Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak robić komin kominkowy???


Recommended Posts

Właśnie będe zaczynał murować komin kominkowy (nie osobiście) ale mimo wszystko chciałem wiedzieć czy kanał paleniskowy zacząć robić od samogo początku tzn od fundamentu czy zacząć go od pewnej wysokości (jeśli tak to od jakiej??) Dodam jeszcze że kanał paleniskowy kominkowy będzie to poprostu wymurowany otwór w kominie (z cegły czerwonej) o wymiarach 14cmX27cm (taka zwykła dziura) Co o tym myślicie???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To odkąd puścisz komin zależy od tego gdzie chcesz mieć wyczystkę do niego. Możesz ją umieścić w piwnicy (jeżeli takową będziesz posiadał) - to wygodne i praktyczne rozwiązanie. Możesz też mieć ją w pokoju, wtedy będziesz musiał się liczyć z małym bałaganem przy wybieraniu sadzy po czyszczeniu komina.

Dobrze żeby "na ścianie" komin miał szerokość 20 cm (kanał dymowy), bo to najczęstsza średnica wylotowa wkładów kominkowych. Będziesz miał wkład z wylotem 180 lub mniejszym to nie będzie to niczemu szkodziło a podłączenie będzie tym bardziej bezproblemowe.

Jeżeli chcesz kominek otwarty to pamiętaj o większej średnicy komina.

No i nie zapomnij o odbiorze kominiarskim.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy może mnie ktoś oświecić?

 

Co to jest kominek "otwarty" i "zamknięty"? Czy to tak jak z kotłami gazowymi (ze spalaniem zamkniętym mają podwójną rurę: powietrze potrzebne do spalania jest doprowadzane z zewnątrz przez tę rurę jak i spaliny są odprawadzane przez tę rurę)?

 

Kominki też mogą mieć takie podwójne rury? Czy też kominek zamknięty to znaczy całkiem co innego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Gość Darek B.
Kominy do kominków otwartych i wkładów muszą spełniac bardzo dokadnie standarty wymiarowe . Dla palenisk otwartych jest przelicznik wielkości frontu paleniska do wysokości komina im wyskość mniejsza tym powierzchnia otworu kominowego większa. Przy wkładach jest troche wiecej manewru ale pamiętaj że czsami kominek z wkładem bedzie pracował jako otwarty ,zawsze lepiej żeby był troche przewymiarowany . Jak fi.180 to komin i tak wiekszy ,szczególnie w wypadku kominów gotowych które sa bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju błedy w podłączeniu rur spalinowych. Dla mnie najlepsze do kominków sa kanały z cegły ceramicznej, np. szamotoej bo zachowująsie jak piec kumulując ciepło. Oczywiście jest to 6x droższe ale w stosunku do gotowych porównywalnie. Zwykła cegła czerwona musi być murowana na zaprawe cement+piasek+wapno nigdy na płyny zastepujące wapno bo to tylko plastyczny beton który po napaleniu pęka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominy do kominków otwartych i wkładów muszą spełniac bardzo dokadnie standarty wymiarowe . Dla palenisk otwartych jest przelicznik wielkości frontu paleniska do wysokości komina im wyskość mniejsza tym powierzchnia otworu kominowego większa. Przy wkładach jest troche wiecej manewru ale pamiętaj że czsami kominek z wkładem bedzie pracował jako otwarty ,zawsze lepiej żeby był troche przewymiarowany . Jak fi.180 to komin i tak wiekszy ,szczególnie w wypadku kominów gotowych które sa bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju błedy w podłączeniu rur spalinowych. Dla mnie najlepsze do kominków sa kanały z cegły ceramicznej, np. szamotoej bo zachowująsie jak piec kumulując ciepło. Oczywiście jest to 6x droższe ale w stosunku do gotowych porównywalnie. Zwykła cegła czerwona musi być murowana na zaprawe cement+piasek+wapno nigdy na płyny zastepujące wapno bo to tylko plastyczny beton który po napaleniu pęka.

 

Murarz, który ma murować mi w domku letniskowym komin ze zwykłej cegły czerwonej wspominał, że lepiej dodać do zaprawy wapna w płynie, ale z tego co piszesz wynika, że lepiej tego nie robić. Dodam, że komin wewnątrz domu nie będzie tynkowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykła cegła czerwona musi być murowana na zaprawe cement+piasek+wapno nigdy na płyny zastepujące wapno bo to tylko plastyczny beton który po napaleniu pęka.

Głupoty Waść wypisujesz... W obecnych czasach stosuje się plastyfikatory zastępujące wapno, a do kominów w szczególności, gdyż plastyfikatory nie wchodzą w reakcje chemiczne z kwaśnymi spalinami, a wapno- jak najbardziej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć że najlepszą zaprawą, którą używam do osadzania i obróbki przewodu dymowego kominka w kominie jest gotowa zaprawa cementowo-wapienna (taka z worka). Firm nie będę wymieniał bo jest ich kilka (bez różnicy).

Używałem też zapraw szamotowych i cementowych. Wszystkie pękały i kruszyły się (zawsze przestrzegałem okresu potrzebnego na wyschnięcie zaprawy).

Zaprawa cementowo-wapienna jest zdecydowanie najlepsza.

Żadnych pęknięć i wykruszeń.

Plastyczność i sama obróbka też najlepsza.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Darek B.
Kominy z Marywilu maja {tak jak inne} parametry pracy np. temp.max. Napewno "gotowe" mają gładką powierzchnie ale jak macie prwdziwego MURARZA to postawienie czystego komina to normalka. Sam jastem wykonawcą kominków od 1994r a mój tataod końca lat 70-tych{kominki otwarte w domkach letniskowych drewnianych} . Przez te pare lat widzieliśmy kilka kominów które pękły od ognia ,nigdy niebyły to budowane na zaprawe :wapno+piasek+cement. Natomiast moge zapewnić że stosowanie plastyfikatora spowodowało uszkodzenie komina ikłopoty z odebraniem należności za postawienie CAŁEGO DOMU. Sprawa ciągnie sięprawdopodobie jeszcze obecnie. Po pirwszym ostrym napaleniu w kominie powstało pionowe pękniecie przez dwa piętra. JESZCZE tylko jedna uwaga: komin musi być "wiązany tzn.niedopuszczalne jest murowanie "dookoła" i dopiero potem "dostawianie" wewnętrznych przegród.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć że najlepszą zaprawą, którą używam do osadzania i obróbki przewodu dymowego kominka w kominie jest gotowa zaprawa cementowo-wapienna (taka z worka). Firm nie będę wymieniał bo jest ich kilka (bez różnicy).

Używałem też zapraw szamotowych i cementowych. Wszystkie pękały i kruszyły się (zawsze przestrzegałem okresu potrzebnego na wyschnięcie zaprawy).

Zaprawa cementowo-wapienna jest zdecydowanie najlepsza.

Żadnych pęknięć i wykruszeń.

Plastyczność i sama obróbka też najlepsza.

Pozdrawiam.

 

W okolicy, gdzie buduję miewają tylko zaprawę murarską cementowo-wapienną Prefix i zaprawy firmy Inter Grąd, ale wapno zawierają tylko ich zaprawy tynkarskie.

Jak rozumiem musi to być zaprawa murarska cement.-wapienna, może rzuć jakąś nazwę firmy :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Darek B.
Tak to wystarczy i czas palenia jest tu bez znaczenia . Zaprawa cementowowapienna ma jeszcze jedna zalete , posiada tzw. MASE tzn. klejstość jak murujesz komin to wiązania sa czesto tylko w obrebie komina i warstwy kładzie sie szybko jedna po drugiej . Zaprawy na plastyfikatorach ["wapno w płynie"] sa małoklejste i miedzy warstwami sa niedomurowania[ przeloty powietrza między kanałami] co powoduje zachwianie ciagu i dymienie z kanałów wentylacyjnych. Jest to obecnie najgorsza zmora przy paleniu w kominkach. Komin z wkładką zajmuje wiecej miejsca. "Normalny kanał dymowy " to naogół 14x27 ,po zewnętrznej to 38x52 a z wkładka minim. 55x55 .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...