Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydraulik się uzewnetrznia - pytajcie, jak bede umiał to odp


skrol

Recommended Posts

Zawór czterodorożny ma za zadanie przełączyć się na mały układ żeby kocioł pracował w wysokiej temp, Przełącza zasilanie i powrót

Zawór trójdrogowy robi podmieszanie układy, i jest wstanie zamknąć tylko zasilanie albo tylko powrót

 

Trójdrożnego można użyć do przełączenia jednego układu na drugi jeżeli ma siłownik, ale będziemy sterować tylko zasilaniem lub powrotem... lepiej do tego użyć czterodrogowego.

Trójdrogowy lepszy jest do przełączania zasilania (powrotu) między CO i CWU

 

Nie wiem czy to jest zrozumiałe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witaj skrol!

Być może moje pytanie jest banalne, ale mnie nurtuje. Jaka jest różnica pomiędzy temperaturą zasilania grzejników 75/65 a 70/55 (oczywiście poza samą temperaturą)? Wiem, że zasilając grzejniki przy niższych parametrach muszę odpowiednio zwiększyć ich rozmiar żeby uzyskać tę samą moc, to jest jasne, ale jak większa temperatura zasilania przekłada się np. na zużycie gazu? Jeżeli na początku sezonu grzewczego muszę ogrzać wodę z przykładowo 10 stopni C do 75, to muszę zużyć więcej np. gazu niż przy ogrzewaniu do 70 stopni C, ale gdy już woda jest ogrzana i kocioł podtrzymuje tylko jej temperaturę to czy ma znaczenie czy jest to 75 czy 70 stopni?

Moje pytanie wzięło się stąd, że zakładając temperaturę układu c.o. 75/65 mogę kupić mniejsze, a przez to tańsze grzejniki, ale czy będzie to miało w przyszłości wpływ na koszty ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj skrol!

Być może moje pytanie jest banalne, ale mnie nurtuje. Jaka jest różnica pomiędzy temperaturą zasilania grzejników 75/65 a 70/55 (oczywiście poza samą temperaturą)? Wiem, że zasilając grzejniki przy niższych parametrach muszę odpowiednio zwiększyć ich rozmiar żeby uzyskać tę samą moc, to jest jasne, ale jak większa temperatura zasilania przekłada się np. na zużycie gazu? Jeżeli na początku sezonu grzewczego muszę ogrzać wodę z przykładowo 10 stopni C do 75, to muszę zużyć więcej np. gazu niż przy ogrzewaniu do 70 stopni C, ale gdy już woda jest ogrzana i kocioł podtrzymuje tylko jej temperaturę to czy ma znaczenie czy jest to 75 czy 70 stopni?

Moje pytanie wzięło się stąd, że zakładając temperaturę układu c.o. 75/65 mogę kupić mniejsze, a przez to tańsze grzejniki, ale czy będzie to miało w przyszłości wpływ na koszty ogrzewania.

 

Kocioł atmo czy kondensat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie ma tak że temperatura powrotu jest obliczeniowa... więc nie bierz tego pod uwagą.

Przy wyższym zasilaniu zawsze zużyjesz więcej gazu.

Większe grzejniki to więcej wody.... czyli większa bezwładność, woda wolniej sie wystudza, kocioł rzadziej się włącza.....

 

Twoja teoria że podgrzewasz wodę tylko o 10 stopni nie jest realna, wpływ na to ma dużo czynników, ... otwarcie okien, termostaty, ilość osób w pomieszczeniu,.. pomijam oczywiście te które teoretycznie są do obliczenia... czy cieplność budynku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam pytanie do fachowca.

Planuję wykonać ogrzewanie w swoim domu w taki sposób:

Kominek z PW połączony z buforem Ciepła ok. 1000 L na wzpólnym zładzie działający w układzie otwartym i (będa po dwu stronach ściany) grawitacyjnie wspomagane pompką.

Do tego piec gazowy kondensacyjny, oraz może dodatkowo lub zamiast gazówki piec stałopalny.

Wątpliwości:

1. Czy nie przekombinowałem

2. Czy piec gazowy może działać na układzie otwartym, będzie tu wszakże ciśnienie (1000L)

3. Ponieważ zaczynam dopiero budowę doradzono mi abym włożył w komin rurę kwasową 130mm a jak będę chciał kondensata to wsadzi sie w to np. 80 i będzie dwupłaszczowo...

 

Z góry dzięki za poradę

 

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam pytanie do fachowca.

Planuję wykonać ogrzewanie w swoim domu w taki sposób:

Kominek z PW połączony z buforem Ciepła ok. 1000 L na wzpólnym zładzie działający w układzie otwartym i (będa po dwu stronach ściany) grawitacyjnie wspomagane pompką.

Do tego piec gazowy kondensacyjny, oraz może dodatkowo lub zamiast gazówki piec stałopalny.

Wątpliwości:

1. Czy nie przekombinowałem

2. Czy piec gazowy może działać na układzie otwartym, będzie tu wszakże ciśnienie (1000L)

3. Ponieważ zaczynam dopiero budowę doradzono mi abym włożył w komin rurę kwasową 130mm a jak będę chciał kondensata to wsadzi sie w to np. 80 i będzie dwupłaszczowo...

 

Z góry dzięki za poradę

 

Mariusz

 

1. przekombinowałeś :) gazowy + kominek PW - TAK

kominek PW + stałopalny - NIE

 

2. ciśnienie nie robi się z ilości wody.... tylko ze słupa wody... czyli na jakiej wysokości to masz. Jeżeli chcesz uzyskać 1,5 bara to ten bufor musiałby być na 15 metrach. Bądź jeszcze świadomy objętości takiego zbiornika... i wielkości pomieszczenia dla niego. Kotły gazowe nie lubią układów otwartych, grzejniki zresztą też. Radzę z bufora zrobić wymiennik.

 

3. Dla kondensatu radzę ceramikę lub same cegły.... włożenie kolana 80 z podporą w kwasówką 130 graniczy z cudem, trzeba potem wszystko rozbijać.

Ale jeżeli przewidujesz stałopalny no to nie mogą być same cegły... wiec musisz się na coś zdecydować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. przekombinowałeś :) gazowy + kominek PW - TAK

kominek PW + stałopalny - NIE

 

2. ciśnienie nie robi się z ilości wody.... tylko ze słupa wody... czyli na jakiej wysokości to masz. Jeżeli chcesz uzyskać 1,5 bara to ten bufor musiałby być na 15 metrach. Bądź jeszcze świadomy objętości takiego zbiornika... i wielkości pomieszczenia dla niego. Kotły gazowe nie lubią układów otwartych, grzejniki zresztą też. Radzę z bufora zrobić wymiennik.

 

3. Dla kondensatu radzę ceramikę lub same cegły.... włożenie kolana 80 z podporą w kwasówką 130 graniczy z cudem, trzeba potem wszystko rozbijać.

Ale jeżeli przewidujesz stałopalny no to nie mogą być same cegły... wiec musisz się na coś zdecydować

 

hmm

ad. 1 skrol - why? :D

Wydawało mi się że kominek to taki stałopalny tylko z szybą i podłączenie podobnych dwóch nie będzie problemem

 

ad2 Co do wielkości takowego zdaję sobie sprawę, a jak z tym układem otwartym dla gazowych i grzejników - dlaczego nie lubią i co to znaczy nie lubią. Nie będzie działać, słabiej, czy sie psuje... etc

 

ad3. przewiduję 3 kominy dla: Kominka, Stałopalnego i Gazowca. Dziś buduję, za pół roku instalacja. Cholera wie co na co sie zdecyduję.

Ale jak z tą rurą. Koleś w hurtowni mi tak doradził. Piece gazowe potrzebują kwasówki, kondensat dodatkowo dwóch płaszczów coby kondensat miał po czym spływać. Dobrze myślę?

I na etapie budowy radził mi włożyć 130, później mogę drugą rurę jeśli kondensat, jeśli inny gazowy to będzie git.

 

Jeśli możesz wytłumacz mi jak chłop krowie na rowie :) jak to powinno być...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. przekombinowałeś :) gazowy + kominek PW - TAK

kominek PW + stałopalny - NIE

 

2. ciśnienie nie robi się z ilości wody.... tylko ze słupa wody... czyli na jakiej wysokości to masz. Jeżeli chcesz uzyskać 1,5 bara to ten bufor musiałby być na 15 metrach. Bądź jeszcze świadomy objętości takiego zbiornika... i wielkości pomieszczenia dla niego. Kotły gazowe nie lubią układów otwartych, grzejniki zresztą też. Radzę z bufora zrobić wymiennik.

 

3. Dla kondensatu radzę ceramikę lub same cegły.... włożenie kolana 80 z podporą w kwasówką 130 graniczy z cudem, trzeba potem wszystko rozbijać.

Ale jeżeli przewidujesz stałopalny no to nie mogą być same cegły... wiec musisz się na coś zdecydować

 

hmm

ad. 1 skrol - why? :D

Wydawało mi się że kominek to taki stałopalny tylko z szybą i podłączenie podobnych dwóch nie będzie problemem

 

ad2 Co do wielkości takowego zdaję sobie sprawę, a jak z tym układem otwartym dla gazowych i grzejników - dlaczego nie lubią i co to znaczy nie lubią. Nie będzie działać, słabiej, czy sie psuje... etc

 

ad3. przewiduję 3 kominy dla: Kominka, Stałopalnego i Gazowca. Dziś buduję, za pół roku instalacja. Cholera wie co na co sie zdecyduję.

Ale jak z tą rurą. Koleś w hurtowni mi tak doradził. Piece gazowe potrzebują kwasówki, kondensat dodatkowo dwóch płaszczów coby kondensat miał po czym spływać. Dobrze myślę?

I na etapie budowy radził mi włożyć 130, później mogę drugą rurę jeśli kondensat, jeśli inny gazowy to będzie git.

 

Jeśli możesz wytłumacz mi jak chłop krowie na rowie :) jak to powinno być...

 

ad 1. nie chodzi oto że będzie łatwiej podłączyć.... tylko poco inwestować w kotłownię w salonie skoro ma się taką samą w kotłowni... ale to Twój dom...:)

 

ad 2. grzejniki które pracują w układzie otwartym szybciej rdzewieją, jest więcej tleny w wodzie, którą jeszcze co dziennie dotleniasz.

 

ad 3. rura 130 w kominie kondensacyjnym nie służ do spływania kondensatu.... skąd taki pomysł. Jeżeli teraz włożysz 130 i potem będziesz chciał włożyć 80 to będzie problem z kolanem 80 który jeszcze ma podporę kominową... trzeba wyciąć sporo tej 130.

Jeżeli planujesz kondensat to nic nie wkładaj w komin ... zostaw same pełne cegły potem włożysz w to 80

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

z kominkiem już kapuję. Nie chodzi o to że chcę tak zrobić od razu tylko czy w przyszłości istnieje taka opcja. Kominek w salonie pomimo swoich funkcji ogrzewczych głównie będzie spełniał funkcję ozdobno-nastrojową.

Do tego dojdzie właśnie kondensat lub może kiedyś w przysżłości jak sąsiedzi zza wschodu zamkną gaz - piec stałopalny. (stąd 3 kominy)

Apropo komina do kondensata to po porstu myślałem że trzeba włożyć rurę dwuścienną w komin. A jak będzie jedna 80 to jak będzie to działało - powietrze po zewnątrz między rurą a cegłami będzie pobierane? Nie będzie problemów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

z kominkiem już kapuję. Nie chodzi o to że chcę tak zrobić od razu tylko czy w przyszłości istnieje taka opcja. Kominek w salonie pomimo swoich funkcji ogrzewczych głównie będzie spełniał funkcję ozdobno-nastrojową.

Do tego dojdzie właśnie kondensat lub może kiedyś w przysżłości jak sąsiedzi zza wschodu zamkną gaz - piec stałopalny. (stąd 3 kominy)

Apropo komina do kondensata to po porstu myślałem że trzeba włożyć rurę dwuścienną w komin. A jak będzie jedna 80 to jak będzie to działało - powietrze po zewnątrz między rurą a cegłami będzie pobierane? Nie będzie problemów?

 

Tutaj masz link ja się wkłada 80 w komin murowany

http://www.vaillant.pl/stepone2/data/downloads/fe/34/00/ii_przewody_eco_835294_01.pdf

od strony 13

 

jeżeli w przyszłości chcesz kondensat zastąpić stałopalnym to zastosuj komin nie murowany tylko systemowy z kamionki.... to potem wyjmujesz tylko rurę 80 i masz komin do stałopalnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może odpowiedź na moje pytanie już była , ale jeżeli mogę zapytać.

Do ogrzewania swojego domu zamierzam kupić piec kondensacyjny. W domu ( około 150 m2) będzie z 10 kaloryferów i z 50 m2 podłogówki. Jeden czujnik temperatury wewnętrznej w sypialni , drugi na zewnątrz.

1) pytanie , czy piec dążąc do zapewnienia odpowiedniej ( zadanej ) temperatury w sypialni zmienia temperaturę zasilania, czy czas trwania tego zasilania. ( podejrzewam , że nigdy nie przekracza max. zadanej przez instalatora). A jeżeli robi się już wiosna , czy podaje mniejszą temperaturę na kaloryfer , czy tylko krócej grzeje ciągle wysoką temperaturą.

2) jak rozwiązuje się regulację podłogówki. Oczywiście wiem ,że woda musi być zmieszana z powrotem aby zmniejszyć jej temperaturę do powiedzmy 40 stopni , i czy w tym wypadku stosuje się mieszacz proporcjonalny , czy termostatowy. A co steruje pompą . Wiem ,że może mieć 3 biegi. I w lecie też będzię pracowała dopóki jej nie wyłączę ?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam skrol

właśnie przeglądam twoją stronkę i właśnie znalazłem świetne rozwiązanie szafek z rozdzielaczem grzejników i podłogówki z pod mieszaniem

zastanawiam się jak się sprawdza takie rozwiązanie ,bo szafki będę miał w sypialni za szafą wiec częste doglądanie pompki czy zaworków to trochę karkołomne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może odpowiedź na moje pytanie już była , ale jeżeli mogę zapytać.

Do ogrzewania swojego domu zamierzam kupić piec kondensacyjny. W domu ( około 150 m2) będzie z 10 kaloryferów i z 50 m2 podłogówki. Jeden czujnik temperatury wewnętrznej w sypialni , drugi na zewnątrz.

1) pytanie , czy piec dążąc do zapewnienia odpowiedniej ( zadanej ) temperatury w sypialni zmienia temperaturę zasilania, czy czas trwania tego zasilania. ( podejrzewam , że nigdy nie przekracza max. zadanej przez instalatora). A jeżeli robi się już wiosna , czy podaje mniejszą temperaturę na kaloryfer , czy tylko krócej grzeje ciągle wysoką temperaturą.

To zależy jakie jest sterowanie tego kotła... zazwyczaj kocioł moduluje zasilanie... zmienia temp zasilania.. ale i czas nagrzewania to jest oczywiste.

Kocioł nie przekracza max temp ustalonej.... ale nie radzę za bardzo jej obniżać.

 

 

2) jak rozwiązuje się regulację podłogówki. Oczywiście wiem ,że woda musi być zmieszana z powrotem aby zmniejszyć jej temperaturę do powiedzmy 40 stopni , i czy w tym wypadku stosuje się mieszacz proporcjonalny , czy termostatowy. A co steruje pompą . Wiem ,że może mieć 3 biegi. I w lecie też będzię pracowała dopóki jej nie wyłączę ?.

 

Sterowanie jest zależne od ilości przepływanej wody w sekcjach podłogówki i od temp zasilania i/lub powrotu.

Podmieszanie ma za zadanie obniżenie kosztów gazu... i dopiero potem obniżenie temp.

Działa to tak że pompa cały czas robi obieg wody a zawór dopuszcza ciepłą tylko kiedy potrzeba..... oczywiście jest to teorie.... bo rzadko spotykam dobrze zrobione mieszacze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam skrol

właśnie przeglądam twoją stronkę i właśnie znalazłem świetne rozwiązanie szafek z rozdzielaczem grzejników i podłogówki z pod mieszaniem

zastanawiam się jak się sprawdza takie rozwiązanie ,bo szafki będę miał w sypialni za szafą wiec częste doglądanie pompki czy zaworków to trochę karkołomne

 

działa bardzo dobrze... oczywiście pierwszy sezon radzę tego nie zakrywać ..... trzeba troszkę czasu na wysterowanie.

W sypialni może być słychać pompkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie myślałem nad tym ,że może słychać , myślę czy tego nie wywalić do kuchni ,schować za szafki ,

właśnie zastanawiam się tak jak kolego , jak tym ustrojstwem sterować?

Nie dało by rady podłączyć pompy pod jakiś sterownik z czujnikiem tem., gdy tem. zostanie osiągnięta wyłączy pompę.Tylko wtedy trza było by każdą pętle osobno sterować .

 

doradź coś prostego a dobre

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówką steruje się albo poprzez pogodówke kotła... albo czujnik temp na zasilaniu i lub powrocie. działąjący jako wyłacznik

Ja staram sie montować wyłącznik na powrocie z podłogówki..... jak osiągnie 25 stopni to wyłącza pompę.

Oczywiście na każdej pętli przepływomierze.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...