Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Taras drewniany


SPOTTYGIT

Recommended Posts

MAm aktualnie w miejscu tarasu (przyszłego) golutką ziemie - planuję zrobić go z deski i zapewne z sosny lub modrzewia (wychodzęz ząłozenia ze jak mi się znudzi zrobi brzydki to go wymienię na nowy :) a teraz niemam zamiaru płacić kosmicznej kasy za egzotyki) - czy legary moge zrobićna słupach betonowych wykonanych za pomocą świdra fi 30 powiedzmy tak metr głebokości, odległości pomiedzy nimi powiedzmy tak 0.8m.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
  • Odpowiedzi 103
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja chciałbym zrobić taras możliwie najbliżej poziomu gruntu i stąd moje pytania? Czy niezbędne jest wykonywanie punktowych fundamentów, czy też legary można położyć na warstwie zagęszczonego piasku i żwiru jak to chyba zrobiono na zdjęciu poniżej? Dodam jedynie, że taras będzie raczej z modrzewia (czy krajowy czy syberyjski to jeszcze nie wiem).

15.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mniechcial na zdjeciu które dodałeś na pewno pod legarami są łupy betonowe. Legar nie może leżeć bezpośrednio na czymkolwiek. Nawet na słupie musi być papa podkładowa aby odizolować drewno (nawet 2-krotnie impregnowane) od innego materiału (betonowy słup, wylewka, parkiet etc)

Odradzam układanie legarów na zagęszczonym żwirze czy pisaku. Jeżeli chcesz mięć poziom podłogi (desek) jak najbliżej ziemi to możesz użyć bloczków betonowych zagłębionych w ziemii tak aby poziom 0 zerował się z gruntem. Na to oczywiscie papa i legar na kołki SM. Nie zapominajcie o spadzie koniecznym do odprowadzania wody! Optymalny spad dla tarasu z drewna to 1,5-2%% (max 2cm na każdy metr, większy spadek przy dużym tarasie jest mocno widoczny z większej odległości, a poza tym nie chcemy żeby się nam zupa w talerzy przelewała :) )

Edytowane przez Bolszakoof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

Pytanie odnośnie spadku: jeśli pomiędzy deskami występują odstępy woda ma gdzie spływać - po co wtedy spadek?

 

 

mniechcial na zdjeciu które dodałeś na pewno pod legarami są łupy betonowe. Legar nie może leżeć bezpośrednio na czymkolwiek. Nawet na słupie musi być papa podkładowa aby odizolować drewno (nawet 2-krotnie impregnowane) od innego materiału (betonowy słup, wylewka, parkiet etc)

Odradzam układanie legarów na zagęszczonym żwirze czy pisaku. Jeżeli chcesz mięć poziom podłogi (desek) jak najbliżej ziemi to możesz użyć bloczków betonowych zagłębionych w ziemii tak aby poziom 0 zerował się z gruntem. Na to oczywiscie papa i legar na kołki SM. Nie zapominajcie o spadzie koniecznym do odprowadzania wody! Optymalny spad dla tarasu z drewna to 2-5% (2-5cm na każdy metr) w zależności od rozmiarów tarasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
fotka podobnej sytuacji

jest kilka zasad co do tak nisko osadzonego tarasu

pierwsza-nie zapomnij zablokować wzrostu roślin pod tarasem

 

 

http://drewno-bud.pl/155.jpg

 

Widzę, że użyto tutaj jako legarów innego drewna (pewnie najtańszego, sosnowego) a na samym decku desek z drzewa egzotycznego. Czy to nie komplikuje sytuacji po kilku sezonach ? Moim zdaniem legary i deski powinny być z gatunku drewna zbliżonej gęstości (minimum 850kg/m3). Jest to dość często popełniany błąd - należy stosować materiał wlaściwej gęstości przy budowie konstrukcji tarasu (tzw. legarowania). Zdarza się, że zamiast gatunków zbliżonych twardością do deski tarasowej, zamiennie wykorzystywane są zdecydowanie tańsze, ale też adekwatnie niższej gęstości, a co za tym idzie trwałości, legary sosnowe. Pod wpływem zmian wilgotności drewno zmienia swoją objętość i choć jest to proces powolny i mało spektakularny, jego efekty bywają zadziwiające. Naprężenia powstające w drewnie mogą doprowadzić np. do wyrwania wkrętów z konstrukcji wykonanej z miękkiego drewna sosnowego, lub pozrywania śrub jeśli wykonane są one ze stali niskiej jakości. Widzę, że post jest z przed kilku lat, więc może prześle ktoś zdjęcia po kilku latach użytkowania?

Do zablokowania wzrostu roślin pod tarasem mozna użyć włókniny do zabezpieczenia przed chwastami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chce połozyć drewno egzotyczne na taras (taras w bloku, nie naziemny). Obecnie jest wykonany z malych plytek betonowych, ulożonych na jakimś żwirku, ponieważ pod tym wszystkim jest drenaż. Obecna konstrukcja jest bardzo stabilna.

 

Rozumiem, że pod deski idą legary - jak wysokie zastosować w mojej sytuacji?

Czy legary należy jakoś odseparować od tych płytek betonowych czy można je klaść na tych płytkach?

pamiętaj, że na balkonach obowiązują specjalne standardy - powierzchnia po której chodzimy musi być na odpowiedniej wysokości w stosunku do balustrady - dowiedz się zanim położysz wysokie legary + deski. druga sprawa to ciężar - czy drewniane deski + legary nie będą zbyt ciężkie? jeśli masz już płytki na tym tarasie to możesz też je pokryć gotowymi płytkami tarasowymi z kompozytu WPC, wyjdzie tanio i wygląda jak drewno, no i nie wymaga konserwacji. Robota żadna, ułożysz to w jeden dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Widzę, że użyto tutaj jako legarów innego drewna (pewnie najtańszego, sosnowego) a na samym decku desek z drzewa egzotycznego. Czy to nie komplikuje sytuacji po kilku sezonach ? Moim zdaniem legary i deski powinny być z gatunku drewna zbliżonej gęstości (minimum 850kg/m3). Jest to dość często popełniany błąd - należy stosować materiał wlaściwej gęstości przy budowie konstrukcji tarasu (tzw. legarowania). Zdarza się, że zamiast gatunków zbliżonych twardością do deski tarasowej, zamiennie wykorzystywane są zdecydowanie tańsze, ale też adekwatnie niższej gęstości, a co za tym idzie trwałości, legary sosnowe. Pod wpływem zmian wilgotności drewno zmienia swoją objętość i choć jest to proces powolny i mało spektakularny, jego efekty bywają zadziwiające. Naprężenia powstające w drewnie mogą doprowadzić np. do wyrwania wkrętów z konstrukcji wykonanej z miękkiego drewna sosnowego, lub pozrywania śrub jeśli wykonane są one ze stali niskiej jakości. Widzę, że post jest z przed kilku lat, więc może prześle ktoś zdjęcia po kilku latach użytkowania?

Do zablokowania wzrostu roślin pod tarasem mozna użyć włókniny do zabezpieczenia przed chwastami.

 

widzisz kolego zdjęcie wykonywanego tarasu w Norwegii gdzie

po pierwsze nie ma tak wysokich wahań wilgotności

po drugie nie jest to "najtańsza sosna" lecz wysokiej klasy materiał konstrukcyjny impregnowany w klasie IV tzn na wskroś

po trzecie znając charakterystykę drewna oraz parametry skurczu stycznego i promieniowego w układzie połączeń krzyżowych twoja filozofia odnośnie używania materiału o podobnej gęstości bierze w łeb wręcz stosując konstrukcję z drewna o niższej gęstości i odpowiednio długie wkręty prędzej unikniemy zerwania połączenia niż przy połączeniu deski z legarem o wysokiej gęstości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak pielęgnować trzeba. Co rok olejować najlepiej. A co do tarasu to polecam, naprawdę bangkirai, albo thermojesion. Ja osobiście używam tego drugiego, a z konstrukcją tarasu również nie miałem problemu. Nie wiem czy się spotkaliście z filmą Drewex koło Warszawy. Właśnie od nich mam taras - system click. Prosty do złożenia, solidny, nie wystają żadne śruby, ogólnie polecam. A oferte też mają sporą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak pielęgnować trzeba. Co rok olejować najlepiej. A co do tarasu to polecam, naprawdę bangkirai, albo thermojesion. Ja osobiście używam tego drugiego, a z konstrukcją tarasu również nie miałem problemu. Nie wiem czy się spotkaliście z filmą Drewex koło Warszawy. Właśnie od nich mam taras - system click. Prosty do złożenia, solidny, nie wystają żadne śruby, ogólnie polecam. A oferte też mają sporą.

 

Znowu ten marketing Drewexu... :)

To podeślij zdjęcia SWOJEGO tarasu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba antyreklama bo tymi pojedynczymi wpisami o drewexie maja przynajmniej o jednego potencjalnego klienta mniej.

 

Ja dostalem kilka wycen za ok 30m2 tarasu. Najciekawsza bo najwyzsza ponizej (sama robocizna)

 

Wykonanie fundamętow betonowych 5000 + Układanie legarów 1000 + Odeskowanie tarasu 3000 =

Całkowity koszt wykonania tarasu: 9000

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam pytanie ,chciałbym wykonać niewielki taras na żwirze. Powiedzmy 3 x 1,8 m czyli 5,4 m kw. ile potrzeba żwiru aby przy wykopie ok 10 cm głębokości (czy może głębiej trzeba wykopać?)przygotować powierzchnie pod legary. Czy legary układać na krzyż na kantówkach czy też przygotować tzw koryto i w nim legary tylko prostopadle pod mocowanymi deskami?

 

Pozdrawiam

Edytowane przez ernji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 5 months później...
Witam. Na wstępie to nie polecam tobie kupować materiału w Castoramie gdyż jest droższy niż może Ci zorganizować firma która bedzie mogła Ci zrobić profesjonalnie taras. Ja miałem robiony taras przez taką firmę i jestem bardzo zadowolony. Nie było to może aż tak tanio ale przynajmniej wiem że mam zrobiony porządnie taras który będę miał na wiele lat. Ja robilem taras z modrzewia syberyjskiego który można olejować na dowolne kolory i cenowo jest napewno bardziej konkurencyjny. Płaciłem za niego 300zł/m2 materiał plus robocizna na gotowo i jest przepiękny. odwiedz sobie strone tej firmy http://www.drewnomania.com.pl.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się zastanawam. Może ktoś odpowie?

 

No tak ale tu chodzi o to żeby spadek był w kierunku OD domu, chyba nie chcesz żeby woda cofała Ci się do domu? Najlepiej to widać gdy jest źle zbudowany balkon, wtedy woda nie odpływa tylko stoi, zamarza, odmarza, ściana staje się mokra a woda sukcesywnie wsiąka. Zawsze gdzieś znajdzie sobie miejsce, które będzie drążyć. Później może Ci zająć nawet strop. Należy pamiętać o odpływie wody czyli zachowaniu odpowiedniego nachylenia podłoża w stosunku do budynku (ok. 5mm / metr w kierunku od budynku).

Natomiast odstępy między deskami należy zachowywać dlatego, że drewno cały czas pracuje i się naturalnie rozszerza. Dlatego nie należy zapominać, że deski należy układać zachowując odstęp kilku milimetrów od siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli chodzi o spadek gruntu pod tarasem? Chyba że inaczej rozumiemy deski na tarasie, ja myślałem o czymś takim http://www.dom.pl/taras-drewniany-imgid-15204.html

tak, dokładnie o tym mówię.

musi być spadek gruntu pod deskami, bo inaczej woda będzie tam stać przez cały czas. Potem może latem woda parować na deski i od spodu będzie wchodzić wilgoć, zimą może woda zamarzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...