merchel 03.01.2011 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Witam , Przebrąłem przez ten gigantycznie długi wątek i zastosowalem się do zaleceń przeróbki górniaka na "ekologa" motując miarkownik sterujacy PG uchylając klapę drzwiczek popielnika oraz KPW w drzwiczkach komory załadowczej. Do pełni szczęscia muszę jeszcze zmniejszyć komorę spalania, ponieważ kocioł wydaje sie być przewymiarowany. Dodatkowo chciałbym zamontować zawirowywacze w wymieniku typu pionowego. Szczeliny w wymienniku sa szerokości około 10 cm , więc moim zdaniem za duży przeswit. Czy mógłby ktoś wstawić foki takich zawirowywaczy , nie chcialbym tu odkrywac Ameryki W zamian mogę wstawić fotki swoich modyfikacji , czyli KPW , klapka drzwiczek popielnika sterowana miarkownikiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bt9 03.01.2011 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Jutro dam wymiary mojego kotła bo zapomniałem i rozpaliłem nie pomierzywszy zawczasu. Dziś po tym jak kocioł wygasł zostało mi dosyć sporo niedopałków.. z tego co pamiętam to powód za małej lub za dużej ilości powietrza dostarczanego przez klapkę sterowaną miarkownikiem tak? czy to co zostało mogę dorzucić - zmieszać - z nowym załadunkiem węgla? Spali się? Jak rozwiązać problem niedopałków? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piurko2 03.01.2011 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 do piurko2 oznaczenie 15 nie jest mocą tego kotła,zakres mocy to od 8 do 24kW. Mam taki piecyk od ponad miesiąca,pale od góry węglem orzech oraz drewnem jesionowym metodą "od góry".Uwazam że dorabianie do niego kierownicy powietrza wtórnego jest delikatnie mówiac "ekonomicznie nieuzasadnione", a i(podobno) niebezpieczne w użytkowaniu.Posiada on kanały podajace powietrze nad paliwo(po cztery otwory po bokach).No chyba że nie zalezy Ci na gwarancji,masz rezerwowe drzwi albo jestes pasjonatem "dziury" w kotle. Oczywiście , że 15 to oznaczenie ( pewnie średnia moc ) , mój błąd Jakie niebezpieczeństwo wg Ciebie stwarza KPW ??? Mnie dziura nie przeszkadza a nawet jest mi potrzebna ...., raz do roku przez tydzień zakładam palnik olejowy , a poza tymi paroma dniami będzie w tym miejscu KPW . Dorabiam drugi drzwiczki , więc gwarancji nie stracę. eolsey Jeszcze chwilę , porobię fotki to wkleję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marmark 03.01.2011 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 merchelZawirowywacze możesz sobie zrobić z poskręcanych pasków blachy, które będą wisieć w wymienniku:http://www.chaski.com/homemachinist/viewtopic.php?f=8&t=87252Jeśli przewody spalinowe są prostokątne to mogą wisieć obok siebie np. dwa takie paski (wygięte z blachy o szerokości około 10 cm). Są też inne rozwiązania, ale więcej chyba przy nich roboty np. drabinki. bt9Możesz niedopałki rozrzucić na wierzchu nowego zasypu.Przyczyną mogą być różne rzeczy, np. duża zawartość popiołu w węglu, zbyt gruba jego warstwa. Może to skutkować brakiem powietrza w końcowej fazie palenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Papolinek 03.01.2011 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 .Przypuszczam,że do dzisiaj st81zpid został znacząco poprawiony. Normalna prawidłowośc przy rozwoju produktu. Nadal l drobne błedy sie trafiaja. Moim zdaniem jednak st np 32 zPID ma pewna przewage nad sterownikami bez czujnika spalin.Dodatkowo algorytm rózniczkowy bierze pod uwage teperature spalin dobierajac pod tym kątem opymalna ilośc powierzrza. tęperatura spaliny. Ponawiam pytanie: Dlaczego konstrukcja typowo miałowa będzie lepsza do spalania drobnego węgla jak konstrukcja węglowa przy spalaniu miału? Kotły miałowe maja rozbudowana bardziej częsc paleniska przez co ilosc kanałów wymiennnika jest mniejsza niz w przypadku kotła wegoweg(groszek) Miał nie ma tak dłógiego płomienia jak drewna czy tez orzech dlatego tez dłógosc czy tez ilośc kanałów jest mniejsza.Dodatkowo miał zawiera sporo wody więc zbyt dłógie kanały mogły by powodowac gromadzenie sie wody w wymienniku oraz szybsze zurzycie kotła. Sam proces palenia przebiega troche inaczej niz w przypadku drewna czy orzechu.Wegniel orzech czy drewno mozna palic od góry jak i dołu natomiast miał pali sie od góry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 03.01.2011 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 Jest dokładnie odwrotnie. Kotły miałowe mają bardziej rozbudowany wymiennik po stronie spalin.Większa pojemność wodna, sa cięższe od węglowych, z tego też powodu droższe. Konstruowane są z myślą o spalaniu słabszego paliwa, stąd, aby uzyskać większe sprawności droga spalin musi być dłuższa. Kotły węglowe z racji paliwa lepszej jakości osiągają większe sprawności, dlatego wymienniki są mniejsze a te kociołki tańsze, najczęściej góra 2kanaliki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
merchel 03.01.2011 21:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2011 merchel Zawirowywacze możesz sobie zrobić z poskręcanych pasków blachy, które będą wisieć w wymienniku: http://www.chaski.com/homemachinist/viewtopic.php?f=8&t=87252 Jeśli przewody spalinowe są prostokątne to mogą wisieć obok siebie np. dwa takie paski (wygięte z blachy o szerokości około 10 cm). Są też inne rozwiązania, ale więcej chyba przy nich roboty np. drabinki . Marmark Rozumiem ,że te skrecone paski blachy maja wisieć pionowo , skoro wymiennik jest zrobiony jako 2 pionowe kanały ? Możesz przybliżyc temat zawirowywaczy typu drabinka ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
art23 04.01.2011 06:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 @merchelJest jeszcze prostszy sposób na zawirowywacze.Ja powyginałem kawałki blachy w literę U i wsunąłem w szpary pomiędzy wymiennikami.Blacha gr.1.5mm w zupełności wystarczy.w weekend spróbuję jeszcze czegoś innego.Kształt ten sam tylko zawirowywacze mają mieć szerokość 2/3 szerokości kotła i chcę ustawić je tak by tworzyły coś w rodzaju labiryntu 4szt.W tej chwili są węższe ale i tak można odczuć że coś dają bo czopuch nie jest już tak gorący i nie trzeba dławić kotła przepustnicą na czopuchu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
merchel 04.01.2011 07:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 (edytowane) Też myślałem, żeby stworzyć taki labirynt w wymienniku . U mnie to trochę kłopotliwe , ponieważ otwór do czyszczenia wymiennika jest co najmniej 2 razy węższy niż szerokość wymiennika tu jest ciekawy pomysł na zawirowywacz: http://www.loebbeshop.de/wolf/regenerative-heizsysteme/holzfeuer-systeme/zubehoer/abgasturbulator.htm Edytowane 4 Stycznia 2011 przez merchel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mikolaj2 04.01.2011 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Witam serdecznie! Przed prośbą o pomoc/ radę przeanalizowałem cały wątek (była to w gruncie rzeczy miła lektura ) i już w trakcie czytania wprowadzałem modernizacje w moim kotle. Oto przekrój mojego kotła : A to link do producenta (mój piec to KWZ22) : http://www.zielke.pl/offer.php?go=p&t=desc Komin wysokość 10m, przekrój około 14cm na 14cm. Mój dom to 120m2 powierzchni grzewczej, zbudowany na początku lat 90 z półtora pustaka suporeksu i 5 styropianu. W instalacji ma 75m2 podłogówki, 4 kaloryfery panelowe, jeden łazienkowy oraz wymiennik CWU, obieg wymuszony przez pompkę. Piec mam uszczelniony (kartka gaśnie ) oraz ocieplony, dodatkowo zamontowałem dmuchawę - zamontowana jest u góry a powietrze kanałem schodzi na dół pod ruszt, pracą dmuchawy (WPA1 z klapką firmy MM) steruje sterownik Bolecki SPR10. To tyle danych technicznych, teraz opiszę przeróbki które na podstawie forum dokonałem : 1. Najpierw chciałem go przerobić na kocioł dolnego spalania tzn. zaślepiłem szamotem górną szczelinę nad pionowym wymiennikiem, a tył rusztu (też za pionowym wymiennikiem wymurowałem szamotem zgodnie z zaleceniami z wcześniejszych postów - niestety ta metoda palenia nie sprawdziła się ze względu na zawieszanie się opału 2. Druga przeróbka to zaślepienie szamotem powierzchni na ruszcie tak jak na rysunku : Po przeróbce może palić się tylko "w górę" i tak też sie pali jednak bez satysfakcjonujących mnie efektów tzn. pali się czysto bez dymu, jednak bardzo nieekonomicznie bo spalam około 20 kg węgla typu groszek (odpalonego od góry) w czasie 6-8 godziny ze średnią temperaturą na piecu 45stopni C - porównując to z wynikami innych to wypadam słabo. Dodam, że paląc cyklicznie (nie dopuszczając do wychłodzenia domu) nic się praktycznie nie zmienia. Siła nadmuchu na sterowniku to zakres pomiędzy 15 a 25% mocy dmuchawy. Temperatura czopucha nie przekracza setki, a niekiedy spada nawet poniżej 50 (wtedy gdy w piecu jest czarno i palą się tylko fioletowe ogniki). Proszę o Wasze rady, przemyślenia. Zastanawiałem się nad zmianą sterownika na proton, ale sprzedawca na allegro może mi go wysłać dopiero po 10 - zresztą nie mam do końca przekonania, że to coś zmieni. Z góry dziękuję za pomoc! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marmark 04.01.2011 11:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 merchelNie mogę znaleźć jakiegoś sensownego zdjęcia "drabinki". To może bć np. pojedyńczy pręt stalowy z zamocowanymi do niego blaszkami. To może być drabinka, w której "szczebelki" to płaskie blaszki spawane raz pojednej, raz po drugiej stronie. Trzeba sprawdzić czy zawirowywacze za bardzo nie ograniczają ciągu (i czy łatwo się je czyści:-)Niektórzy producenci kotłów zalecają ich wkładanie gdy temperatura spadnie np. poniżej -7 stopni - bo ciąg wtedy wzrasta i mniej przeszkadzają. mikolaj2Wogóle się nie dymi z komina?Ile masz sadzy i smoły w wymienniku?Masz powietrze wtórne?Zważyłeś węgiel, który wsypujesz do kotla? Może to jest 20 litrów?Jak masz docieplony strop?Jak szybko się wychładza mieszkanie kiedy przestajesz palić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 04.01.2011 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 (edytowane) mikolaj2 To jest dolne spalanie jak dla mnie. Zatkanie tego pionowego powoduje,że przy zasypie i odpalaniu paliwa od góry masz tylko 2króciutkie poziome kanały dymne. Powinienes palić w/g zamysłu dolnego spalania. Rozpalaj mała porcję drewna na ruszcie, stopniowo na to węgiel typu orzech, przesuń żar na koniec rusztu w pobliże ujścia do tego kanału pionowego, zasypuj po dolna krawędź drzwiczek. W drzwiczkach zasypowych wywiercić ok.3otwory w trójkącie średnica ok.10-15mm. Dobrze, aby do tego kanału pionowego trafiało jakoś powietrze wtórne. Można jakoś wspawać na tylną ściankę profil ok.40cm szer., 15cm głęboki, góra wystająca nad zasypywany opał, dół na równi z końcem przewału pionowego. Jakas imitacja powietrza wtórnego to będzie. Przy takim paleniu sterownik z dmuchawą jest przeszkodą. Powinien być miarkownik obojętne czy manualny czy elektroniczny. Wstawię szybki szkic o co mi chodzi... Edytowane 4 Stycznia 2011 przez Jarecki79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nanosat66 04.01.2011 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Dwa lata i zero problemów związanych z eksploatacją,gość jest wrażliwy jeżeli chodzi o szczegóły na które dużo ludzi nie zwraca uwagi.Latem dołączył bufor 800l i ma na kilka dni spokój z grzaniem c.w.u.Kocioł ma zalety o jakich pisał Last Rico odnośnie prawidłowej budowy kotła dolnego spalania:) Witam, Przy okazji Najlepszego dla Ciebie i wszystkich na tym forum w Nowym Roku !!! A możesz coś więcej napisać o wynikach eksploatacyjnych tego kotła? Który model posiadasz 2 czy 5 i jaka moc. Podaj też dla wielkość domu oraz ocieplenie i wyniki spalania przy różnych temperaturach zew. Mam jeszcze pytanie do bufora 800 l, gdyż też się zastanawiam nad jego instalacją. Jak długo go grzejesz i do jakiej temparetury oraz jak szybko się schładza? Pozd. Nanosat66 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mikolaj2 04.01.2011 11:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Dziękuję za tak szybkie odpowiedzi! Do Marmark : Przy próbie palenia dolnego cała komora zasypowa zasyfiona smołą, reszta czyściutka.Przy paleniu górnym z komina oczywiście dymi się przy rozpalaniu później dym zamienia się w parę lub nie widać go wcale. Do Jareckiego :Przepraszam - jestem winny wyjaśnienie - rysunek, który zamieściłem otrzymałem od sprzedawcy, a nie do końca obrazuje on mój piec - mianowicie liczba poziomych półek nad paleniskiem w moim piecu wynosi cztery a nie dwie jak na rysunku. Wrzucając rysunek chciałem przede wszystkim przedstawić dół kotła i jego proporcje. Rozumiem, że Twoje zalecenia przeróbek dotyczą metody palenia "dolnego". Czy przy paleniu "dolnym" powinienem zatkać górny otwór nad pionowym wymiennikiem? Czy wiercenie w drzwiczkach jest konieczne i co wtedy z dmuchawą - zrezygnować z niej? Czy zamiast wspomnianych otworów mogę zastosować profile metalowe, które będą dystrybuować powietrze z rusztu nad opał? Tak jak w tym piecu? Twoja rada dotycząca sterownika jakiego rodzaju palenia dotyczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 04.01.2011 11:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 (edytowane) Nie, bo jak masz palić dolnym sposobem to powietrze wtórne ma trafiać tam gdzie żar i ogień.Czyli na dół, blisko kanału pionowego. Najlepiej to byłoby to powietrze dostarczyć trochę wyżej w kanał pionowy.... Wklej szkic swojego kotła, bo jak masz tylko 4kanały poziome, to jest to inna konstrukcja. Wyżej dokleiłem szkic o co mi chodziło przy Twoim rysunku.Możesz spróbować z dmuchawą, ale wiem z doświadczenia,że dla konstrukcji dolnego spalania zdecydowanie lepszy proces spalania, mniej gwałtowny zapewni miarkownik. Tutaj będzie palic się dłużej. Przy zbyt dużej dmuchawie i złym sterowaniu nadmuchem dym może wywalać na komorę zasypowa i kotłownię, może dochodzić do odbić. W dolnym spalaniu potrzeba mało powietrza dostarczyć w końcowa strefę rusztu. Tam pali się mała dawka węgla, nie trzeba mocno dmuchać przez całe złoże. Na tego typu konstrukcji próbowałem 3sterowań z dmuchawa i najbliżej miarkownika był Płomyk PID przy RV12ARd. Nie mniej miarkownik jest do tego palenia lepszy. Edytowane 4 Stycznia 2011 przez Jarecki79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mikolaj2 04.01.2011 12:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Wklejam przerobiony obrazek z górną częścią przedstawiającą mój piec : Z resztą pytań na razie się wstrzymuję zobaczę co odpiszesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 04.01.2011 12:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Wklejam przerobiony obrazek z górną częścią przedstawiającą mój piec : [ATTACH]36838[/ATTACH] Z resztą pytań na razie się wstrzymuję zobaczę co odpiszesz Ja bym szedł w kierunku dolnego spalania dla tego kotła. Raczej z miarkownikiem albo manualny albo Unister Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mikolaj2 04.01.2011 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 Dziękuję za szybką i fachową odpowiedź... Rozumiem, że wkład szamotowy przy dolnych drzwiczkach ma zapobiegać zawieszaniu się opału... Jakie zużycie węgla będzie uznane za zadowalające? Czy na początek zamiast tych otworków w górnych drzwiczkach mogę je mieć lekko uchylone? Jeszcze jedno - czy zamiast sterować klapą popielnika mogę sterować klapką dmuchawy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 04.01.2011 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 (edytowane) Dziękuję za szybką i fachową odpowiedź... Rozumiem, że wkład szamotowy przy dolnych drzwiczkach ma zapobiegać zawieszaniu się opału... Jakie zużycie węgla będzie uznane za zadowalające? Czy na początek zamiast tych otworków w górnych drzwiczkach mogę je mieć lekko uchylone? Jeszcze jedno - czy zamiast sterować klapą popielnika mogę sterować klapką dmuchawy? Nie, musisz mieć otworki. One są m.in. po to, abyś nie miał tej smoły w palenisku przy dolnym spalaniu. Ta cegła na dole - zrobić ramkę ze stali i zalać ją BOS-145, ona ma częściowo zasłonić przód rusztu, on i tak nie bierze udziału w spalaniu i to w tym miejscu sa niedopałki. Dlatego tez jest skośna, wyższa temp. dopali opał od przodu i umożliwi zsuwanie się opału do spalania w tylnej części rusztu. Edytowane 4 Stycznia 2011 przez Jarecki79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marmark 04.01.2011 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2011 (edytowane) mikolaj2Nie, drzwiczki muszą być zamknięte. Jeśli dopuścisz tędy za dużo powietrza nad opał to cały wsad się zapali. Ilość i wielkość otworków trzeba dobrać eksperymentalnie. Pod wymiennikiem potrzebna jest zabudowa z szamotu (tak jak miałeś wcześniej). Również na tylnej ścianie kotła. Wkład szamotowy (ten przy drzwiczkach) zmniejsza ilość palącego się węgla w pobliżu palnika - jego wielkość ma wpływ na moc kotła. Poza tym w tym miejscu węgiel prawdopodobie i tak by sie nie dopalał (martwa strefa). Przy przewymiarowanym kotle takie skośne bloki ceramiczne ustawia się też na bocznych ścianach paleniska. Spójrz:http://www.szalonymax.pl/product-pol-15388-84815388-Kociol-domowy-na-paliwo-stale-30KW-Kalvis-2-30.htmlWażna jest wysokość przelotu pod wymiennikiem - nie powinien przekraczać kilku centymetrów. Masz ruchomy ruszt? Jesli tak, to elementy leżące na ruszcie muszą mieć nacięcia. Ruchomość rusztu jest bardzo ważna w kotłach dolnych opalanych węglem. Przydaje się automatyczne rusztowanie. Edytowane 4 Stycznia 2011 przez Marmark Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.