sne 04.04.2007 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2007 tak gdzies mi sie niedawno rzuciła na oczy taka półka i chciałbym zrobić coś takiego w sypialni. chodzi o półke która wygląda jak drewniana, na całą długość ściany (około 3m) i gruba na około 5 cm (może być trochę więcej). byc może do tego by doszło jeszcze kilka małych okrągłych halogenów od spodu i od góry. myśle że taki kawał drewna niełatwo zdobyć, więc pytanie jak to zrobić żeby ładnie wyglądało i jak zamocować żeby było solidnie (ciężkich rzeczy tam może stawiać nie będę ale mam dwa koty (w sumie ponad 15kg) które lubią wchodzić wszędzie gdzie tylko się da ) może jakaś dziwna konstrukcja z desek (albo z płyty i jakąś okleine??) ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dzabij 04.04.2007 18:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2007 Witam. Ja widzę 4 metody : - sklejasz 2 lub 3 płyty wiórowe / mdf i fornirujesz, potem szlifowanie i lakierowanie. Forniry naturalne można kupić min. w dlh drewno, sporo tez widzialem na allegro. Płyty są chyba cięższe niż drewno, dlatego ja bym zrobił 3 warstwy, z czego środkowa albo z wyciętymi otworami, albo poprostu zrobiona z kilku "listewek" wyciętych z płyty i naklejonych na warstwę 1 i przykryta warstwą 3 (ikea robi w środku tzw. plaster miodu, czyli struktura z tektury ułożona w charakterystyczny plaster miodu) - to samo co wyżej tylko ze sklejki, najlepiej liściastej wodoodpornej - odpada fornirowanie, ale za to na brzegu widać rysunek warstw sklejki - sklejasz kilka półek drewnianych z hipermarketu budowlanego na odpowiednią grubość / długość, potem szpachlowanie, szlifowanie i lakierowanie - sklejasz kilka kantówek drewnianych, heblowanych, na odpowiednią grubość / długość / szerokość, potem szpachlowanie, szlifowanie i lakierowanie. Wady dwóch ostatnich pozycji - drewno pracuje, półka może się wyginać, falować itd, choć klejonka z kantówek powinna być dość stabilna. Mocowanie do ściany - najlepiej na kilka szpilek - prętów gładkich np. fi 10. Wiercisz w ścianie dziurę, wbijasz odpowiedno przycięty pręt (tzn. z 10 - 15 cm w ścianę i odpowiednio do szerokości półki, tak żeby szpilka w półce była głębiej niż jej oś podłużna; np. jeżeli szerokość półki to 20 cm to ja bym dał pręt o długości 10 + 15 cm = 25 cm). W półce w krawędzi wiercisz dziurę w połowie grubości na odpowiednią głębokość. Takich podpór trzeba by ze dwie na 1 metr bierzący półki. Po wbiciu szpilek w ścianę wkłada się na nie półkę w wywiercone wcześniej otwory. Plusy takiego rozwiązania - nie widać rzadnych wsporników, haczyków itp. Minusy - nie nadaje się na ścianę GK (tylko murowane), czasami ciężko trafić idealnie z otworami (np. jak ściana z twardej cegły to czasami wiertło lubi troszkę myszkować w pierwszym etapie wiercenia. Idealnie wierci się w betonie komórkowym). Ja mam podobne pólki w garażu (OSB 1,2 cm na prętach fi 12) i rewelacja, stoją na niej wszystkie płyny i ani się ugnie. Napewno przyda się szlifierka oscylacyjna do szlifowania (nawet tak za parę groszy z hiperm.). No to sobie popisałem Pozdrawiam Dawid Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sne 04.04.2007 21:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2007 dzięki za szczegółowy opis. wygląda na to że troche roboty jednak z tym jest i potrzeba kogoś do pomocy. wszystko pięknie i jasno opisałeś, tylko jeszcze kilka pytań.mocowanie - pręt w ścianę i w półkę, ale czy to się nie zsunie jakoś samo ?fornirowanie - jeden pas okleiny o szerokości dwa razy szerokość półki plus grubość i tak na całą półke wzdłuż ? i dopiero potem to się lakieruje (nigdy dotąd nie fornirowałem) ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jerzysio 04.04.2007 21:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2007 ...niiiiieeeeeeeeeeeeeeeee no wszystko jest weeeeery łokejjjjj... tylkkkko że w pólceeeee grubościiii 5 !!! cm nie zamontujeszzzzzzzzz halogenkówwwwww... żadnychhhhhhhhh... no to chceszzzz halogenki w pólce, czy nie !??? J Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SAVAGE7 05.04.2007 07:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2007 w ikei kupiłem taką półkę ale te halogeny to sie tam nie zmieszczą. kosztowała coś ok. 70 zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dzabij 05.04.2007 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2007 Raczej samo sie nie zsunie, nigdy nie wywiercisz az tak idealnie otworów aby byly w idealnej osi - pręty będą lekko "prężyć". Dla 100% pewności mozesz w półce wywiercić ciut mniejsze otwory (tak z 0,5 mm), albo lekko posmarowac pręty jakimś klejem. Co do fornirowania to wszystko zależy od tego jakie liście forniru kupisz. Może się zdarzyć że liście będą mniejsze niż powierzchnia połki i trzeba je będzie łączyć. Tu możesz poszaleć, np. polączyc fornir ciemny z jasnym, dać wzorki itp. Forniry są raczej bez kleju, więc trzeba sobie takowy zakupić. poszukaj info o fornirowaniu w gogle, jest tego trochę. Na 100% znajdziesz troche info na stronach o budowie glośników. Precyzyjnie i dokładnie wykonana półka wali sklepowe na kolana, ale pracy troszke z tym jest. Samo klejenie 1 dzień, fornirowanie ok 2-3 dni no i lakierowanie ok. 3 dni (każda warstwa musi wyschnąc a potem trzeba ją przeszlifować). Na początku polecam zrobienie próbnej półki z kawałka płyty, tak aby przećwiczyć proces. A potem do dzieła, najpierw połka, potem drzwi wewnętrzne, może fronty szafek kuchennych ... Aha, w niektórych hurtowniach możesz zamówić płyty fornirowane fabrycznie, ale niestety malo gatunków drewna, sporo wyższe ceny itp. A propos halogenków to ja bym dał takie nawierzchniowe, nie wpuszczane. Ewentualnie mozna w półce nawiercić otwór na kabel aby nie wisiał i nie szpecił całości. Pozdro Dawid Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
paca 11.04.2007 17:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2007 Zastanów się nad opcją z "uczciwego drewna". Spory ciężar ; mocowanie niewidoczne to niełatwa sprawa. Jeżeli jesteś z dużego miasta to może jest niedaleko hurtownia z drewnem egzotycznym. Ja mam taką w Ursusie. W zeszłym roku m. sześć. tarcicy kosztował ok. 4000 zł co dałoby ok. 150 zł wtym przypadku. Drewno np. meranti jest dużej urody. Ja amator robiłem proste klejenia np. belka do kominka - wyszło dobrze. W takiej hurtowni jest wiele kolorów, gautnków i wymiarów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
radekkamila 13.04.2007 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2007 jezeli chodzi o fornirowanie to nie taka prosta sprawa zalezy jak szeroka ma byc ta polka. zeby fornir dobrze przylegal do jakiegokolwiek produktu drewnopochodnego trzeba go dobrze docisnac w kazdym niemal miejscu. najlepsza do tego jest prasa pneumatyczna lecz to raczej nie osiagalne, jezeli posiadasz troche sciskow stolarskich to powinno pomoc. uzyj z dwoch stron plyty wiorowej, sklejki, deski...- szerszej jak oklejana polka. uzyj sciskow do scisniecia polki pomiedzy dwoma szerszymi elementami. upewnij sie ze sciski sa rozstawione jak najgesciej i sa mocno dokrecone. na laczeniach forniru lub tez na calej dlugosci polki (z dwoch stron) rozloz gazete, co nie pozwoli skleic forniru z elementami ktorymi bedziesz dociskal fornir do polki. dobrym klejem do tego jest klej topliwy, troche smierdzi przy podgrzewaniu ale jest dobry do tego typu prac. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kenedy 01.05.2007 19:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Maja 2007 taniej wyjdzie chyba kupić w IKEA niż samemu męczyć fornir.. A i halogeny zamontujesz w tej półce bo to płyta komórkowa... A jak chcesz fornir to pewnie będzie lepiej wyglądała jak zamówisz taką półkę w pierwszej lepszej stolarni która cokolwiek forniruje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaszyn 20.12.2007 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2007 jezeli chodzi o fornirowanie to nie taka prosta sprawa zalezy jak szeroka ma byc ta polka. zeby fornir dobrze przylegal do jakiegokolwiek produktu drewnopochodnego trzeba go dobrze docisnac w kazdym niemal miejscu. najlepsza do tego jest prasa pneumatyczna lecz to raczej nie osiagalne, Podbije troche ten temat. Kiedys widzialem "patent" fornirowania deski z oblymi krawedziami przy uzyciu workow prozniowych, takich do przechowywania odziezy. Deska+klej, na to wyciety odpowiednio fornir, to wszystko do worka, potem wyssanie powietrza. Taki "zacisk" byl wystarczajaco silny, aby fornir przykleic. Bylo to w jednym z numerow "Fine Woodworking", takiej amerykanskiej gazety dla stolarzy amatorow. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.