraz zwolnienia od podatku.

 

W wielu krajach Unii pomoc państwa obejmuje wkłady inwestycyjne na sprzęt i wyposażenie terminali przeładunkowych w formie subwencji, nieoprocentowanych pożyczek, spłat leasingowych przy zakupie taboru czy przyspieszonej jego amortyzacji. Jeśli przewozy kombinowane nałożone są jako obowiązek służby publicznej (Szwajcaria), rząd rekompensuje ewentualne straty, jakie poniósł przewoźnik lub jak w przypadku połączenia z Czech do Drezna władze niemieckiego landu.

 

 

Prognoza przewiduje, że w 2013 r. udział transportu kombinowanego w przewozach kolejowych wyniesie u nas 6 proc. Do liczących się firm zajmujących się tego rodzaju transportem należą: PKP Cargo S.A., Spedcont, Polcont, Polzug, Trade Trans, Cargosped oraz porty morskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaskółka wiosny nie czyni….

 

„Ciężarówki rozjeżdżające polskie drogi będą przewożone koleją. Kilkanaście

tysięcy ciężarówek przemknie po torach na trasie pomiędzy Litwą a Niemcami”.

Takie komentarze obiegły prasę w połowie grudnia ubiegłego roku .powołując się na przykłady Szwajcarii czy Austrii w ramach ministerialnego programu "Tiry na tory" zapowiedziano do 2013 roku w Polsce uruchomienie kilka połączeń kolejowych

pomiędzy polskimi granicami. To po nich specjalnymi wagonami

niskopodłogowymi będą przewożone całe zestawy samochodów. Pierwsza taka linia zostanie

uruchomiona w połowie 2007 roku. Na początek na 700-kilometrowej trasie

Rzepin - Suwałki będzie kursował w obie strony jeden pociągi PKP Cargo.

Zabierze ze sobą w jedną stronę ok. 40 ciężarówek. Rocznie będzie można

przewieźć w ten sposób kilkanaście tysięcy ciężarówek.

W uchwalonym w budżecie na 2007 rok na realizację programu Rząd przeznaczył 50 mln zł. W kolejnych latach nakłady dofinansowania mają wzrosnąć nie tylko o kolejne dotacje budżetowe ale i o środki unijne. Rozgorzała kolejna dyskusja nad realizacją powszechnie akceptowanego przesłania „tirów na tory „.Rządowi i słusznie przypomniano ,że dopłata do przewozów kombinowanych odbędzie się po części kosztem samego rynku przewoźników i klientów kolei Bo jak inaczej skomentować fakt podwyższenia ceny dostępu do torów dla towarowego transportu kolejowego ,zabrakło bowiem około 100 milionów złotych dla zarządcy narodowej infrastruktury kolejowej – Polskich Linii Kolejowych na utrzymanie dotychczasowych taryf mimo , że należą one obok Słowacji do najwyższych w Europie. Będziemy więc mieli eksperymentalny kolejny raz start dla tej formy przewozów przy spadku atrakcyjności przewozów kolejowych względem transportu drogowego w ogóle. Cóż znaczy więc kilkanaście tysięcy samochodów przewiezionych między Rzepinem a Suwałkami gdy kolej utraci kolejną część udziału w przewozach towarowych.

 

 

W Polsce przewozy kombinowane stanowią zaledwie 1,5 proc. przewozów kolejowych, podczas gdy w większości krajów unijnych średnio 10-15 proc. To efekt niskiej jakości naszych usług kolejowych ,wieloletnich zaniedbań w infrastrukturze oraz braku środków finansowych w remontach i modernizacji linii kolejowych ,portów i terminali a także dramatyczna sytuacja taborowa.

 

Trochę definicji :

Transport multimodalny - przewóz towarów przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu

Transport intermodalny - główna część trasy wykonywana jest za pośrednictwem kolei, żeglugi śródlądowej lub morskiej, a początkowy i/lub końcowy odcinek jest wykonywany możliwie na jak najkrótszym odcinku przez transport drogowy.

 

Transport kombinowany - wg dyrektywy Unii Europejskiej 92/106/EEC z 7 grudnia 1992 roku to "przewóz towarów (..) gdzie samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa, z lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener korzysta z drogi w początkowym i końcowym odcinku podróży a na innym odcinku o długości powyżej 100 km w linii prostej - z usług transportu kolejowego lub wodnego śródlądowego lub morskiego, a w początkowym i końcowym odcinku wykonywany jest przez transport drogowy w następujący sposób:

• pomiędzy punktem, gdzie towary są załadowane i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią stacją wyładunkową a punktem, gdzie towary są wyładowane dla końcowego odcinka, lub

• w promieniu nie przekraczającym 150 km w linii prostej od portu żeglugi śródlądowej lub portu morskiego załadunku lub wyładunku"

 

 

Nadzieje związane z Unią….

 

 

 

Tabela Projekty intermodalne ubiegające się o wsparcie finansowe (2005 - 2008). Źródło: Ministerstwo Transportu „Stan i warunki rozwoju przewozów intermodalnych/kombinowanych w Polsce”.

 

Nazwa projektu Łączna kwota projektu w tys. zł Środki własne w tys. zł Budżet państwa w tys zł. UE (EFRR) w tys. zł

Budowa Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie 50 686,10 28 008,07 5 669,51 17 008,52

Budowa terminala kontenerowego Poznań- Franowo 36 768,03 25 737,62 2 757,60 8 272,81

Modernizacja i rozbudowa kolejowego terminalna kontenerowego w Małaszewiczach 19 241,15 10 120,58 2 280,14 6 840,43

Budowa kolejowego terminala kontenerowego w Łosośnej 12 143,50 6 882,15 - 5 261,35

RAZEM 118 838,78 70 748,42 10 707,25 37 383,11

Budowa centrum przeładunkowego w Dorohusku 10 029,48 5 527,43 1 125,51 3 376,54

Modernizacja terminala przeładunkowego stacja Wólka koło Małaszewicz 3 775,85 1 963,92 452,98 1 358,94

RAZEM 13 805,33 7 491,35 1 578,49 4 735,48

 

 

 

 

 

Komisja Europejska na początku 2003 r. uruchomiła program o nazwie Marco Polo na lata 2003-2006 z budżetem 100 mln euro dla 25 krajów członkowskich, którego głównym celem jest wspieranie tej formy transportu. W połowie lipca 2004 r. komisja zaproponowała utworzenie drugiego programu Marco Polo na lata 2007-2013 z jeszcze większym budżetem wynoszącym 740 mln euro i z rozszerzeniem ma kraje graniczące z Unią. Ten drugi wspierać ma przede wszystkim tzw. autostrady morskie. To ogromne wyzwanie dla polskiego transportu, który mógłby przejąć znaczną część z tych środków finansowych.

 

Unia uregulowała w specyficzny sposób finansowanie rozwoju transeuropejskiej sieci transportu kombinowanego, zaliczając do niej nie tylko infrastrukturę terminalową, ale również wyposażenie i sprzęt oraz zezwalając państwom na finansowanie tego wszystkiego. W Austrii np. firma zajmująca się transportem kombinowanym może liczyć na finansowe wsparcie rządu nawet do 30 proc. kosztów inwestycji, także na dotacje do przewozów oraz zwolnienia od podatku.

 

W wielu krajach Unii pomoc państwa obejmuje wkłady inwestycyjne na sprzęt i wyposażenie terminali przeładunkowych w formie subwencji, nieoprocentowanych pożyczek, spłat leasingowych przy zakupie taboru czy przyspieszonej jego amortyzacji. Jeśli przewozy kombinowane nałożone są jako obowiązek służby publicznej (Szwajcaria), rząd rekompensuje ewentualne straty, jakie poniósł przewoźnik lub jak w przypadku połączenia z Czech do Drezna władze niemieckiego landu.

 

 

Prognoza przewiduje, że w 2013 r. udział transportu kombinowanego w przewozach kolejowych wyniesie u nas 6 proc. Do liczących się firm zajmujących się tego rodzaju transportem należą: PKP Cargo S.A., Spedcont, Polcont, Polzug, Trade Trans, Cargosped oraz porty morskie.

 

Wreszcie cos w stylu , ktory tak lubimy :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

były prośby aby wrocic do rzeczy łatwiejszych to jak w dobrej ekonomii jest popyt znajdzie się podaż ,meandry akcji tiry na tory zmuszają do refleksji dlaczego i kto za to zaplaci pozdrawiam jp :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

 

a ja akurat zalapałem, lub jak kto woli przeczytałem ze zrozumieniem,

inna sprawa ze przedmiot 'technologia transportu' zdałem na studiach na pięć :D

no to się pochwaliłem :D

pozdrawiam

m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a ja akurat zalapałem, lub jak kto woli przeczytałem ze zrozumieniem,

inna sprawa ze przedmiot 'technologia transportu' zdałem na studiach na pięć :D

no to się pochwaliłem :D

pozdrawiam

m.

 

I co? Zadnych pytan do autora tekstu? Zadnych refleksji?

Napisz cos prosze. :wink:

 

Napisz coś proszę? Proszę bardzo... pozdrawiam bardzo serdecznie pana profesora Zalewskiego :D

pozdrawiam

m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby Bog chcial , zeby czlowiek latal ....

 

Przeciez lata. Ma wolna wole i robi co chce.

Pan Bog ani mu mamony nie zalatwia ani biletow na samolot.

Tiaaaa tylko nie do Zakopanego :):) :wink:

 

Jak ktos bardzo chce to na motolotni przy dobrych wiatrach doleci.

 

Ale do licha przeciez to watek o infrastrukturze i przewozach ciezarowek koleja. :wink:

 

Luc idz lepiej do kosciola i pojednaj sie z Bogiem a nie powoluj sie na Niego w watkach o sprawach tak doczesnych jak transport.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a ja akurat zalapałem, lub jak kto woli przeczytałem ze zrozumieniem,

inna sprawa ze przedmiot 'technologia transportu' zdałem na studiach na pięć :D

no to się pochwaliłem :D

pozdrawiam

m.

 

I co? Zadnych pytan do autora tekstu? Zadnych refleksji?

Napisz cos prosze. :wink:

 

Napisz coś proszę? Proszę bardzo... pozdrawiam bardzo serdecznie pana profesora Zalewskiego :D

 

Nie przesadzaj , nikt jeszcze nie przyznal Ci Oskara :wink:

Napisz cos prosze w temacie watku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luc idz lepiej do kosciola i pojednaj sie z Bogiem a nie powoluj sie na Niego w watkach o sprawach tak doczesnych jak transport.

 

Skoro pytasz niezgodnie z tematem watka ... no coz , odpowiem : to Bog jest w kosciele ?

 

A myslisz , ze Go tam nie ma? :o

 

Jest wszedzie , ale jakbys chcial sie z nim jednac a okolicznosci nie byly jakies nadzwyczajne , dajmy na to chcialbys to zrobic w poniedzialek , to dobrze by bylo jakbys pofatygowal sie do kosciola. Wiesz kultura zobowiazuja nawet wobec Boga. :wink:

 

PS

Znikla Ci chyba reklama maki krupczatki 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie jest napisane w Biblii , rzekomo jego slowa , gdzie trzech sie zejdzie modlic w imie moje , tam i ja bede . Cytowalem z glowy , mozliwe przejezyczenie .

 

Prawde cytujesz , ale czy oznacza to ze koscioly nalezy przerobic na magazyny?

Widzisz , kosciol to takie miejsce gdzie ci "trzej" sie schodza.

W lecie desz im na glowe nie pada a w zimie mroz nie wyziebia ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...