Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Który SYSTEM grzewczy wybrać?


ProStaś

Recommended Posts

Ja bym wybrał 1 lub 2 .

Powietrzna PC nie działa dobrze w niskich temperaturach - odpada .

PC z wymiennikiem gruntowym jest fajna ( sam się nad taką zastanawiałem , choć mam gaz w granicy działki ) - jednak według mnie cena ją dyskwalifikuje .

Zastanawiam się tylko dlaczego w sypialniach kaloryfery ?

Ja u siebie mam 100% podłogówki i będzie piec kondensacyjny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wypowiedź. Grzejniki w pokojach po części z oszczędności, a po części z chęci oddalenia źródła ciepła od głowy. Kiedy się śpi jesteśmy, jakby bliżej grzejącej podłogi. Nie jest to dla mnie rzecz fundamentalna, do przemyślenia.

 

Zbieram głosy dalej :wink: :roll:

 

Pozdrawiam.

Ta grzejąca podłoga ma powiedzmy 25 C , a jak się położysz głową w stronę gorącego kaloryfera ( 45-65 C ) to myślisz , że bedzie przyjemniej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>ProStaś

 

Ogrzewanie podłogowe dzieli się na sekcje. Tak sobie ustawiasz rozdzielacze, aby mieć w sypialni optymalną temperaturę na wysokości łóżka. Wylewka musi być odpowiednio gruba - 6-7 cm nad rurkami i wtedy nagrzewa się równomiernie, ma odpowiednią bezwładnośc cieplną i nie ma potrzeby nagrzewać jej nadmiernie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Po nużących miesiącach wybierania projektu, dokonałem wyboru. Parterówka, 140 m.kw. ogrzewanych. Rodzina 2+1.

Teraz muszę wybrać ogrzewanie. Mam na uwadze 4 rozwiązania:

1. kupić piec na eko-groszek z zasobnikiem, na lato podgrzewać wodę w powietrznej pompie ciepła np, takiej:

http://www.galmet.com.pl/

ma ona zasobnik 270 litrów i w zimie byłaby zasilana bądź piecem na eko-groszek, bądź powietrzem z kotłowni ( czyli w sposób pośredni odbierając ciepło wytworzone przez piec ). W lato schłodzone powietrze wtłaczałbym do sypialni. Byłaby quasi klima. Do tego podłogówka w kuchni, jadalni, korytarzu i łazienkach, a reszta grzejniki.

2. kocioł na pellet np. taki z 500 kg. zasobnikiem na pellet ( może udałoby się ładować go 6-7 razy w roku ? ), do tego zasobnik CWU ok. 300 litrów, do tego reku + GWC. Do tego podłogówka w kuchni, jadalni, korytarzu i łazienkach, a reszta grzejniki.

3. Powietrzna pompa ciepła np.

http://www.ekoszok.pl/pompy_ciepla.htm

za 19.000 zł. z montażem. Działała by ona do temp. zewn. -5 st. C. ( wtedy ma wysoki COP ) poniżej tej temp. wpiąłbym w system najtańszy piec na eko-groszek z zasobnikiem np. Zębca z Castoramy za 4.900 zł. Tutaj grzejniki zostałyby tylko w sypialniach reszta to podłogówka.

4. gruntowa PC z bezp. parowaniem Thermogolv ( mam wycenę na 27.000 zł. z montażem, sam zakopuję kolektory ). Tutaj grzejniki zostałyby tylko w sypialniach reszta to podłogówka. Być może kominek z płaszczem wodnym by wspomóc PC przy dużych mrozach.

 

Priorytetem jest dla mnie ( ależ jestem oryginalny :roll: :wink: ) jak największa bezobsługowość systemu oraz niskie koszty eksploatacyjne. Według cen z netu cena PODSTAWOWYCH urządzeń do tych systemów jest porównywalna. Co wybrać ? :roll:

 

Pozdrawiam.

Ja wyszedłem z trochę innych założeń.

Dom miał być "prawie pasywny" i oczywiście maksymalnie bezobsługowy.

Po analizach kosztów doszedłem do wniosku, że uzyskanie "pasywności" domu (zużycie poniżej 15kWh/m2 rocznie do ogrzewania) tylko przez poprawianie parametrów przegród jest mało efektywne pod względem ekonomicznym.

Poszedłem na pewien kompromis co do izolacyjności przegród, przy którym uzyskałem wynik 40kWh/m2 rocznie.

Wynik nie jest zły, ale tak czy inaczej taki dom wymaga systemu grzewczego, tym bardziej, że muszę jeszcze mieć źródło ciepłej wody.

Mogłaby to być energia elektryczna jednak trzeba się liczyć z dosyć sporymi kosztami eksploatacji.

Jak z tego wybrnąłem?

Zacząłem szukać rozwiązania z pompą ciepła. Oczywiście brałem pod uwagę pompę ciepła powietrzną (właściwie klimatyzator z funkcją grzania), ale tu pozostawał problem c.w.u.

Zacząłem szukać najmniejszych pomp ciepła typu glikol woda.

Natrafiłem na ofertę:

http://www.allegro.pl/item251894880_pompa_ciepla_ppc_ecopower_b14.html

Za duża na moje potrzeby, ale na stronie producenta : http://www.ppcpompy.pl jest też propozycja innych pomp :

http://www.ppcpompy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=17

Pompa Ecopower B7 o mocy grzewczej 7kW -cena 7800zł w zupełności mi odpowiadała.

Dodatkowo informacja :

Kompletna instalacja pompa Ecopower B9 + kolektor ziemny poziomy +kotłownia co/cwu już od 25000zł/netto .

Zacząłem drążyć temat i w tej chwili jestem zdecydowany na pompę Pompa Ecopower B7, do której mam wykonane dolne źródło : 270 mb rury PE 32mm w trzech odcinkach na głębokości 1,2m (dotychczasowy koszt to ok. 4200 zł).

Pompa będzie współpracowała z instalacją podłogową o bardzo dużej bezwładności i z podgrzewaczem c.w.u. 300l z wężownicą.

Myślę, że z całą instalacją c.o. i c.w.u. zmieszczę się poniżej kwoty 25.000 zł netto deklarowaną przez PPC.

 

Dlaczego takie rozwiązanie, a nie pozornie tańsze np. z kotłem na paliwo stałe lub kominkiem?

W moim domu nie będzie kominów :). Kominek nie jest dla mnie atrakcją na tyle dużą, żebym chciał inwestować w niego kilka tysięcy złotych.

Już sama rezygnacja z kominów to oszczędność kilku tysięcy złotych. Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła jest moim zdaniem najbardziej ekonomiczna.

Oszczędzam też miejsce na kotłownię. PC zajmie ok. 1m2 powierzchni :), przy czym to miejsce nie musi spełniać jakichś specjalnych wymogów (będzie stała w garażu).

Oczywiście nie namawiam do stosowania PC, tylko tego producenta. Można wybrać PC bardziej renomowanej firmy. Praktycznie wszyscy producenci maja małe jednostki, które się do tego nadają. Zamiast kolektora poziomego można zastosować sondy pionowe.

Jaki z tego zysk?

Zamiast początkowego zużycia 40kWh/m2 rocznie powinienem uzyskać wynik poniżej 15kWh/m2 rocznie (dom pasywny). Dodatkowo instalacja będzie pracowała w 2 taryfie, co da koszt 15kWh/m2 x 150m2 x 0,27 zł/kWh = 607,5 zł rocznie. Do tego drugie tyle na przygotowanie c.w.u.

Myślę, że warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja wyszedłem z trochę innych założeń.

Dom miał być "prawie pasywny" i oczywiście maksymalnie bezobsługowy.

Po analizach kosztów doszedłem do wniosku, że uzyskanie "pasywności" domu (zużycie poniżej 15kWh/m2 rocznie do ogrzewania) tylko przez poprawianie parametrów przegród jest mało efektywne pod względem ekonomicznym.

Poszedłem na pewien kompromis co do izolacyjności przegród, przy którym uzyskałem wynik 40kWh/m2

 

Mam pytanie do kolegi. Ponieważ nie zgłębiałem informacji o domach pasywnych chciałem skorzystać z porady. Dom powierzchnia 175m2 parter

 

dach k=0,135 W/m2K

SZ k=0,182 W/m2K

 

Zapotrzebowanie na ciepło wynosi 5,5kW

 

A co do wartości EA jakiś kosmos wychodzi bo 140 kWh/m2 a pytanie brzmi Jak uzyskałeś taki wskażnik 40kWh/m2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do wartości EA jakiś kosmos wychodzi bo 140 kWh/m2 a pytanie brzmi Jak uzyskałeś taki wskażnik 40kWh/m2?

 

HenoK jakie rozwiązania zastosowałeś aby dojsc do tych 40 kWh/m2???

 

Założenia opisałem tutaj :

http://forum.muratordom.pl/post2049788.htm#2049788

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HenoK dzięki za info.

Trochę boję się tej PC, to jest chyba produkt polski i nie wiem, czy właśnie nie tą PC opisywała jedna z forumowiczek, co to solidnie marzła ( ale może się mylę :roll: )

 

Mam dość suchy, piaszczysty grunt i jego jest mała=duży kolektor przy dość małej działce, stąd wątpliwości co do zastosowania gruntowej PC.

 

 

Ciekawi mnie kwestia, ile jest dni z mrozami poniżej -5 stopni ? Powiedzmy ile ich było w okresie ostatnich 10 lat. ? Gdzie to można sprawdzić ?

 

Pozdrawiam.

Ekstremalnie niskie temperatury występują jedynie przez kilka dni w roku, co więcej temperatura w dzień jest zazwyczaj o kilka stopni wyższa niż w nocy. Dodatkowo specyfiką polskiego klimatu jest to, że ekstremalnie niskie temperatury występują przy pogodzie "wyżowej", kiedy występuje też duże nasłonecznienie. Ten fakt można wykorzystać pod warunkiem odpowiedniej akumulacyjności budynku.

Dużą akumulację budynku zamierzam uzyskać głównie przez akumulator gruntowy gr. 30cm + chudy beton 10cm + jastrych ogrzewania podłogowego z posadzką 10cm. Razem taki akumulator wg moich obliczeń pozwoli na zgromadzenie dużej ilości ciepła - przy braku grzania przez jedną dobę temperatura w domu nie powinna spaść o więcej jak 1 st. C.

To stwarza dobre warunki do pracy PC - praca w długich cyklach i możliwość pracy praktycznie jedynie w II taryfie. W akumulatorze tym zamierzam też gromadzić zyski słoneczne z kolektora dachowego.

Tak duża masa akumulacyjna doskonale ustabilizuje temperaturę w domu (latem pozwoli na jego chłodzenie).

Akumulator będzie od gruntu rodzimego oddzielony warstwą hydromaxu (prod. Styropol gr. 10cm). Ponieważ może to być nieco mało, pod hydromaxem chcę dać dodatkowe rury (ok. 100m rury PE fi 32mm), którymi będę mógł grunt pod izolacją podgrzać wykorzystując kolektor dachowy (z pewnością zdarzą się dni, w których kolektor dachowy będzie miał temperaturę niższą od temperatury ogrzewania podłogowego (ok. 35 st. C), a wyższą od temperatury gruntu rodzimego (8 - 10 st. C)).

 

Napisałem, że nie chcę nikogo przekonywać do tej konkretnie PC. Bardziej chodzi mi o ideę - PC o małej mocy jako jedyne źródło ciepła w domu oraz maksymalne wykorzystanie energii słonecznej : pasywnie (okna od strony południowej) i aktywnie (kolektor dachowy - rurki pod dachówką - dużo tańszy od typowych kolektorów płaskich czy próżniowych).

 

Czy te założenia się spełnią, będę mógł powiedzieć już po najbliższej zimie - zamierzam zamieszkać do Świąt Bożego Narodzenia :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...

Może nie szyfrem, ale skrótem.

Ogrzewanie ścienne to to samo co podłogowe, ale rurki z wodą są na ścianach, pod tynkiem. Na ścianach zewnętrznych. Większość ciepła zostaje oddana przez emisję, a nie przez konwekcję. Powietrze nie jest wysuszone jak przy kaloryferach. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

propozycja 2 lub 4.

 

Ale kominek bez płaszcza - nie ma sensu dopinać do pompy droższego (lub porównywalnego) źródła ciepła. Jeśłi będziesz miał reku to nawet nie będziesz musiał robić instalacji DGP - wentylacja "rozciągnie" ciepło z kominka po domu. Tylko trzeba nad kominkiem zainstalować anemostat "ssący" (wywiewny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...