Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Który tynk jest najlepszy przy ścianie 3-war. (silka+wełna)?


Recommended Posts

Może ktoś mi pomoże - już jestem bardzo skołowany :oops: od tych wszystkich tynków i ich kombinacji - tynki cementowe, mineralne, akrylowe, slikatowe, silikonowe, malowane farbami, baranki, korniki, itp.itd UFF!

 

Będę miał ścianę trójwarstową slika+wełna+silka i chcę to pokryć odpowiednim tynkiem. Nie szukam wymyślnych kolorów, chciałbym aby jak najmniej się brudził (dlatego "baranki", czy "korniki" raczej odpadają), jeżeli będę miał spokój na wiele lat to jestem w stanie zapłacić słuszną cenę. Proszę poradźcie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś mi pomoże - już jestem bardzo skołowany :oops: od tych wszystkich tynków i ich kombinacji - tynki cementowe, mineralne, akrylowe, slikatowe, silikonowe, malowane farbami, baranki, korniki, itp.itd UFF!

 

Będę miał ścianę trójwarstową slika+wełna+silka i chcę to pokryć odpowiednim tynkiem. Nie szukam wymyślnych kolorów, chciałbym aby jak najmniej się brudził (dlatego "baranki", czy "korniki" raczej odpadają), jeżeli będę miał spokój na wiele lat to jestem w stanie zapłacić słuszną cenę. Proszę poradźcie!

 

jak silka+welna+silka to TYLKO I WYLACZNIE TYNK silikatowy/krzemianowy a najlepiej polikrzemianowy :) ew. silikonowy jak chce pan wydac pieniadze na BARDZO dobry towar (t.silikonowy laczy w sobie wszystkie DOBRE wlasciwosci t.akrylowego+t.silikatowego)

 

nie warto malowac farbami tynku. taniej jest zamowic gotowy kolor

jak chce pan sciane gladka to na klej nalezy polozyc warstwe szpachli elewacyjnej (np. Cekol c-35 lub Stucorella) i dopiero malowac

 

za to dla tynku faktura - czyli korniku lub baranek - o okreslonym uziarnieniu wplywa na takie elementy jak:

zuzycie materialu - czyli im grubszy tynk np. 2mm to wiecej go zuzywa sie na m2 czyli wychodzi drozej

kolor - a dokladnie efekt koloru na scianie czyli to jak pada swiatlocien z faktury baranka/kornika i w efekcie jak zmienia sie kolor sciany w ciagu dnia w zaleznosci od pozycji slonca

 

poniewaz chce pan miec raczej gladka sciane - za to uprzedzam - BARDZO MALO wykonawcow potrafi zrobic ROWNA sciane pod gladka elewacje do malowania, podobnie jest z tynkiem 1.0mm - wiem to z wieloletniej praktyki :)

 

za to na tak przygotowana ścianę farba krzemianowa/silikatowa - na pewno nie elewacyjne akrylowe lub emulsyjne !!!

 

to chyba pokrotce tyle - sluze pomoca :) w razie kolejnych pytan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego chcesz tynkować silkę? Wydaje mi się, że nie ma takiej potrzeby, przecież silę na elewację można zamówić w różnych kolorach.

 

Długo się nad tym zastanawiałem i po prostu boję się, że ta silka elewacyjna biała czy kremowa (szczególnie porowata) po upływie 5-10 lat zszarzeje, przykurzy się i będzie przypominała niektóre smutne domy z lat 70-tych. Wykosztuję się i mogę nie być zadowlony z efektu. Tak jak piszę, nie jestem w 100% pewny swojej decyzji bo fatycznie w katalogach białe ściany z białymi fugami wyglądają bardzo ładnie, pytanie tylko jak długo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy wypożyczyć Karchera i kilka razy w roku oczyścić elewację

 

No właśnie. I w tym jest cały problem. Nie jestem takim pasjonatem domu, ani nie mam tyle czasu, abym pisał się na czyszczenie elewacji kilka razy w roku. Chcę zbudować dom na tyle solidny i bezproblemowy aby np. o tynkach czy elewacji nie myśleć przez najbliższe 5-10 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że tynk szybciej się zabrudzi. Silikatową elewację można zaimpregnować i brud się jej nie trzyma. Poza tym, istotne jest nie tylko zabrudzenie. Tynk może pękać, łatwiej go uszkodzić.

 

Nie ma elewacji co sie nie brudza ;) za to prosze zwrocic uwage na fakt ze duzo impregnatow "zmienia" kolor impregnowanego podloza oraz moze nadawac "pewien" polysk.

 

Na mocne uderzenia mechaniczne na pewno cegla jest odporniejsza. Jednak elastyczny tynk np. silikatowy (akrylowego tutaj z innym powodow nie bierzemy pod uwage) lub silikonowy jest elastyczny.

Ten ostatnio czasami nazywany trundobrudzacym sie ze wzgledu na swoje wlasciosci nazywane tzw. efektem lotosu - efekt samooczyszczania sie. Chodzi tu o to ze brud predzej bedzie splywal z kroplami wody ze sciany niz sie na niej osadzal. OCZYWISCIE nie gwarantuje to PELNEJ CZYSTOSCI - dlatego okresla sie to jako tynk TRUDNOBRUDZACY sie!

 

Oczywiscie ze wzgledow ekonomicznych o wiele prosciej jest zostawic istniajaca elewacje bez zmian lub ew. zaimpregnowac (nalezy zobaczyc co ile czasu producent impregnatu zaleca ponowna impregnacje !!!!)

jednak jak w kazdym przypadku kazde rozwiazanie ma swoje plusy i minusy i tak naprawde ostateczna decyzja zalezy od tego czego oczekuje i co w koncowym efekcie jest wazniejsze dla inwestora :).

Dla mnie duzym plusem tynku a minuesm samej cegly jest nie moznosc przemalowania farba elewacyjna sciany z silki (chyba ze komus sie bedzie podobac pomalaowana farba sciana z cegly :-? ). Nie wspominam tu o fakcie ze na krawedziach spoin tez bedzie sie osadzal kurz/brud.

Tynk bedzie mozna za 5-10 lat nie tylko umyc ale rownie dobrze odmalowac w tym lub innym kolorze.

 

Slowo jeszcze o brudzeniu sie elewacji z tynkow cienkowarstwowych typu baranek/kornik. Z mojego doswiadczenia szczegolnie odporne na widocznosc takiego brudu sa drobne 1.0 lub 1.5mm baranki z racji swojej w miare rownomiernej struktury na ktorej nawet jesli sie kurz osadzi to nie jest od razu tak bardzo widoczny (nie mowie tu o duzym brudzie - bo w takich sytuacjach jak juz mowilem na kazdej scianie bedzie widac brud czy to gladkiej czy ceglanej) - wynika to z faktu ze wlasnie baranek z racji swojej faktury rzuca rownomierny swiatlocien ktory wlasnie niweluje widocznosc takiego kurzu, za to z pewnoscia powoduje to przyciemnienie o ton elewacji.

 

Jak zwykle w takich sytuacjach najepszym rozwiazaniem jest 3 rozwiazanie tzn. sciana zatarta na gladko i pomalowana dobra farba elewacyjna (najlepiej silikonowa) - jednak jest to wariant wymagajacy BARDZO DOBREGO fachowca. Oczywiscie mowie najlepszy pod warunkiem gdy ktos ma AWERSJE do tynkow i wszelkich wypuklosci na scianach domu ;)

 

uff - troche tego wyszlo ale tak to jest ze ciezko jest pewne tematy omowic "ogolnie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years później...

odświeżam wątek i pytam:

jaki tynk (warstwy) polecacie do ściany 3W, w której ściana osłonowa jest zbudowana w oparciu o bloczki silkatowe 3NFD. Chodzi o łatwość wykonania i cenę oczywiście, dodam tylko iż ściana osłonowa będzie narażona często na silne wiatry (wietrzne miejsce, na niewielkim wzniesieniu - szczyt). Czy sąsiedztwo tynk-drewno (pruski mur) ma jakieś znaczenie na rodzaj tynku jaki powinno się stosować przy takim połączeniu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z kolei bardzo proszę o radę jaki tynk użyć w przypadku ściany trójwarstwowej z Porothermu. Jak właściwie tynkuje się taką ścianę (chodzi mi o poszczególne warstwy). Jeden z naszych kandydatków na wykonawców polecał z kolei tynk akrylowy Atlasa w przypadku takiej ściany, natomisat drugi tynk minaralny i nato dobra farba. Jak jest różnica cenowa poszczególnych rozwiązań, również biorąc pod uwagę tynk silikatowy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odświeżam wątek i pytam:

jaki tynk (warstwy) polecacie do ściany 3W, w której ściana osłonowa jest zbudowana w oparciu o bloczki silkatowe 3NFD. Chodzi o łatwość wykonania i cenę oczywiście, dodam tylko iż ściana osłonowa będzie narażona często na silne wiatry (wietrzne miejsce, na niewielkim wzniesieniu - szczyt). Czy sąsiedztwo tynk-drewno (pruski mur) ma jakieś znaczenie na rodzaj tynku jaki powinno się stosować przy takim połączeniu ?

 

Bloczki silikatowe "wymuszają" tynk silikatowy niejako :)

 

Co do muru pruskiego - można rozważyć tynk silikonowy (jednak sprawdzić parametry paro-przepuszczalności) bo u różnych producentów różnie z tym jest. Zaletą jest duża ELASTYCZNOŚĆ tego ostatniego - łączy zalety akrylu i silikatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z kolei bardzo proszę o radę jaki tynk użyć w przypadku ściany trójwarstwowej z Porothermu. Jak właściwie tynkuje się taką ścianę (chodzi mi o poszczególne warstwy). Jeden z naszych kandydatków na wykonawców polecał z kolei tynk akrylowy Atlasa w przypadku takiej ściany, natomisat drugi tynk minaralny i nato dobra farba. Jak jest różnica cenowa poszczególnych rozwiązań, również biorąc pod uwagę tynk silikatowy?

 

Jesli nie ma styropianu a nie ma :) zaciera sie klejem na siatke w celu wygladzenia sciany i na to tynk.

 

Akryl raczej nie - lepiej silikat lub drugie rozwiazanie tynk mineralny + farba.

 

To troche kwestia gustu, wg mnie lepiej miec tynk silikatowy niz tynk mineralny z farba... ale jak kogos fascynuja testy niepalnosci to tynk mineralny wypada lepiej niz tynk silikatowy ktory ma klase trudnopalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odświeżam wątek i pytam:

jaki tynk (warstwy) polecacie do ściany 3W, w której ściana osłonowa jest zbudowana w oparciu o bloczki silkatowe 3NFD. Chodzi o łatwość wykonania i cenę oczywiście, dodam tylko iż ściana osłonowa będzie narażona często na silne wiatry (wietrzne miejsce, na niewielkim wzniesieniu - szczyt). Czy sąsiedztwo tynk-drewno (pruski mur) ma jakieś znaczenie na rodzaj tynku jaki powinno się stosować przy takim połączeniu ?

 

Bloczki silikatowe "wymuszają" tynk silikatowy niejako :)

 

Co do muru pruskiego - można rozważyć tynk silikonowy (jednak sprawdzić parametry paro-przepuszczalności) bo u różnych producentów różnie z tym jest. Zaletą jest duża ELASTYCZNOŚĆ tego ostatniego - łączy zalety akrylu i silikatu.

OK, a jak z układaniem takiego tynku silikatowego lub silikonowego bezpośrednio na bloczki. W większości wypadków taki tynk stosuje się jednak w BSO (styro, siatka, klej, tynk) a tutaj są "gładziutkie" bloczki silikatowe. Czy trzeba przed nakładaniem takiego tynku jakoś przygotować te bloczki aby całość bloczek+tynk tworzyły "wieczną" trwałość :wink:

Jeżeli chodzi o wiatr i zacinający deszcz w tym przypadku to który z tynków jest najbardziej odporny ? Kiedyś robiono na tego typu ściany tynki cementowo-wapienne w 3 warstwach, obecnie czytałem że jeżeli podkład pod tynk jest gładki (a bloczek silikatowy jest) to można kupić gotowy tynk cementow-wapienny i kłaść w jednej warstwie. Biorąc to wszystko pod uwagę czy nadal uważasz iż tynk cienkowarstwowy w tym przypadku będzie OK ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, a jak z układaniem takiego tynku silikatowego lub silikonowego bezpośrednio na bloczki. W większości wypadków taki tynk stosuje się jednak w BSO (styro, siatka, klej, tynk) a tutaj są "gładziutkie" bloczki silikatowe. Czy trzeba przed nakładaniem takiego tynku jakoś przygotować te bloczki aby całość bloczek+tynk tworzyły "wieczną" trwałość :wink:

Jeżeli chodzi o wiatr i zacinający deszcz w tym przypadku to który z tynków jest najbardziej odporny ? Kiedyś robiono na tego typu ściany tynki cementowo-wapienne w 3 warstwach, obecnie czytałem że jeżeli podkład pod tynk jest gładki (a bloczek silikatowy jest) to można kupić gotowy tynk cementow-wapienny i kłaść w jednej warstwie. Biorąc to wszystko pod uwagę czy nadal uważasz iż tynk cienkowarstwowy w tym przypadku będzie OK ?

 

bezposrednio na bloczki tynku cienkowartwowego czyli silikatowego lub silikonowego sie nie kładzie. Są tam przeciez nierówności powstałe w wyniku murowania.

są dwa rozwiazania.

 

Proponował bym najpierw zagruntowanie tej silki aby zwiekszyć przyczepność podłoza pod kojelna warstwa.Następnie wykonać warstwe zbrojacą zatapiając siatke elewacyjną w kleju oczywiście stosujac wszędzie tam gdzie jest potzreba narozniki aluminiowe z siatką, listwy "kapinosowe". Na tak przygotowaną wartswe kładziemy grunt silikatowy lub silikonowy i dopiero potem tynk strukturalny cienkowarstwowy 9silikatowy lub silikonowy).

 

Drugim sposobem niekoniecznie dobrym jest uzycie tynku cem-wapiennego.tutaj również tzreba uzyć narożników (do mokrego tynku). Jednak ten spsoób nie opiera sie na jednej warstwie ponieważ tak czy inaczej tzreba by było zrobić "szpryc" równiez celem przygotowania podłoża pod tynk cem-wap. Szpryc zapobiega potem ewentualnym pęknięciom tynku cem-wapiennego i dopiero na to grunt + tynk strukturalny.

Ten sposób ma swoje minusy, ponieważ tak czy inaczej to rozwiązanie jest narażone na pęknięcia a jesli pęknie nam podłoże czyli tynk cem-wapienny pęknie równiez i tynk strukturalny . Wtedy cała "zapezpieczona" elewacja tynkiem strukturalnym bo taką też role tynku tutaj przewidujemy nie będzie spełniała naszych potzreb.

 

Proponuje pierwsze rozwiązanie.

 

 

 

Co do odporności tynku na wiatr i deszcz o którym piszesz obydwa rodzaje tynku tj. silikat i silikon można stosować.Róznią się innymi parametrami niż wytrzymałość na wiatr i deszcz :)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o gruncie silikatowym miałeś na myśli np. coś takiego: http://www.toraed.pl/go/_info/index.php?id=293&item=1

 

Stosując rozwiązanie pierwsze możesz podać w przybliżeniu jaka wyjdzie całkowita grubość tynku (wraz z siatką w kleju itd).

 

Tą siatkę elewacyjną najlepiej w jakim kleju (rodzaj, typ, może producent) zatapiać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o gruncie silikatowym miałeś na myśli np. coś takiego: http://www.toraed.pl/go/_info/index.php?id=293&item=1

 

Stosując rozwiązanie pierwsze możesz podać w przybliżeniu jaka wyjdzie całkowita grubość tynku (wraz z siatką w kleju itd).

 

Tą siatkę elewacyjną najlepiej w jakim kleju (rodzaj, typ, może producent) zatapiać ?

 

Jezlei piszemy o 1-szym rozwiazaniu czyli : grunt + zatopienie siatki w kleju i potem grunt z tynkiem strukturalnym to :

w następujacej kolejności (nie sugerując sie producentami) :

1) grunt na silke np :

http://www.farbykabe.pl/?pid=39&cid=51&prid=141

2) klej do zatapiania siatki np:

http://www.farbykabe.pl/?pid=39&cid=36&prid=101

lub Kresiel Styrlep(tez bardzo dobry) do siatki.

3) grunt silikatowy lub silikonowy w zalezności jaki tynk Pan wybierze(najlepiej żeby był w kolorze tynku).

4) tynk strukturalny.

 

Odnośnie ostatniego pytania to zakładając że ściany sa proste to wartswa kleju i siatki w nim zatopionej powinna wynosić ok. 3mm i dojdzie jeszcze grubość tynku strukturalnego (np. baranek 1,5mm dodajemy 1,5mm) i tak proporcjonalnie do większego lub mniejszego uziarnienia tynku.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...