Wojtek_796 17.01.2010 14:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2010 Witaj ja14! Z góry przepraszam, jeżeli powielę czyjś pomysł, bo temat przeleciałem pobieżnie. Myślałeś o wybudowaniu prostopadłościennego silosu (przy 1m3 silos to może zbyt górnolotnie) z suporeksu? od środka przyklejasz płyty styropianowe, tak ze 30mm grubości. Potem wykładasz środek folią. Folia w jednym kawałku, może być kilka warstw dla pewności - woda ją rozeprze.Żadnej wężownicy zasilającej - woda z bufora chodzi w otwartym układzie przez wymiennik w piecu.Pozostaje tylko kwestia rozładowania. Żadnych przejść rur przez ściany - wszystko od góry, przez dekiel zrobiony na przykład z płyty OSB podbitej styropianem. Co w razie perforacji folii? Nic wielkiego. Zbiornik otaczasz rynną podłączoną do kanalizacji i w razie awarii stracisz po prostu kubik wody. Naprawa to tylko wrzucenie nowego arkusza folii do zbiornika i zalanie wodą. Tym sposobem możesz się zmieścić w założonym budżecie. Folia to jakieś złotowe sprawy, suporeks może Ci pozostał po budowie no i trochę styropianu. Ten głównie po to, aby folia nie była narażona na styk z ostrymi krawędziami. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 18.01.2010 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Dokładnie o czymś takim myślę. Murowany bufor jako element nośny ściany. Trzeba tylko zazbroić, żeby woda nie rozparła ścian. Drugi problem to ten dostęp tylko od góry, bo to wyklucza - chyba- ładowanie grawitacyjne takiego bufora. Zamiast folii budowlanej należy zastosować folię EPDM, albo taką folię którą stosuje się na dna stawików ogródkowych. Ponadto można go schować pod domem - dostęp od góry. Są tanie, proste w budowie. Jeśli masz problem z wężownicą, to otwierasz wieko i wymieniasz ją, bez problemu. Zaś co do wężownic to ja bym preferował ALUPEX zamiast miedzi. Zobacz:http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/AlanTank.htmA tutaj rozwiązań do wyboru do koloru:http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/Space_Heating.htm#Storage Ten temat trzeba ciągnąć, bo koncepcja jest super. Prosta, tania dostępna.Mój jedyny dylemat to to, czy wejście do bufora od góry umożliwia ładowanie go grawitacyjnie - u mnie kocioł będzie stał poniżej bufora w drugim domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 18.01.2010 11:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Witam! Co do ładowania grawitacyjnego, to ważne jest, aby kocioł znajdował się poniżej zbiornika. Kształt rur "po drodze" nie ma znaczenia - i też tutaj dodam słowo "chyba".Ważne jest na jakim poziomie jest wlot i wylot rury. Tańsze to chyba będzie, gdy zbiornik będzie nad poziomem podłogi - łatwiej to zaizolować no i w razie perforacji folii izolacja nie ulegnie trwałemu zawilgoceniu. O zbrojenie bym się nie martwił, ciśnienie hydrostatyczne prawie żadne - na każdy metr słupa wody 0,01 MPa. Można dla pewności opasać to dołem płaskownikiem stalowym. Też myślałem o alupexach, są bardzo tanie, a zmniejszoną w stosunku do miedzi przewodność ścianek można skompensować długością - i tak chyba wyjdzie sporo taniej. Masz rację, że trzeba dać dobrą folię, jej koszt i tak będzie prawie pomijalny. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 18.01.2010 11:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Dla mnie kluczowym elementem jest wężownica do przepływowego grzania CWU bo w tym domu będą 3-4 łazienki. Trzebaby to policzyć , ale myślę , że 100metrów alupexa fi25 załatwi sprawę. Na logikę jeśli kocioł stoi 3metry poniżej dna bufora, a rurą łącząca kocioł z buforem wznosi się o 5metrów (3 metry do dna plus wysokość zbiornika), a następnie opada o 40cm (wylot ciepłej wody na górze zbiornika) no to jest gigantyczna przewaga po stronie WZNOSZENIA - czyli super. Pobór wody do kotła będzie z dna. Stosując ALUPEX odpada nam problem wpływu membrany EPDM na miedź - niekorzystny. Problem z EPDM jest taki , że po jakimś czasie i wielu cyklach nagrzewania i chłodzenia może skruszeć ....no to raz na 4 lata wymiana to nie tragedia. Ponadto zastosujemy min dwie warstwy EPDM. Za opróżnianie zbiornika będzie odpowiadać niebieska rura PE 25 lub 32mm zanurzona w zbiorniku i z obciążonym końcem przy dnie. Drugi koniec rury wypuszczony poza domem, poniżej poziomu dna zbiornika. W komorze zbiornika na dnie umieszczę rurę PCV 50 podpiętą do kanalizacji na wypadek jakiegoś wycieku...w sumie możnaby dać nawet rurę 110 , ale wtedy zimnem będzie tam dmuchać....a może nie bo rura byłaby pod płytami ze styroduru. Murowane ściany zbiornika wymalować Dysperbitem...i mamy 3 warstwy bezpieczeństwa. Sturodur na dno, a twardy styropian 10cm na boki zbiornika. Można go przykleić na klej do zadysperbitowanej ściany...ale i tak woda go będzie trzymać. Poziom lustra wody na tyle nisko, żeby po zwiększeniu objętości nie wylała się poza krawędzie ....do tego jakaś wentylacja przez wieko. Nawet jeśli będzie miał jakieś straty ciepła , to przy jego kosztach i pojemności (powierzchnia podstawy 1,2m wysokość 2,5m minus ocieplenie ...no najmarniej 2200litrów) to jest strzał w 10tkę ! Woda najsilniej napiera na ściany w 1/3 wysokości zbiornika licząc od dna. Czyli przy wysokości słupa wody 2 m z jaką siła w kg musimy się liczyć ? (ten problem załatwi umieszczenie w poziomych spoinach cegieł prętów fi10 zagiętych w kwadrat.) Ściany komory zbiornika z MAXa220 dawanego wzdłuż na 19cm grubości. REWELACJA .... się zapowiada Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 18.01.2010 12:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Z naciskami - wiadomo, metr słupa wody wywiera na każdy metr kwadratowy nacisk odpowiadający 1 tonie. Czy to dużo, czy mało - kwestia do dyskusji. Większy nacisk jednostkowy wywiera na podłoże stojący człowiek. Mój pomysł na murowany tani zbiornik dotyczył raczej niższego urządzenia. Przy wyższym trzeba się już porządnie nad wzmocnieniami zastanowić - może jakaś stalowa kratownica? Jeszcze nacisk jaki może przenieść styropian - jest tutaj równomiernie rozłożony, ale nie może się on za bardzo ugiąć, bo pojawią się naprężenia rozciągające folię. Trzeba też sprawdzić odporność czasową folii na temperaturę rzędu 90st.Głównego niszczyciela plastiku, czyli promieniowania UV tutaj mieć nie będziemy Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 18.01.2010 13:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Witam!Ja wprawdzie ostatecznie bufor postanowilem zrobic z szamotu (i dodatkowo zintegrowac go z kominkiem) ale temat dalej interesuje mnie teoretycznie. Wydaje mi sie, ze murowanie z siporeksu to nienajlepsze rozwiazanie. Siporeks ma mala pojemnosc cieplna i w dodatku mala wytrzymalosc - wiec potrzeba grubszych scianek. Beton mozna zazbroic i wtedy nawet znaczna wysokosc bufora nie bedzie przeszkoda. IMHO scianki takiego betonowego bufora moga miec nawet tylko 6 cm grubosci. Najwieksza watpliwosc dotyczy odpornosci roznych folii na wysokie temperatury.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 18.01.2010 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Witaj! No ale po co Ci akumulacja w siporeksie? Pomyślałem o tym materiale na korpus, bo jednocześnie byłby izolatorem.Akumulatorem byłaby tutaj tylko woda. Co do betonu, masz rację - też byłby niedrogim materiałem na korpus, ale sporo izolacji trzebaby było dołożyć. Z betonu oczywiście możnaby wykonać wytrzymalszy korpus walcowy - tylko naprężenia rozciągające. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 18.01.2010 13:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Zakladam, ze w buforze interesuje nas max pojemnosc cieplna przy minimalnej objetosci.Wtedy beton + styropian zawsze bedzie bardziej efektywny niz siporeks + styropian.Dodatkowo beton jest chyba tanszy od bk? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 18.01.2010 13:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Na logikę jeśli kocioł stoi 3metry poniżej dna bufora, a rurą łącząca kocioł z buforem wznosi się o 5metrów (3 metry do dna plus wysokość zbiornika), a następnie opada o 40cm (wylot ciepłej wody na górze zbiornika) no to jest gigantyczna przewaga po stronie WZNOSZENIA - czyli super.Narysuj może jak to sobie wyobrażasz, bo IMHO, powstanie tam syfon, który przy obiegu grawitacyjnym raczej nie ma racji bytu . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 18.01.2010 13:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Syfon powiadasz .... nie trzeba rysować: od kotła rura idzie cały czas w górę dochodzi do krawędzi zbiornika i schodzi na 40cm w dół, gdzie się otwiera. Zimna woda idzie od dna bufora w górę na górnej krawędzi zbiornika zagina się w dół i idzie już cały czas w dół do kotła. Chodzi Ci o to, że tam - w tym kolanie - przepływ ciepłej wody będzie stawał dęba ? No możliwe ...naturalnie na tym obiegu będzie pompa, ale liczyłem, że awaryjnie będzie szło grawitacyjnie. Co do materiału na ściany zbiornika beton może być złotym środkiem .... można to lać etapami bo nie będzie pracować w osi góra dół, tylko na boki, zazbroić ładną kratownicę szalunek, wylewać etapami , zawibrować, po 2 dniach podnieść szalunek wylać następny etap.... W takiej wersji to można nawet zaryzykować zrobienie zbiornika BEZ folii , tylko jakaś konkretna farba impregnująca beton. DOBRE http://www.builditsolar.com/Experimental/PEXColDHW/HXPerformance.htm Tutaj dobry wykres wraz z opisem na temat wydajności przepływowego grzania CWU w wężownicy ze 100metrów PEXa fi 25mm, Wygląda obiecująco, ale na 4 osoby, a na 12 to sam nie wiem ...chyba będę musiał dołożyć elektryczny podgrzewacz CWU na wyjściu z bufora. Z tym, że w tym artykule - będącym inspiracją - bufor zasilają solary, a u mnie będzie to Kocioł 22kW, piec kuchenny z kaloryferem jako wymiennik, i solar domowej roboty czyli wężownica pod czarną blachą. Ciekawe czy taki zestaw mógłby zagotować wodę w solarze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 18.01.2010 13:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Czyli jednak z tego co napisał HenoK wynika, że bez pompy obiegowej się nie obędzie. Impregnacja betonu jakimiś środkami typu "folia w płynie" to jednak chyba nie jest bezpieczne i skuteczne. Poza tym tego typu środki dobrej jakości są dość drogie. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 18.01.2010 14:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Pewnie , że tak poza tym ryzykujemy zalanie domu i gigantyczne straty ....a gdyby wylała woda o temp 70 stopni i to na ludzi ...gości ... katastrofa. Dlatego ja zainwestuję w potrójny system zabezpieczeń: dwie niezależne warstwy EPDM od różnych producentów, a betonowe ściany pokryję 2 warstwami Dysperbitu - mam nadzieję , że po wyschnięciu nie reaguje z EPDM Teraz jeszcze trzeba obmyśleć ułożenie i podejścia do bufora (podłogówka, CWU, kaloryfery, solar, kocioł). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 18.01.2010 14:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Bez przesady! Nawet jak bedzie przeciekac to bedzie to struzka a nie tsunami. IMHO kratka do kanalizacji wystarczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 18.01.2010 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2010 Jednym słowem - projektanta za ucho i niech przeprojektuje jeden pokój na bufor... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 19.01.2010 01:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2010 A jak woda przestygnie to mozemy uzyc alternatywnie jako basen! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 31.01.2010 16:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2010 Mam krótkie pytanie z fizyki płynów, a mianowicie: Czy uproszczony układ z rysunku, może pracować GRAWITACYJNIE ?http://img254.imageshack.us/img254/91/projektco1.th.jpgŹródło ciepła 2m poniżej dna odbiornika , którym jest otwarty zbiornik wody. Rury idą cały czas do góry by w końcowym momencie zakręcić w dół. Tworzy się syfon. Jednak rury idą w dół (ciepła 50cm, zimna 2,5m), znacznie mniej niż do góry ( na całym odcinku od źródła ciepła do górnej krawędzi zbiornika jest 4-5metrów). Zbiornik ma 2,5m wysokości. Rury fi 25 minimalnie. Pewnie lepiej by było 32mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 31.01.2010 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2010 Jakoś tam zadziała.Tyle, że po co, jak zaraz co ciepłe - to pójdzie z powierzchni tego basenu.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
K160 31.01.2010 21:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2010 Ależ naturalnie. Zbiornik będzie miał wieko ocieplone więcej niż 10cm styro, wieko będzie pół szczelne ze względów bezpieczeństwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 28.05.2010 23:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2010 Super wątek, co ciekawe trafiłem na niego wpisując w guglu "temperatura topnienia 60". PARAFINA, to jest to, policzmy:Założenie liczymy ile 1m3 danej substancji jest w stanie zakumulować ciepła przy zmianie temperatury z 10 do 80 st C. Parafina(bierzemy twardą topnieje w 60st):się nie rozszerza jako ciało stałe(współczynnik 0.000107 K^-1) jako ciecz: załóżmy, że zwiększy objętość od roztopienia do 80st o 50%ciepło właściwe 2,1J/kg/K (nie mogę znaleźć dla ciekłej, ciecze zwykle mają większe niż ciała stałe, więc weźmy tę samą wartość)ciepło topnienia 150kJ/kggęstość przy 20st 900kg/m3 Woda:ciepło właściwe 4,1J/kg/Kgęstość przy 20st 1000kg/m3 Ilość wody branje do doświadczenia 1000kgIlość parafiny 600kg(żeby nam się nie przelało jak się rozszerzy). Ciepło jakie zgromadzimy w wodzie:E=Cw*m*dT=4100*1000*70=287MJ Ciepło jakie zgromadzimy w parafinie:E=Cw*m*dT+Ct*m=2100*600*70+150 000 * 600 = 185MJ+90MJ=275MJ PARAFINA NIE MA SENSU. Szukamy dalej idealnej substancji... Ktoś pisał coś o saletrach, czy ma ktoś gdzieś jakieś właściwości fizyczne tego ustrojstwa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 29.05.2010 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2010 Aha, żeby było na temat, bufor zrobię z 5 beczek metalowych:http://allegro.pl/listing.php/search?string=beczka+200l&from_showcat=1&category=0&change_view=1po 30zł są takie bez syfu, czyli 150zł, więc te 300 to wychodzi drogo, oczywiście bez kosztów rurek... No można się przyczepić do transportu, ale coś się znajdzie w okolicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.