Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam,

Piec pracował bezproblemowo. Latem włożyliśmy wkładkę do komina - prostokąt 15cm na 10cm. Dom jednopiętrowy(mogę zmierzyć wysokość komina). Pod koniec zeszłego sezonu paliliśmy trochę drewnem, piec bardzo się zasmołował - był czyszczony. Dwa tygodnie temu zaczęliśmy sezon i zaczęły sie problemy - piec zaczął strzelać i czasami porządnie. Raz aż daszek z komina wyrwało, drzwiczki od wyczystki wylatują za każdym razem. Palone tak samo jak w zeszłym roku (...) Możecie mi coś poradzić?

 

Witaj Atze :)

Kocioł będzie grzać jak malina ;) potrzebuję tylko parę dodatkowych informacji.

 

1. Piszesz że kocioł był zasmołowany od drewna i że został wyczyszczony.

Co z kominem, czy też został wyczyszczony... czy nie ?

2. Namaluj przekrój wewnętrzny kotła, tak żebym widział co jest w środku.

 

Najprawdopodobniej twoje kłopoty biorą się z tego, że miałeś szczęście... i trafił ci się dobry miał. :D

Nie chcę wyrokować bez tych dwóch informacji ale tak mi to wygląda. Poprzedni sezon - kocioł nie

fukał. Nie fukał bo miał był do niczego, nowy zawiera dużą ilość palnych węglowodorów i ujawniła

się ta dolegliwość. Po prostu zasyp wytwarza dużą ilość energetycznych związków lotnych, stary

MIAŁ tego nie MIAŁ. ;) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 19,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam ponownie

 

POMOZECIE ?

 

POMOŻEMY ! :)

 

Miło się czyta wspomnienia, ciepło, dom rodzinny i te klimaty...

Twoja opinia o mnie trochę mnie oszołomiła (może będę sobie to czytać - zamiast piwa heheeeee)

Myślę że jest mocno przesadzona, ale działa. ;) Byłem przekonany że już kupiłeś podlinkowany

kocioł, a tu widzę że jeszcze nie. Przemyśl swoją decyzję, bo ten kocioł wymaga trochę pracy.

Zastanów się nad kotłem górnego spalania KDO, albo dolnego KDO Plus (ten sam producent).

Co prawda w drugim kotle też trzeba będzie zaślepić końcową część rusztu (albo od góry albo od dołu).

Ciekawym projektem jest KDO MAX, tyle że najmniejszy z modeli ma moc........80 kW. :(

 

Oba muszą być z miarkownikiem, mechanicznym albo elektronicznym, ale jakiś być musi. Tam gdzie

mieszkasz pogoda bywa dynamiczna i warunki ciągu kominowego potrafią się b. szybko zmieniać –

sam to wiesz. Nie jesteś w stanie opanować kotła żeby nie było strat, musi to robić automat.

 

Czy sa szanowni koledzy ocenic czy palc weglem spale powiedzy 2 tony a czy palac mialem 4 tony czy wogule moje dewagacje maja jakis sens

Jak narazie nadmienie ze jestem nastawiony na mial i niebede tu owijal w bawelne ze cos tam poprostu jest tanszy hmmm to chyba na tyle

 

Trudno oszacować ile miału stanowi równowartość 2 ton węgla bo z miałem bywa różnie, zobacz

dwa posty wyżej. Raz trafisz na energetyczny opal, a raz na bardzo słaby w dodatku jeszcze mokry.

(kupujesz wodę, płacisz za paliwo). Jeśli chcesz zupełnie przejść na miał, to powinieneś szukać kotła

typowo na miał. Kotły węglowe czy koksowe z reguły mają większe otwory w ruszcie, chyba że

lubisz usuwać popiół z miałem. ;) Pozdrowienia oczywiście odwzajemniam. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Sewerynslowi. :)

Właściwie kolega K160 podał możliwe przyczyny tworzenia się smoły, odezwałem się tylko

dlatego że wspomniał o Sadpalu. Warto go kupić i rozsypać na węgiel i grubsze drewno

przed podpaleniem rozpałki. Jest on potrzebny podczas startu zimnego kotła, bo wtedy

są gorsze warunki do czystego spalania (brak temperatury). Dzięki K160 za przypomnienie. :)

(około dwie łyżeczki od herbaty na 10 kW mocy kotła), chyba że masz inne pytania.

 

dziękuję za odpowiedzi :)

 

a tak wogóle to wątek przeczytałem od deski do deski juz dawno temu, kiedyś rozpalałem z dołu, obecnie z góry i juz zauważyłem wzrost stałopalności o jakieś 2 godziny, co jest dobrym wynikiem. Po sezonie mam jednak zamiar przerobić mój kocioł - wstawić miarkownik, wyrzucić wentylator, ale będę potrzebował Waszej pomocy, gdyż nie jest to "firmowy" kocioł tylko od sąsiada - fachowca, który spawa kotły i piece.

 

[/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Palę b . suchym odsiarczonym ekogroszkiem, sypię jakieś 15kg, rozpalnie super parę drobnych suchych szczapek i wszytko ok, nastawiam 45C, żar po 12h zschodzi na dół i stop temperatura spada do 40 trzyma tak długo ale niedopala tego co pozostało po zejściu żaru i prawie cały piec wypełniony jest niedopalonym kruchym węglem. nie przerusztował bym pogrzebaczem od doły paleniska i nie otworzył drzwiczek to chyba by wygasało.

Komin 7m o b.dużym przekroju wymurowany bez wkładu , zetka w kotłowni. miarkownik Unister, górne powietrze doprowadzone, żadnego fukania,suchy kocioł tylko troszkę sadzy.

 

Co robić?

 

Witaj Yordan :)

Przyczyną twoich kłopotów z niedopalaniem ekogroszku nie jest kocioł ale komin.

Komin musi mieć odpowiedni przekrój dla wydajności danego paleniska. To że nie może być za mały

jest jakoś ogólnie zrozumiałe, ale komin nie może być również za duży. W dobrze dobranym przekroju

komina, gorące spaliny wędrując ku górze oddając po drodze część energii ściankom. Komin od tego

się nagrzewa co zdecydowanie poprawia ciąg. Jeśli wykonamy komin o wielkim przekroju do małego kotła,

to ten kocioł nie nagrzeje tego komina nigdy ! :(

 

Mechanizm jest taki, że środkiem kanału idą gorące spaliny, a po ściankach (z góry na dół) spływają

masy zimnego więc cięższego powietrza. Dzieje się tak dlatego, bo w ten sposób naturze najłatwiej

wyrównać ciśnienia obu gazów.. Nie wiem jak duży masz ten przekrój... ale należy go ostro zawęzić

na szczycie komina. Najlepiej zrób na kominie czapkę z mniejszym otworem. Zdecydowanie odradzam

montowanie rur metalowych wystających ponad komin, tego nie rób - mimo że inni tak mają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P:)apolinek.

 

Może nie zauważyłeś, ale ja już tobie odpowiedziałem wyżej. :)

Obejrzałem sobie podany malunek. Tak nie rób, bo będziesz miał kłopoty. Po pierwsze dym w kotłowni

i wielki problem z rozpaleniem kotła, po drugie silne i stale nękające wybuchy gazu. Na 100%.

Nie możesz jeszcze wydłużać drogi spalinom, bo ciąg wymiennikowy i tak jest już wystarczająco

długi, a dodatkowo spaliny muszą iść w dół. Pewnie myślisz że cudowna dmuchawa da sobie z tym

radę, tylko pytanie co się stanie z palnymi gazami gdy dmuchawa się zatrzyma. Ciągle przecież nie

będzie chodzić bo się zagotujesz.

 

Powiem ci że oszacowanie potrzeb konkretnego domu na odległość jest jak wróżenie z fusów, no

niestety. Napisałem żebyś się nie godził na 29 kW, bo to zdecydowanie za dużo ! Zaproponowałem

25, wyłącznie z powodu dużej ilości okien. Taki dom jak twój o mniejszej powierzchni przeszklenia

powinien się zadowolić (lubelskie - bywa zimno) kilkunastoma kilowatami i to w największe mrozy.

(podkreślam, gdyby nie ta ilość okien). Jednak kocioł zapalany od góry, mimo że przewymiarowany

dobrze sobie poradzi z mniejszym zapotrzebowaniem na energię. Tak więc wolałbym żeby

ktoś na miejscu oszacował potrzeby domu, Wierz mi, straty ciepła zależą nawet od sposobu

wykończenia powierzchni elewacji - co może się niektórym wydawać dziwne ale tak jest.

 

Czyli: 29kW, to zdecydowanie za dużo, tą propozycję ODRZUĆ całkowicie i zaraz zapomnij. :)

25 kW też dużo, ale ta ilość okien.... musi to ktoś zobaczyć na miejscu (okolica też bardzo ważna).

Przepraszam, jestem dość odpowiedzialny więc nie chcę wpuszczać nikogo w maliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za odpowiedzi :)

 

a tak wogóle to wątek przeczytałem od deski do deski juz dawno temu, kiedyś rozpalałem z dołu, obecnie z góry i juz zauważyłem wzrost stałopalności o jakieś 2 godziny, co jest dobrym wynikiem. Po sezonie mam jednak zamiar przerobić mój kocioł - wstawić miarkownik, wyrzucić wentylator, ale będę potrzebował Waszej pomocy, gdyż nie jest to "firmowy" kocioł tylko od sąsiada - fachowca, który spawa kotły i piece.

 

Dobrze uczynisz ;)

Jeśli tylko będę znać odpowiedź to oczywiście pomogę (ja albo ktoś inny). :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po poludniowo

 

 

Prosze szanownych uzytkownikow kotlow o mocy od 15-20kw prosze powiedzcie

ile spalacie wegla miesiecznie a ile mialu

pozbieram wszystkie informacje i bede swiadomy czego chce

 

prosze o napisanie czy kociol dolno czy gorno spalajacy

 

uwazam ze wtedy wszystko bedzie jasne

 

 

pozdrawiam brdzo "walacych w kociol"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Last Rico z tym ze ja juz posiadam kocioł 29 kw nwt sas.

Miałem do wyboru jeszcze 23 kw.Zdecydowałem sie jednak na wiekszy ze wzgledu na planowana rozbudowe powiedzmy za około 4 lata.Chciał bym w obecnej chwili zmniejszyc moc kotła do 23 kw.Myslałem o obłozeniu komory spalania cegła szamotówka aby zmniejszyc i tak jej duza powierzchnie jednoczesnie podnoszac temperature spalania do odpowiedniej.Nie chciał bym obecnie aby kocioł chodził na pół gwizdka i sie pocił.Dlla porównania komora spalania tego samego typu kotłów sas nwt 23kw 40kg 50 dm3 sas nwt 29kw 60 kg 75 dm3.

Obkładajac komore spalania 6 cm(szamot) wokoło 29 kw kotła zmniejsze jej powierzchnie do powierzchni komory 23 kw z jednoczesna mozliwoscia powiekszenia w przypadku rozbudowy metrazu domu.

Czy takowe rozwiazanie moze byc dobre w obecnej chwili??

Czy w taki sposób ogranicze moc kotła ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yordan napisał:

Witam,

Palę b . suchym odsiarczonym ekogroszkiem, sypię jakieś 15kg, rozpalnie super parę drobnych suchych szczapek i wszytko ok, nastawiam 45C, żar po 12h zschodzi na dół i stop temperatura spada do 40 trzyma tak długo ale niedopala tego co pozostało po zejściu żaru i prawie cały piec wypełniony jest niedopalonym kruchym węglem. nie przerusztował bym pogrzebaczem od doły paleniska i nie otworzył drzwiczek to chyba by wygasało.

Komin 7m o b.dużym przekroju wymurowany bez wkładu , zetka w kotłowni. miarkownik Unister, górne powietrze doprowadzone, żadnego fukania,suchy kocioł tylko troszkę sadzy.

 

Co robić?

 

 

Witaj Yordan

Przyczyną twoich kłopotów z niedopalaniem ekogroszku nie jest kocioł ale komin.

Komin musi mieć odpowiedni przekrój dla wydajności danego paleniska. To że nie może być za mały

jest jakoś ogólnie zrozumiałe, ale komin nie może być również za duży. W dobrze dobranym przekroju

komina, gorące spaliny wędrując ku górze oddając po drodze część energii ściankom. Komin od tego

się nagrzewa co zdecydowanie poprawia ciąg. Jeśli wykonamy komin o wielkim przekroju do małego kotła,

to ten kocioł nie nagrzeje tego komina nigdy !

 

Mechanizm jest taki, że środkiem kanału idą gorące spaliny, a po ściankach (z góry na dół) spływają

masy zimnego więc cięższego powietrza. Dzieje się tak dlatego, bo w ten sposób naturze najłatwiej

wyrównać ciśnienia obu gazów.. Nie wiem jak duży masz ten przekrój... ale należy go ostro zawęzić

na szczycie komina. Najlepiej zrób na kominie czapkę z mniejszym otworem. Zdecydowanie odradzam

montowanie rur metalowych wystających ponad komin, tego nie rób - mimo że inni tak mają.

 

 

 

LastRico dzięki za szybką odpowiedź.

 

Sprawdziłem przekrój komina 20/20 sama cegła bez wzkładu, wysokośc 7,7m

Kocioł 23kw 3,2m pow grzewczej,

wymiary komory zasypowej bez cegieł h40 40/35

z cegłami h40 33/21

wymiar klapki dolnej h7/14 klapka podnosi się 3cm I\

 

LastRico proszę pochyl się nad tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Last Rico

Tak jak obiealem zrobilem zdjecia mojej maszynerii. Bardzo prosze o sygestie jak ta bestie okielznac ;-)

Oto moje cudo:

http://img190.imageshack.us/img190/9527/p1000592f.th.jpg

Widok przez gorne drzwiczki ku dolowi:

http://img406.imageshack.us/img406/1962/p1000586j.th.jpg

Widok przez srodkowe drzwiczki ku gorze:

http://img210.imageshack.us/img210/6292/p1000589x.th.jpg

Widk przez srodkowe drzwiczki na ruszt:

http://img39.imageshack.us/img39/8407/p1000587v.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie: widzę, że na Allegro sprzedają sterowniki i dmuchawy do pieców c.o. Ja mam tradycyjny piec (ma około 10 lat) i montowałem do niego kilka lat temu pompę obiegową ze sterownikiem. Czy jest możliwość zainstalowania dodatkowo dmuchawy i czy taki montaż miałby sens w przypadku mojego pieca?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witm brdzo milo z wieczora

 

w temacie ma takie coś

 

 

O wyższości świąt wielkiej nocy nd swietmi bozego narodzenia

 

dolno splajacy czy gorno spalajacy wychodzi n to samo byle by niekopcilo a grzalo w dupe

 

 

co ja sie taki ekologiczny sie zrobilem czyzbym juz niewlozyl do pieca buta ani kawlka papy oj Last Rico mowie ci budzisz swiadomosc

 

zreszta powiedziales ze nawet opone mozna spalic czysto

nasunelo mnie sie pytanie jak a nadmienie ze kilka mam :)

 

Ojcie mam nadzieje ze bedzie sie dzialo

 

Prosze o sugestie prosze za i przeciw :o :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romo1970 i LastRico czy nie można w ten sposób ? Ja mam zablokowany tylko u góry krótki wymiennik i wszystko jest wporządku.

 

tak sie zastanawialem co do tych plecow ale okazje sie ze plecy tez beda grzane jak widac na zlaczonym rysunku od Mikesz62 poniewaz plecki tez sa wymiennikiem

a nie tylko blacha ktora dzieli komore spalania od komory zasypowej

 

a moze otwarcie nowego tematu ekologiczne spalanie papy czy bocikow czy to niema sesu ale sami wieci drodzy koledzy co walimy w kociol

 

 

pozdrawiam walacych w kociol

 

 

 

PS pytanie do no tak znowu LastRico Paie kolego iel czasu spedziles w piwnicy i

 

 

:o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Last Rico o co chodzi z ta rura na gorze komina czemu nie moze byc jaki jest powod, mozesz wyjasnic ??

 

Najpierw takie przypomnienie. Ciepłe powietrze może w sobie pomieścić (rozpuścić) dużo wody

a zimne mało. Wiadomo że opał zawsze ma jakąś wilgotność, jeden większą (drewno), drugi mniejszą

(węgiel). Podczas spalania, dodatkowo powstaje woda z łączenia się wodoru z tlenem. Woda

w spalinach (para) zmieszana z gazami ze spalania tworzy kwasy, tzw. kondensat kotłowy.

 

Mokre kwaśne spaliny idą ciepłym przewodem kominowym ku górze i tam (jest zima - 10*C)

trafiają na całkowicie wyziębioną stalową rurę omywaną mroźnym zimowym wiatrem.

Warstwa przyścienna ciepłych spalin natychmiast traci temperaturę na zimnej blasze i....

zaczyna się wykrapiać (to coś jak ciągłe chuchanie na lusterko na mrozie).

 

Kondensatu przybywa i przybywa, tworzą się kropelki, potem krople które nie mogąc się już

utrzymać zjeżdżają po rurze w dół, znajdują sobie jakieś miejsce kontaktu i zaczynają płynąć po

wewnętrznej ścianie komina. Kiedy dotrą już na miejsce, objawią się w pokoju w postaci wielkiej

ciemnobrązowej plamy na ścianie, dokładnie nad łóżkiem. ;) Teraz mamy duży problem bo np

kondensat ze spalania drewna potwornie cuchnie (dziegieć) i nawet zbicie tynku nic nie pomaga.

Dlatego kominy powinny być ocieplanie powyżej kondygnacji mieszkalnych. Dodam może jeszcze

że kondensat z wielkim apetytem zjada zaprawy cementowo-wapienne między cegłami. :)

 

Widać z tego, że kominy z twardego zimnego klinkieru (bez wkładu) są modne i bardzo dobre...

ale w Hiszpanii. W Polsce..... są już tylko modne. Moda jednak rządzi się swoimi prawami,

nie musi być ani wygodna ani praktyczna. Komin z klinkieru czy stalowa rura u wylotu komina,

działa tak dla naszego domu, jak koszulka z folii nylonowej :)..... dla sportowca ale cóż.

 

------------

 

Koledzy, jutro wam odpowiem bo koniecznie muszę się przespać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Widać po ilości wątków w temacie że zima coraz bliżej :D

Kupiłem 1 tone brunatnego , wczoraj zapaliłem od góry ale było dość dużo dymu , klapka powietrza wtórnego musi być mocno uchylona jak ja przymknołem od razu z komina zaczeło kopcić . Dzisiaj rano zagladam do kotła i jest troche osmolony i śmierdzi smołą :o , podejrzewam że mój brunatny jest za mokry , temperatura spalania jest za niska i stąd smoła .

Mam pytanie odnośnie szamotu , czytałem że wyłożenie komory szamotem u niektórych kolegów poprawiło spalanie . Jak takie cegły przyczepić do ścianek w kotle , zaprawa szamotowa lepi sie do osmolonej blachy ???

pozdr.

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obkładajac komore spalania 6 cm(szamot) wokoło 29 kw kotła zmniejsze jej powierzchnie do powierzchni komory 23 kw z jednoczesna mozliwoscia powiekszenia w przypadku rozbudowy metrazu domu.

Czy takowe rozwiazanie moze byc dobre w obecnej chwili??

Czy w taki sposób ogranicze moc kotła ??

 

To jest twoje jedyne wyjście (byłem przekonany że dopiero chcesz kupić kocioł). Tylko nie rób

konstrukcji którą byłeś uprzejmy przedstawić w linku. Ten kocioł i bez tego może fukać. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem przekrój komina 20/20 sama cegła bez wzkładu, wysokośc 7,7m

Kocioł 23kw 3,2m pow grzewczej,

wymiary komory zasypowej bez cegieł h40 40/35

z cegłami h40 33/21

wymiar klapki dolnej h7/14 klapka podnosi się 3cm I\

 

LastRico proszę pochyl się nad tym.

 

Proszę bardzo.

Oryginalnie twój kocioł miał 23 kW, zmniejszyłeś mu ruszt z powierzchni 1400 cm2, na 700 cm2,

dodatkowo obłożyłeś ścianki szamotem (nie mówię że źle) i teraz z tych 23 kW zrobiło się 14 kW.

Ale kocioł 14 kW nie może dobrze współpracować z kominem dla kotła prawie 60 kW.!! :o :o

 

Dlaczego jednak na początku spalania węgla pracuje, a potem już nie bardzo chce ?

Dlatego że kiedy rozpalisz w kotle to najpierw węgiel spala się płomieniowo, opał wytwarza

trochę mokrych ale gorących spalin. Mimo zbyt dużego komina jakoś te spaliny idą w górę.

Potem, kiedy wypalą się wszystkie lotne substancje z węgla i zostaje koks, wtedy kocioł nie

produkuje już takich ilości gorących gazów, kocioł zaczyna być grzany kontaktowo a nie

płomieniowo. Niepodgrzewany komin szybko zaczyna stygnąć, w końcu tak się przechłodzi

że ciąg kominowy prawie zamiera....Koks nie jest już podsycany i czernieje. Tak to wygląda.

 

Jeśli chcesz żeby było lepiej, to powinieneś zawęzić ujście tego komina, a następnie latem

pomyśleć o ociepleniu go. Zauważ że zawężając samo ujście, nie zmniejszymy przecież pola

powierzchni wewnętrznej komina, ona ciągle będzie za duża do ogrzania. Jednak spowodujemy

że zimne powietrze nie będzie się już "wlewać" w takich ilościach do komina z góry, a po drugie

utrzymamy więcej ciepła w całym przekroju.

 

Najlepiej czapka albo odlej sobie z betonu wyjmowalną wstawkę z kołnierzem. Kołnierz oprze

się na kominie a reszta w komin. Wymiar nowego otworu 14 x 14 cm. Powodzenia. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...