Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

...czy te moje schody to miały iść też nad drzwiami do pokoju, czy kończyć się przed drzwiami?.

 

tak, schody będą szły nad drzwiami ;)

 

 

...A ktoś może polecić jakiś matowy lakier wybielający?

 

 

- bielenie drewna można wykonać na kilkanaście różnych sposobów, wszystko w zależności jaki efekt końcowy chcemy uzyskać...

 

- powierzchnia ma być transparentna czy bardziej kryjąca ?

- pory drewna mają być wypełnione bielą czy tylko pobielone ?

 

- w przypadku bielenia drewna olejem ( olej + pigment - przeważnie kreda i jej pochodne ) dużo zależy od ilości pigmentu, jeżeli będzie go za mało, powierzchnia będzie bardziej transparentna i niestety ale z racji swojego składu chemicznego po czasie drewno zostanie lekko za żółcone, jeżeli pigmentu będzie zbyt dużo zacznie dominować biel i bardziej będzie to wyglądało jak powierzchnia malowana na piało a nie bielona, ale zaletą jest to że żaden lakier nie jest w stanie oddać tak matowej powierzchni jak olej, wykonawca wprowadza Ciebie w błąd mówiąc ze olej będzie sie świecił ( oczywiście jak dodamy do niego wosku i go wypolerujemy to będzie miał jedwabisty połysk )

 

- osobiście odradzam bielenia schodów jesionowych olejem, tak jak napisałaś jest to sortowane drewno ( sama biel ) a więc jest to jasne drewno,

o ile w przypadku podłogi olejowanej nic sie nie będzie działo, to na schodach niestety ale w trakcie użytkowania noski będą sie wycierały i nabierały lekko szarawego odcienia, ( kurz będzie sie wcierał w pory drewna ) , jeżeli schody byłyby wykonane z dębu taka szarość jest niezauważalna

 

- nie ma takiego produktu jak lakier wybielający...

 

w przypadku wykańczania powierzchni lakierem:

 

- do bielenia drewna stosuje bejce bielące ( trasparentne ) najlepiej metodą wcierania

- następnie bieloną powierzchnie pokrywamy bezbarwnym podkładem z filtracją UV

- i teraz możemy położyć dwie warstwy lakieru nawierzchniowego w macie

 

i na pewno nie zżółknie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

tak, schody będą szły nad drzwiami ;)

 

- bielenie drewna można wykonać na kilkanaście różnych sposobów, wszystko w zależności jaki efekt końcowy chcemy uzyskać...

 

- powierzchnia ma być transparentna czy bardziej kryjąca ?

- pory drewna mają być wypełnione bielą czy tylko pobielone ?

 

- w przypadku bielenia drewna olejem ( olej + pigment - przeważnie kreda i jej pochodne ) dużo zależy od ilości pigmentu, jeżeli będzie go za mało, powierzchnia będzie bardziej transparentna i niestety ale z racji swojego składu chemicznego po czasie drewno zostanie lekko za żółcone, jeżeli pigmentu będzie zbyt dużo zacznie dominować biel i bardziej będzie to wyglądało jak powierzchnia malowana na piało a nie bielona, ale zaletą jest to że żaden lakier nie jest w stanie oddać tak matowej powierzchni jak olej, wykonawca wprowadza Ciebie w błąd mówiąc ze olej będzie sie świecił ( oczywiście jak dodamy do niego wosku i go wypolerujemy to będzie miał jedwabisty połysk )

 

- osobiście odradzam bielenia schodów jesionowych olejem, tak jak napisałaś jest to sortowane drewno ( sama biel ) a więc jest to jasne drewno,

o ile w przypadku podłogi olejowanej nic sie nie będzie działo, to na schodach niestety ale w trakcie użytkowania noski będą sie wycierały i nabierały lekko szarawego odcienia, ( kurz będzie sie wcierał w pory drewna ) , jeżeli schody byłyby wykonane z dębu taka szarość jest niezauważalna

 

- nie ma takiego produktu jak lakier wybielający...

 

w przypadku wykańczania powierzchni lakierem:

 

- do bielenia drewna stosuje bejce bielące ( trasparentne ) najlepiej metodą wcierania

- następnie bieloną powierzchnie pokrywamy bezbarwnym podkładem z filtracją UV

- i teraz możemy położyć dwie warstwy lakieru nawierzchniowego w macie

 

i na pewno nie zżółknie ;)

 

Świetnie, że napisałeś Yarkwood. Większość osób staje się ofiarami tego co mówią im sprzedawcy nie mający na ogół żadnej wiedzy poza tą z etykietki produktu :yes:

Wg mnie powierzchnia olejowana lub woskowana ma satynowy połysk mocniejszy bądź słabszy :wiggle:

 

Trafiłam na oleje Blanchon.

http://www.artbud.pl/pl/p/Olej-do-parkietow-BLANCHON.-1l-lub-5l.-Bezbarwny-czarny-bialy-lub-dab-zlszt/12418

Coś wiesz o tym oleju?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetnie, że napisałeś Yarkwood. Większość osób staje się ofiarami tego co mówią im sprzedawcy nie mający na ogół żadnej wiedzy poza tą z etykietki produktu :yes:

Wg mnie powierzchnia olejowana lub woskowana ma satynowy połysk mocniejszy bądź słabszy :wiggle:

 

Trafiłam na oleje Blanchon.

http://www.artbud.pl/pl/p/Olej-do-parkietow-BLANCHON.-1l-lub-5l.-Bezbarwny-czarny-bialy-lub-dab-zlszt/12418

Coś wiesz o tym oleju?

 

Blanchonem zdaje się Robert Skitek olejował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo za informacje, rozumiem, że mam zatem wybór- albo schody potraktuję olejem i muszę się liczyć z tym, że z czasem zżółkną, albo też mogę je wybielić i zaciągnąć lakierem, wtedy będą białe na zawsze. Z Waszych komentarzy wnoszę jednak, że mimo wszystko na dłuższą metę lepiej je zaolejować.

Sama jestem prawnikiem i wiem, jak różnorodny poziom w swoim środowisku prezentują przedstawiciele zawodów prawniczych, cenię więc zdanie prawdziwego fachowca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo za informacje, rozumiem, że mam zatem wybór- albo schody potraktuję olejem i muszę się liczyć z tym, że z czasem zżółkną, albo też mogę je wybielić i zaciągnąć lakierem, wtedy będą białe na zawsze. Z Waszych komentarzy wnoszę jednak, że mimo wszystko na dłuższą metę lepiej je zaolejować.

Sama jestem prawnikiem i wiem, jak różnorodny poziom w swoim środowisku prezentują przedstawiciele zawodów prawniczych, cenię więc zdanie prawdziwego fachowca.

 

Z tym żółknięciem przy zastosowaniu bielenia drewna olejem to bym raczej nie przesadzał..............

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem to wszelkie lakiery z czasem żółkną. Kwestia czasu.

Drewno nizabezpieczone zmienia kolory zależnie od gatunku, patynuje się.

olej Altaxa mam od 3 lat na sosnowych deskach w garderobie i jednym parapecie. Nic się zmienia. Z ciekawości porównałam z kawałkiem świeżo oszlifowanej deski. Olejowane jest nieco ciemniejsze i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem to wszelkie lakiery z czasem żółkną. Kwestia czasu.

Drewno nizabezpieczone zmienia kolory zależnie od gatunku, patynuje się.

olej Altaxa mam od 3 lat na sosnowych deskach w garderobie i jednym parapecie. Nic się zmienia. Z ciekawości porównałam z kawałkiem świeżo oszlifowanej deski. Olejowane jest nieco ciemniejsze i tyle.

 

Niektóre żółkną, niektóre nie. Odpowiedni bezbarwny lakier też nie będzie żółkł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie,każde polskie gatunki drewna zmienią kolor z biegiem czasu po lakierze bezbarwnym

W każdym bądź razie,kolor takiej lakierowanej powierzchni,będzie odbiegał od pierwowzoru

Lakiery z filtrami UV dość znacznie ograniczają ten proceder,ale całkowicie go nie eliminują

Inaczej jest z olejowaniem,pod wpływem którego,drewno już na samym początku dość mocno ściemnieje

i upływ czasu nie wpłynie znacząco na zmianę koloru

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy Yarkwood i Lasek juz sie dostatecznie wypowiedzieli na ten temat.

Mysle też , że trzeba rozróżnić dwie rzeczy tzn żółknięcie lakieru oraz żółknięcie ( przy niektórych gatunkach) albo raczej ciemnienie samego drewna.

W wiekszosci przypadkow gdy drewno wyraznie zolknie jest to wina samego lakieru. A do tego jeszcze ciemnieje samo drewno. Drewno samo w sobie raczej nie nabiera żółtości jedynie po prostu ciemnieje. Zreszta wiekszosc gatunkow, ktore maja w sobie zólte odcienie ( np merbau czy iroko) wrecz traci żółtość pod wpływem UV.

Co do lakierow anty UV to one nie zolkną, ale sam do konca nie wiem jak mocno powstrzymują ciemnienie samego drewna.

Olej raczej przed ciemnieniem nie bedzie chronil w ogole.

Do tego mysle trzeba dodac fakt, ze wykonawcy nie tak znowu czesto maja mozliwosc widziec swoje wyroby po kilku latach, zeby miec pelna wiedze na temat jak dane rozwiazanie sie zachowuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co napisaliście, Panowie, każdy dodając coś od siebie, to bardzo ważne informacje. :)

Niewiele osób ma świadomość właściwości drewna jak zachowuje się ono polakierowane, a jak olejowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiele osób ma świadomość właściwości drewna jak zachowuje się ono polakierowane, a jak olejowane.

 

widzę ze nie wszyscy rozumieją właściwości fizycznych i chemicznych drewna, a więc postaram sie wyjaśnić to tak aby każdy zrozumiał...

 

dlaczego mówi się ze drewno żółknie ?

 

Aby chronić powierzchnie drewna przed czynnikami zewnętrznymi ( kurz , brud, woda ), zabezpieczamy je lakierami, woskami, olejami.

 

Drewno same w sobie nie żółknie, tylko jego powierzchnia na skutek działania promieniowania UV ulega utlenianiu, przez co jego pierwotny kolor lekko blaknie a ukazana faktura traci na wyrazistości ( najbardziej można to zaobserwować na elementach stolarki zewnętrznej narażonej na bezpośrednie działanie słońca - nawet barwione elementy będą miały tendencję do blaknięcia.

 

I teraz dużo zależy czego użyjemy do zabezpieczenia powierzchni drewna:

 

wszystkie lakiery na bazie celulozy ( popularnie NITRO ) będą potęgowały ten efekt, gdyż nitro samo w sobie jest żółte, a pod wpływem długotrwałego wystawienia na UV zacznie przechodzić w kolor pomarańczowy, co na pewno każdy z nas zaobserwował gdy była moda na "boazerie na ścianach", sosna po latach była pomarańczowa, a ta bezpośrednio nastawiona na działanie słońca zaczynała wchodzić w mahoniowe odcienie

 

 

kolejną grupą lakierów są poliuretany, te w zależności od zastosowanej żywicy mogą żółknąć bardziej lub mniej, tutaj kluczową rolę odgrywa koszt produktu bazowego, dlatego przy uszlachetnianiu powierzchni podłóg czy schodów nie stosuje się najtańszej chemii tylko wybiera te z wyższej półki. Dobre lakiery poliuretanowe mają bardzo dobrą światło trwałość ( lakier nie zmienia zabarwienia pod wpływem światła ), oczywiście przed położeniem warstwy zewnętrznej lakieru stosuje się podkłady również na bazie poliuretanu i tutaj dzielimy je na dwie grupy:

 

- tradycyjne podkłady których używa się do każdego gatunku drewna.

 

- podkłady specjalnie przeznaczone do jasnych gatunków drewna ( Jesion, Klon, Brzoza, Koto, Okume itp. ) - również tego podkładu używa się w przypadku bielonego drewna jeżeli chcemy aby faktura drewna była mniej uwypuklona ( mniej wyrazista )

 

 

następne lakiery jakie możemy stosować na podłogi i schody to akryle na bazie wody ( też mają dobrą światło trwałość ), ale przygotowanie powierzchni drewna pod ich stosowanie jest bardziej wymagające, przez co są mniej stosowane

 

oleje, są pochodzenia naturalnego z większą lub mniejszą domieszką chemii ( izoparafina, benzyna ciężka, troszkę etanolu itp. )

 

olej ma to do siebie, że od razu po nałożeniu na drewno ukazuje nam jego wyrazisty słój taki jaki jest pierwotnie po ścięciu drzewa, gdy jest jeszcze mokre ( szkoda ze ten efekt nie pozostaje, bo na mahoniowcach jest to naprawdę piękny widok, drewno mieni się żywymi intensywnymi kolorami w 3D). Olej ma za zadanie wnikać w powierzchnię drewna, ukazać nam naturalnie surowe drewno i zakonserwować je przed czynnikami zewnętrznymi ( najgorsze dla powierzchni pokrytej olejem są naturalne pigmenty – sok z jagód, czarnej porzeczki, które potrafią przeniknąć przez olej i odbarwić powierzchnię drewna ) oraz amoniak ( psiak lub kot robi siusiu i trzeba wykonywać lekki szlif i olejować ). W przypadku drewna naturalnego nie ma problemu z miejscowym odnowieniem takiej powierzchni, natomiast problemy zaczynają się przy olejach barwionych, a najtrudniej jest odnawiać powierzchnie bielone…

 

woski to przeważnie produkt naturalny ( wosk pszczeli ), służy raczej do konserwacji i zabezpieczania mebli, można go stosować na podłogi i schody, ale raczej jest zalecane stosować mieszankę oleju z woskiem, na temat wosków nie będę pisał więcej bo tylko raz go używałem i mam niewielkie doświadczenie w tym temacie.

 

bielenie jesionu

 

Jesion sam w sobie jest najpiękniejszym polskim drewnem, ma wyraziste i rozłożyste usłojenie, bardzo dobrze się barwi ( kolory są żywe – dla porównania w dębie te same pigmenty będą miały pastelowe kolory) a jesion bielony to najładniej wyglądająca powierzchnia bielona ( oczywiście zależy od bielenia – ta bardziej transparentna jest ładniejsza – ale to wszystko rzecz gustu )

W moim przypadku przy powierzchni lakierowanej, bielenie drewna wykonuję metodą wcierania - natryskowo nakładam większą ilość bejcy, a następnie zanim zdąży wyschnąć za pomocą bawełnianej szmatki usuwam nadmiar, jednocześnie wcierając biały pigment w pory drewna.

 

Przy powierzchni olejowanej, stosuje metodę nakładania pędzlem i po około 10 minutach nadmiar oleju jest również zbierany i wcierany za pomocą bawełnianej szmatki.

 

Co mogę osobiście doradzić ?

 

na pewno jaśniejsza, trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu jest powierzchnia lakierowana po bieleniu, nie trzeba jej konserwować i odnawiać tak jak w przypadku oleju.

 

Pozdrawiam Yarkwood

Edytowane przez Yarkwood Schody
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę ze nie wszyscy rozumieją właściwości fizycznych i chemicznych drewna, a więc postaram sie wyjaśnić to tak aby każdy zrozumiał...

 

dlaczego mówi się ze drewno żółknie ?

 

Aby chronić powierzchnie drewna przed czynnikami zewnętrznymi ( kurz , brud, woda ), zabezpieczamy je lakierami, woskami, olejami.

 

Drewno same w sobie nie żółknie, tylko jego powierzchnia na skutek działania promieniowania UV ulega utlenianiu, przez co jego pierwotny kolor lekko blaknie a ukazana faktura traci na wyrazistości ( najbardziej można to zaobserwować na elementach stolarki zewnętrznej narażonej na bezpośrednie działanie słońca - nawet barwione elementy będą miały tendencję do blaknięcia.

 

I teraz dużo zależy czego użyjemy do zabezpieczenia powierzchni drewna:

 

wszystkie lakiery na bazie celulozy ( popularnie NITRO ) będą potęgowały ten efekt, gdyż nitro samo w sobie jest żółte, a pod wpływem długotrwałego wystawienia na UV zacznie przechodzić w kolor pomarańczowy, co na pewno każdy z nas zaobserwował gdy była moda na "boazerie na ścianach", sosna po latach była pomarańczowa, a ta bezpośrednio nastawiona na działanie słońca zaczynała wchodzić w mahoniowe odcienie

 

 

kolejną grupą lakierów są poliuretany, te w zależności od zastosowanej żywicy mogą żółknąć bardziej lub mniej, tutaj kluczową rolę odgrywa koszt produktu bazowego, dlatego przy uszlachetnianiu powierzchni podłóg czy schodów nie stosuje się najtańszej chemii tylko wybiera te z wyższej półki. Dobre lakiery poliuretanowe mają bardzo dobrą światło trwałość ( lakier nie zmienia zabarwienia pod wpływem światła ), oczywiście przed położeniem warstwy zewnętrznej lakieru stosuje się podkłady również na bazie poliuretanu i tutaj dzielimy je na dwie grupy:

 

- tradycyjne podkłady których używa się do każdego gatunku drewna.

 

- podkłady specjalnie przeznaczone do jasnych gatunków drewna ( Jesion, Klon, Brzoza, Koto, Okume itp. ) - również tego podkładu używa się w przypadku bielonego drewna jeżeli chcemy aby faktura drewna była mniej uwypuklona ( mniej wyrazista )

 

 

następne lakiery jakie możemy stosować na podłogi i schody to akryle na bazie wody ( też mają dobrą światło trwałość ), ale przygotowanie powierzchni drewna pod ich stosowanie jest bardziej wymagające, przez co są mniej stosowane

 

oleje, są pochodzenia naturalnego z większą lub mniejszą domieszką chemii ( izoparafina, benzyna ciężka, troszkę etanolu itp. )

 

olej ma to do siebie, że od razu po nałożeniu na drewno ukazuje nam jego wyrazisty słój taki jaki jest pierwotnie po ścięciu drzewa, gdy jest jeszcze mokre ( szkoda ze ten efekt nie pozostaje, bo na mahoniowcach jest to naprawdę piękny widok, drewno mieni się żywymi intensywnymi kolorami w 3D). Olej ma za zadanie wnikać w powierzchnię drewna, ukazać nam naturalnie surowe drewno i zakonserwować je przed czynnikami zewnętrznymi ( najgorsze dla powierzchni pokrytej olejem są naturalne pigmenty – sok z jagód, czarnej porzeczki, które potrafią przeniknąć przez olej i odbarwić powierzchnię drewna ) oraz amoniak ( psiak lub kot robi siusiu i trzeba wykonywać lekki szlif i olejować ). W przypadku drewna naturalnego nie ma problemu z miejscowym odnowieniem takiej powierzchni, natomiast problemy zaczynają się przy olejach barwionych, a najtrudniej jest odnawiać powierzchnie bielone…

 

woski to przeważnie produkt naturalny ( wosk pszczeli ), służy raczej do konserwacji i zabezpieczania mebli, można go stosować na podłogi i schody, ale raczej jest zalecane stosować mieszankę oleju z woskiem, na temat wosków nie będę pisał więcej bo tylko raz go używałem i mam niewielkie doświadczenie w tym temacie.

 

bielenie jesionu

 

Jesion sam w sobie jest najpiękniejszym polskim drewnem, ma wyraziste i rozłożyste usłojenie, bardzo dobrze się barwi ( kolory są żywe – dla porównania w dębie te same pigmenty będą miały pastelowe kolory) a jesion bielony to najładniej wyglądająca powierzchnia bielona ( oczywiście zależy od bielenia – ta bardziej transparentna jest ładniejsza – ale to wszystko rzecz gustu )

W moim przypadku przy powierzchni lakierowanej, bielenie drewna wykonuję metodą wcierania - natryskowo nakładam większą ilość bejcy, a następnie zanim zdąży wyschnąć za pomocą bawełnianej szmatki usuwam nadmiar, jednocześnie wcierając biały pigment w pory drewna.

 

Przy powierzchni olejowanej, stosuje metodę nakładania pędzlem i po około 10 minutach nadmiar oleju jest również zbierany i wcierany za pomocą bawełnianej szmatki.

 

Co mogę osobiście doradzić ?

 

na pewno jaśniejsza, trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu jest powierzchnia lakierowana po bieleniu, nie trzeba jej konserwować i odnawiać tak jak w przypadku oleju.

 

Pozdrawiam Yarkwood

 

 

Mogę tylko powiedzieć WOW. Nigdzie nie znalazłam tak wyczerpującej informacji.

 

Nasza podłoga ma być szara, granitowa płomieniowana (szorstka), jak już pisałam schody to jesion "sama biel" - jak zatem sądzicie, czy ładniejsze byłyby schody bielone, czy zostawić naturalny kolor bieli jesionu, a jeśli naturalny kolor, to czy wówczas je lakierować czy olejować. Tu pytam o Wasze osobiste preferencje - ale jesteście najodpowiedniejszymi osobami, które w tej materii mogą się wypowiedzieć.

 

Dziękuję za wszystkie Wasze dotychczasowe wypowiedzi, myślę, że jeszcze setki osób z nich skorzystają:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko ładnie wyjaśnione. Tylko nie wiem, czy wszyscy dobrze zrozumieli co napisał Yarkwood na początku. Zadał pytanie " dlaczego mówi się, że drewno żółknie" po czym wyjaśnił sprawę. Otóż chodzi o to, że drewno zasadniczo nie żółknie, tylko zmienia kolor.

A żółknie to kiepski lakier.

Przy jesionie sama biel nie bardzo widzę sens bielenia tego. Bielenie fajnie wygląda na dębie albo jesionie naturalnym, gdzie powstają pewne kontrasty.

Co do wyboru lakier/olej na powierzchnię takiego jesionu sama biel to już było to wielokrotnie poruszane wątku schodów i nie tylko na forum muratora. Trzeba sobie odpowiedzieć samemu na pytania, które aspekty ( plusy i minusy) danego rozwiązania są dla nasz ważniejsze.

Edytowane przez Per*hod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...