Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Powiedzcie, jak to jest w Waszych projektach czy każdy pokój jest podłączony do wentylacji grawitacyjnej i ma kratkę wentylacyjną? Nie kojarzę aby w domach które znam w pokojach były kratki wentylacyjne.. a w moim projekcie takie są przewidziane - i nie wiem czy to jest OK. Liczę na Wasze doświadczenie.

 

B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam, tak z ciekawości? "okna były montowane w warstwie ocieplenia " - ja nie widze ocieplenia na tym domku, a okna są??

pzdr

 

doskonali :) Tak sie nazywa technika montażu okien polegająca oczywiście nie na tym, że okno wkłada sie w styropian ocieplonego domu ( bo by spadło chyba ), tylko mocuje na wysięgnikach poza obrębem muru jeszcze przed układaniem ocieplenia i elewacji. Zabezpiecza to przed powstawaniem mostków cieplnych i przemarzaniem ramy a dodatkowo zwiększa docieranie światła do domu w przypadkach kiedy stosuje się grube warstwy izolacji ( okno czy raczej szyba jest bliżej elewacj a zatem zewnętrzne wnęki sa płytsze ).

 

Pozdrawiam

 

Czesc, basil powiedz mi (jesli chodzi o powyzsze- rozmawialiśmy wcześniej o oknach)- jakich mostków unikasz montując okna w warstwie ocieplenia, bo jakoś tego nie kumam?

pzdr

 

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doskonali. Coś znalazłam na muratorze, w sumie kawa na ławę:)

 

Unikanie mostków, czyli dobre ocieplenie wokół okien

Po wybraniu energooszczędnych okien, należy zadbać o ich właściwy montaż na całym obwodzie oraz o umiejętne ocieplenie nadproży i osadzenie parapetów. Podstawowym problemem są mostki termiczne, przez które szybko tracimy ciepło. O szczegóły techniczne muszą zadbać projektanci i wykonawcy, ale jako inwestorzy powinniśmy zainteresować się newralgicznymi miejscami naszego domu. Wszystkich mostków nie da się niestety wyeliminować, lecz warto wiedzieć w jakich miejscach występują i jak ich unikać.

Nadproża. Nadproża przenoszą duże obciążenia, więc muszą być z materiału mocniejszego niż mur - najczęściej z żelbetu. Niestety niejednorodność ściany sprawia, że powstaje w tym miejscu mostek cieplny (przez żelbet przenika więcej ciepła niż przez pozostałą część ściany). Dlatego tak ważne jest ocieplenie nadproży oraz styku nadproża z oknem, gdzie może powstać mostek liniowy. Ocieplenie nadproży ma szczególne znaczenie w ścianach dwuwarstwowych. Częstym błędem wykonawczym jest nieprawidłowe ułożenie izolacji w tym miejscu lub jej brak. Nierzadko niedociągnięcia zdarzają się już w projekcie, który na przykład przewiduje zbyt cienką warstwę ocieplenia (powinna ona wynosić min. 10-12 cm). Błąd ten, wynika z trudności ze zmieszczeniem w przyjętej grubości ściany odpowiedniej wielkości przekroju elementu żelbetowego (dającego odpowiednio dużą nośność nadproża) i wystarczającej warstwy ocieplenia. Błędem zdarzającym się przy budowie ścian trójwarstwowych jest wykonywanie (dla ułatwienia prac) tylko jednego, nieocieplonego nadproża, zamiast dwóch osobnych dla warstwy nośnej i elewacyjnej oddzielonych ociepleniem.

Ościeża. Częstym błędem podczas montażu drzwi i okien jest ich nieprawidłowe umieszczenie - zbyt blisko zewnętrznej albo wewnętrznej krawędzi muru, co sprawia, że przez ścianę wokół ościeżnicy ucieka zbyt wiele ciepła. W przypadku ścian dwuwarstwowych pojawia się też inny problem - izolacja bardzo często kończy się nad ościeżnicą, ocieplone jest tylko lico muru. Tymczasem warstwa ocieplenia powinna zachodzić na ramę okienną i tworzyć węgarek, by nie następowała w tym miejscu ucieczka ciepła. Sposób osadzenia okien zależy od rodzaju ścian w jakich będą one montowane. Podstawowe, prawidłowe zasady są następujące:

 

w ścianie dwuwarstwowej okno powinno być osadzone jak najbliżej zewnętrznej krawędzi ściany nośnej, ocieplenie natomiast nachodzić na ramę, tak by tworzyło kilkucentymetrowy węgarek,

w ścianie trójwarstwowej okno należy osadzić w płaszczyźnie ocieplenia.

Parapety. Nieprawidłowe zaizolowanie szczeliny pod oknem - pomiędzy parapetem zewnętrznym, a wewnętrznym - także powoduje powstanie mostka termicznego. Częstym błędem jest zbyt głębokie wsunięcie parapetów wewnętrznych pod ościeżnicę. Ryzyko powstania mostka liniowego dodatkowo zwiększa użycie materiałów „zimnych”, takich jak kamień naturalny czy lastriko.

 

 

 

 

Mostki termiczne

Mostki termiczne to „przerwy” w izolacji, czyli miejsca, którymi ciepło szybko ucieka z budynku. Skąd się biorą i jak można ich unikać? Łatwiej to zrozumiemy, wiedząc z jakimi rodzajami mostków możemy mieć do czynienia.

Mostki materiałowe. Wynikają z rodzaju materiału konstrukcyjnego i powstają np. na styku słupa betonowego z murem ceglanym (mostki liniowe) czy przez zakotwienie metalowej balustrady w ścianie ocieplonej metodą BSO (mostki punktowe).

Mostki geometryczne. Powstają w jednorodnych materiałowo elementach, np. w zewnętrznych narożnikach budynku. Zawsze są liniowe.

Mostki materiałowo-geometryczne. Spowodowane są połączeniami przynajmniej dwóch elementów domu, np. oparciem stropu betonowego na ścianie z cegieł. Mogą być tylko liniowe.

 

Konsekwencje mostków termicznych

1. Zwiększona ucieczka ciepła.

2. Podwyższone zużycie energii potrzebnej do ogrzewania.

3. Wzrost wydatków na ogrzewanie.

4. Niższa temperatura powierzchni na elementach budowli od strony wnętrza, co może powodować zawilgocenie ścian (kondensację pary wodnej) i powstawanie nieestetycznych wykwitów.

5. Sprzyjające warunki dla rozwoju grzybów i pleśni, które przyczyniają się do powstania lub nasilenia alergii, mogą także powodować choroby reumatyczne, układu oddechowego, grzybice, a nawet nowotwory.

 

Źródło: http://www.muratordom.pl/budowa-i-remont/dzial-dedykowany,12367_21632.htm

 

Pozdrawiam

K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie, jak to jest w Waszych projektach czy każdy pokój jest podłączony do wentylacji grawitacyjnej i ma kratkę wentylacyjną? Nie kojarzę aby w domach które znam w pokojach były kratki wentylacyjne.. a w moim projekcie takie są przewidziane - i nie wiem czy to jest OK. Liczę na Wasze doświadczenie.

 

B.

 

U nas w kazdym pokoju zaprojektowana jest wentylacja grawitacyjna. Zresztą już wykonana. Osobiscie mieszkalam ponad 20 lat w domku bez wentylacji w kazdym pokoju i nie uwazam, żeby mieszkało mi się tam źle, wręcz przeciwnie. Natomiast jeśli poszperasz w Internecie znajdziesz dużo pozytywnych informacji na ten temat. Dlatego wlasnie zdecydowalismy sie wentylowac wszystkie pomieszczenia.

 

Pozdrawiam,

K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich! (po raz pierwszy na tym forum)

Bardzo fajny projekt - doskonały 2en, tylko trochę mnie martwią koszty !

Widzę ,że troszkę tych domów już się buduje i mam prośbę .

Czy mogę poprosić o wykaz ilościowy podstawowych materiałów tzn. ścian zewnętrzych i wewnętrznych w m2, dach (drewno i pokrycie do stanu), stal (już wiem że to trudna sprawa i są spore różnice) itp. do stanu surowego.

Chciałem to sobie wszystko przeliczyć.

Z góry dziękuję.

 

Kilka postow wyzej masz odpowiedź ile kosztuje "pi razy drzwi" stan surowy zamkniety. O dachu tez coś było (osobiscie pisalam). A roznice będą ponieważ większość osób dla swojej wygody ma zmiany w projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

doskonali, polecam ten mini artykuł. Najlepiej objaśniające są rysunki. Ja też na początku nie mogłem sobie wyobrazić czego to ja niby unikam, te szkice pomogły.

http://www.infookno.pl/Okna_w_budynku_prawie_pasywnym

Artykuł mówi co prawda o domu pasywnym, czy jak żartuje autor "prawie pasywnym" natomiast metoda może byc stosowana w każdym domu, a w energooszczędnym na pewno powinna byc stosowana. Oczywiście okno nie musi koniecznie całym swoim profilem wyłazić poza obrys ściany, może byc tak jak na jednym z rysunków wychodzic poza ścianę. Wtedy odpowiednie osłonięcie izolacja zlikwiduje mostek liniowy.

 

 

Kasia, będziemy korzystać ( właściwie już korzystamy ) z porad architekta. Nie będzie to projekt kompleksowy ( ze względu na budżet i "niedoczas" naszej zaprzyjaźnionej Pani Architekt ), ale porady i konsultacje ( czyli hamowanie naszej rozbujałej ale architektonicznie kulawej wyobraźni, filtrowanie setek niepasujących do siebie idei i pakowanie pomysłów w sensowne koncepcje ) :lol:

 

Pozdrawiam

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich! (po raz pierwszy na tym forum)

Bardzo fajny projekt - doskonały 2en, tylko trochę mnie martwią koszty !

Widzę ,że troszkę tych domów już się buduje i mam prośbę .

Czy mogę poprosić o wykaz ilościowy podstawowych materiałów tzn. ścian zewnętrzych i wewnętrznych w m2, dach (drewno i pokrycie do stanu), stal (już wiem że to trudna sprawa i są spore różnice) itp. do stanu surowego.

Chciałem to sobie wszystko przeliczyć.

Z góry dziękuję.

 

Kilka postow wyzej masz odpowiedź ile kosztuje "pi razy drzwi" stan surowy zamkniety. O dachu tez coś było (osobiscie pisalam). A roznice będą ponieważ większość osób dla swojej wygody ma zmiany w projekcie.[/quot]

 

Chciałbym znać ilosci materiałów w m2 , m3 , kilogramach itp.

Wtedy będę mógł wycenić sobie różne warianty wykonania np. portherm i ytong, a ceny samych materiałów chcę sprawdzić " u siebie "( Dąbrowa Górnicza)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ja rozumiem co piszecie jeśli chodzi o mostki. Ale przy prawidłowym montażu okien - lico do muru i okno ma wymiar mniejszy niż otwór, oraz jest opiankowane, oraz ocieplenie z węgarkiem - to nie wiem gdzie jest ten mostek! Ościeżnica nie styka się nigdzie z bezpośrenio z murem wiec mostków brak. No chyba,że weźmiemy pod uwagę kilka dybli lub kotew.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ja rozumiem co piszecie jeśli chodzi o mostki. Ale przy prawidłowym montażu okien - lico do muru i okno ma wymiar mniejszy niż otwór, oraz jest opiankowane, oraz ocieplenie z węgarkiem - to nie wiem gdzie jest ten mostek! Ościeżnica nie styka się nigdzie z bezpośrenio z murem wiec mostków brak. No chyba,że weźmiemy pod uwagę kilka dybli lub kotew.

pzdr

 

To fakt, też myślę że w takim przypadku powinna nastąpić prawie całkowita jeśli nie całkowita eliminacja mostka...

 

Czy izolacja specjalną taśmą miedzy oknem a murem jest wymagana tylko gdy okno styka się z murem czy także gdy jest mniejsze od wnęki okiennej a wolna przestrzeń wypełniona pianką jak wspomnieli doskonali?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fakt, też myślę że w takim przypadku powinna nastąpić prawie całkowita jeśli nie całkowita eliminacja mostka...

 

Gdyby 2 centymetrowa warstwa pianki poliuretanowej eliminowała mostek cieplny pewnie nikt nie inwestowałby w kilkanaście centymetrów styropianu czy wełny.

 

Czy izolacja specjalną taśmą miedzy oknem a murem jest wymagana tylko gdy okno styka się z murem czy także gdy jest mniejsze od wnęki okiennej a wolna przestrzeń wypełniona pianką jak wspomnieli doskonali?

 

Okno musi być mniejsze od wnęki i nie może dotykać muru, ze względu na rozszerzalność materiału z którego zostało wykonane, żeby się nie wyginało gdy przyświeci słońce. Taśmy o których wspominasz (podobnie jak folie dachowe - jedna paroszczelna, druga paroprzepuszczalna) mają za zadanie nie dopuścić do zawilgocenia wspomnianej wyżej izolacji a tym samym zmniejszyć szansę na powiększanie się mostka. Nie są wymagane. Koszt montażu z takimi taśmami jest 3-4 krotnie wyższy niż bez nich. Wydaje mi się że mają sens tylko w domach pasywnych. W naszych domach ich zakup nigdy się nie zwróci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fakt, też myślę że w takim przypadku powinna nastąpić prawie całkowita jeśli nie całkowita eliminacja mostka...

 

Gdyby 2 centymetrowa warstwa pianki poliuretanowej eliminowała mostek cieplny pewnie nikt nie inwestowałby w kilkanaście centymetrów styropianu czy wełny.

 

Czy izolacja specjalną taśmą miedzy oknem a murem jest wymagana tylko gdy okno styka się z murem czy także gdy jest mniejsze od wnęki okiennej a wolna przestrzeń wypełniona pianką jak wspomnieli doskonali?

 

Okno musi być mniejsze od wnęki i nie może dotykać muru, ze względu na rozszerzalność materiału z którego zostało wykonane, żeby się nie wyginało gdy przyświeci słońce. Taśmy o których wspominasz (podobnie jak folie dachowe - jedna paroszczelna, druga paroprzepuszczalna) mają za zadanie nie dopuścić do zawilgocenia wspomnianej wyżej izolacji a tym samym zmniejszyć szansę na powiększanie się mostka. Nie są wymagane. Koszt montażu z takimi taśmami jest 3-4 krotnie wyższy niż bez nich. Wydaje mi się że mają sens tylko w domach pasywnych. W naszych domach ich zakup nigdy się nie zwróci.

 

Dzieki za info...wiedziałem że są drogie ale nie wiedziałem że aż tak :o

Generalnie podoba mi się pomysł osadzenia okien w sposób opisany przy domie "prawie pasywnym" - ma kotwach mocowanych do wnętrza wnęki, której ścianki są wyłozene styro.

 

Jak oceniacie to rozwiązanie? Jaka musiałaby być grubość styro i czy pionewe i poziome strony wneki czy tylko pionowe (jak było chyba w artykule)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie podoba mi się pomysł osadzenia okien w sposób opisany przy domie "prawie pasywnym" - ma kotwach mocowanych do wnętrza wnęki, której ścianki są wyłozene styro.

 

Jak oceniacie to rozwiązanie? Jaka musiałaby być grubość styro i czy pionewe i poziome strony wneki czy tylko pionowe (jak było chyba w artykule)...

 

Podoba mi się. Należałoby oczywiście ocieplić wszystkie krawędzie wnęki, mostki powstają wszędzie. Styropian im grubszy tym lepszy, jednak im grubszy tym twardszy. Najlepiej XPS na parkingi, lub nowy produkt Xelli - Ytong Multipor. W miarę twardy a ze współczynnikiem styropianu. Wydaje mi się jednak że 7 cm to już blisko górnej granicy stabilnego montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby 2 centymetrowa warstwa pianki poliuretanowej eliminowała mostek cieplny pewnie nikt nie inwestowałby w kilkanaście centymetrów styropianu czy wełny.

 

Zgadzam się - sądzę, że ktoś te energooszczędne technoligie wymyślił nie bez kozery. Jesli zatem taki montaż nie jest związany z dodatkowym kosztem ( a w moim przypadku nie był ) to dlaczego nie wyeliminować słabego punktu.

 

doskonali, co masz na myśli mówiąc, że nie taka jest idea budowania tego domu ?

 

Pozdrawiam

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby 2 centymetrowa warstwa pianki poliuretanowej eliminowała mostek cieplny pewnie nikt nie inwestowałby w kilkanaście centymetrów styropianu czy wełny.

 

Zgadzam się - sądzę, że ktoś te energooszczędne technoligie wymyślił nie bez kozery. Jesli zatem taki montaż nie jest związany z dodatkowym kosztem ( a w moim przypadku nie był ) to dlaczego nie wyeliminować słabego punktu.

 

doskonali, co masz na myśli mówiąc, że nie taka jest idea budowania tego domu ?

 

Pozdrawiam

 

Rafał

 

Witam,

W sumie cofam tamtego posta (źle brzmiał). Może "zapobieganie jest lepsze od leczenia". Ja uważam, że izolacja (pianka) wokół okna eliminuje w 100% mostek cieplny (chodzi o złamanie jednorodności materiału izolacją) co nie znaczy, że obłozenie styropianem murów wokół okien nie dociepli domu - może tak będzie (na pewno to nie zaszkodzi). Prawidłowe zamontowanie okna wyeliminuje mostki. Jeśli chodzi o "idee" to mam na myśli, że sam projekt doskonałego (duża kubatura, b. duża powierzchnia okien, antresola, garaż w bryle) eliminuje go z kategorii "prawie pasywnej" czy też "energooszczednej" i tego się nie da oszukać. Po prostu bedzie droższy w utrzymaniu od wielu domów o tej samej powierzchni podłogi - co byśmy nie robili. Chodź wymyślonych doskonałych systemów energooszczednych jest troche to zawsze należy policzyć stopę zwrotu poniesionych inwestycji do oszczędności jakie osiągniemy. Wiele z nowinek dostępnych na naszym rynku nie jest wymyślonych dla nas (Polaków) gdyż nie idą za tym pieniądze z gmin (Niemiec czy Austryjak za pompe ciepła zapłaci 1000€ - reszte zapłaci miasto).

Myślę, że budując ten dom należy się liczyć z większym zapotrzebowaniem na energię - przeliczając na 1m2.

 

Pozdrawiam

Bartek :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plebus dzięki bardzo za odpowiedź, ja w projekcie mam wentylację w prawie każdym pokoju. Poczytam sobie na spokojnie o wentylacji, a tymczasem dobrze że ostateczną decyzję można podjąć na etapie budowy :)

 

Dziury wentylacyjne powinniscie zrobić, zeby później uniknąć kucia. Jeśli natomiast nie zdecydujecie się na wentylowanie niektorych pokoi zawsze mozecie się dziury pozbyć - łatwiej niz ją później zrobić:)

 

Pozdrawiam:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele z nowinek dostępnych na naszym rynku nie jest wymyślonych dla nas (Polaków) gdyż nie idą za tym pieniądze z gmin (Niemiec czy Austryjak za pompe ciepła zapłaci 1000€ - reszte zapłaci miasto).

 

Pozdrawiam

Bartek :wink:

 

"Nie nowinki" też jeszcze w niektórych gminach nie są nawet cześciowo sponsorowane. Dajmy na to przydomowa oczyszczalnia ścieków, w naszej gminie Pani zrobila wielkie oczy kiedy poszlismy z mężem aby dowiedzieć się o dofinansowanie. Troche to wkurzajace. Unia daje środki, a oni wkladaja te pieniądze nie wiadomo w co. Ani dróg u nas nie ma, ani kanalizacji, ani nawet oświetlenia w nocy(!). Nie wiem, co u nich kryje się pod pojęciem "rozwoj gminy". Chyba zakup ziemi od okolicznych rolników, jej odrolnienie i sprzedaż za odpowiednio wysokie $. Znajomi dofinansowanie dostali, bo sa z innej gminy - w naszej plan nie przewiduje dofinansowania w tej dziedzinie, a co tu mówić o pompie ciepła:)

 

Pozdrawiam,

K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...