muriel 26.10.2007 19:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Października 2007 Odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości — jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wyniku wykonania działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jest źródłem przychodu — zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 8 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku. - dotyczy mnie właśnie ta sytuacja Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 8 cytowanej ustawy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszona o koszty sprzedaży (art. 19 ust. 1 ustawy). Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej. Zgodnie z art. 28 ust. 1-2 ustawy przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt. 8 nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł i ustala się podatek w formie ryczałtu, w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (PIT-23). Zgodnie z art. 28 ust. 2a od podatku zwolnieni zostali podatnicy, którzy w tym samym terminie złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkują na cele i w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. a) lub lit. e) ustawy, tj.: — na nabycie na terytorium RP, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, — na nabycie na terytorium RP spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie, — na nabycie na terytorium RP gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, — na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium RP, — na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację — na cele mieszkalne — własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium RP lub — na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa powyżej, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium RP, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów. Tak więc, aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, należy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożyć oświadczenie o zamiarze wydatkowania uzyskanego przychodu, w terminie i na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. a) lub lit. e) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. PYTANIE NR 1: jak ma brzmieć to oświadczenie? czy jest jakiś wzór?? Termin złożenia oświadczenia ma charakter materialny i nie jest możliwe jego przywrócenie. Jednakże w przypadku gdy podatnik nie złoży w terminie stosownego oświadczenia i nie uiści należnego podatku, a udokumentuje, że w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży wydatkował uzyskany przychód na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. a) lub lit. e) ustawy — to należy przyjąć, iż spełnił warunki uzasadniające zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie wyżej wymienionego przepisu. Warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży w określonym terminie i na ściśle określone cele mieszkaniowe, a nie zaś sam fakt złożenia oświadczenia. PYTANIE NR 2: w jaki sposób US to sprawdza? czy trzeba np. zbierać faktury.....? z góry dzięki za informację Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SZANTI. 26.10.2007 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Października 2007 witaj muriel miałam identyczną sytuację , w lutym sprzedałam mieszkanie i składałam oświadczenie w U. Skarbowym . Wzór oświadczenia znajdziesz na stronie internetowej skarbówki a jeśli będziesz miała problem to jutro sprawdzę dokładnie jak się ten druk nazywa.Rachunki zbieraj koniecznie , urząd ma prawo do kontroli . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mowaleria 27.10.2007 17:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2007 Ja pisałam takie oświadczenie odręcznie. Nie mam tego pisma przy sobie ale brzmiało mniej więcej tak:W związku ze sprzedażą mieszkania zlokalizowanego ....- akt notarialny numer repetytorium oświadczam, iż kwotę uzyskaną z niniejszej sprzedaży w wysokości .... słownie ....... w ciągu najbliższych dwóch lat przeznaczę na zakup działki budowlanej oraz budowę domu jednorodzinnego. Załącznikiem do tego oświadczenia jest kopia aktu notarialnego. W tym terminie - dwóch lat ( może być ostatniego dnia) musisz sama, bez wezwania stawić się w US i przedstawić faktury opiewające na kwotę sprzedaży mieszkania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 28.10.2007 07:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Ja pisałam takie oświadczenie odręcznie. Nie mam tego pisma przy sobie ale brzmiało mniej więcej tak: W związku ze sprzedażą mieszkania zlokalizowanego ....- akt notarialny numer repetytorium oświadczam, iż kwotę uzyskaną z niniejszej sprzedaży w wysokości .... słownie ....... w ciągu najbliższych dwóch lat przeznaczę na zakup działki budowlanej oraz budowę domu jednorodzinnego. Załącznikiem do tego oświadczenia jest kopia aktu notarialnego. W tym terminie - dwóch lat ( może być ostatniego dnia) musisz sama, bez wezwania stawić się w US i przedstawić faktury opiewające na kwotę sprzedaży mieszkania. ależ skąd! nie ma żadnego prawa ani obowiązku samemu czegokolwiek przedstawiać w skarbówce! stawiasz się na wezwanie dopiero Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scooby 28.10.2007 08:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Takie sytlacjeto najlepiej z notariuszem rozwiazywac, jak bedzie ci potrzebny to moge podac nr na priva mojej notariuszki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mowaleria 28.10.2007 09:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Ja w momencie składania tego oświadczenia byłam na pokoju i pan który mi pomagał wytłumaczył mi że tak to ma wyglądać.Szczerze mówiąc nie sprawdzałam w rzadnych innych źródłach jak to ma wyglądać. Nawet gdyby US miał mi przesłać wezwanie to myślę że to będzie raczej przed upływem tego terminu a nie po. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
civic9 28.10.2007 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Ja w momencie składania tego oświadczenia byłam na pokoju i pan który mi pomagał wytłumaczył mi że tak to ma wyglądać. Szczerze mówiąc nie sprawdzałam w rzadnych innych źródłach jak to ma wyglądać. Nawet gdyby US miał mi przesłać wezwanie to myślę że to będzie raczej przed upływem tego terminu a nie po. na pewno to będzie po, bo przed wzywanie nie ma sensu, ponieważ mamy prawo do końca tego terminu to wydawać. przed, zawsze możemy powiedzieć, że jeszcze nie wydaliśmy. a z tym panem to się pewnie nie zrozumiałaś, nie ma takiego obowiązku, czekamy na wezwanie. podejrzewam nawet, że jakby przyjść tak z własnej woli to nie za bardzo będą mieli co z tym zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 28.10.2007 14:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Ja w momencie składania tego oświadczenia byłam na pokoju i pan który mi pomagał wytłumaczył mi że tak to ma wyglądać. Szczerze mówiąc nie sprawdzałam w rzadnych innych źródłach jak to ma wyglądać. Nawet gdyby US miał mi przesłać wezwanie to myślę że to będzie raczej przed upływem tego terminu a nie po. mają prawo Cię wezwać nie tylko po 2 latach, ale nawet po 5 !!! od zaistnienia obowiązku podatkowego, czyli tak naprawdę do 5 lat od sprzedaży nieruchomości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
muriel 28.10.2007 15:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 tak sie zastanawiam - od momentu sprzedaży nieruchomości 5 lat, czy od momentu zakończenia terminu przez który można wydać tą kasę - czyli 2 + 5 = 7 lat? i czy faktycznie trzeba mieć faktury? nie znalazłam niestety żadnego "oficjalnego" stanowiska w tej sprawie, ale za to są zapisy że jak US stwierdzi że jest coś nie tak to sami szacują wartość rynkową - może w tym momencie np na podstawie dziennika budowy można udowodnić jaki się miało stan na moment sprzedaży nieruchomości A i że tą kasę wkładało się od tego momentu w nieruchomość B? i niech sobie szacują..... bo tak myślę że przecież faktur na wszystko nieraz sie po prostu brać nie da, poza tym jest to czasami, hmmmm..., mało korzystne dla inwestora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 28.10.2007 16:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2007 Obowiązek podatkowy istnieje w momencie sprzedaży nieruchomości i od końca roku, w którym sprzedałeś nieruchomość liczy się 5 pełnych lat, nie 7. Ja faktur na wszystko nie miałam, bo np. akt norialny + dokument wpłaty, KP, ale... skarbowy mnie już sprawdził, a podobno od tego roku trzeba mieć wyłacznie faktury (poszukaj przez wyszukiwarkę, ktoś o tym pisał). a... wszelakie dokumenty potwierdzające stan nieruchomości zawsze warto zbierać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
muriel 29.10.2007 09:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Października 2007 znalazłam wzór formularza - może jeszcze komuś się przyda: http://www.formularze.egospodarka.pl/Oswiadczenia-i-wnioski-do-Urzedu-Skarbowego/2,PIT-urzad-skarbowy-Oswiadczenie-o-przekazaniu-przychodu-ze-sprzedazy-nieruchomosci-na-cele-mieszkaniowe,435.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martuszek 02.11.2007 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2007 Ja wypisałam mężowi krótkie oswiadczenie, które podpisał i wysłałam do US, w terminie nie przekraczającym 14 dni od podpisania aktu notarialnego ostatecznie przenoszącego prawo własności. WSZYSTKIE RACHUNKI MUSISZ ZBIERAĆ! Od nadwyżki niewykorzystanej, jako od przychodu płaci się podatek, dlatego niestety moja budowa kosztuje zawsze brutto Urząd Skarbowy jest bardzo skrupulatny w tym zakresie. Znajomi przeżyli taką kontrolę i dokładnie każdy rachuneczek był sprawdzany (Jeżyce - m,ój urząd). Od niewykorzystanych 10 000 zapłacili podatek.... Tylko dlatego, że myśleli, że koszty mebli kuchennych i kuchenki mogą tez doliczyć. A tak naprawdę tylko zlewozmywak uznano. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
koniecaga 02.11.2007 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2007 no właśnie, a skąd wiadomo co do tych wydatków zaliczyć???jest gdzieś jakaś lista? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
koniecaga 02.11.2007 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2007 PYTANKO: właśnie zaczynam budowę za pieniądze ze sprzedaży mieszkania. Wiem, że nie zdąrzę się pobudować, czyli wydać kasy z mieszkania, do czasu kiedy powinnam zapłacić 10% podatek (październik 2008). Czy istnieje szansa, że US wydłuży mi okres spłaty podatku? Czy ktoś miał podobny przypadek, a może macie jakiś pomysł? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martuszek 02.11.2007 16:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2007 Kasę musisz wydatkować w okresie nieprzekraczalnym - 2 lat. Zalicza się wydatek na mieszkanie, zakup domu, zakup działki budowlanej, budowę domu (w tym projekt, materiał budowlany, usługi, wykończeni,ówka o ile jest stałą zabudową). Nie lioczymy ogródka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 03.11.2007 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2007 PYTANKO: właśnie zaczynam budowę za pieniądze ze sprzedaży mieszkania. Wiem, że nie zdąrzę się pobudować, czyli wydać kasy z mieszkania, do czasu kiedy powinnam zapłacić 10% podatek (październik 2008). Czy istnieje szansa, że US wydłuży mi okres spłaty podatku? Czy ktoś miał podobny przypadek, a może macie jakiś pomysł? nie wydłuży, nie ma szans najmniejszych; lepiej zapłać podatek od kwoty, której nie wykorzystasz, najwyżej napiszesz o zwrot Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 03.11.2007 08:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2007 no właśnie, a skąd wiadomo co do tych wydatków zaliczyć??? jest gdzieś jakaś lista? nie ma listy, ale możesz zaliczać te wydatki, które kiedyś były w dużej uldze budowlanej i remontowej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Inka1 03.11.2007 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2007 Ja wypisałam mężowi krótkie oswiadczenie, które podpisał i wysłałam do US, w terminie nie przekraczającym 14 dni od podpisania aktu notarialnego ostatecznie przenoszącego prawo własności. WSZYSTKIE RACHUNKI MUSISZ ZBIERAĆ! Od nadwyżki niewykorzystanej, jako od przychodu płaci się podatek, dlatego niestety moja budowa kosztuje zawsze brutto Urząd Skarbowy jest bardzo skrupulatny w tym zakresie. Znajomi przeżyli taką kontrolę i dokładnie każdy rachuneczek był sprawdzany (Jeżyce - m,ój urząd). Od niewykorzystanych 10 000 zapłacili podatek.... Tylko dlatego, że myśleli, że koszty mebli kuchennych i kuchenki mogą tez doliczyć. A tak naprawdę tylko zlewozmywak uznano. bo z mebli kuchennych można odliczyć tylko szafkę pod zlewozmywak, co zaś do kuchenki to ja bym się kłóciła, łącznie z pisaniem do izby skarbowej powołując się na wydane interpretacje z http://www.mf.gov.pl. Ja się tak dobrze kłóciłam, że pozwolili mi odliczyć: piekarnik, płytę wraz z meblami stałymi do nich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martuszek 03.11.2007 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2007 O Inka1, to jest coś! Warto sobie zapamiętać. Obawiam się jednak, że wydam co do grosza Ciekawe, ale zawsze człowiekowi podoba się to co droższe.... cholera... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
koniecaga 05.11.2007 12:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2007 dziękuję za odpowiedzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.