Maco 04.07.2003 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Pomóżcie zebrać plusy i minusy dwóch rodzajów poszyć. Z płyty (np OSB) lub z oblicówki. Główna zaleta płyty to sztywność konstrukcji. Jej wada - nie jest to naturalne drewno i ja mam obawy, że jakieś związki chemiczne będą się wydzielać w domu czystym ekologicznie" Oblicówka na pióro-wpust, obustronnie strugana i suszona komorowo jest na pewno najbardziej naturalnym materiałem ale z usztywnianiem konstrukcj na bakier... Czekam na więcej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 04.07.2003 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Maco,w Szwecji przyjmuje się że dla uszytywnienia konstrukcji wystarczy płyta gipsowo-kartonowa. Podaj swoje dane adresowe na priva, a wyślę Ci artykuł na ten temat.Płyta OSB/3, o czym mowa na Forum, oczywiście wydziela formaldehyd. Jednak poszycie jest montowane na zwenątrz i raczej nie ma wpływu wnętrze budynku.Deski suszone komorowo i strugane, na pióro i wpust, wyjdą zbyt drogo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 04.07.2003 20:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Maco oblicówkę i tak musisz pomalować a więc suszenie jej komorowo chyba nie ma sensu. Strugana to chyba każda oblicówka jest z każdej strony. Ja dałem oblicówkę na części domu, bardzo ładnie wygląda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 04.07.2003 21:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Sądziłem, że Maco nazywając "oblicówkę" ma na mysli poszycie, a nie wykończenie elewacji.Maco, wytłumacz się - co miałeś na myśli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 04.07.2003 21:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Miałem na myśli poszycie, które może na początku byłoby (powiedzmy przez sezon, dwa, trzy...) wykończeniem zewnętrznym. W takim przypadku możnaby grubość ściany zwiększyć na przykład do 20cm i wtedy sama izolacja celulozowa dałaby k=0,19 Ale jest wtedy problem z wiatroizolacją... Jakoś mnie ten formaldehyd z OSB odstrasza, kurcze ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 04.07.2003 21:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 Fakt, folia wiatroizolacyjna - folia o paroprzepuszczalności w granicach 120 - 160 g/m2/24 g - ma odporność na promienie ultrafioletowe ok. 100 dni. Po tym okresie przestaje spełniać swoje wymagania.Zostawiając więc wiatroizolację na działanie promieni słoneczych ponad trzy miesiące będzie musiał wymienić wiatroizolację - koszt ok. 5,00 zł. za metr kwatratowy.Ale proponuję - tańszy jest papier asfaltowy, dostępny w znanej Ci hurtowni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 04.07.2003 21:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2003 No a co z tym poszyciem ? Sztywność kontra chemia ? Pomóżcie podjąć decyzję ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 07.07.2003 06:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2003 Maco,płyty OSB mają Atest Higieny E-1. A więc spełniją, przy odpowiedniej ilości, wszelkie wymagania higieniczne. Poza tym Ty będziesz je montować po zewnętrznej ścianie, a więc SPOKO. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 07.07.2003 07:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2003 To "przy odpowiedniej ilości" mnie niepokoi. Bo to znaczy, że pewien poziom "szkodliwych związków" jest dopuszczalny.... Boję się, że za parę lat okaże się że ten poziom tych zanieczyszczeń jset niestety zbyt wysoki albo na tyle wysoki, że po 10 laatch mieszkania w takim domu ryzyko zachorowania na coś tam zwieksz sie ileśtam krotnie... Tak jak było z eternitem (swego czasu oficjalnie OK a po czasie...). Tym bardziej, że chcę ocieplać termexem i NIE stosować paroizolacji od wewnętrznej strony - wtedy "dostęp" wewnętrznego powietrza do płyty OSB jest o wiele łatwiejszy. Jak duże jest ryzyko związane z osłabieniem sztywności przy zastosowaniu desek na zewnętrzne poszycie ? Albo czy jest jeszcze jakieś inne poszycie którego nie brałem pod uwagę ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 07.07.2003 07:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2003 Możesz oczywiście zamienić poszycie na płyty włóknowo-gipsowe Fermacell, lub ... zmienić ocieplenie np. na EkoMatę z Ekopłyty Czarnków - izolacja cieplna oparta na czystych włóknach drzewnych.Podaj, na moje priva, swoje namiary a wyślę Ci próbkę Eko-Maty wraz z broszurą na jej temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość jasto 08.07.2003 13:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2003 Przenoszac stare domy w Szwecji (tak, tak, szwedzi zabieraja ze soba swoje domy kiedy sie przenosza - oczywiscie te szkieletowe) spotkalem sie z wieloma materialami pokryc. Dawno temu nie bylo przeciez OSB. Szkielet usztywniano zastrzalami w naroznikach (deski od oczepu do podwaliny wbudowane w szkielet pod katem) zamiast folii stosowano smolowany papier lub pape, smolowana lub asfaltowana miekka plyte celulozowa. Ich glowna funkcja byla izolacja p-wiatrowa i wyciszajaca. Na to nabijano poziomo listwy 5x5cm z przerwami na wentylacje - stanowily doskonale usztywnienie konstrukcji i jednoczesnie ruszt pod oblicowke "listwa na deske". Desek na oblicowke sie nie heblowalo. Nie byly tez impregnowane. Malowano je za to farba FALUROD - o zadziwiajacych wlasciwosciach penetrowania w glab deski nawet do 2 cm. Tak a'propos - nie moge jej dostac w warszawie - moze ktos wie gdzie jest? Deski na oblicowke byly wykorzystywane wielokrotnie - "z odzysku". W ogole stare deski z rozbieranych domow sa cennym materialem budowlanym i kosztuja drozej niz nowe! Drewno ciemnieje i nabiera wytrzymalosci nieosiagalnej dla swierzej tarcicy. No, moze za bardzo sie rozpisalem, ale ciekawe, ze te tradycyjne metody sa w Polsce malo znane. Oczywiscie takie domy buduje sie glownie na terenach wiejskich ale moze dlatego jest tam tak pieknie. Co mozna zrobic z desek znajdziecie tutaj http://www.onsalavillan-hus.se Pozdrowienia dla wszystkich szkieletowcow. Ps. Buduje dom szwedzki na mazowszu - wg bardzo starego projektu (ma juz ponad 60 lat, uklad funkcjonalny jest doskonaly a architekt tworczo go unowoczesnil nie tracac nic z wiejskosci) To taki moj eksperyment. Przygotuje strone www. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 08.07.2003 16:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2003 W Szwecji płyty OSB nie stosuje się i dziś. Jak twierdzą szwedzcy budowlańcy - jest zbyt droga. Poszycie wykonuje się z płyty V-100 - tańszej, a spełnijącej wymagania technologii. Kiedyś ta płyta bardzo popularna w naszym kraju, została jednak wyparta przez OSB. Natomiast bitumizowana płyta porowata jest wciąż bardzo popularna i powszechnie stosowana w Finlandii. Fakt, zastępuje jednocześnie płytę poszycia i wiatroizolację. W Warszawie takie rozwiązania można było spotkać podczas budowy osiedla Viking. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 09.07.2003 08:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2003 jasto,masz rację z pieknem krajobrazu wiejskiego w Szwecji !!! Napisz koniecznie więcej o Twoim projekcie i domu i daj znać kiedy Twoja strona będzie gotowa.Co dasz na poszycie i jaki sposób wybierzesz na wiatro-izolację ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość jasto 09.07.2003 18:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2003 Czesc Maco,Nie wiem gdzie napisac odpowiedz - moze to nie jest najlepsze miejsce ale pewnie wskazesz mi inne jesli bedziesz chcial kontynuowac wymiane doswiadczen. Wybralem stary plan domu szwedzkiego (parter bez piwnic z poddaszem mieszkalnym) gdyz tradycyjne plany zostaly sprawdzone w praktyce przez "pokolenia". Wady rozplanowania wnetrz, jesli byly, zostaly przez kolejne modyfikacje wyeliminowane. Po prostu jak na moje potrzeby (2 osoby + zwierzaki) okazal sie optymalny (130m2). Zwlaszcza, ze w podobnym domu mieszkalem w Szwecji. Poza tym jest prosty (choc niebrzydki) wiec tani. Jak na razie udalo mi sie znaczaco obnizyc koszt przez wykorzystanie drewna z zimowych wiatrolomow (150 zl m3). Wykonczenie scian zewnetrznych robie tradycyjne - listwa na deske pionowo, na ruszcie z lat. Pod tym folia wiatroizolacyjna Tyvek. Jako poszycie szkieletu plyta wiorowa V-100. Nie jestem pewny, czy tradycyjne malowanie domow polnocnych bedzie pasowac do polskich klimatow. Stad pewnie deski na oblicowce pozostana w naturalnym kolorze zabezpieczone lakierem zeglarskim (inne sie raczej nie sprawdzaja w czasie). Jedynie deski poziome, obramienia okien i drzwi zostana pomalowane na bialo. Widzialem na Twojej stronie, ze postanowiles zastosowac system Legalet. Jestem ciekawy jakie sa Twoje spostrzezenia. Ja planuje zrobic to samo, ale systemem gospodarczym z rur Spiro ocieplonych welna. Dostalem juz wszystkie obliczenia, bo nie zaluje na dobrych projektantow - przemyslany projekt to ogromne oszczednosci. Strony www jeszcze nie uruchomilem, bo ma sens jedynie wtedy gdy w praktyce sprawdze zastosowane pomysly - kominek + koza na wegiel, rozprowadzenie ciepla, wiszacy sufit z GK na ruszcie stalowym co pozwala na umieszczenie 30 cm ocieplenia, itd. Dodatkowym elementem projektu jest "zielony" dach - tu wg doswiadczen niemieckich (ta sama strefa klim). Zalozeniem tej budowy jest zmieszcic sie w 100 tys z caloscia, bez wyposazenia (meble). Zobaczymy czy sie uda ale jestem dobrej mysli> choc dopiero rozpoczynam fundamenty. Ladny, zdrowy i funkcjonalny dom za 100 tys. To by bylo cos. Pozdrawiam serdecznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 10.07.2003 06:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lipca 2003 Jasto, w zasadzie zainspirowałeś mnie, żeby stworzyć na tym Forum klub budujących w tej technologii. I mam nadzieję, że nie będziesz miał nic naprzeciwko przeniesieniu tej dyskusji do tego właśnie klubu... Tu jest link do niego.: http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?p=132893#132893 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 25.07.2003 06:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2003 Czy ktoś zna ceny Eko-Maty ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 25.07.2003 06:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2003 Nieco powyżej wełny, ale za to materiał czysty ekologiczne.Po dokładne ceny zadzwoń do producenta - Ekopłyta Czarnków - http://www.ekoplyta.plMaco, próbkę otrzymałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 25.07.2003 07:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2003 Otrzymałem próbkę. Zapomniałem podziękować ! Fajna jest. Chyba zrobię tak, że dam Termex na ściany zewnętrzne i poddasze a eko-matę na izolację ścian wewnętrznych. A w tym czarnkowie to na pocztę elektroniczną raczej chyba nie odpowiadają.... poczekam jeszcze troszkę i zadzwonię... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
EDZIA 25.07.2003 07:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2003 Maco skoro masz próbkę to proszę powiedz jak oceniasz ten materiał pod względem odporności na pękanie. Wiesz u mnie ten problem jest bardzo istotny, bo dom dość intensywnie pracuje. Nie znalazłam na stronie Eko-maty nic na ten temat.Nie chciałbym wydawać kasy i coś robić sobie a muzom, żeby po roku mi popękały. Potrzebuję coś na podłogę na legary no i na ściany poddasza. Narazie niestety pod względem użytkowym pasowałyby mi najbardziej płyty OSB niestety- a znasz moje zapatrywania na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maco 25.07.2003 07:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2003 EDZIA,eko-mata to izolacja.... więc nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym pękaniem... Jako izolacja jest elastyczna... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.