piechocinski 23.02.2007 10:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lutego 2007 Lepiej nie znaczy dobrze 12 lutego Ministerstwo Transportu skierowało do konsultacji międzyresortowych projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków kolejowych w latach 2007-2008.W roku poprzednim uruchomienie Funduszu Kolejowego powołanego ustawą z dnia 16 grudnia 2005 i działającego jako wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego nastąpiło faktycznie w drugiej połowie roku. Ustawa o Funduszu Kolejowym weszła w życie w dniu 09 lutego 2006 r. Zasady wydatkowania środków Funduszu wynikają zgodnie z artykułem 9 ustawy z programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu ,zatwierdzonego przez Rade Ministrów. Ze względu na termin wejścia w życie ustaw o Funduszu Kolejowym , fakt, iż rok 2006 był pierwszym rokiem funkcjonowania Funduszu ,a także brak doświadczeń w wykorzystywaniu tego rodzaju źródeł finansowania infrastruktury kolejowej ,pierwszy program obejmował zadania ,które realizowane będą w ciągu jednego roku. Ponadto w związku z tym ,iż szacowane w wpływy z opłaty paliwowej na rachunek Funduszu w roku 2006 zostały pomniejszone o wpływy za miesiące styczeń i luty ,a także nie wykorzystano żadnych żadnych innych źródeł wpływów na rachunek Funduszu ( np. kredyty ,obligacje ) . .Po wprowadzonych zmianach w roku 2006 ,zgodnie z Programem ,środki z Funduszu Kolejowego wydatkowane będą w następujący sposób :-9.861,3 tyś. zł na inwestycje w infrastrukturze-71.947,2 tyś zł. na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej-127.741,5 tyś . na pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych przychodów latach 2002 -2003 z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych krajowych przewozach pasażerskich-5.450 tyś zł .pozostawiono w rezerwie. Prace nad uruchomieniem Programu rzeczowo-finansowego łącznie na lata 2007 i 2008 należy ocenić pozytywnie. Ministerstwo transportu planuje w roku 2007 podzielić Fundusz Kolejowy następująco :inwestycje 181,2 mln zł ( w tym 171,2 na zadania inwestycyjne PLK,10 mln dla SKM w Trójmieście,12 mln na remonty i utrzymanie infrastruktury,152 ,2 mln na pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych przychodów w latach 2002-2003 z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich) .Planuje się zachowanie 5,8 mln złotych w rezerwie. Taki plan oznacza ,że w rozdysponowane będą w całości środki pochodzące z udziałów Funduszu Kolejowego z opłaty paliwowej (szacowane w 2007 roku na 351 mln) .Tym bardziej dziwić musi projektowana w roku 2008 kwota wydatków z FK przy uwaga założeniu mniejszych ( brak uzasadnienia z jakich powodów wpływów z opłaty paliwowej -325 mln zł).Do konsultacji skierowano bowiem projekt następującego podziału środków w 2008 roku. Inwestycje 306 mln złotych w tym 297 dla PLK i 9,1 dla SKM w Trójmieście. Rząd więc kolejny raz nie planuje sięgnięcia do innych źródeł ,z których można zasilić FK przy dramatycznie dużych potrzebach zakresie remontów i modernizacji .Deklaruje się zaciągnięcie kredytu w Banku Światowym czy EBI na te cele ale rynek kolejowy wielokrotnie już miał okazję negatywnie zweryfikować te życzenia Resortu Transportu.Zastanawiające jest ,ze po zeszłorocznych doświadczeniach Rząd nie zdecydował się aby projekt rozporządzenia był dołączony do projekty ustawy budżetowej i równolegle z postępem prac nad ustawą matką dla finansów państwa trwały konsultacje w sprawie Programu rzeczowo finansowego dla Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego. Szybkie bowiem udostępnienie środków z tych funduszy celowych przyśpiesza i ułatwia administracji drogowej i kolejowej proces modernizacji infrastruktury transportowej państwa. Jak pokazały bolesne doświadczenia drogowców braku elastyczności rozwiązań prawnych i nie podjęcie decyzji Rządu w grudniu 2006 roku w sprawie nowelizacji Programu także w tym obszarze aktualne jest powiedzenie kto szybko daje dwa razy daje. http://WWW.piechocinski.blog.onet.pl [email protected]Janusz Piechociński ,radny Sejmiku województwa Mazowieckiego Zespoł Doradców Gospodarczych TOR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zochna 23.02.2007 17:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lutego 2007 chwile mnie nie bylo wracam i co widze nikt do pana piechocinskiego nie zaglada az mi sie smutno na te znieczulice zrobilo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 23.02.2007 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lutego 2007 Zochna, zawsze wiedziałem, że masz dobre serce, a teraz to się jeszcze upewniłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piechocinski 09.03.2007 22:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2007 co za wspolczucie wielkie dzieki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Goni_Mnie_Peleton 10.03.2007 00:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2007 A wracajac do spraw istotnych ..... spotkal sie Pan moze z wlodarzami Krakowa ,? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piechocinski 10.03.2007 19:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2007 jeszcze nie bo mnie jakiś wirus grypowy złapał i prawie cały tydzień miałem z glowy ,ciekawe ale jakiś prywatny inwestor poszukiwał odpowiedzi na pytanie realność powołania Kolei aglomeracyjnych w Krakowie Katowicach i Wroclawiu ,robili to koledzy z TOR w poniedzialek będę miał trochę info Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.