Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Lepiej nie znaczy dobrze


piechocinski

Recommended Posts

Lepiej nie znaczy dobrze

 

12 lutego Ministerstwo Transportu skierowało do konsultacji

międzyresortowych projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia

programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków kolejowych w latach

2007-2008.W roku poprzednim uruchomienie Funduszu Kolejowego powołanego

ustawą z dnia 16 grudnia 2005 i działającego jako wyodrębniony rachunek

bankowy prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego nastąpiło faktycznie

w drugiej połowie roku.

 

Ustawa o Funduszu Kolejowym weszła w życie w dniu 09 lutego 2006 r. Zasady

wydatkowania środków Funduszu wynikają zgodnie z artykułem 9 ustawy z

programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu ,

zatwierdzonego przez Rade Ministrów. Ze względu na termin wejścia w życie

ustaw o Funduszu Kolejowym , fakt, iż rok 2006 był pierwszym rokiem

funkcjonowania Funduszu ,a także brak doświadczeń w wykorzystywaniu tego

rodzaju źródeł finansowania infrastruktury kolejowej ,pierwszy program

obejmował zadania ,które realizowane będą w ciągu jednego roku. Ponadto w

związku z tym ,iż szacowane w wpływy z opłaty paliwowej na rachunek

Funduszu w roku 2006 zostały pomniejszone o wpływy za miesiące styczeń

i luty ,a także nie wykorzystano żadnych żadnych innych źródeł wpływów na

rachunek Funduszu (

np. kredyty ,obligacje ) .

 

.Po wprowadzonych zmianach w roku 2006 ,zgodnie z Programem ,środki z

Funduszu Kolejowego wydatkowane będą w następujący sposób :

-9.861,3 tyś. zł na inwestycje w infrastrukturze

-71.947,2 tyś zł. na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej

-127.741,5 tyś . na pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych

przychodów latach 2002 -2003 z tytułu obowiązujących ustawowych ulg

taryfowych krajowych przewozach pasażerskich

-5.450 tyś zł .pozostawiono w rezerwie.

 

Prace nad uruchomieniem Programu rzeczowo-finansowego łącznie na lata 2007

i 2008 należy ocenić pozytywnie. Ministerstwo transportu planuje w roku

2007 podzielić Fundusz Kolejowy następująco :inwestycje 181,2 mln zł ( w

tym 171,2 na zadania inwestycyjne PLK,10 mln dla SKM w Trójmieście,12 mln

na remonty i utrzymanie infrastruktury,152 ,2 mln na pokrycie utraconych

przez przewoźników kolejowych przychodów w latach 2002-2003 z tytułu

obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach

pasażerskich) .Planuje się zachowanie 5,8 mln złotych w rezerwie. Taki plan

oznacza ,że w rozdysponowane będą w całości środki pochodzące z udziałów

Funduszu Kolejowego z opłaty paliwowej (szacowane w 2007 roku na 351 mln)

.Tym bardziej dziwić musi projektowana w roku 2008 kwota wydatków z FK

przy uwaga założeniu mniejszych ( brak uzasadnienia z jakich powodów

wpływów z opłaty paliwowej -325 mln zł).Do konsultacji skierowano bowiem

projekt następującego podziału środków w 2008 roku. Inwestycje 306 mln

złotych w tym 297 dla PLK i 9,1 dla SKM w Trójmieście. Rząd więc kolejny raz

nie planuje sięgnięcia do innych źródeł ,z których można zasilić FK przy

dramatycznie dużych potrzebach zakresie remontów i modernizacji .Deklaruje

się zaciągnięcie kredytu w Banku Światowym czy EBI na te cele ale rynek

kolejowy wielokrotnie już miał okazję negatywnie zweryfikować te życzenia

Resortu Transportu.

Zastanawiające jest ,ze po zeszłorocznych doświadczeniach Rząd nie

zdecydował się aby projekt rozporządzenia był dołączony do projekty ustawy

budżetowej i równolegle z postępem prac nad ustawą matką dla finansów

państwa trwały konsultacje w sprawie Programu rzeczowo finansowego dla

Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego. Szybkie bowiem

udostępnienie środków z tych funduszy celowych przyśpiesza i ułatwia

administracji drogowej i kolejowej proces modernizacji infrastruktury

transportowej państwa. Jak pokazały bolesne doświadczenia drogowców braku

elastyczności rozwiązań prawnych i nie podjęcie decyzji Rządu w grudniu

2006 roku w sprawie nowelizacji Programu także w tym obszarze aktualne jest

powiedzenie kto szybko daje dwa razy daje.

 

http://WWW.piechocinski.blog.onet.pl [email protected]

Janusz Piechociński ,radny Sejmiku województwa Mazowieckiego Zespoł Doradców Gospodarczych TOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
jeszcze nie bo mnie jakiś wirus grypowy złapał i prawie cały tydzień miałem z glowy ,ciekawe ale jakiś prywatny inwestor poszukiwał odpowiedzi na pytanie realność powołania Kolei aglomeracyjnych w Krakowie Katowicach i Wroclawiu ,robili to koledzy z TOR w poniedzialek będę miał trochę info
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...