przemyslaw2ar 01.12.2012 00:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Jeżeli ta dymnica z tyłu ma 9cm to śmiało może dać tam prostkę szamotową . Chodzi tu o to aby płomienie nie były "gaszone" przez zimne ściany wymiennika, sam na co dzień buduję kotły DS do zgazowywania paliw i wiem że jak na dopalacz to pozostałe 6cm jest aż nadto. Górę warto zakleić dość szczelnie (szczeliny do 3mm zajdą w ciągu jednego dnia sadzą więc się uszczelni ale warto się postarać aby ta dziura była jak najmniejsza.lub zastosuj jakąś ruchomą przesłonę) jednak najważniejsze jest tu powietrze wtórne które musi trafić do komory dopalającej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
muflonek102 01.12.2012 06:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 (edytowane) Witam, Temat czytam od roku. W zeszłym roku kupiłem dom w którym stał piec, po przeszukaniu internetu okazało się że to piec ze Stężycy od www.korda.lynx.pl/. Piec o mocy ok 20kW, bez ocieplenia, pompka na wyjściu z pieca bez sterowania. Dom o powierzchni ok 180m (piwnica, parter, piętro - wszystko ogrzewane) budynek budowany z czerwonego pustaka (nie wiem jak to się fachowo nazywa), ocieplony okna plastykowe. Z tego co tu przeczytałem dowiedziałem się że to piec ni górny, ni dolny - typowy śmieciuch. W przekroju wygląda tak: Już po przeczytaniu części tego tematu wiedziałem że konieczna będzie przeróbka. W drzwiczkach popielnika dołożyłem klapkę którą steruje miarkownik Regulus. W drzwiczkach zasypowych zamontowałem kierownicę powietrza wtórnego (niestety na kierunek otwierania drzwiczek jest ona trochę krótka), na drzwiczkach klapkę z szybką. Zakupiłem też sterownik do pompy. Uszczelniłem wszystkie drzwiczki wklejając sznur na silikon wysokotemperaturowy. W pierwszej kolejności piec przerabiałem na górniaka - zaślepiłem cegłami przestrzeń pomiędzy rusztem a wiszącymi wymiennikami. W piecu paliło się ładnie komin przestał kopcić, lecz dalej piec połykał durze ilości węgla ok 2kg/h - węgiel ruski, orzech - nie znam parametrów. Tak paliłem zeszły sezon. Pompka chodziła na pierwszym lub drugim biegu, temperatura w domu znośna. Pod koniec zeszłej zimy doczytałem o możliwości przerobienia pieca na dolniaka z zastosowaniem rury Wezyra. Poczytałem też o konieczności ocieplenia pieca. Latem cały piec ociepliłem wełną 3cm grubości (taką z chyba z folią) na razie na taśmę Ociepliłem też wszystkie rury w kotłowni. W październiku przymierzyłem się do przeróbki kotła na dolniaka. Usunąłem cegły pod wiszącym wymiennikiem, dołożyłem "rurę Wezyra" oraz zabudowałem coś co miało być palnikiem ceramicznym. Rozpaliłem - piec zaczął strasznie dymić zarówno z komina jak i na kotłownie. Byłem przekonany że moje drzwiczki i wyczystka są dobrze uszczelnione, jednak drzwiczki zamykają się tylko pod własnym ciężarem (to może być powodem nieszczelności). A zapomniałem komin murowany z cegły, wysokość ok 10-11 metrów o przekroju 17x17 cm. Po ok 20 minutach przestało kopcić i zaczęlo się ładnie palić (zero dymu z komina), piec ładnie się rozbujał w domu ciepło. Jedyny problem to durze ilości opału jakie piec pochłaniał - temperatura na dworze to ok 5-8 stopni w domu ok 20-22. W połowie listopada wróciłem do palenia górnego. Na ten sezon zakupiłem węgiel również ruski ale drobniejszy groszek (lub orzech II). Ponownie zaślepiłem przestrzeń pomiędzy wiszącym wymienikiem, w piecu umieściłem 4 cegły (po dwie z każdej strony) aby zmniejszyć powierzchnię rusztu. Obecnie do pieca wsypuję ok 8 kilo węgla na to dwa grube kawałki drzewa sosnowego i kilka drobnych rozpalam podpałką do grilla. Piec po ok 30 minutach osiąga temperaturę ok 40 stopni. Pompka włącza się przy 38 stopniach, na miarkowniku ustawione ok 50 stopni. Taki zasyp kotła wystarcza na ok 6 godzin palenia (przy temperaturze 2-5 stopni na dworze i ok 20-22 w domu). Dodatkowo na drzwiczkach załadowczych zamocowałem cegłę szamotową, dzięki temu drzwiczki są cięższe i lepiej dociskają sznur. Przepraszam jeśli opis wyszedł trochę chaotyczny. Jeśli ktoś ma pomysł co jeszcze mógłbym poprawić w moim kociołku proszę o info. Pozdrawiam Obraz są marnej jakości podpowie ktoś jak to poprawić? Dzięki Edytowane 1 Grudnia 2012 przez muflonek102 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rtpm 01.12.2012 07:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Jeżeli ta dymnica z tyłu ma 9cm to śmiało może dać tam prostkę szamotową . Chodzi tu o to aby płomienie nie były "gaszone" przez zimne ściany wymiennika, sam na co dzień buduję kotły DS do zgazowywania paliw i wiem że jak na dopalacz to pozostałe 6cm jest aż nadto. Górę warto zakleić dość szczelnie (szczeliny do 3mm zajdą w ciągu jednego dnia sadzą więc się uszczelni ale warto się postarać aby ta dziura była jak najmniejsza.lub zastosuj jakąś ruchomą przesłonę) jednak najważniejsze jest tu powietrze wtórne które musi trafić do komory dopalającej. Dodałem cegiełkę położoną płasko na ruszt z tyłu (dodatkowo na niej stojąca pionowo na tylnej ścianie). Góra zatkana (z boków dałem jeszcze w kotle cegły szamotowe). Powietrze do kotła tak jak na rysunku (środkowe + górne drzwiczki). Te drzwiczki na dole zamknięte jak tylko się da. Ogień ładnie palił się tylko na dolnej warstwie węgla (ostro żarzył, a z tyłu za ten wymiennik aż szedł ogień). Pompka na 2 (z trzech) biegów. Dodam jeszcze, że mam zamontowaną rurę Wezyra (taka na haczyku od góry tymczasowo). Udało mi się maksymalnie rozbujać piec do 40st.C Jedyna rozsądna metoda palenia w tym ustrojstwie, to chyba nawalić węgla, otworzyć drzwiczki na samym dole, żeby zajął się cały ogień, poczekać do 80 st. C i przymknąć drzwiczki Pozdrawiam, RM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cysiokysio 01.12.2012 08:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 rtpmzaraz zaraz a to nie podawałeś powietrza pod ruszt? Paląc na samym PW przez rurę wezyra ciężko właśnie oto aby kocioł nabrał temperatury. Musisz dostarczyć jeszcze PG (powietrze główne) drzwiczkami popielnika i przymykać je w miarę rozpalania (i tu by się przydał miarkownik aby tym sterował) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rtpm 01.12.2012 08:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 rtpm zaraz zaraz a to nie podawałeś powietrza pod ruszt? Paląc na samym PW przez rurę wezyra ciężko właśnie oto aby kocioł nabrał temperatury. Musisz dostarczyć jeszcze PG (powietrze główne) drzwiczkami popielnika i przymykać je w miarę rozpalania (i tu by się przydał miarkownik aby tym sterował) Zrobiłem jak kazał kolega animuss (być może źle zrozumiałem jego słowa). http://forum.muratordom.pl/showthread.php?100061-Ekonomiczne-spalanie-w%C4%99gla-kamiennego&p=5657300&viewfull=1#post5657300 "Drzwiczki od popielnika musisz całkowicie uszczelnić . Te środkowe powietrze dodatkowe. Zasypowe powietrze główne" Dodam jeszcze, że piec się rozpali i to bardzo. Widziałem z 10cm warstwę żaru i olbrzymi ogień idący na tył za te wymiennik pionowy. Pozdrawiam, RM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eamos 01.12.2012 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Witaj. Niestety ale koledzy źle Ci doradzają odnośnie zasad dolnego spalania. W takim kotle podstawa to jest powietrze główne od dołu i przodu rusztu i wtórne pomiędzy pionowymi płytami. Moim zdaniem jeden z lepszych kotłów dolnego spalania jest Dakon DOR i jego pochodne (Junkers) i jak się przyjrzysz przekrojowi tego kotła to myślę że zrozumiesz o co w tym chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rtpm 01.12.2012 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Witaj. Niestety ale koledzy źle Ci doradzają odnośnie zasad dolnego spalania. W takim kotle podstawa to jest powietrze główne od dołu i przodu rusztu i wtórne pomiędzy pionowymi płytami. Moim zdaniem jeden z lepszych kotłów dolnego spalania jest Dakon DOR i jego pochodne (Junkers) i jak się przyjrzysz przekrojowi tego kotła to myślę że zrozumiesz o co w tym chodzi. [ATTACH=CONFIG]151721[/ATTACH] Jeśli to do mnie był komentarz, to pozwolę sobie odpowiedzieć W moim przypadku nie ma tej drugiej pionowej belki, jest chyba ściana kotła, zaś wyczystka i chyba jeszcze jeden wymiennik są na górze. Czy to nie zmienia podejścia? Zajrzałem w instrukcję kotła, o którym piszesz, ale jest dla mnie (laika) trochę skomplikowana. Pozdrawiam, RM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eamos 01.12.2012 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 W twoim kotle rolę wymienników ciepła są poziome a w dakonie pionowe i więc w sumie zasada działania jest w podobna. Jeżeli chodzi o skomplikowanie kotła dakon to nie jest tak źle Chodzi o to, żeby w powietrze doprowadzić do komory spalania (z dołu rusztu i do komory palnika -dopalanie gazów) a nie do komory zasypowej bo w tedy zapali się cały zasyp i cała idea dolnego spalania przepadnie. Moc kotła dolnego spalania w dużej mierze zależy od odległości płyty odgradzającej komorę palnika i komore zasypową od rusztu. I może tu leży problem u Ciebie uzyskania odpowiedniej temperatury przy dolnym spalaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rtpm 01.12.2012 12:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 (edytowane) W twoim kotle rolę wymienników ciepła są poziome a w dakonie pionowe i więc w sumie zasada działania jest w podobna. Jeżeli chodzi o skomplikowanie kotła dakon to nie jest tak źle Chodzi o to, żeby w powietrze doprowadzić do komory spalania (z dołu rusztu i do komory palnika -dopalanie gazów) a nie do komory zasypowej bo w tedy zapali się cały zasyp i cała idea dolnego spalania przepadnie. Moc kotła dolnego spalania w dużej mierze zależy od odległości płyty odgradzającej komorę palnika i komore zasypową od rusztu. I może tu leży problem u Ciebie uzyskania odpowiedniej temperatury przy dolnym spalaniu. Dwa ciekawe linki: http://kotly.com.pl/produkty_pliki/Instrukcja%20Dor-polska.PDF Dalej jednak nie rozumiem jak z tym powietrzem. 1. Ten gość z filmu na YT ma jakieś otwory u góry, czy do powietrza, czy też do zaglądania samego? (nie wiem, czy robił je sam..) 2. Powietrze do komory spalania (czyli przed tym pionowym wymiennikiem) ma iść z drzwiczek tych najniżej? 3. Powietrze do komory palnika (czyli obszar między tym pionowym wymiennikiem a tyłem pieca) ma też iść z tych najniżej drzwiczek? Jeśli mam tam cegłę szamotową wstawioną (na leżąco, zrobić w niej otwory dla tego powietrza idącego od dołu?) 4. Co z powietrzem z góry? Ciekawi mnie jakie ma wymiary ten Dakon, chociaż coś tam w tym PDF jest napisane. Z tego co rozumiem, to najważniejszym punktem grzejnym powinna być tylna ściana tego wymiennika pionowego i ściana tylna kotła (w moim przypadku). Odległość od rusztu do tej płyty odgradzającej komorę palnika od komory zasypowej to 18cm. Pozdrawiam, RM. Edytowane 1 Grudnia 2012 przez rtpm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
julko22 01.12.2012 12:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Powietrze główne przez najniższe drzwiczki w popielnik.Powietrze dodatkowe do rury wezyra musisz podać przez drzwiczki zasypowe jednak w takiej ilości aby nie zapalić całego wsadu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemyslaw2ar 01.12.2012 15:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Dwa ciekawe linki: http://kotly.com.pl/produkty_pliki/Instrukcja%20Dor-polska.PDF Dalej jednak nie rozumiem jak z tym powietrzem. 1. Ten gość z filmu na YT ma jakieś otwory u góry, czy do powietrza, czy też do zaglądania samego? (nie wiem, czy robił je sam..) 2. Powietrze do komory spalania (czyli przed tym pionowym wymiennikiem) ma iść z drzwiczek tych najniżej? 3. Powietrze do komory palnika (czyli obszar między tym pionowym wymiennikiem a tyłem pieca) ma też iść z tych najniżej drzwiczek? Jeśli mam tam cegłę szamotową wstawioną (na leżąco, zrobić w niej otwory dla tego powietrza idącego od dołu?) 4. Co z powietrzem z góry? Ciekawi mnie jakie ma wymiary ten Dakon, chociaż coś tam w tym PDF jest napisane. [ATTACH=CONFIG]151735[/ATTACH] Z tego co rozumiem, to najważniejszym punktem grzejnym powinna być tylna ściana tego wymiennika pionowego i ściana tylna kotła (w moim przypadku). Odległość od rusztu do tej płyty odgradzającej komorę palnika od komory zasypowej to 18cm. Pozdrawiam, RM. Widzisz kolego ja na kotłach DS zęby zjadłem i aby taki kocioł pracował sprawnie to trzeba maksymalnie przyśpieszyć spaliny (nie,nie dmuchawą ) lecz przez odpowiednio zbudowany wymiennik. Ten twój to wyrób kowalstwa artystycznego i niewiele tu da się zrobić albowiem kanały są zbyt obszerne co powoduje dość grubą warstwę laminarną a gorąca struga kieruje się środkiem kanału nie podlegając wymianie. co można jeszcze zrobić to zastosować turbulator spalin który spowoduje przepływ turbulentny w wymienniku zmniejszając warstwę laminarną co przełoży się na lepszą wymianę spaliny -woda. Powietrze wtórne powinno być podawane z niezależnego źródła tak aby odcinając PP nie odcinać PW wysokość gardzieli (przestrzeń pomiędzy rusztem a dolną krawędzią grodzi) nie powinna być większa niż 10cm u ciebie gdy położysz na ruszcie cegłę szamotową na płasko masz już 6cm warstwy żaru teraz zostawiasz ok 5-6 cm prześwitu i znowu dajesz cegłą lub jej połowę (przecięta cagła na wzdłuż) tym samym uzyskujesz przewężenie dopalacza o wys. 6cm co jest wystarczające dla węgla. Teraz kwestia PW u ciebie ze względu na konstrukcję można by zrobić to tak: musisz zrobić z profila lub rury dwie laski w kształcie litery J i zamocuj je (jaskoś) do tylnej ściany komory zasypowej tak aby górna krawędź tego kanału przypadała ok 5cm pod sklepieniem a dolna wchodziła w kanał dopalacza, następnie w drzwiach zasypowych robisz rozetę do PW które tymi kanałami będzie zasysane do dopalacza (na początek do testów wystarczy rozszczelnić górne drzwiczki) Powietrze główne pod ruszt po takim zabiegu może coś z tego będzie ale nie obiecuj sobie zbyt wiele . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacek37 01.12.2012 17:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Czy można palić w piecu GS bez wentylatora?Jeśli tak, to którędy dostarcza się wtedy powietrze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
julko22 01.12.2012 18:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Czy można palić w piecu GS bez wentylatora? Jeśli tak, to którędy dostarcza się wtedy powietrze? Zobacz na pierwszej stronie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eamos 01.12.2012 18:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Widzisz kolego ja na kotłach DS zęby zjadłem i aby taki kocioł pracował sprawnie to trzeba maksymalnie przyśpieszyć spaliny (nie,nie dmuchawą ) lecz przez odpowiednio zbudowany wymiennik. Ten twój to wyrób kowalstwa artystycznego i niewiele tu da się zrobić albowiem kanały są zbyt obszerne co powoduje dość grubą warstwę laminarną a gorąca struga kieruje się środkiem kanału nie podlegając wymianie. co można jeszcze zrobić to zastosować turbulator spalin który spowoduje przepływ turbulentny w wymienniku zmniejszając warstwę laminarną co przełoży się na lepszą wymianę spaliny -woda. Powietrze wtórne powinno być podawane z niezależnego źródła tak aby odcinając PP nie odcinać PW wysokość gardzieli (przestrzeń pomiędzy rusztem a dolną krawędzią grodzi) nie powinna być większa niż 10cm u ciebie gdy położysz na ruszcie cegłę szamotową na płasko masz już 6cm warstwy żaru teraz zostawiasz ok 5-6 cm prześwitu i znowu dajesz cegłą lub jej połowę (przecięta cagła na wzdłuż) tym samym uzyskujesz przewężenie dopalacza o wys. 6cm co jest wystarczające dla węgla. Teraz kwestia PW u ciebie ze względu na konstrukcję można by zrobić to tak: musisz zrobić z profila lub rury dwie laski w kształcie litery J i zamocuj je (jaskoś) do tylnej ściany komory zasypowej tak aby górna krawędź tego kanału przypadała ok 5cm pod sklepieniem a dolna wchodziła w kanał dopalacza, następnie w drzwiach zasypowych robisz rozetę do PW które tymi kanałami będzie zasysane do dopalacza (na początek do testów wystarczy rozszczelnić górne drzwiczki) Powietrze główne pod ruszt po takim zabiegu może coś z tego będzie ale nie obiecuj sobie zbyt wiele .[/quote Myślę, że temat koledze rtpm wyczerpująco wyjaśniłeś zwłaszcza z tym ostatnim zdaniem ale nie mogę się zgodzić z tym, że wysokość gardzieli nie może być większa niż 10 cm. Miałem 2 kotły DS i w każdym ta przestrzeń była większa niż te 10 cm i w tym którym była mniejsza gardziel nie wyrabiał mocowo - za mała ilość jednorazowego spalanego węgla, przez co była za mała moc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemyslaw2ar 01.12.2012 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 (edytowane) No może nie tyle nie może być większa co to że warstwa żaru powinna odpowiadać mocy kotła oraz zdolności kotła do dopalenia powstalych gazów. Ja robię kotły DS z szamotowymi dopalaczami i jakoś wyrabiają mocowo bo są obliczone, a taki palnik dla np 12kW ma 18x5cm i hula aż gwiżdże co prawda to już jest odgazowywanie paliwa ale działa. Jednak co ważne to to że do kotłów DS powinno się stosować paliwa niskokaloryczne / płomienne np węgiel typ 31, drewno, brykiet itp jak ktoś zamierza w takim kotle palić węglem gazowym (typ33) to z góry skazuje się na porażkę . Kotły wykonywane fabrycznie mają wysoko umieszczoną grodź bo są to kotły pseudo" uniwersalne" często z tym nieszczęsnym rusztem wodnym i innymi "dogodnościami" Pozdrawiam Edytowane 1 Grudnia 2012 przez przemyslaw2ar Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemyslaw2ar 01.12.2012 20:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Kocioł GS wyposażony w dmuchawę pracuje z nadmiarem powietrza bo tak został zaprojektowany. Może on pracować na miarkowniku ale konieczne jest wprowadzenie zmian drzwiczek zarówno załadowczych jak i popielnikowych albowiem popielnikowe muszą być wyposażone w klapkę PP a zasypowe powinny mieć rozetę PW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
julko22 01.12.2012 20:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Kocioł GS .... ... a zasypowe powinny mieć rozetę PW W kotle GS zamiast rozety lepsza jest kierownica PW. Przydaje się też deflektor. Oczywiście mówimy o paleniu od góry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemyslaw2ar 01.12.2012 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Tak KPW to dobry bajer ale najpierw trzeba mieć na czym ją zamontować czyli potrzeba drzwiczek z otworem PW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
julko22 01.12.2012 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 Tak KPW to dobry bajer ale najpierw trzeba mieć na czym ją zamontować czyli potrzeba drzwiczek z otworem PW. Może być i "bajer" ale jest bardzo przydatna w spalaniu od góry w kotle GS. Oczywiście, że trzeba ją montować w drzwiach zasypowych, odpowiednio skierowaną i z regulacją ilości dopływu powietrza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacbelfer 01.12.2012 22:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2012 eamos następnie w drzwiach zasypowych robisz rozetę do PW które tymi kanałami będzie zasysane do dopalacza (na początek do testów wystarczy rozszczelnić górne drzwiczki) To jest działanie bez sensu... Przez rozetkę dostaje się nad zasyp powietrze. Powietrze zasysają rury i transportują je do dopalacza- OK. Ale część powietrza przez warstwę zasypu też poleci do dopalacza. Można powiedzieć SUPER bo zabierane są gazy do palnika. Taki schemat powoduje jednak, że w całym zasypie jest dużo tlenu. To jest powód tego, że zapala się zasyp. Po co robić cuda z 10 cm palnikiem skoro dajemy warunki palenia na 50 cm ? Komora zasypowa ma być MARTWA. Pełna gazu, ale BEZ TLENU. Tam nie może być jakichkolwiek warunków do spalania. Lepiej dać z jednego źródła PP i PW. Przerabiałem to.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.