Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplam poddasze - krotkie pytania...


denes

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 12,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam!

Według Waszych zaleceń chciałbym dać 15+10cm wełny. Te dodatkowe 10cm zbyt mocno obniży mi sufit na powierzchniach poziomych, na skosach mi to nie przeszkadza, bo ściana kolankowa ma 150cm.

Mam krokwie 20cm, deski i papę.

Pytanie brzmi: czy można na powierzchniach poziomych dać patrząc od góry 10cm na jętki i 15 cm między jętki, czy lepiej zrobić "tradycyjnie" czyli 15cm między jętki i tylko niestety 5cm pod jętki. Skosy zrobię normalnie czyli 15 między krokwie i 10 pod krokwie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Według Waszych zaleceń chciałbym dać 15+10cm wełny. Te dodatkowe 10cm zbyt mocno obniży mi sufit na powierzchniach poziomych, na skosach mi to nie przeszkadza, bo ściana kolankowa ma 150cm.

Mam krokwie 20cm, deski i papę.

Pytanie brzmi: czy można na powierzchniach poziomych dać patrząc od góry 10cm na jętki i 15 cm między jętki, czy lepiej zrobić "tradycyjnie" czyli 15cm między jętki i tylko niestety 5cm pod jętki. Skosy zrobię normalnie czyli 15 między krokwie i 10 pod krokwie.

Pozdrawiam

Jeśli nie można dać poniżej to trzeba dać powyżej... jeśli ma być podłoga na stryszku to trzeba zrobić nadbitkę z łat i dopiero do tych legarków przykręcać płyty lub deski. Jeśli krokwie 20cm to można dać wełnę 18cm i resztę w ruszt. Szczelina 5cm to trochę duża...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z uwagi iz jestem laikiem w powyzszej sprawie dot.poddaszy wiec chcialbym sie upwenic co do warstw

patrzac od zewnatrz budynku

1 papa

2 deski

3 szczelina 3 cm( krokwie 18cm )

4 welna 15 cm

5 welna 10 cm

6 folia paroizolacyjna

7 plyta Gk

jesli jest gdzies blad lub o czyms zapomnialem prosilbym o poprawe

 

jak sie ma folia aluminiowa( nie jest paroprzepuszczalna - przynajmniej tak mi powiedzieli w sklepie) do foli paroprzepuszczalnej czy jest sens ja dawac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Rom-Kon za szybką odpowiedź.

Tak się zastanawiam nad tą 18-stką, czy szczelina 2cm nie będzie zbyt mała? Chciałem dać 15+10, bo ważne jest aby izolacja była dobrze wentylowana. Jeśli dałbym 18 to pewnie wystarczyłoby 18+5. Co Ty o tym myślisz?

Dystans pomiędzy deskami a wełną chcę zapewnić poprzez nabicie pasków styropianu.

Stryszku u mnie nie będzie, bo zoztaje tylko 130cm max. więc patent z odwórceniem kolejności mogę chyba zastosować.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z uwagi iz jestem laikiem w powyzszej sprawie dot.poddaszy wiec chcialbym sie upwenic co do warstw

patrzac od zewnatrz budynku

1 papa

2 deski

3 szczelina 3 cm( krokwie 18cm )

4 welna 15 cm

5 welna 10 cm

6 folia paroizolacyjna

7 plyta Gk

jesli jest gdzies blad lub o czyms zapomnialem prosilbym o poprawe

 

Podobno warto dać jeszcze:

3.1 folia paroprzepuszczalna

ponieważ w szczelinie jest silny prąd powietrza i potrafi po długim czasie wywiać wełnę.

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy płyta GK ma być dokręcona bezpośrednio do wełny i folii ,czy ma być tam szpara, między płytą a folią. majster coś mi o tej szparze gada,że musi być.

 

"Szpara" musi być ale od drugiej strony wełny gdy jest membrana niskoparoprzepuszczalna lub deski i papa. Między płytą, a folią nic być nie musi.

 

czy ta szpara od rugiej strony też jest konieczna ,jeśli folia jest wysokoprzepuszczalna a na niej poziomo łaty/kontrłaty? i potem blachodachówka?

 

czy można wełnę dosunąć do folii czy był by to błąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To sobie zafunduj wełnę skalną Rockwool'a. ;) :) :D

Tam rowniez grzybki rozwina sie znakomicie, niezaleznie od skalnej czy szklanej welny.... Welna nie jest dla nich pozywka.

 

a jaka jest tak naprawdę różnica pomiędzy skalną a szklaną?

No... może taka że:

- skalna jest szara, z krótkimi włókienkami, wykonana z materiałów "naturalnych"

- szklana jest głównie żółta, z dłuższymi włóknami, wykonana ze "szkła" zaś to szkło również z materiałów "naturalnych"

 

w sumie przodkowie ci sami :lol: :lol:

 

Wełna skalna jest hydrofobowa (nie chłonie wody), ma zaburzoną strukturę dzięki czemu sie nie rozwarstwia i nie osiada trzyma swoje parametry wymiarowe i termiczne, jest naturalna, wykonana z bazaltu - jest trwała jak skała, paroprzepuszczalna, całkowicie niepalna klasa A1 (tem topnienia 1200-1500). to tylko kilka zalet, o zaletach szklanej niech ktoś inny napisze bo jakoś nie mam sumienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wełna skalna jest hydrofobowa (nie chłonie wody), ma zaburzoną strukturę dzięki czemu sie nie rozwarstwia i nie osiada trzyma swoje parametry wymiarowe i termiczne, jest naturalna, wykonana z bazaltu - jest trwała jak skała, paroprzepuszczalna, całkowicie niepalna klasa A1 (tem topnienia 1200-1500). to tylko kilka zalet, o zaletach szklanej niech ktoś inny napisze bo jakoś nie mam sumienia

 

Czy mam przez to rozumieć, że nie ulegnie zawilgoceniu w sytuacji jak napisał

... Od tygodnia mam ogrzewanie chodzi tez osuszacz no i welna od zew. strony jest mokra jak cholera....

 

Chcę już zacząć grzać i też chcę kłaść wełnę (narazie 1 warstwę - w lutym już firma resztę razem z g-k i malowaniem) i zastanawiam się czy nie poczekać z wełną tak 2 tygodnie po intensywnym grzaniu jak największa ilość wody już odparuje. Problem w tym, że instalator nie kwapi się z podłączeniem kotłowni (niskie temperatury),a firma ma termin do końca lutego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Od tygodnia mam ogrzewanie chodzi tez osuszacz no i welna od zew. strony jest mokra jak cholera....

 

Chcę już zacząć grzać i też chcę kłaść wełnę (narazie 1 warstwę - w lutym już firma resztę razem z g-k i malowaniem) i zastanawiam się czy nie poczekać z wełną tak 2 tygodnie po intensywnym grzaniu jak największa ilość wody już odparuje. Problem w tym, że instalator nie kwapi się z podłączeniem kotłowni (niskie temperatury),a firma ma termin do końca lutego.

 

To nie ja pisałem . Coś Ci się pomyliło w cytowaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas produkcji wełny skalnej (przeważnie z bazaltu) są dodawane dodatki hydrofobowe (przeważnie oleje) które zapobiegają wchłanianiu wody przez wełnę skalną (woda spływa po niej jak po kaczce:-)) Wełna ta moze być mokra tylko powierzniowo, nie chłonie wody. Wełna skalna moze być mokra wewnątrz ale tylko wtedy gdy ma połamane włokna np: rozwijamy rolkę wełny skalnej w kałuży i depczemy po niej lub przejedziemy samochodem, wtedy włókna ulegają zniszczeniu i jest możliwośc zamoczenia takiej wełny wewnątrz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas produkcji wełny skalnej (przeważnie z bazaltu) są dodawane dodatki hydrofobowe (przeważnie oleje) które zapobiegają wchłanianiu wody przez wełnę skalną (woda spływa po niej jak po kaczce:-)) Wełna ta moze być mokra tylko powierzniowo, nie chłonie wody. Wełna skalna moze być mokra wewnątrz ale tylko wtedy gdy ma połamane włokna np: rozwijamy rolkę wełny skalnej w kałuży i depczemy po niej lub przejedziemy samochodem, wtedy włókna ulegają zniszczeniu i jest możliwośc zamoczenia takiej wełny wewnątrz.

 

Ale nie gdy wełna o niskiej gęstości (jak na dach) jest w stałym kontakcie z wodą. Wtedy to tylko kwestia czasu jak nasiąknie (choć raczej nie na wskroś).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Rom-Kon za szybką odpowiedź.

Tak się zastanawiam nad tą 18-stką, czy szczelina 2cm nie będzie zbyt mała? Chciałem dać 15+10, bo ważne jest aby izolacja była dobrze wentylowana. Jeśli dałbym 18 to pewnie wystarczyłoby 18+5. Co Ty o tym myślisz?

Dystans pomiędzy deskami a wełną chcę zapewnić poprzez nabicie pasków styropianu.

Stryszku u mnie nie będzie, bo zoztaje tylko 130cm max. więc patent z odwórceniem kolejności mogę chyba zastosować.

Pozdrawiam

...dzięki za przypomnienie na GG i sorry za przeoczenie...

 

Szczelina 2 cm powinna wystarczyć. Przyjmuje się 2-3cm. By się nie zamknęła można dać sznurek... tak samo jak daje się na wełnę. Do tego można odsunąć profile o np.2 cm więcej niż to wynika z grubości wełny a grawitacja zrobi resztę.

 

Co do łącznej grubości wełny... normę spełnia 16cm wełny (jeśli dobrze pamiętam... nie chce mi się sprawdzać :wink: ) teraz absolutne minimum to 20 cm. Standardem jest 25cm... ale coraz częściej daje się już 28cm (18+10) i więcej. Ja najwięcej dawałem 30 cm na skosach i 35 na sufity...Ale to uważam już za "full wypas". Gdzie jest granica opłacalności? Różne wyliczenia "chodzą" na forum i każdy przekonuje do swojego... ja aż takich ambicji nie mam by to wyliczać wolę skupić się na technicznych aspektach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas produkcji wełny skalnej (przeważnie z bazaltu) są dodawane dodatki hydrofobowe (przeważnie oleje) które zapobiegają wchłanianiu wody przez wełnę skalną (woda spływa po niej jak po kaczce:-)) Wełna ta moze być mokra tylko powierzniowo, nie chłonie wody. Wełna skalna moze być mokra wewnątrz ale tylko wtedy gdy ma połamane włokna np: rozwijamy rolkę wełny skalnej w kałuży i depczemy po niej lub przejedziemy samochodem, wtedy włókna ulegają zniszczeniu i jest możliwośc zamoczenia takiej wełny wewnątrz.

 

Wełna może być (i bardzo często jest!) mokra w całej objętości! Para wodna migrując przez wełnę ochładza się wewnątrz i na igiełkach wełny wykrapla się woda. Woda zmniejsza opór cieplny i w efekcie nakręca (dodatnie sprzężenie zwrotne) dalsze zawilgocenie... taka wełna może być nasiąknięta jak gąbka i nawet cieknąć z niej woda! Zjawisko występuje jeśli na poddaszu położona jest wełna i brak paroizolacji - wewnątrz pomieszczeń jest wilgoć (technologiczna) a na zewnątrz niskie temperatury. Zjawisko to potęguje uruchomione ogrzewanie i brak lub niewystarczająca wentylacja. Do namoczenia wełny więc nie potrzebny samochód czy inna technika wystarczą zjawiska fizyczne występujące w mniejszym lub większym stopniu na budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas produkcji wełny skalnej (przeważnie z bazaltu) są dodawane dodatki hydrofobowe (przeważnie oleje) które zapobiegają wchłanianiu wody przez wełnę skalną (woda spływa po niej jak po kaczce:-)) Wełna ta moze być mokra tylko powierzniowo, nie chłonie wody. Wełna skalna moze być mokra wewnątrz ale tylko wtedy gdy ma połamane włokna np: rozwijamy rolkę wełny skalnej w kałuży i depczemy po niej lub przejedziemy samochodem, wtedy włókna ulegają zniszczeniu i jest możliwośc zamoczenia takiej wełny wewnątrz.

 

Wełna może być (i bardzo często jest!) mokra w całej objętości! Para wodna migrując przez wełnę ochładza się wewnątrz i na igiełkach wełny wykrapla się woda. Woda zmniejsza opór cieplny i w efekcie nakręca (dodatnie sprzężenie zwrotne) dalsze zawilgocenie... taka wełna może być nasiąknięta jak gąbka i nawet cieknąć z niej woda! Zjawisko występuje jeśli na poddaszu położona jest wełna i brak paroizolacji - wewnątrz pomieszczeń jest wilgoć (technologiczna) a na zewnątrz niskie temperatury. Zjawisko to potęguje uruchomione ogrzewanie i brak lub niewystarczająca wentylacja. Do namoczenia wełny więc nie potrzebny samochód czy inna technika wystarczą zjawiska fizyczne występujące w mniejszym lub większym stopniu na budowie.

 

Przepraszam za wyrażenie, ale proszę bzdur nie opowiadać. Na włóknach wełny nie wykrapla się wilgoć. Wełna (ale tylko ta miękka, dachowa) może być mokra nawet w całej objętości ale na pewno nie z powodu wykroplenia się w niej wilgoci z powietrza. Wilgoć może się wykroplić po przejściu przez wełnę na kolejnej przeszkodzie. Dla pary wodnej wełna jest jednorodnym materiałem, a wilgoć w jednorodnym materiale się nie wytrąci.

Bez obrazy pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za wyrażenie, ale proszę bzdur nie opowiadać. Na włóknach wełny nie wykrapla się wilgoć. Wełna (ale tylko ta miękka, dachowa) może być mokra nawet w całej objętości ale na pewno nie z powodu wykroplenia się w niej wilgoci z powietrza. Wilgoć może się wykroplić po przejściu przez wełnę na kolejnej przeszkodzie. Dla pary wodnej wełna jest jednorodnym materiałem, a wilgoć w jednorodnym materiale się nie wytrąci.

Bez obrazy pozdrawiam

Wełna podlega takim samym prawom fizyki jak mur i rozkład temperatury wewnątrz ma taki sam. Temperatura przechodzi od pokojowej (25*C) do zewnętrznej (-25*C) i wewnątrz wełny występuje właśnie taka gradacja temperatur. I nie wciskaj mi kitu że para wodna przechodząc przez wełnę od stanu np. 25*C - 85% wilgotności i ochładzając się po drodze do -25*C i na wyjściu nie wykropli się woda! To już jest para bardzo przechłodzona! Stabilność takiego układu jest możliwa (jeśli wogóle aż takie nasycenie jest możliwe!) jedynie gdy nie ma tzw. zalążków kondensacji. A w wełnie są igiełki w mieszaninie powietrza więc tych zalążków jest mnóstwo! A nawet jeśli się mylę i nie zawilgoci się wełna w ten sposób to zawilżenie wełny jest faktem bezspornym! Więc w ten czy w inny sposób wełna łapie wodę... pomimo swej hydrofobowości! Jeśli tak się dzieje a nie za sprawą wykraplania wewnątrz więc hydrofobizacja nie spełna swojej roli... gdyby było inaczej nie byłoby postów w stylu "wełna mokra... cieknie mi woda..." itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za wyrażenie, ale proszę bzdur nie opowiadać. Na włóknach wełny nie wykrapla się wilgoć. Wełna (ale tylko ta miękka, dachowa) może być mokra nawet w całej objętości ale na pewno nie z powodu wykroplenia się w niej wilgoci z powietrza. Wilgoć może się wykroplić po przejściu przez wełnę na kolejnej przeszkodzie. Dla pary wodnej wełna jest jednorodnym materiałem, a wilgoć w jednorodnym materiale się nie wytrąci.

Bez obrazy pozdrawiam

Wełna podlega takim samym prawom fizyki jak mur i rozkład temperatury wewnątrz ma taki sam. Temperatura przechodzi od pokojowej (25*C) do zewnętrznej (-25*C) i wewnątrz wełny występuje właśnie taka gradacja temperatur. I nie wciskaj mi kitu że para wodna przechodząc przez wełnę od stanu np. 25*C - 85% wilgotności i ochładzając się po drodze do -25*C i na wyjściu nie wykropli się woda! To już jest para bardzo przechłodzona! Stabilność takiego układu jest możliwa (jeśli wogóle aż takie nasycenie jest możliwe!) jedynie gdy nie ma tzw. zalążków kondensacji. A w wełnie są igiełki w mieszaninie powietrza więc tych zalążków jest mnóstwo! A nawet jeśli się mylę i nie zawilgoci się wełna w ten sposób to zawilżenie wełny jest faktem bezspornym! Więc w ten czy w inny sposób wełna łapie wodę... pomimo swej hydrofobowości! Jeśli tak się dzieje a nie za sprawą wykraplania wewnątrz więc hydrofobizacja nie spełna swojej roli... gdyby było inaczej nie byłoby postów w stylu "wełna mokra... cieknie mi woda..." itp.

 

Oczywiście nie twierdzę, że wełna się nie zawilgoci. Szczególnie ta miękka. Powtarzam jednak nawet do znudzenia, że para się nie wykropli w warstwie wełny tylko za nią i skroplona może się dostać do środka ocieplenia. Dlatego paroizolacja jest konieczna. Hydrofobowa jest głównie wełna fasadowa. Tą zamoczyć jest naprawdę trudno. Nie wiem skąd bierzesz swoje teorie, ale wrzuć kawałek płyty wełny do wody to zobaczysz, że będzie pływać po wierzchu i raczej nie doczekasz się aby zatonęła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Rom-Kon!

Przed rozpoczęciem roboty nurtuje mnie jeszcze jedna drobna sprawa, a mianowicie układanie folii paroizolacyjnej. Że trzeba robić zakłady i najlepiej je jeszcze kleić taśmą to wyczytałem na tym forum, ale powiedzcie mi jak układać te zakłady? Tak "jak na dachu" aby ewentualna woda spływała, czy odwrotnie. Pytanie dotyczy generalnie połaczeń poziomych.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Rom-Kon!

Przed rozpoczęciem roboty nurtuje mnie jeszcze jedna drobna sprawa, a mianowicie układanie folii paroizolacyjnej. Że trzeba robić zakłady i najlepiej je jeszcze kleić taśmą to wyczytałem na tym forum, ale powiedzcie mi jak układać te zakłady? Tak "jak na dachu" aby ewentualna woda spływała, czy odwrotnie. Pytanie dotyczy generalnie połaczeń poziomych.

Pozdrawiam

 

Wg mnie odwrotnie. para z ciepłym powietrzem migruje do góry. podejrzewam jednak, że w praktyce to bez znaczenia jeśli jest klejona na połączeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...