Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator-kto ma, za ile i czy było warto


Recommended Posts

i jeszcze jedno, zbudowanie reku samemu (z gotowego wymiennika, dobrych cichych wentylatorów, budując samemu obudowę, z prostą automatyką ) kosztuje poniżej połowy gotowego, a trwa pewnie z miesiąc dłubiąc w wolnych chwilach. Zarobisz tyle w "wolnych chwilach" ?

Ale to tylko tak w kwestii poprawności liczenia własnej pracy.

 

Też sie zastanawiałem nad taką opcją do czasu gdy wszedłem na tą stronkę 3 http://www.pro-vent.pl. Jest tam centala za 3780 netto. Czy coś jej brakuje? Moim zdaniem ma wszystko co jest potrzebne. Skąd się biorą te ceny 8tyś?

ale to jest mini centrala z maxi poborem prądu i bez sterowania :roll:

nie porównuj jej z Bartoszem, Storkiem czy czymś innym bo to nie ta klasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 566
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Owszem, gdybym zbudował, rekuperator we własnym zakresie to mógłbym napewno zaoszczędzić conajmniej połowę. Pewnie gdybym, się, za to wziął, to zacząłbym masową produkcję. Jednakże, nie jest to aż do końca takie proste.

1. Dobór wentylatorów. Trzeba znaleźć wentylatory o dużej trwałości (łożyskowanie, materiał wirników, wyważenie).

2. Dobór wymiennika ciepła. Wymiennik powietrze - powietrze o stosunkowo małych wymiarach.

3. Elastyczne kompensatory do zamocowania wentylatorów (aby wyeliminować przenoszenie drgań)

4. Sterowanie wentylatorów - najlepsze byłoby płynne sterowanie obrotami silników - a to już nie jest tankie proste.

5. Czujnik cisnienia na wylocie z wentylatorów, z zabezpieczeniem w przypadku podciśnienia.

6. przepustnice by-pasowe

7. Grzałka do zabezpieczenia przed zamarzaniem w niskich temperaturach

8. Higrometr, nawilżanie opcjonalnie

9. Osobnym problemem jest obudowa - która nie może stanowić pudła rezonansowego i musi mieć wytłumienie w środku.

Wiele komponentów nie jest dostepnych dla detalicznych odbiorców - szczególnie w Polsce. A czasami komponenty sprzedawane detalistom są duzo droższe niż, te same sprzedawane hurtowym odbiorcom. Oczywiście można pokusić, się o elementy zastepcze, ale to już dosyć duże ryzyko.

Niemniej temat ciekawy, i gdy będę miał chwilkę czasu to może spróbuje, sprawdzić koszty budowy urządzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię o zwrocie różnicy kosztów inwestycyjnych w ogrzewanie gazowe w stosunku do alternatywnych źródeł energii.

trzeba było zastosować kable grzejne i przepływowy podgrzewacz wyszłoby 20-30% inwestycji w instalacje gazowo-wodną i miałbyś ekologicznie, super wygodnie i tylko drożej (ale dorównanie do gazu wyszłoby po takim okresie co wymiana pieca)

 

Idąc w kierunku nowoczesności i ekologii, to powinienem myśleć o domu pasywnym. Tylko dlaczego jest on taki drogi? Ekologia, ekologią, ale dlaczego to ja mam ponosić koszt?

Dom pasywny to nie systemy tylko sposób jego wykonania. W innym wątku masz dokładne ceny i rozwiązania ludzi którzy je budują, wcale drogo to nie wychodzi. grunt to przemyślana i dobrze wykonana konstrukcja.

 

Za komfort, nowoczesność, ekologię też jestem skłonny płacić, ale w umiarkowanym zakresie. A w moim przypadku jest to 10 lat, w którym ma nastapić zwrot inwestycji w stosunku do inwestycji i kosztów eksploatacji instalacji gazu ziemnego.

Z chęcią, przyjrzałbym się realnym wyliczeniom instalacji energooszczędnej, ale z uwzględnieniem wszystkich kosztów.

gwc żwirowy 30m2 poniżej 4000 zł + grill dla mnie i ekipy pomocników na koniec (roboty 3 dni w długi weekend majowy)

cały reku wyniesie mnie 3000 zł pln, brakuje mi tylko obudowy za jakieś 300 pln (roboty z 2 tygodnie w wolnych chwilach)

rury do wentylacji max 2500 zł

przyszłościowe rury do pc i solarów, w odpowiedniej otulinie położone na dach i na tyły domu, koszt poniżej 1000 zł wraz z robotą instalatora (robota moja ale, licząc za punkt tak wyjdzie)

solary płaskie własnej roboty (ale nie z grzejnika tylko rurki miedziane lutowane na twardo) 2m2 poniżej 500 zł szt (jeszcze nie robiłem, tylko policzyłem materiał)

sporo różnych nadmiarowych kabli we wszystkich kierunkach to jakieś 500 zł + 1 dzień roboty mojej

Do tego dokładne ocieplenie z każdej strony, dom i okna w odpowiednich kierunkach i może nie pasywny ale energooszczedny będzie, tutaj kwestia przypilnowania ekipy i wyboru projektu/odpowiednich zmian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem, gdybym zbudował, rekuperator we własnym zakresie to mógłbym napewno zaoszczędzić conajmniej połowę. Pewnie gdybym, się, za to wziął, to zacząłbym masową produkcję. Jednakże, nie jest to aż do końca takie proste.

1. Dobór wentylatorów. Trzeba znaleźć wentylatory o dużej trwałości (łożyskowanie, materiał wirników, wyważenie).

2. Dobór wymiennika ciepła. Wymiennik powietrze - powietrze o stosunkowo małych wymiarach.

3. Elastyczne kompensatory do zamocowania wentylatorów (aby wyeliminować przenoszenie drgań)

4. Sterowanie wentylatorów - najlepsze byłoby płynne sterowanie obrotami silników - a to już nie jest tankie proste.

5. Czujnik cisnienia na wylocie z wentylatorów, z zabezpieczeniem w przypadku podciśnienia.

6. przepustnice by-pasowe

7. Grzałka do zabezpieczenia przed zamarzaniem w niskich temperaturach

8. Higrometr, nawilżanie opcjonalnie

9. Osobnym problemem jest obudowa - która nie może stanowić pudła rezonansowego i musi mieć wytłumienie w środku.

Wiele komponentów nie jest dostepnych dla detalicznych odbiorców - szczególnie w Polsce. A czasami komponenty sprzedawane detalistom są duzo droższe niż, te same sprzedawane hurtowym odbiorcom. Oczywiście można pokusić, się o elementy zastepcze, ale to już dosyć duże ryzyko.

Niemniej temat ciekawy, i gdy będę miał chwilkę czasu to może spróbuje, sprawdzić koszty budowy urządzenia

poświęc ze 3 dni na forum bo tutaj każdy z tych punktów jest rozpisany :lol: kilka osób złożyło już swoje sprzęty, niektórzy nawet wiele :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze jedno, zbudowanie reku samemu (z gotowego wymiennika, dobrych cichych wentylatorów, budując samemu obudowę, z prostą automatyką ) kosztuje poniżej połowy gotowego, a trwa pewnie z miesiąc dłubiąc w wolnych chwilach. Zarobisz tyle w "wolnych chwilach" ?

Ale to tylko tak w kwestii poprawności liczenia własnej pracy.

 

Też sie zastanawiałem nad taką opcją do czasu gdy wszedłem na tą stronkę 3 http://www.pro-vent.pl. Jest tam centala za 3780 netto. Czy coś jej brakuje? Moim zdaniem ma wszystko co jest potrzebne. Skąd się biorą te ceny 8tyś?

 

Cena bez sterowania!.

Obudowa wykonana z PCV, w celu obniżenia kosztów. PCV jest Ok, jeżeli dobrej jakości, chociaż, centrale i kanały przeważnie wykonuje się z blachy ocynkowanej. Wentylatory niemieckiej firmy EBM, pewnie made in China. Należy być ostrożnym z niemieckimi produktami made in China, często tylko biuro projektowe, lub handlowe jest w Niemczech. Wystarczy jak fabryka w Chinach zastosuje lokalnej produkcji łożyska i po 3 -5 latach musimy wymienić wentylator, lub cały rekuperator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze jedno, zbudowanie reku samemu (z gotowego wymiennika, dobrych cichych wentylatorów, budując samemu obudowę, z prostą automatyką ) kosztuje poniżej połowy gotowego, a trwa pewnie z miesiąc dłubiąc w wolnych chwilach. Zarobisz tyle w "wolnych chwilach" ?

Ale to tylko tak w kwestii poprawności liczenia własnej pracy.

 

Też sie zastanawiałem nad taką opcją do czasu gdy wszedłem na tą stronkę 3 http://www.pro-vent.pl. Jest tam centala za 3780 netto. Czy coś jej brakuje? Moim zdaniem ma wszystko co jest potrzebne. Skąd się biorą te ceny 8tyś?

 

Cena bez sterowania!.

Obudowa wykonana z PCV, w celu obniżenia kosztów. PCV jest Ok, jeżeli dobrej jakości, chociaż, centrale i kanały przeważnie wykonuje się z blachy ocynkowanej. Wentylatory niemieckiej firmy EBM, pewnie made in China. Należy być ostrożnym z niemieckimi produktami made in China, często tylko biuro projektowe, lub handlowe jest w Niemczech. Wystarczy jak fabryka w Chinach zastosuje lokalnej produkcji łożyska i po 3 -5 latach musimy wymienić wentylator, lub cały rekuperator.

Mała uwaga, mam 2 EBMy i nie są Made in China, a to co napisali o Mistralu jest zagadką dla wszystkich - 3x większe wentylatory moje 220 pobieraja połowę mocy którą oni deklarują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze jedno, zbudowanie reku samemu (z gotowego wymiennika, dobrych cichych wentylatorów, budując samemu obudowę, z prostą automatyką ) kosztuje poniżej połowy gotowego, a trwa pewnie z miesiąc dłubiąc w wolnych chwilach. Zarobisz tyle w "wolnych chwilach" ?

Ale to tylko tak w kwestii poprawności liczenia własnej pracy.

 

Też sie zastanawiałem nad taką opcją do czasu gdy wszedłem na tą stronkę 3 http://www.pro-vent.pl. Jest tam centala za 3780 netto. Czy coś jej brakuje? Moim zdaniem ma wszystko co jest potrzebne. Skąd się biorą te ceny 8tyś?

ale to jest mini centrala z maxi poborem prądu i bez sterowania :roll:

nie porównuj jej z Bartoszem, Storkiem czy czymś innym bo to nie ta klasa.

 

Jak to mini? Ona ma 250m^3/h. Typowa rodzina obecnia to 3, 4 osoby. Typowy ale nie mały dom to jest może 300m^3 kubatury do której nawiewamy świerze powietrze. Czyli przy max wydajności masz wymianę na poziome 80%/h - to bardzo dużo.

 

A co do energii to wcale dużo nie bierze: 50/80/115 W dla kolejnych piegów. Sterownik jest też wystarczający: 1, 2, 3 + wywłączanie w celu rozmrażania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to mini? Ona ma 250m^3/h. Typowa rodzina obecnia to 3, 4 osoby. Typowy ale nie mały dom to jest może 300m^3 kubatury do której nawiewamy świerze powietrze. Czyli przy max wydajności masz wymianę na poziome 80%/h - to bardzo dużo.

 

A co do energii to wcale dużo nie bierze: 50/80/115 W dla kolejnych piegów. Sterownik jest też wystarczający: 1, 2, 3 + wywłączanie w celu rozmrażania.

przy domu 100m2 licząc powierzchniowo rzecywiście jest na wymiar ale mało kto teraz takie buduje, poza tym przy takiej wydajności spada znacznie jej sprawność a to też należy liczyć.

ale mamy jeszcze normy wydajności - policzmy :

4 osoby ale 3 sypialnie 4*30+ salon 2*30,

kuchnia z "gazówką" 70

2 łazienki 2*50

w sumie 350m3/h, a nie liczyłem kotłowni i garażu ...

 

A co do prądożerności, porównuję z moimi które dla 900m3/h biorą 60W każdy 8)

 

i jeszcze jedno porównujesz Mistrala krzyżowego do przeciwproądowców (Bartosz, Stork) to też bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to mini? Ona ma 250m^3/h. Typowa rodzina obecnia to 3, 4 osoby. Typowy ale nie mały dom to jest może 300m^3 kubatury do której nawiewamy świerze powietrze. Czyli przy max wydajności masz wymianę na poziome 80%/h - to bardzo dużo.

 

A co do energii to wcale dużo nie bierze: 50/80/115 W dla kolejnych piegów. Sterownik jest też wystarczający: 1, 2, 3 + wywłączanie w celu rozmrażania.

przy domu 100m2 licząc powierzchniowo rzecywiście jest na wymiar ale mało kto teraz takie buduje, poza tym przy takiej wydajności spada znacznie jej sprawność a to też należy liczyć.

ale mamy jeszcze normy wydajności - policzmy :

4 osoby ale 3 sypialnie 4*30+ salon 2*30,

kuchnia z "gazówką" 70

2 łazienki 2*50

w sumie 350m3/h, a nie liczyłem kotłowni i garażu ...

 

A co do prądożerności, porównuję z moimi które dla 900m3/h biorą 60W każdy 8)

 

i jeszcze jedno porównujesz Mistrala krzyżowego do przeciwproądowców (Bartosz, Stork) to też bez sensu.

 

Ale zaraz - chyba popełniłeś błąd. Ja nie pisałem o domku 100m2 tylko o pomieszczniach do których nawiewamy. Nie powinniśmy liczyć tego samego powietrza 2 razy. Przecież powietrze wdmuchane wentyluje pomieszczenie czyste i brudne. Np. jeżeli w salonie wdmuchamy 70m3 to te same 70m3 wyciągniemy w kuchni - prawda? Czyli dobierając wydajność nie sumujemy tego co mamy wdmuchać i tego co mamy wyciągnąć ale raczej wybieramy wartość większą z tych dwóch. I teraz weźmy typowy domek:

NADMUCH:

- 3 sypialnie, 4 osoby - 4*30m3

- salon, 3 osoby - 3*30m3

- gabinet , 1 osoba - 30m3

= 240m3

WYCIĄG:

- kuchnia - 70m3

- 2 łazienki - 2*50m3

- 2 garderoby - 2*15m3

- pralnia - 50m3

= 250m3

 

Czyli wartość ostateczna to 250m3. Zakładam, że jest to wartość maksymalna którą centrala powinna osiągać na tzw. 3-cim biegu. Eksperci twierdzą że te polskie normy są 2 razy za wysokie do normalnego działania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to mini? Ona ma 250m^3/h. Typowa rodzina obecnia to 3, 4 osoby. Typowy ale nie mały dom to jest może 300m^3 kubatury do której nawiewamy świerze powietrze. Czyli przy max wydajności masz wymianę na poziome 80%/h - to bardzo dużo.

 

A co do energii to wcale dużo nie bierze: 50/80/115 W dla kolejnych piegów. Sterownik jest też wystarczający: 1, 2, 3 + wywłączanie w celu rozmrażania.

przy domu 100m2 licząc powierzchniowo rzecywiście jest na wymiar ale mało kto teraz takie buduje, poza tym przy takiej wydajności spada znacznie jej sprawność a to też należy liczyć.

ale mamy jeszcze normy wydajności - policzmy :

4 osoby ale 3 sypialnie 4*30+ salon 2*30,

kuchnia z "gazówką" 70

2 łazienki 2*50

w sumie 350m3/h, a nie liczyłem kotłowni i garażu ...

 

A co do prądożerności, porównuję z moimi które dla 900m3/h biorą 60W każdy 8)

 

i jeszcze jedno porównujesz Mistrala krzyżowego do przeciwproądowców (Bartosz, Stork) to też bez sensu.

 

Ale zaraz - chyba popełniłeś błąd. Ja nie pisałem o domku 100m2 tylko o pomieszczniach do których nawiewamy. Nie powinniśmy liczyć tego samego powietrza 2 razy. Przecież powietrze wdmuchane wentyluje pomieszczenie czyste i brudne. Np. jeżeli w salonie wdmuchamy 70m3 to te same 70m3 wyciągniemy w kuchni - prawda? Czyli dobierając wydajność nie sumujemy tego co mamy wdmuchać i tego co mamy wyciągnąć ale raczej wybieramy wartość większą z tych dwóch. I teraz weźmy typowy domek:

NADMUCH:

- 3 sypialnie, 4 osoby - 4*30m3

- salon, 3 osoby - 3*30m3

- gabinet , 1 osoba - 30m3

= 240m3

WYCIĄG:

- kuchnia - 70m3

- 2 łazienki - 2*50m3

- 2 garderoby - 2*15m3

- pralnia - 50m3

= 250m3

 

Czyli wartość ostateczna to 250m3. Zakładam, że jest to wartość maksymalna którą centrala powinna osiągać na tzw. 3-cim biegu. Eksperci twierdzą że te polskie normy są 2 razy za wysokie do normalnego działania.

No fakt, tak to jest jak się siedzi na forum zamiast pracować :roll:

ale i tak zauważ, że to jest minimum wg normy a już osiągasz maksimum wydajności centrali

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fakt, tak to jest jak się siedzi na forum zamiast pracować :roll:

ale i tak zauważ, że to jest minimum wg normy a już osiągasz maksimum wydajności centrali

 

No to jest może zgodne z normą - nie wiem czy minium czy nie. Znawcy tematu twierdzą, że te polskie normy są 2 razy zawyżone tak więc dla podanego przykładu powinniśmy mieć wymianę ok. 125m3/h. Wspomniana przezemnie centrala na biegu 2 ma wydajność 150m3 przy ciśnieniu 150Pa i zużywa 80W. Nie jest to wiele gorzej niż przy drogich centalach. Sprawność też ma wysoką - 75% tak więc argument że nie jest to wymiennik przeciwprądowy (85%) komplentnie mnie nie interesuje. Poza tym na tym forum już zostało dowiedzione że centrala wentylacyjna nie jest dla ekonomii tylko dla konmfortu i zdrowia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fakt, tak to jest jak się siedzi na forum zamiast pracować :roll:

ale i tak zauważ, że to jest minimum wg normy a już osiągasz maksimum wydajności centrali

 

No to jest może zgodne z normą - nie wiem czy minium czy nie. Znawcy tematu twierdzą, że te polskie normy są 2 razy zawyżone tak więc dla podanego przykładu powinniśmy mieć wymianę ok. 125m3/h. Wspomniana przezemnie centrala na biegu 2 ma wydajność 150m3 przy ciśnieniu 150Pa i zużywa 80W. Nie jest to wiele gorzej niż przy drogich centalach. Sprawność też ma wysoką - 75% tak więc argument że nie jest to wymiennik przeciwprądowy (85%) komplentnie mnie nie interesuje. Poza tym na tym forum już zostało dowiedzione że centrala wentylacyjna nie jest dla ekonomii tylko dla konmfortu i zdrowia.

Ale przy takim założeniu cała ta rozmowa nie miała sensu :lol:

btw ja też będę miał wymiennik krzyżowy :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fakt, tak to jest jak się siedzi na forum zamiast pracować :roll:

ale i tak zauważ, że to jest minimum wg normy a już osiągasz maksimum wydajności centrali

 

No to jest może zgodne z normą - nie wiem czy minium czy nie. Znawcy tematu twierdzą, że te polskie normy są 2 razy zawyżone tak więc dla podanego przykładu powinniśmy mieć wymianę ok. 125m3/h. Wspomniana przezemnie centrala na biegu 2 ma wydajność 150m3 przy ciśnieniu 150Pa i zużywa 80W. Nie jest to wiele gorzej niż przy drogich centalach. Sprawność też ma wysoką - 75% tak więc argument że nie jest to wymiennik przeciwprądowy (85%) komplentnie mnie nie interesuje. Poza tym na tym forum już zostało dowiedzione że centrala wentylacyjna nie jest dla ekonomii tylko dla konmfortu i zdrowia.

Ale przy takim założeniu cała ta rozmowa nie miała sensu :lol:

btw ja też będę miał wymiennik krzyżowy :wink:

 

Miała - bo okazało się że można kupić tanią centalę i będzie OK i że wydajności cental rzędu 600 czy 900 m3 to są chyba do fabryk a nie nie do domów.

 

Poza tym jęli ktoś to przeczyta z nowicjuszy to się dowie że dobierając centalę nie powinien brać całej kubatury domu a mniej więcej jej połowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinujecie, a jest bardzo prosto - nawet w zgodzie z przepisami. :lol:

W przypadku domów mieszkalnych wentylacja ma następujące zadania (w kolejności "ważności")

- usuniecie wody (pary wodnej) z pomieszczeń,

- dostarczenie tlenu dla ludzi,

- dostarczenie tlenu dla kuchenki gazowej.

Zgodnie z przepisami:

2.1.2. Strumień objętości powietrza wentylacyjnego dla mieszkania określony jest przez sumę strumieni powietrza, usuwanych z pomieszczeń wymienionych w 2, 1, 1b). Strumienie te, niezależnie od rodzaju wentylacji, powinny wynosić co najmniej:

- dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchnię gazową lub węglową - 70 m3/h,

- dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchnię elektryczną,

- w mieszkaniu do 3 osób - 30m3/h,

- w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób - 50m3/h,

- dla kuchni bez okna zewnętrznego lub dla wnęki kuchennej, wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50m3/h,

- do łazienki ( z ustępem lub bez) - 50m3/h,

- dla oddzielnego ustępu - 30m3/h,

- dla pomocniczego pomieszczenia bezokiennego - 15m3/h.

Kuchnie bez okna zewnętrznego, wyposażone w kuchnię gazową powinny mieć mechaniczną wentylację wywiewną; usuwany strumień powietrza powinien wynosić 70m3/h.

 

.....W okresie nocnym (np. od godz. 22.00 do 6.00) strumienie powietrza podane w 2. 1. 2 mogą być zredukowane do wielkości zapewniającej 20 m3/h na 1 mieszkańca.

 

Czyli w podanych pomieszczeniach muszą być wywiewy zapewniające minimum powietrza usuwanego.

W pozostałych pomieszczeniach (mieszkalnych) muszą być nawiewy.

Wynika z tego, centrala wentylacyjna powinna zapewnić:

Na 1 "biegu" minimum 20m3/h x ilość osób stale przebywających w budynku (mieszkaniu).

Na 2 "biegu" minimum wartości obliczone na podstawie Normy,

Na 3 "biegu" - więcej niż bieg 2 - ja preferuję 1 x kubatura wewnętrzna wentylowanych pomieszczeń.

 

Biorąc to wszystko pod uwagę to jasnym jest, ze w domu "większym" wcale nie musi być zainstalowana większa moc wentylatorów - zależy to od ilości pomieszczeń z których należy "wyciągnąć" określona ilość powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopowiem, że warto jest zainstalować dodatkowy sterownik "czasowy - wakacyjny", który będzie np. raz dziennie włączał wentylacje na np. 1godzinę, w czasie kiedy będziemy dłużej poza domem.

 

Przychylam się do powyższej opinii. Trzeba zainwestować w automatykę. Poprawia komfort i przynosi oszczędności - oczywiście przy odpowiednim wyregulowaniu. Niestety dosyć trudno znaleźć funkcjonalną automatykę za rozsądną cenę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej profesjonalnie i bardzo tanio, ale równie skutecznie możemy "załatwić" automatykę wentylacji domu. Wystarczy kupić 3 najprostsze programatory czasowe i połączyć je do poszczególnych "biegów" centrali.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszta ogrzewania mojego domu gazem ziemnym wynoszą 2600 - 2700 PLN w skali roku (za ostatni rok). Jest to suma wzięta z rachunków z PGNiG. Jest to cena za około 15000 kWh (1600 m3 gazu).

Ciach(...)

Czyli aby GWC zwróciło mi się w przeciągu 10 lat, koszt instalacji nie powinien być wyższy niż 1500-2000PLN. Bardzo wątpię aby udało mi się to przy uzyciu rur Rehau. Gdybym włożył własna pracę to zmieściłbym się w tej granicy. Problem, że ja cenię swoją robociznę, i nie mogę zgodzić się na niewliczanie jej do kosztów.

ciach(...)

W przypadku GWC nie chodzi o oszczednosci - te prawdopodobnie doczekaja dopiero dzieci inwestora. W przypadku GWC chodzi o "bycie trendy" - domy teraz buduje "każdy głupi", w mieszkaniach ludzie nie chca mieszkac.

Trzeba sie wiec czyms wyrozniac, idealnie do tego sie nadaja pompy ciepła, instalacje solarne czy wlasnie instalacja GWC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...