Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

oj cos źle, tytuł to " Grunt to fundament"

3 wykonawców,trafiło na tzw trudny grunt,czyli taki o którym jest mowa i maja działać?

murator z 9/2006

ale co tam w nim jest,to nie wiem :cry:

  • 3 weeks później...

witam

widzez ze nie tylko ja mam problem z posadowieniem budynku w normalny sposob ;-(

u mnie stwierdzono namuły, piaski gliniaste i gliny piaszczyste próchnicze w najgłębszym miejscu na 2,7 m ;-(

 

zaproponowano 2 rozwiazania :

1 ) wymiana ziemi - ale to odpada bo kredyt juz jest a musiałbym co najmniej 2 lata czekac az to siadzie mimo zagęszczania wymienionej ziemi

2) zrbic tzw. kontrolowany wykop tak jak sie kopie pod lawe (taka sama szerokosc) do wlasciwego gruntu (bo u mnie jest nierówno) ustalic poziom lawy i reszte chudym betonem uzupełnić ale przeliczalem i to koszt samego betonu ok 10 k ;-( a gdzie jeszcze koparka i robota

 

wymyslilem sobie piwnice ale ze woda jest dosc wysoko (to chyba normalne jak takie sa grunty) musialbym zrobic piwnice z izolacja typu ciezkiego najlepiej wylac w calosci tzw. wanne a to koszty sa olbrzymie i ciezko poszukac wykonawce na taka robote ;-(

 

wiec szukalem dajej i natrafilem na styczniowy nr. muratora gdzie wlasnie opisano 3 sposoby posadowienia

 

1) na mikropalach

2) na studniach

3) tradycyjny

 

i z tego co autorka napisala na palach wychodzilo najtaniej ok 150 zl za metr fundametnu (cena z materialu i robocizny oczywiscie wraz z palami !)

 

wiec doszedlem ze to duzo taniej niz inne rozwiazania (studnie wychodzily jakies 260 zl ) wiec draże temat, szukam w necie i umawiam sie chyba juz na ta chwile z 10 konstruktorem ktory mowi mi ze pale to sa bardzo drobie i wszyscy namawiaja mnie na studnie

a jak ja upieram sie ze maja mi zrobic wyliczenia na palach jakie i co ile to wycofuja sie z tego ! pewnie dlatego bo nigdy tego nie robili i pewnie sie boja

 

 

wiec zacząłem szukac sam na wlasna reke rozwiazania - pierwsze to poszukac wiertło srednicy 20-35 cm najlepiej mechaniczne bo bedzie jakies 70 pali wiec torche wiercenia.

i tu wlasnie problem okazal sie najwiekszy - takie wiertnice maja glownie firmy co wierca studnie i oni sobie licza od metra wiercenia a nie na h i to jest chore bo jak srednio bedzie glebokosc ok 2,5 m x 70 pali wiec kwota zrobila sie kosmos 17500 :o

uświadamiałem im ze ze to cena kosmos bo dlaczego w takich przypadkach nie licza za godzine ?

moga liczyc sobie za metr jak wiercą studnie np na 12m to w cene musi byc wkalkulowana cala logistyka i koszty przyjazdu wiec kasuja 1200 zl za 12 metrwa studnie i zajmuje im to prawie caly dzien ! i tu cena jest ok !

 

ale nie za odwiert 70 szt (hurt) na gleb. ok 2,5 m w jednym prawie miejscu wiec koszty dojazdu jedne i max odwiercenie tyle szt. mysle ze zajmie im 2 dni robocze wiec za 2 dni 17500 to przesada :evil:

 

narazie udalo mi sie poszukac 2 firmy co sa normalne i biora na godzine (tak jak jest w przypadku np. koparki) jedna ma stawke 125 zl/1h ale ma duze wiertla tylko srednica 55 lub 90 i drugafirma co ma wiertlo o sred. 35 i stawka to 80 zl/1h

wiec kwota za nawierty to ok. 2800 brutto !!! 8)

kwota za beton (przyjęte 70 szt. o srednicy 35 i wysokosi 2,5 ) to jest 3400 (beton liczony z betoniarni ale taniej wyjdze jak ekipa od zalewania bedzie mieszac to w betoniarce )

no i 3 prety f12 wiazane w kazdym palu to kwota ok 2000 (ponoc to i tak za duzo tego zborjenia )

to daje nam kwote pali ok 8200 zl na 70m/bieżących fundamentu !!!

+ kowta ekipie murarskiej mysle ze podciagna to do ceny wykonania calego domu (taka mam nadzieje )

 

wiec nie wiem dlaczego wszyscy tak zniechecaja do tych pali :(

Pewnie dlatego,że pale nie wykonuje się wiercąc otwór w gruncie i zalewając betonem....

...zanim zalejesz to się obsypie i zrobi mieszanina glebo-betonowa - chyba,że wykonywane razem z rurą obsadową.

 

Sprzet do mikropali jest drogi dlatego też i ostatnie ceny jakie pamiętam to około 1 tys. PLN za , jeśli mnie pamięć nie myli z rdzeniem z HEB.

 

Wbrew pozorom to nie jest takie prosta aby wykonac prawidłowo.

 

BTW to "1 ) wymiana ziemi - ale to odpada bo kredyt juz jest a musiałbym co najmniej 2 lata czekac az to siadzie mimo zagęszczania wymienionej ziemi " to jakaś bzdura potworna jest.

Pewnie dlatego,że pale nie wykonuje się wiercąc otwór w gruncie i zalewając betonem....

...zanim zalejesz to się obsypie i zrobi mieszanina glebo-betonowa - chyba,że wykonywane razem z rurą obsadową.

 

Sprzet do mikropali jest drogi dlatego też i ostatnie ceny jakie pamiętam to około 1 tys. PLN za , jeśli mnie pamięć nie myli z rdzeniem z HEB.

 

Wbrew pozorom to nie jest takie prosta aby wykonac prawidłowo.

 

BTW to "1 ) wymiana ziemi - ale to odpada bo kredyt juz jest a musiałbym co najmniej 2 lata czekac az to siadzie mimo zagęszczania wymienionej ziemi " to jakaś bzdura potworna jest.

 

to czy bedzie sie obsypywać czy tez nie to zalezy od ziemi w jakiej sie wierci !

ale mozna tak jak piszesz zastosowac rure o czym mnie ta firma poinformowala i nie zwiekszaja sie za bardzo koszty wywiertow (mysle ze beda w tej cenie)

 

a odnonie ziemi mam przyklad na sasiadce obok wymienila ziemie, ubijali i caly czas sprawdzala to firmia a dokladnie stopien zageszczenia bylo w normie a mimo wszystko po 2 latach podloga jej siadla i ma szpary fugach

konulotwalem to z paroma firmami co sprawdzaja zageszczenie ziemi i odradzali zaraz po zageszczeniu budowe - wszystkie firmy byly prawie zgodne ze najlepiej jak by ta ziemia jeszcze 2 lata naturalnie siadala

 

wiec nie wiem dlaczego piszesz ze to bzdura ?

znasz sie na tym ?

 

jaki sprzet jest potrzebny ? chyba ze mowisz o sprzecie do pali iniekcyjnych ale takie sie stosuje do gruntow sypkich gdzie poziom wody jest wysoki !

oczywiscie mozesz sobie zamowic gotowe pale (drewniane, zelbetownowe ) i je wbijac to faktycznie sporo sprzetu potrzeba i tu cena jest kosmiczna

 

to czy bedzie sie obsypywać czy tez nie to zalezy od ziemi w jakiej sie wierci !

ale mozna tak jak piszesz zastosowac rure o czym mnie ta firma poinformowala i nie zwiekszaja sie za bardzo koszty wywiertow (mysle ze beda w tej cenie)

Każada może oprócz skały się obsypuje,mniej lub bardziej. Nie zapomnij ,że tych rur obsadowych trzeba kilka bo w innym przypadku blokujesz wiertnice i wzrasta koszt. Innym sposobme zamiast rury czasem można wykorzystać ciecz tiksotropową.

 

a odnonie ziemi mam przyklad na sasiadce obok wymienila ziemie, ubijali i caly czas sprawdzala to firmia a dokladnie stopien zageszczenia bylo w normie a mimo wszystko po 2 latach podloga jej siadla i ma szpary fugach

konulotwalem to z paroma firmami co sprawdzaja zageszczenie ziemi i odradzali zaraz po zageszczeniu budowe - wszystkie firmy byly prawie zgodne ze najlepiej jak by ta ziemia jeszcze 2 lata naturalnie siadala

Wszyscy upraszcają - jesli ktoś popełni błedy na etapie wykopu niszcząc grunt rodzimy to nawet najlepsze zagęszczenie nic nie da, pół roku temu postawiłę hale na gruncie wymienianym do 5 m w niektórych miejscach.

 

wiec nie wiem dlaczego piszesz ze to bzdura ?

znasz sie na tym ?

Troszkę ;)

 

jaki sprzet jest potrzebny ? chyba ze mowisz o sprzecie do pali iniekcyjnych ale takie sie stosuje do gruntow sypkich gdzie poziom wody jest wysoki !

oczywiscie mozesz sobie zamowic gotowe pale (drewniane, zelbetownowe ) i je wbijac to faktycznie sporo sprzetu potrzeba i tu cena jest kosmiczna

Zacznie wyonywać a zobaczysz ,że to nie jest takie proste jak się wydaje, gdyby było to by tyle nie kosztowało. Jet-grouting np. jest stosowany w róznych gruntach ;).

 

Niemniej jednak ja życzę powodzenia.

a dlaczego nie rozważasz posadowienia na płycie ?

Na samej płycie domek może zrobić "hopla", przechylić sie :wink: .

(zakładając niejednorodny grunt)

Zapomniałem spytać co zrobisz z posadzką bo przecież nie ułożysz jej na takim gruncie więc włąściwie trzba by doliczyć koszt stropi - dokłądnie różnicę pomiędzy kosztem wykonania posadzki na gruncie a kosztem stropu.
Zapomniałem spytać co zrobisz z posadzką bo przecież nie ułożysz jej na takim gruncie więc włąściwie trzba by doliczyć koszt stropi - dokłądnie różnicę pomiędzy kosztem wykonania posadzki na gruncie a kosztem stropu.

 

"W budynku "Dom w winorośli 2" występuje bardzo niewiele ścian działowych na parterze - ich posadowienie na warstwach gruntów organicznych nie będzie stwarzało żadnego problemu. W celu ewentualnego wyeliminowania osiadań warstw podłóg na gruncie zaleca się wykonać podbudowę warstw podłogi na gruncie betonem (jak przewid! uje to projekt typowy) dodatkowo zbrojonym krzyżowo siatkami. Betonową płytę zbrojoną wykonać na zagęszczonej podsypce piaskowo - żwirowej o gr. ok. 50cm."

 

to odopwiedz glownego projektanta mojego domu z archonu

 

a to co napisal odnosnie piwnicy :

 

Istnieje możliwość wykonania całkowitego podpiwniczenia budynku, jednak należy pamiętać o wysokim poziomie wód gruntowych. Wykonanie piwnic wiąże się z koniecznością stosowania szczelnej izolacji (typu ciężkiego), obwodowego drenażu, wykonaniu pod całością budynku płyty dennej zbrojonej na parcie hydrostatyczne wody gruntowej. Pomimo zalegania w tym poziomie warstw nośnych gruntu, budynek nie może zostać posadowiony w sposób tradycyjny na ławach fundamentowych. Jest to rozwiązanie najbardziej kosztowne, aczkolwiek daje dodatkową powierzchnię użytkową budynku. Moim zdaniem, szacunkowy koszt wykonania stanu surowego kondygnacji piwnic z uwzględnieniem izolacji przeciwwilgociowej, drenażem itp. kształtować się będzie w kwocie 40 -50 tyś. zł. Jest to kwota niewiele większa (ok. 20%) od tej, którą również należy przewidzieć w przypadku wykonywania piwnic w warunkach typowych.

 

Należy pamiętać, że wykonanie ław i ścian fundamentowych w warunkach zupełnie typowych dla budynku to koszt również ok. 10 -15 tyś zł.

 

Geno

masz racje ze jest ryzyko obsypywania sie ziemi ale ja licze na to ze bedzie ok bo jak w listopadzie chcialem dac ziemie do badania musialem kuc zeby mala brylke miec

 

brylka

wykop

wykop2

wykop3

 

 

kurde juz mam dosyc tej budowy - za chwile pewnie sprzedam dzialke i kupie mieszkanie w bloku ;-(

Nie pisałem o piwnicy o o patencie czętso stosowanym w niemczech - w twoim przypadku wykonujesz wykop odp. szerszy do gruntu rodzimego, wznosisz ściany fundamentowe i przekrywasz stropem, grunt wybierasz na wysokość taką aby mozna było uzyskac około metra od gruntu do stropu czyli de facto ~ wykop do poziomu 60-70 cm poniżej gruntu.
Nie pisałem o piwnicy o o patencie czętso stosowanym w niemczech - w twoim przypadku wykonujesz wykop odp. szerszy do gruntu rodzimego, wznosisz ściany fundamentowe i przekrywasz stropem, grunt wybierasz na wysokość taką aby mozna było uzyskac około metra od gruntu do stropu czyli de facto ~ wykop do poziomu 60-70 cm poniżej gruntu.

 

temat piwnicy sobie odpuscilem - nie ma deszczowki i z drenażu nie mialbym gdzie odprowadzac wode a podnosic dom na tak malej dzialce to nie ma sensu i w waruknach zabudowy jest to zakazane :-(

aczkolwiek wolalbym dokladke zrobic i miec wieksza pow. domu zamiast na piasek tyle kasy wywalac tylko nikt nie chcial mi dac gawrancji ze nawet jak zrobia wanne ze nie bede mial basenu wiec temat odpuscilem !!!

 

teraz szukam najtanszego roziwazania mojego problemu

jeszcze ostatecznie wchodzi chudy beton dosc drogo ale filozofii nie ma (tak mi

zaproponowala firma ktora robila badania)

 

Wg mnie w tych warunkach gruntowo - wodnych najbardziej racjonalne wydaję się posadowienie budynku wg 2 sposobu opisanego w dokumentacji geotechnicznej. Polega ono na posadowieniu bezpośrednim budynku na ławach fundamentowych, głębokość posadowienia (wykonania wykopu) dodstosowana do zalegania warstw nośnych gruntu (wartwy II). Grunty nienośne należy wybrać a ubytki uzupełnić chudym betonem. Wykopy odebrać w obecności geologa

 

tak odpisal mi na ta propozycje architekt z archonu

coś mi się widzi, że najtaniej będzie wykopać do gruntu rodzimego, zrobić ławy i wymurować ściany (bez bawienia się w podpiwniczenie)

dodatkowy mur z bloczków będzie Cię kosztował z 6-7kPLN,

kopanie w większości na odkład też nie jest drogie

a dlaczego nie rozważasz posadowienia na płycie ?

Na samej płycie domek może zrobić "hopla", przechylić sie :wink: .

(zakładając niejednorodny grunt)

na dwoje babka wrózyła ... :-?

moze sie i nie przechylic ...

 

dla pewności mozna go na płycie na 4 studniach posadowic ...

Nie pisałem o piwnicy o o patencie czętso stosowanym w niemczech - w twoim przypadku wykonujesz wykop odp. szerszy do gruntu rodzimego, wznosisz ściany fundamentowe i przekrywasz stropem, grunt wybierasz na wysokość taką aby mozna było uzyskac około metra od gruntu do stropu czyli de facto ~ wykop do poziomu 60-70 cm poniżej gruntu.

 

temat piwnicy sobie odpuscilem - nie ma deszczowki i z drenażu nie mialbym gdzie odprowadzac wode a podnosic dom na tak malej dzialce to nie ma sensu i w waruknach zabudowy jest to zakazane :-(

aczkolwiek wolalbym dokladke zrobic i miec wieksza pow. domu zamiast na piasek tyle kasy wywalac tylko nikt nie chcial mi dac gawrancji ze nawet jak zrobia wanne ze nie bede mial basenu wiec temat odpuscilem !!!

 

teraz szukam najtanszego roziwazania mojego problemu

jeszcze ostatecznie wchodzi chudy beton dosc drogo ale filozofii nie ma (tak mi

zaproponowala firma ktora robila badania)

 

Wg mnie w tych warunkach gruntowo - wodnych najbardziej racjonalne wydaję się posadowienie budynku wg 2 sposobu opisanego w dokumentacji geotechnicznej. Polega ono na posadowieniu bezpośrednim budynku na ławach fundamentowych, głębokość posadowienia (wykonania wykopu) dodstosowana do zalegania warstw nośnych gruntu (wartwy II). Grunty nienośne należy wybrać a ubytki uzupełnić chudym betonem. Wykopy odebrać w obecności geologa

 

tak odpisal mi na ta propozycje architekt z archonu

Powtórze - nie pisałem o piwnicy i w tym rozwiązaniu ie potrzebujesz ciężkiej izolacjo bo jak się dostanie woda to nie narobi szkód.

Powtórze - nie pisałem o piwnicy i w tym rozwiązaniu ie potrzebujesz ciężkiej izolacjo bo jak się dostanie woda to nie narobi szkód.

 

sorrki nie doczytalem :oops:

 

czy mozesz cos wiecej powiedziec, opisac ten niemiecki patent - mozna gdzies poszukac w necie ?

nie zabardzo rozumiem to co napisales mozesz dla mnie laika jasniej

:cry:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...