Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zgłoszenie budowy - termin 30 dni - sprzeciw.


AM1719500904

Recommended Posts

Witam,

 

Jestem w trakcie budowy domu. Będzie ogrzewany gazem z zakopanej butli. W związku z tym zacząłem załatwiać papierki - pozwolenie na budowę wewnętrznej instalacji gazowej oraz złożyłem zgłoszenie budowy podziemnego zbiornika.

Po około dwóch tygodniach otrzymuję z urzędu informację, że muszę uzupełnić dokumenty do pozowlenia na budowę. Zgłosiłem się do urzędu, wyjaśniłem wszystkie wątpliwości i będzie OK.

Przy okazji dowiedziałem się, że co do zgłoszenia będzie sprzeciw - coś się zmieniło w przepisach i wg urzędu odległości zbiornika od domu są za małe, ale jest to znana sprawa i trzeba wystąpić do ministerstwa o odstępstwo. Wziąłem od pani z urzędu wzór takiego pisma i czekam na "obiecany" sprzeciw, aby napisać podanie do ministra.

I w tym momencie pojawia się mój problem. Zgłoszenia dokonałem 9 lipca 2007. Policzyłem, że 30 dni mija 8 sierpnia 2007 (robiłem to metodą "ręczną" jak i w Excelu). Minął 8 i 9 sierpnia i nic. W piątek (10.08) dostałem awizo, które odbiorę jutro (13.08). Podejrzewam, że będzie to ten sprzeciw. Z tego wynika, że dostanę go po teminie.

Czy w związku z tym mogę z czystym sumieniem przystąpić do budowy zewnętrznej instalacji gazowej? Czy będę miał jakieś problemy w urzędzie z odebraniem projektu? Czy muszę pisać do nich jeszcze jakieś pismo?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

 

Dzisiaj odebrałem decyzję ze sprzeciwem. Podpytałem się w Straostwie co powinienem zrobić. Jedna z Pań powiedziała, że mogę poczekać na uprawomocnienie się decyzji, wykonać instalację a później liczyć na to, że nie będę miał problemów z odbiorem domu. W związku z tym, poszperałem trochę w różnych serwisach prawniczych i doszedłem do wniosku, że najlepiej będzie napisać odwołanie od decyzji. W odwołaniu chcę napisać, że ponieważ nie otrzymałem sprzeciwu w terminie 30 dni jest on nieskuteczny i wnoszę o uchylenie decyzji.

Mam pytanko, czy może ktoś takie odwołanie pisał lub gdzieś się z nim spotkał i mógłby mi podać kilka wskazówek jak je dobrze napisać?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może sprawdź to dokładnie, bo zgodnie z KPA, Art.57 § 5. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej .......

Czyli decydujace znaczenie ma data "stempla pocztowego".

To oczym piszesz dotyczy Ciebie - czyli od dnia odbioru liczy się "bieg postepowania" i terminy z tym zwiazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już to sprawdzałem. W przypadku zgłoszenia, w prawie jest napisane (i potwierdzone wyrokami sądu administracyjnego), że muszę w ciągu 30 dni tę decyzję otrzymać. W tej chwili nie mam swoich zapisków, żeby przytoczyć konrektne argumenty. Z tego co pamiętam, że istnieje różnica między wydaniem a dostarczeniem decyzji i w tym konkretnym przypadku należy decyzję w ciągu 30 dni dostarczyć. Zgodnie z wyrokiem sądu administracyjnego jeśli w ciągu 30 dni takiej decyzji nie otrzymam, to 31 dnia mogę spokojnie przystąpić do prac budowlanych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years później...

Właśnie dostałem sprzeciw, minęły 32 dni...

 

Moim zdaniem.

 

Jeśli jest to decyzja (sprzeciw) to może dotyczyć tylko i wyłącznie:

 

1) zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych

obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;

2) budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza

ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne

przepisy;

 

Termin zostaje zachowany jeśli (dla tego przypadku) jesli decyzja została wysłana - data potwierdzenia.

1. W formie dokumentu elektronicznego, a nadawca otrzymał urzędowe potwierdzenie odbioru.

2.W placówce Poczty Polskiej - data nadania

 

Jeśli decyzja została doręczona w inny sposób - liczy się data odbioru.

 

 

Teoretycznie można dochodzić, że termin nie został zachowany, ale to żmudne i mało pewne - w zasadzie zależy od "podejścia" urzędu do tej sprawy. Pamiętać należy również o tym, że urząd może wszcząć procedurę przywrócenia terminu.

 

Jeśli uważasz, że wydana decyzja nie ma podstaw, to należy ja oprotestować (odwołać się od niej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... co zrobić??;/

Nie kombinować.

Tu są dwie kwestie:

1. Zachownie terminu 30 dniowego

2. Co w przypadku kiedy sprzeciw został wniesiony po terminie lub go w ogóle nie było a być powinien.

Ad.1

Prawo budowlane

Art. 30. [Obowiązek zgłoszenia] 5. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia

 

Podczerwienienia moje.

Termin biegnie od nastęnego dnia od doręczenia ( złożenia) zgłoszenia przez 30 dni.

I tutaj ustawodawca wyraźnie rozróżnił doręczenie od wniesienia, co potwierdzają wyroki Sądowe

[TABLE]

[TR]

[TD]W najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych[39], dostrzega się, iż sformułowanie zawarte w przepisie art. 30 ust. 5 PrBudU „wnosi sprzeciw”, nie jest tożsame z pojęciem „wydania” decyzji o sprzeciwie ani z jej doręczeniem. Podkreślić należy, iż użycie przez ustawodawcę w powyższym przepisie terminu „wniesienie” nie jest odosobnione, gdyż został on użyty także w art. 30 ust. 2 i 6, a nadto w art. 71 ust. 3, 4 i 5 PrBudU. Zakładając zatem racjonalność działania ustawodawcy, nie można nie dostrzegać, że w sytuacji, gdy uznaje on za pożądane i doniosłe pod względem prawnym związanie skutków wydanego przez organ aktu z jego doręczeniem stronie, wówczas wskazuje to w sposób czytelny, jak ma to miejsce w art. 30 ust. 5 PrBudU, gdzie obok wniesienia sprzeciwu mowa jest równocześnie o doręczeniu zgłoszenia, jak i w analogicznie brzmiącym przepisie art. 54 PrBudU, a ponadto w art. 50 ust. 4 PrBudU, stanowiącym, iż postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych traci ważność po upływie 2 miesięcy od jego doręczenia. W związku z tym przyjąć należy, iż pojęcie „wniesienia” sprzeciwu należy rozpatrywać w oderwaniu od doręczenia decyzji w przedmiocie sprzeciwu[40].

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD]W orzeczeniach tych podkreśla się, że ustawodawca połączył sprzeciw organu z czynnością „wniesienia” (art. 30 ust. 5 PrBudU) albo „zgłoszenia” (art. 54 ust. 1 PrBudU), pomiędzy którymi zachodzi tożsamość, natomiast zgłoszenie dokonywane przez stronę z czynnością „doręczenia”, co oznacza, że czynność przypisana każdemu z podmiotów ma zostać dopełniona w określony sposób. O ile dla zgłoszenia przez stronę nie jest wystarczające tylko wniesienie, ale musi to nastąpić poprzez doręczenie organowi tegoż zgłoszenia, to nie można oczekiwać, iż „wniesienie” sprzeciwu przez organ nastąpi z datą jego doręczenia inwestorowi, gdyż takiego wymogu ustawodawca nie nakłada, zwłaszcza że w praktyce występuje rozbieżność pomiędzy datą wydania decyzji i datą jej doręczenia. Na tę okoliczność zwrócono uwagę również w uchwale NSA z 17.12.2007 r. (I FPS 5/07, ONSAiWSA Nr 2/2008, poz. 22). Analogiczne stanowisko, dotyczące odrębności uregulowań procesowych zamieszczonych w PrBudU i ich pierwszeństwa przed unormowaniami ogólnymi procedury administracyjnej określonymi w przepisach KPA zawarte zostało w wyroku NSA z 17.11.2005 r. (II OSK 197/05, LEX 196647). Zauważyć należy również, że na gruncie art. 107 § 1 KPA NSA w wyroku z 25.4.2006 r. (II OSK 714/05, ONSAiWSA Nr 5/2006, poz. 132) uznał, iż nie ma podstaw do utożsamiania wydania decyzji z jej doręczeniem. Sąd podkreślił, że data wydania (sporządzenia) decyzji, odpowiadająca w razie wątpliwości dacie umieszczonej na tej decyzji, jest czynnością procesową niosącą określone skutki prawne m.in. w zakresie prawidłowości oznaczenia podstawy prawnej i ustalenia stanu prawnego oraz faktycznego obowiązującego w tejże dacie, jak również w zakresie wyznaczenia terminu, w którym sprawa powinna być załatwiona. Inne skutki wywołuje natomiast doręczenie decyzji, powodując m.in. wejście decyzji do obiegu prawnego oraz wyznaczając początek biegu terminów do wniesienia środków zaskarżenia.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

Ad. 2

No dobrze ktoś zapyta a jeżeli termin nie został dotrzymany lub tez sprzeciw nie został wydany mimo iż ewidentnie prace podlegają rygorowi uzyskania pozwolenia na budowę - co wtedy ?

Wtedy może wkroczyć już nie wydział architektury ale Inspektor Nadzoru Budowlanego i wszcząć procedurę naprawczą art 50 do 51 prawa budowlanego.

Inwestor nie poniesie tylko opłaty legalizacyjnej ale całość papierów będzie musiał dorobić.

Art. 50. [Wstrzymanie robót] 1. W przypadkach innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 właściwy organ wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych wykonywanych:

1) bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia lub

2) w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub

3) na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 30 ust. 1, lub

4) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę bądź w przepisach.

 

Gorzej gdy

 

Budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza

ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

wtedy można się spodziewać nakazu rozbiórki

 

Podsumowanie : NIE KOMBINOWAĆ, bo i tak inwestor dostanie po łapkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...