Raulik 02.08.2010 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Na wsi często nie ma wodociągów i jeśli wyłącza zasilanie to co wtedy ??? Zastanawiałem sie nad nad wężownicą ale to mnie niepokoi. Ja do zasilania pompy i oświetlenia mam ups 1400VA i w wypadku braku prądu on podtrzymuje zasilanie na 1,5 godziny przy ciągłej pracy pompy, dodatkowo brak prądu powyżej 15 minut lub wzrost temperatury powyżej 60 st powoduje rozczepienie łancuszka od miarkownika.W wypadku awari pompy mam wodociąg podstawowe pytanie to jaką moc ma twoj hydrofor i jaką masz studnie wierconą czy kopaną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yareka 02.08.2010 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Studnia kopana i hydrofor chyba 1100 w i 100l zbiornik wiec marnie to widzę. Wodociąg miał być rok temu ale ani widu a słychu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Puławiak 02.08.2010 14:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 eee to bez instalacji wodociągowej układu zamkniętego to bym nie zrobił za zadne pieniądze podstawa to wodociąg i wtedy bezproblemowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Raulik 02.08.2010 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Studnia kopana i hydrofor chyba 1100 w i 100l zbiornik wiec marnie to widzę. Wodociąg miał być rok temu ale ani widu a słychu Agregaty prądotwórcze z automatycznym startem raczej nie wchodzą w rachube bo to dość kosztowne urządzenia,więc ciezko Ci będzie zrobić pełną automatyke za nieduże pieniądze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andy999 04.08.2010 05:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Widzę, że mimo nieobecności Last Rico wątek o spalaniu węgla metodą przez Niego propagowaną nadal żyje !!! Stąd moje pytanie.... Właśnie zamierzam złożyć zamówienie na kocioł, w którym chcę palić metodą Last Rico. Do ogrzania 165 m2 w nowym, parterowym domu, chyba nieźle ocieplonym ( ściana porotherm 24cm +18cm styropian, strop betonowy + 30cm wełny, okna 1.1 ), właściwie jestem zdecydowany na Ogniwo 13 kW, bez nadmuchu, z wężownicą schładzającą:http://kotly.com/product_info.php?cPath=36&products_id=2517I tu moje pytanie:- czy 13 kW wystarczy do uzyskania odpowiedniej stałopalności. Chodzi mi, żeby w ciągu całego sezonu grzewczego, móc jak najwięcej razy rozpalać 1 raz na dobę. Myślę o temperaturach wokół +5 do -5 stopni ( mieszkam we Wrocławiu ) Wydaje się, że da się uzyskać to, bo dom będzie miał wystarczającą bezwładność, żeby poczekać, aż wypali się cały z wkład węgla i będzie można wygarnąć zimny już popiół. Dostępne kalkulatory doboru kotła zalecają 11kW, ale nie biorą pod uwagę moich planów palenia 1 raz na dobę od góry.Mam też zbiornik na ciepłą wodę 80 litrów. Sprawę dogłębnie przedyskutowałem z moim Sąsiadem; posiadaczem kotła Ogniwo 17 kW http://kotly.com/product_info.php?cPath=36&products_id=63 który ogrzewa dom 110 m2, nieocieplony i uzyskuje bardzo dobre rezultaty. Przekonuje mnie, że 13 kW dla ocieplonego domu będzie OK. Ponieważ jest aktywnym uczestnikiem tego wątku przekonał mnie do swojego zdania podkreślając, że często kłopoty użytkowników kotłów wynikają z przewymiarowania, i już miałem kliknąć " zamów " i ręka mi zadrżała.... Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby właśnie 17 kW ?Z wyliczeń mocy grzejników wynika 11500 W, natomiast z projektu ( indywidualnego !!! ) moc kotła 20-25kW.Zależy mi na właściwym doborze kotła, bo wiem, że od tego zależy jak będę spędzał czas w zimowe wieczory i poranki...Byłbym wdzięczny za podpowiedź w tym zakresie. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hammer1 04.08.2010 06:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 WitamKolego Andy999 napisałeś o wężownicy schładzającej a przecież coś takiego montuje się w kotłach do układu zamkniętego , który w Polsce jest prawnie zabroniony.W Polsce tylko układ otwarty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andy999 04.08.2010 07:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Witam Kolego Andy999 napisałeś o wężownicy schładzającej a przecież coś takiego montuje się w kotłach do układu zamkniętego , który w Polsce jest prawnie zabroniony. W Polsce tylko układ otwarty. Zmieniły się przepisy w tym zakresie, ( układ zamknięty dopuszczony z wężownicą schładzającą ) producenci zareagowali na to i w niektórych modelach montują wężownice. Mój układ jest otwarty, ale dla lepszego zabezpieczenia mam zamiar kupić kocioł z wężownicą, głównie na wypadek braku prądu. Instalacja jest nisko pojemnościowa, więc wodę łatwo zagotować. Dom parterowy + alupex, więc na grawitację nie ma szans. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Puławiak 04.08.2010 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Witam Kolego Andy999 napisałeś o wężownicy schładzającej a przecież coś takiego montuje się w kotłach do układu zamkniętego , który w Polsce jest prawnie zabroniony. W Polsce tylko układ otwarty. Trochę się przepisy zmieniły jakiś czas temu a dokładniej od zeszłego roku układy zamknięte saw Polsce dopuszczone do użytkowania pod pewnymi warunkami ale dopuszczone Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 04.08.2010 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Widzę, że mimo nieobecności Last Rico wątek o spalaniu węgla metodą przez Niego propagowaną nadal żyje !!! Stąd moje pytanie.... Właśnie zamierzam złożyć zamówienie na kocioł, w którym chcę palić metodą Last Rico. Do ogrzania 165 m2 w nowym, parterowym domu, chyba nieźle ocieplonym ( ściana porotherm 24cm +18cm styropian, strop betonowy + 30cm wełny, okna 1.1 ), właściwie jestem zdecydowany na Ogniwo 13 kW, bez nadmuchu, z wężownicą schładzającą: http://kotly.com/product_info.php?cPath=36&products_id=2517 I tu moje pytanie: - czy 13 kW wystarczy do uzyskania odpowiedniej stałopalności. Chodzi mi, żeby w ciągu całego sezonu grzewczego, móc jak najwięcej razy rozpalać 1 raz na dobę. Myślę o temperaturach wokół +5 do -5 stopni ( mieszkam we Wrocławiu ) Wydaje się, że da się uzyskać to, bo dom będzie miał wystarczającą bezwładność, żeby poczekać, aż wypali się cały z wkład węgla i będzie można wygarnąć zimny już popiół. Dostępne kalkulatory doboru kotła zalecają 11kW, ale nie biorą pod uwagę moich planów palenia 1 raz na dobę od góry. Mam też zbiornik na ciepłą wodę 80 litrów. Sprawę dogłębnie przedyskutowałem z moim Sąsiadem; posiadaczem kotła Ogniwo 17 kW http://kotly.com/product_info.php?cPath=36&products_id=63 który ogrzewa dom 110 m2, nieocieplony i uzyskuje bardzo dobre rezultaty. Przekonuje mnie, że 13 kW dla ocieplonego domu będzie OK. Ponieważ jest aktywnym uczestnikiem tego wątku przekonał mnie do swojego zdania podkreślając, że często kłopoty użytkowników kotłów wynikają z przewymiarowania, i już miałem kliknąć " zamów " i ręka mi zadrżała.... Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby właśnie 17 kW ? Z wyliczeń mocy grzejników wynika 11500 W, natomiast z projektu ( indywidualnego !!! ) moc kotła 20-25kW. Zależy mi na właściwym doborze kotła, bo wiem, że od tego zależy jak będę spędzał czas w zimowe wieczory i poranki... Byłbym wdzięczny za podpowiedź w tym zakresie. Pozdrawiam. Jak zamierzasz palić od góry w/g zasypu cyklicznego, to tego typu konstrukcje dobiera się normalnie w/g średniej mocy eksploatacyjnej, aby zasyp wytrzymywał w granicy 20-24h. Zatem jeżeli, Twoje zapotrzebowanie szacujesz na ok.12kW mocy znamionowej, to dla zasypu cyklicznego powinno się wybrać coś w granicy 17-18kW. Na badaniach konstrukcji miałowej SEKOM 17kW średnia eksploatacyjna została wyliczona na moc 11,3kW, stąd taka rada. Wiem,że kupujesz prostszy kocioł i zamierzasz skorzystać z rad tego wątku. Moja jest taka.... Przy doborze w/g mocy znamionowej (12kW) stałopalność będzie wynosić 8-12godzin. Kocioł 17kW dobrany do mocy znamionowej dla nowego budownictwa ogrzeje do ok.190m2 (tutaj zasyp do12h), przy średniej eksploatacyjnej polecany jest do ok.110-140m2 max. dla nowego budownictwa (tutaj zasyp średnio raz na 20-24h). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Raulik 04.08.2010 11:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Kolego Andy999 a jesteś pewien że nie chcesz dolniaka? tam dosypiesz kiedy zechcesz. Ja akurat jestem zwolennikiem opisywanej tutaj metody ale ja taki kocioł mialem za friko i jestem świadomy plusów i minusów takiego palenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andy999 05.08.2010 05:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2010 Jak zamierzasz palić od góry w/g zasypu cyklicznego, to tego typu konstrukcje dobiera się normalnie w/g średniej mocy eksploatacyjnej, aby zasyp wytrzymywał w granicy 20-24h. Zatem jeżeli, Twoje zapotrzebowanie szacujesz na ok.12kW mocy znamionowej, to dla zasypu cyklicznego powinno się wybrać coś w granicy 17-18kW. Na badaniach konstrukcji miałowej SEKOM 17kW średnia eksploatacyjna została wyliczona na moc 11,3kW, stąd taka rada. Wiem,że kupujesz prostszy kocioł i zamierzasz skorzystać z rad tego wątku. Moja jest taka.... Przy doborze w/g mocy znamionowej (12kW) stałopalność będzie wynosić 8-12godzin. Kocioł 17kW dobrany do mocy znamionowej dla nowego budownictwa ogrzeje do ok.190m2 (tutaj zasyp do12h), przy średniej eksploatacyjnej polecany jest do ok.110-140m2 max. dla nowego budownictwa (tutaj zasyp średnio raz na 20-24h). Trafiają do mnie argumenty związane ze średnią mocą eksploatacyjną i koniecznością częstego zasypu w przypadku wybrania kotła 13kW zamiast 17kW. Kocioł o mocy 17kW oprócz większej wydajności ( większej o ok. 30% w porównaniu do 17kW ) powinien mieć również większą komorę zasypową, co przedłużyłoby stałopalność, niestety w przypadku kotła Ogniwo S6WC-17 tak nie jest. Siedemnastka od trzynastki jest większa o 12 %, a komorę ma większą o ok. 16%. Wyobrażam sobie, że jeśli jest mowa o mocy eksploatacyjnej, to chodzi o moc z którą pracuje kocioł nie w okresie ekstremalnych warunków przyjętych do obliczenia mocy ( -18 stopni ) tylko np. + 5 do -5 stopni. Obawiam się, że wtedy w większym kotle będzie musiała być utrzymywana temperatura nawet poniżej 40 stopni, żeby w domu nie było za gorąco, a z czym się to wiąże to wszyscy wiemy. Zawory mieszające już przerabiałem, więc nie dam się namówić.... Stałopalność 20-24 godziny jest dla mnie optymalnym celem, aczkolwiek myślę że dom będzie miał dość dużą bezwładność ( grube mury i strop +grube ocieplenie ), co pozwoli nawet po wcześniejszym niż 20 godzin wygaśnięciu kotła, rozpalać tylko 1 raz na dobę. Drążę ten temat doboru mocy, choć ktoś powie: " jaka to różnica 3 kW w tę czy tamtą stronę, bierz większy i już, ja mam 24kW na mniejszy dom i jest OK !: Zwróciłem uwagę, że w tym wątku wielokrotnie była mowa o obniżeniu mocy kotła, natomiast chyba nikt się nie skarżył, że ma za mały kocioł. Za duży kocioł to duży problem, obecnie w starym domu właśnie mnie to dotyka. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andy999 05.08.2010 05:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2010 (edytowane) Kolego Andy999 a jesteś pewien że nie chcesz dolniaka? tam dosypiesz kiedy zechcesz. Ja akurat jestem zwolennikiem opisywanej tutaj metody ale ja taki kocioł mialem za friko i jestem świadomy plusów i minusów takiego palenia. Zanim trafiłem na wątek Last Rico szukałem kotła z dolnym spalaniem, jako uznawanego za teoretycznie lepszy do spalania węgla, ale zapoznając się z wrażeniami ( kłopotami ) użytkowników pomyślałem, żeby zastosować najprostsze rozwiązanie i kupić górniaka. Ale jestem otwarty na propozycje bo przyznaję, że od czasu trafienia na ten wątek ( rok temu ) porzuciłem zainteresowanie kotłami z dolnym spalaniem. Pozdrawiam. Edytowane 5 Sierpnia 2010 przez andy999 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hammer1 06.08.2010 11:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2010 Niedawno spotkałem się z dosyć nieprzyjemną sytuacją tzn.kocioł przewymiarowany 17 kw 2,6m2 powierzchni wymiany na jakieś 150m2.Kocioł typowy górniak z pleszewa.Najpierw kocioł szybciutko gotował wodę w układzie to z racji przewymiarowania i niedociążonej klapki wentylatora.dociązenie klapki zatrzymało wzrost temp. ale odcięło całkowicie powietrze no i smoła gotowa.do tego dochodzi jeszcze niska temp. na kotle a co za tym idzie niska temp spalin.Jakby tego było mało to jeszcze mokre drewno dokładane za ogieńPo 2 sezonach wykwity na kominie i smród jak diabli.Można zwiększyć temp na kotle ale to i tak niewiele do bo kocioł łapie niemiłosiernie długie przestoje nawet 3hCo z tym fantem zrobić zmniejszyć palenisko? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 06.08.2010 15:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2010 Niedawno spotkałem się z dosyć nieprzyjemną sytuacją tzn. kocioł przewymiarowany 17 kw 2,6m2 powierzchni wymiany na jakieś 150m2. Kocioł typowy górniak z pleszewa. Najpierw kocioł szybciutko gotował wodę w układzie to z racji przewymiarowania i niedociążonej klapki wentylatora. dociązenie klapki zatrzymało wzrost temp. ale odcięło całkowicie powietrze no i smoła gotowa. do tego dochodzi jeszcze niska temp. na kotle a co za tym idzie niska temp spalin. Jakby tego było mało to jeszcze mokre drewno dokładane za ogień Po 2 sezonach wykwity na kominie i smród jak diabli. Można zwiększyć temp na kotle ale to i tak niewiele do bo kocioł łapie niemiłosiernie długie przestoje nawet 3h Co z tym fantem zrobić zmniejszyć palenisko? Co Ty masz za kocioł 2,6m2 a 17kW?? Jakieś badania ten produkt posiada? Może kupiłeś większy z mniejszą nabitą tabliczką, bo ktoś się nie do końca znał? Może to ma 22-25kW a nie 17.... Możesz podać, czy to konstrukcja typowo miałowa i wyczytać jak duży zasyp w kg miału ma palenisko? Moja rada na poprawę sytuacji jest taka: a) zainwestować w sterownik z PID, np. Proton PID (to z powodu trybu serwisowego, gdzie dostosuje się wszystko pod dany typ dmuchawy i silnik) Taki sterownik stara się nie wchodzić w przedmuch, pracuje głównie w trybie grzania b) zrezygnować z miału i jego moczenia. Przejść na groszek (ale nie eko, tylko groszek Gk.I 0-31,5mm on jest w podobnej cenie jak dobry miał), nie moczyć go wcale przy sterowaniu PID. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hammer1 06.08.2010 16:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2010 Ten kocioł nie jest mój, konstrukcja na gorsze gat. węgla lub miału.Wg mnie najwłaściwszym opałem jest nisko kaloryczny miał albo jeszcze cos innego typu flot.Przez to taka powierzchnia wymiany albo fatycznie tak jak piszesz ktoś popełnił fatalny błąd.Zasyp na oko tak z 50kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 07.08.2010 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2010 Kotły miałowe o mocy 17kW mają zasyp z zakresu 25-35kg... Moc 25kW to zasyp ok. 45-50kg Jak będziesz palił flotem, to ten kocioł zabijesz a komin Ci zakwitnie na maxa. Spróbuj kupić 3-4worki groszku typ Gk.I 0-31,5mm, zainwestuje 205zł w sterownik Proton PID.Na początek zmień na 1-2palenia opał na groszek Gk.IPrzekonasz się, czy będzie lepiej. Tylko już tego groszku nie mocz, błoto się nie pali. Jeżeli czegoś nie zmienisz, to za chwilę wydasz na remont komina 2-3tys.zł, jeżeli nie więcej. Bardziej mi się wydaje, że komin miał duży ciąg i to była przyczyna naturalnego przeciągania temperatury.Moczenie zbyt mocne miału a tym bardziej palenie flotem to właśnie zalepiony kocioł, korodujący a także niszczejący komin. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mały Mariusz 07.08.2010 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2010 Witam , Jarecki79 mój sterownik to K2 ELECTRONIC Agni Led plushttp://pex-al-pex.pl/p/26/293/sterownik_kot%C5%82a_%3B_pieca_-_agni_led_plus-dmuchawy_i_sterowniki-kot%C5%82y_i_piece.htmlczy ma on coś wspólnego z PID ?? Czy zostawić ten co mam czy kupować nowy.?Palenie u mnie z miarkownikiem jet super ale jak na dworze temperatura spadnie to nieraz kocioł lubi przysnąć i nie trzyma zadanej temperatury. Np ustawiam 50*C a po kilku godzinach jest 40*C , w domu chłodno a ciężko jest pobudzić kocioł do pracy żeby nie wywołać kopcenia. Zar jest na dole a na wierzchu czarny węgiel.Jak paliłem na sterowniku było dużo lepiej dmuchawa ustawiona na 2 bieg praktycznie cały czas pracuje. , temperatura stabilniejsza choć wtedy szybciej się wypala. .Co o tym myślisz ?pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 07.08.2010 16:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2010 Witam , Jarecki79 mój sterownik to K2 ELECTRONIC Agni Led plus http://pex-al-pex.pl/p/26/293/sterownik_kot%C5%82a_%3B_pieca_-_agni_led_plus-dmuchawy_i_sterowniki-kot%C5%82y_i_piece.html czy ma on coś wspólnego z PID ?? Czy zostawić ten co mam czy kupować nowy.? Palenie u mnie z miarkownikiem jet super ale jak na dworze temperatura spadnie to nieraz kocioł lubi przysnąć i nie trzyma zadanej temperatury. Np ustawiam 50*C a po kilku godzinach jest 40*C , w domu chłodno a ciężko jest pobudzić kocioł do pracy żeby nie wywołać kopcenia. Zar jest na dole a na wierzchu czarny węgiel. Jak paliłem na sterowniku było dużo lepiej dmuchawa ustawiona na 2 bieg praktycznie cały czas pracuje. , temperatura stabilniejsza choć wtedy szybciej się wypala. . Co o tym myślisz ? pozdr To co masz, to zwykły, bardzo tani sterownik produkowany przez świeżo powstałą na rynku firmę z Jędrzejowa. Albo korzystaj z miarkownika, jeżeli chcesz Albo zainwestuj w Płomyka PID czy Protona PID. Jaką masz dmuchawę, producent, typ, silnik? np. Producent Konwektor, Model WBS6a, silnik EMC Czy Producent MetrixAB, Model DM30 czy 31ST, SkT...., silnik EMC Czy Producent Ewmar-Ness, Model RV-05- to dużej wydajności dmuchawa, czy model RV-12ARd na silniku Ziehl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hammer1 08.08.2010 09:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2010 Do kol. Jarecki 79 W tym kotle szło już wszystko, po poprzednim została tona orzecha i było to samo. Kostka orzech groszek miał węglowy suchy mokry efekt ten sam kupa mokrej smoły Jeszcze raz podkreślam ,że nie jest to mój kocioł. Kiedys zobaczyłem co się wyprawia podniosłem temp na kotle z 40 do 75 to smoła aż syczała z komina zniknął mokry dym Dlatego wnioskuję o zawór mieszający bo inaczej domownicy ugotowani Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mały Mariusz 08.08.2010 15:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2010 (edytowane) Hej , Jarecki 79 fajnie że chcesz pomóc . Moja dmuchawka to EMWAR-NESS RV 18R . pozdr Jeszcze kilka słów o tym moim problemie z przysypiajacym kotłem .kiedy temperatura spada o np 10*C to jest to napewno oszczędość , (paliłem cyklicznie 30kg węgla kamiennego na 24 godziny ) stałopalność super ale mniej więcej w polowie jak temperatura spadnie nie ma komfortu cieplnego w domu. Mój budynek narazie czeka na izolację (ściany) i spadek temperatury na kotle jest szybko odczuwalny. W domach ocieplonych pewnie domownicy nie zauważą że grzejniki grzeją mniejszą mocą ale u mnie tak. Edytowane 8 Sierpnia 2010 przez Mały Mariusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.