Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KRAKóW - studium transportu publicznego


piechocinski

Recommended Posts

Kraków - studium komunikacji miejskiej

 

Jak wynika z prognoz w krakowskiej aglomeracji, spośród wszystkich linii kolejowych, tylko trzy nie przyniosą strat i to tylko przy założeniu, że na ich uruchomienie pieniądze da Unia. Są to połączenia:

1. Podłęże-Kraków-Trzebinia,

2. Wadowice-Kraków-Kozłów,

3. Wieliczka-Kraków-Balice.

Mimo stosunkowo niskiej frekwencji pasażerów na tych kierunkach warto zainwestować w projekt szybkiej kolei aglomeracyjnej. Po modernizacji torów do Balic, z dworca będzie tam można dojechać w 15 minut, a więc kilka razy szybciej niż autobusem czy samochodem. Pociągi kolei aglomeracyjnej ruszą w miasto dopiero za 10 lat. Szybka kolej ma wtedy wspomagać miejskie autobusy i tramwaje.

 

Z przeprowadzonych w ramach studium badań ruchu pasażerów w Krakowie, efektywność kolei jest znikoma , największa liczba osób jeździ bowiem trasami, które nie pokrywają się z istniejącymi torami kolejowymi. Problemem może być również skłonienie mieszkańców okolicznych gmin do tego, aby przesiedli się do pociągów. Badania wykazują, że obecnie z tego rodzaju połączenia korzysta zaledwie co 50 osoba.

 

Zanim jednak pociągi będą mogły konkurować z transportem miejskim konieczne będą poważne inwestycje. Wstępnie oblicza się, że cały projekt może sięgnąć nawet 2 mld zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarządzeniem z dnia 22 stycznia 2007 roku Prezydent Jacek Majchrowski wprowadził autopoprawkę do projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Krakowa (WPI).

 

Podstawową zmianą zaproponowaną przez Prezydenta jest skrócenie okresu, którego dotyczy projekt WPI – z 16 na 10 lat. W obecnej formie dokument obejmuje lata 2007–2016, a to oznacza szansę na przyspieszenie realizacji zawartych w nim zadań. Zmiana ta jest następstwem nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Daje ona samorządom możliwość szybszego i łatwiejszego pozyskiwania terenu pod inwestycje transportowe, a co za tym idzie - szybszą ich realizację.

 

Drugą zasadniczą zmianą wprowadzoną przez Prezydenta Krakowa do projektu WPI jest utworzenie odrębnej grupy tzw. inwestycji metropolitalnych. Znalazło się w niej kilkanaście dużych zadań o szczególnym znaczeniu dla Krakowa i szeroko rozumianej aglomeracji krakowskiej, które Miasto będzie realizowało wspólnie z innymi podmiotami. W grupie tej znalazły się m.in. Centrum Kongresowe przy Rondzie Grunwaldzkim, Centrum Koncertowe w Cichym Kąciku, Centrum Targowe w Balicach, a także wschodnia i północna obwodnica Krakowa oraz Szybka Kolej Aglomeracyjna.

 

Głosowanie Rady Miasta Krakowa nad projektem uchwały w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Krakowa planowane jest na 14 lutego br.

 

Przypomnijmy: Wieloletni Plan Inwestycyjny jest dokumentem wskazującym priorytetowe kierunki inwestowania w Krakowie oraz zawierającym konkretne projekty inwestycyjne i harmonogramy ich realizacji.

 

Wieloletni Planu Inwestycyjny zwiększy szansę Krakowa na uzyskanie możliwości współfinansowania projektów inwestycyjnych - m.in. ze środków europejskich. Będzie stanowić również swoistą ofertę dla potencjalnych inwestorów oraz ważne źródło informacji dla Krakowian, którzy będą mieli możliwość zapoznania się z głównymi kierunkami inwestowania w mieście. (JM)

 

 

 

http://www.krakow.pl/komunikaty/?MODE=mpkom&TYPE=show&kom_id=3799

 

 

PS

O Skawnie potem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech :( :( :( :cry:

 

 

Nie będziemy mieli centrum wysokich technologii, nie będziemy mieli północnej obwodnicy Krakowa ani nawet drogi ekspresowej do Warszawy. Nowe technologie rząd chce rozwijać w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.

Dotarliśmy do wykazu tzw. kluczowych projektów dla dwóch finansowanych przez UE programów: Infrastruktura i Środowisko oraz Innowacyjna Gospodarka. W praktyce lista jest spisem największych unijnych inwestycji w Polsce do 2013 r. W ubiegłym tygodniu przyjął ją Komitet Rady Ministrów, a w przyszłym ma zaakceptować cały rząd. Małopolska raczej nie ma się z czego cieszyć.

 

Na liście IiŚ nie ma więc planowanej od lat północnej obwodnicy Krakowa, nie ma też budowy trasy szybkiego ruchu w kierunku Warszawy. Zabrakło również modernizacji "zakopianki" na południe od Rabki.

 

Spośród 65 tzw. dużych projektów (powyżej 50 mln euro) w "osi gospodarka wodno-ściekowa" na Małopolskę przypadnie siedem. To m.in. rozbudowa kanalizacji w Nowym Sączu, Olkuszu, Skawinie i poprawa jakości wody w Krakowie. Jako podstawowy projekt zakwalifikowano też pierwszy etap rozbudowy lotniska w Balicach (przedłużenie pasa startowego, niwelacja góry i rozbudowa płyty postojowej - razem za prawie 49 mln euro). Podobnie zresztą jak modernizację linii kolejowej do lotniska (za 30 mln euro) i budowę autostrady do Tarnowa.

 

Ważne, i przykre, że przepadły wszystkie duże projekty z regionu w programie Innowacyjna Gospodarka. KRM postawił na stolicę, woj. dolnośląskie i Wielkopolskę. Zabrakło - przynajmniej na tym etapie - miasteczka multimedialnego w Nowym Sączu. To projekt, który łączyć ma zaplecze Wyższej Szkoły Biznesu National-Louis Uniwersity z nowoczesnymi technologiami (telewizja cyfrowa, studia filmowe, siedziby firm IT).

 

- Inwestycja może pozytywnie zmienić oblicze całego regionu. Jest profesjonalnie przygotowana, współpracują z nami i samorządy, i biznes. Wierzę, że jeszcze nie wszystko stracone, bo listę zaakceptować musi Rada Ministrów [ustaliliśmy, że w przyszłym tygodniu - red.] - zaznacza Kinga Pawłowska, odpowiadająca za projekt w WSB. - Bardzo trudno mi też zrozumieć, dlaczego na liście nie ma żadnego z małopolskich projektów - dodaje.

 

A brakuje m.in. zgłoszonej rozbudowy Jagiellońskiego Parku i Inkubatora Technologii - Life Science oraz Centrum Jana Pawła II "Nie lękajcie się" w Krakowie-Łagiewnikach.

 

Spośród mniejszych projektów rząd docenił za to siedem pochodzących z Małopolski. Są wśród nich propozycje m.in. Akademii Górniczo-Hutniczej ("nowe technologie informacyjne dla elektronicznej gospodarki" i nowe technologie w energetyce), Instytutu Fizyki Jądrowej, Małopolskiego Centrum Biotechnologii i Krakowskiego Parku Technologicznego.

 

Z wyliczeń urzędników marszałka wynika, że nasze województwo dostanie 4,95 proc. wartości wszystkich dużych projektów na infrastrukturę w Polsce, a z pozostałych - 5,27 proc. W przypadku dużych projektów innowacyjnych z prawie miliarda euro nie dostaniemy nic.

 

Marszałek Marek Nawara, zabiegając o zmianę rządowych priorytetów, podobno rozmawiał z ministrami, słał listy z poparciem konkretnych projektów. Wczoraj nie udało się nam z nim skontaktować (jest na urlopie), ale urzędnicy przypominają, że samorząd ma bardzo niewielki wpływ na tę procedurę. - Samorządy nie wiedzą nawet, które projekty z regionu były słabo przygotowane i jakie były kryteria oceny. Procedura pomija tu władze województwa - słyszymy.

 

Rzecznik Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Monika Niewinowska przekazała nam wczoraj, że ewentualne ministerialne poprawki do listy projektów kluczowych są wciąż tajne.

 

 

Nie podoba mi sie to. :evil: PROTESTUJE!!!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kraków - studium komunikacji miejskiej

 

Jak wynika z prognoz w krakowskiej aglomeracji, spośród wszystkich linii kolejowych, tylko trzy nie przyniosą strat i to tylko przy założeniu, że na ich uruchomienie pieniądze da Unia. Są to połączenia:

1. Podłęże-Kraków-Trzebinia,

2. Wadowice-Kraków-Kozłów,

3. Wieliczka-Kraków-Balice.

Mimo stosunkowo niskiej frekwencji pasażerów na tych kierunkach warto zainwestować w projekt szybkiej kolei aglomeracyjnej. Po modernizacji torów do Balic, z dworca będzie tam można dojechać w 15 minut, a więc kilka razy szybciej niż autobusem czy samochodem. Pociągi kolei aglomeracyjnej ruszą w miasto dopiero za 10 lat. Szybka kolej ma wtedy wspomagać miejskie autobusy i tramwaje.

 

Z przeprowadzonych w ramach studium badań ruchu pasażerów w Krakowie, efektywność kolei jest znikoma , największa liczba osób jeździ bowiem trasami, które nie pokrywają się z istniejącymi torami kolejowymi. Problemem może być również skłonienie mieszkańców okolicznych gmin do tego, aby przesiedli się do pociągów. Badania wykazują, że obecnie z tego rodzaju połączenia korzysta zaledwie co 50 osoba.

 

Zanim jednak pociągi będą mogły konkurować z transportem miejskim konieczne będą poważne inwestycje. Wstępnie oblicza się, że cały projekt może sięgnąć nawet 2 mld zł.

 

Jeżeli powiesz mi cos o kolei lublelskiej nawet waskotorowej to zaczne cie czytac i obiecuje ,że ze zrozumieniem.

Pytam bo może gdzieś obiło ci sie o uszy ,może ktos cos wtracił na waszych spotkaniach,może jakis obserwator,,,, o lubelskich trasach kolejowych.

 

Z drugiej strony chciałbym posłuchac co do powiedzenia ma jakis

 

"ciński"np. LUBLIN - studium transportu publicznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie doceniasz mnie po prostu z uwagą cały styczen śledziłem Wasze lubelskie rozmowy sejmik kolejarze w sprawie przewozów regionalnych ,tak na marginesie zadaję sobie pytanie jakie macie zdanie w zakresie powołania w ramach usamorzadowienia publicznych przewozów regionalnych .co prawda strategia jest nie przyjęta przez Rzad no ale w regionie wypadalo by powaznie pogadać jak wy w tym procesie macie się zachować .Pytanie czy wejdziecie do kompanii wschodniej z mazowszem i podlasiem czy tez budować będziecie jeszcze coś innego.N a naszym mazowieckim odcinku drogi krajowej nr 17 trwają roboty na obwodnicy Garwolina teraz utrudnione konfliktem z energetyką , trwają prace nad materiałami do opinii środowiskowej nad uekspresowieniem granica Warszawy - Garwolin i obwodnica Kolbieli .Co z waszą częścią tzn jaki jest stan przygotowań do obwodnicy RYK _

Pryey ostatni rok nie mialem cyasu npodjechac do Lublina yebz o tzm na miejscu pogada wcyesniej bzwalem cysto u marszalka i dyrekcji okregowej

 

pozdrawiam jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do tematu.

 

Kraków - studium komunikacji miejskiej

 

Jak wynika z prognoz w krakowskiej aglomeracji, spośród wszystkich linii kolejowych, tylko trzy nie przyniosą strat i to tylko przy założeniu, że na ich uruchomienie pieniądze da Unia. Są to połączenia:

1. Podłęże-Kraków-Trzebinia,

2. Wadowice-Kraków-Kozłów,

3. Wieliczka-Kraków-Balice.

 

Te trzy linie to prawie cala siec kolei aglomeracyjnej. Wystarczy spojrzec na mape.

 

Mimo stosunkowo niskiej frekwencji pasażerów na tych kierunkach warto zainwestować w projekt szybkiej kolei aglomeracyjnej. Po modernizacji torów do Balic, z dworca będzie tam można dojechać w 15 minut, a więc kilka razy szybciej niż autobusem czy samochodem. Pociągi kolei aglomeracyjnej ruszą w miasto dopiero za 10 lat. Szybka kolej ma wtedy wspomagać miejskie autobusy i tramwaje.

Niska frekwencja? Na czyms czego prawie nie ma? A do Balic do frekwencja moze byc jedna z najwyzszych w Polsce. Cos tam teraz sklecili nawet , ale to prawdziwy kabaret jest :D Przystanek koncowy np nie w porcie tylko gdzies w karzakach kilometr przed :lol: A z 10 lat im zeszlo zeby to uruchomic , i tez cos bredzili o niskiej frekwencji ....Do przodu sie mysli , a nie do tylu :wink:

 

Z przeprowadzonych w ramach studium badań ruchu pasażerów w Krakowie, efektywność kolei jest znikoma , największa liczba osób jeździ bowiem trasami, które nie pokrywają się z istniejącymi torami kolejowymi. Problemem może być również skłonienie mieszkańców okolicznych gmin do tego, aby przesiedli się do pociągów. Badania wykazują, że obecnie z tego rodzaju połączenia korzysta zaledwie co 50 osoba.

 

Nie dziwie sie , ze jest znikoma efektywnosc , bo to przeciez PKP. Poza tym gdyby efektywnosc istniejacych polaczen byla wysoka , nie byloby tematu SKA. Coraz wiecej mieszkancow Krakowa wyprowadza sie poza granice miasta i tendencja takiej migracji nasila sie , rownoczesnie liczba mieszkancow Krakowa rosnie (przybysze). Juz tylko 2 tys i przescigniemy Lodz stajac sie drugim pod wzgledem wielkosci miastem w Polsce.

Szybka Kolej Aglomeracyjna moze nas tylko uratowac przed "warszawskimi" korkami.

 

Zanim jednak pociągi będą mogły konkurować z transportem miejskim konieczne będą poważne inwestycje. Wstępnie oblicza się, że cały projekt może sięgnąć nawet 2 mld zł.

 

Ziemi wykupywac prawie nie trzeba , bo tory w wiekszosci juz sa , przystanki rowniez. Trzeba tylko wszystko zmodernizowac i polaczyc w calosc.

Najwieksza bolaczka naszych inwestycji transportowych sa chyba problemy z wykupem ziemi i wylonieniem wykonawcy w przetargach. Pieniadze Unia zdeklarowala sie dac. Ale jak ich nie wydamy to przepadna. No ale my to juz tak mamy , ze robimy sobie pod gorke. Przyklad - obwodnica Agustowa przez Doline Rospudy .... Unia nic na nia nie da , a my jeszcze kary zaplacimy nie mowiac o zniszczeniu cennej przyrody.

W Krakowie problemowe o polwe mniej , ziemia jest. Nie rozumiem dlaczego nie chcemy inwestowac w tak pewne przedsiewziecia jak SKA w Krakowie.

I skad sie wziely te 2 mld? We Wloszczowej przystanek kosztowal chyba tylko kilka mln. W SKA przystankow moze byc ok 40 , w wiekszosci do modernizacji.

 

 

Pozdrawiam , pamietajac o obwodnicy Skawiny :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza stacja juz jest ........ tylko 1mln PLN . Prywatna :wink:

I nawet PKP oplaca sie zatrzymywac pociagi.

 

 

Od czwartku na prywatnym przystanku kolejowym przy Business Parku w Zabierzowie zatrzymuje się 27 pociągów, w tym sześć pospiesznych.

Firma Kraków Business Park wydała ok. miliona złotych na dwa perony, zadaszone wiaty, przejście podziemne i windy dla niepełnosprawnych. Do tej pory Zabierzów miał gminny dworzec w centrum miejscowości. Nowa stacja jest oddalona od niego o dwa kilometry, w stronę Krakowa. - Za powstanie kolejnego przystanku kolejowego w gminie Zabierzów nic nie zapłaciliśmy. PKP poniosą tylko niewielkie koszty zatrzymywania pociągów - wyjaśnia Marek Szuster, zastępca dyrektora ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie.

 

Szefostwo Business Parku nie ujawniło szczegółów otwarcia prywatnej stacji. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że jej budowa była warunkiem firmy Shell, która w przyszłym roku zamierza otworzyć swoją siedzibę w gminie Zabierzów.

 

Zabierzowski park biznesu położony jest w pobliżu granic administracyjnych Krakowa, zaledwie 300 metrów od autostrady A4. Blisko stąd też jest do lotniska w Balicach, leżącego 4 km na południe, i na Wolę Justowską - willową dzielnicę Krakowa. 15-20 minut jazdy samochodem dzieli KBP od centrum Krakowa.

 

W zabierzowskim biznesparku pracuje 1300 osób. Ta liczba ma się podwoić jeszcze w tym roku, kiedy to zostanie otwarty nowy biurowiec dla firmy Shell. Trwa też budowa dwóch kolejnych biurowców. PKP liczą, że dzięki temu zarobi na biletach kolejowych wykupywanych do nowej stacji. Wczoraj w Zabierzowie zauważyliśmy kilka osób korzystających z prywatnej stacji.

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3923193.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiscie drogi ten tabor.

 

 

Wczoraj na dworcu Kraków Główny małopolskie PKP PR dostało dwa nowe szynobusy. To pierwsze z sześciu maszyn zamówionych w zeszłym roku przez samorząd województwa. W ciągu następnych dwóch miesięcy przyjadą kolejne cztery.

Szynobusy wyprodukowała bydgoska firma PESA - przez dziesięć lat województwo małopolskie będzie je spłacać. Łącznie na sześć maszyn wyda blisko 55 mln zł. Kolejarze dostali wczoraj do dyspozycji szynobus spalinowy i elektryczny. Ten pierwszy będzie obsługiwał połączenie Kraków - Balice. Dzięki temu ma się poprawić jakość podróży na tej linii. Jeżdżące tam do tej pory szynobusy niemal codziennie mają bowiem awarie, co zmusza podróżnych do przesiadek do autobusów, które zawożą ich na lotnisko.Marszałek Marek Nawara zapowiedział też, że w ciągu najbliższych dwóch lat przybędzie jeszcze co najmniej dziesięć nowych szynobusów. - Być może uda się ich kupić nawet dwanaście. Mamy na to prawie 100 mln zł z unijnych dotacji, więc wszystko zależy od ceny - podkreśla Nawara. Po tych zakupach małopolskie PKP dysponowałoby 25 szynobusami, większość jest jednak własnością samorządu województwa.

 

http://bi.gazeta.pl/im/0/3937/z3937030X.jpg

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3936840.html

 

Z niecierpliwoscia czekam na relacje z "pogadanki" z wladzami Krakowa.

 

Pozdrawiam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...